Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DreamGuide schreef:Daarom wil ik zo graag voorstellen, wat mensen vóór mij ook al zeker hebben gedaan, om de informatie voorziening te verbeteren. Zowel voor ruiters (bijvoorbeeld mensen wiens paard alleen maar op stal mag staan), maar vooral ook naar de buitenwereld toe. Dat mensen eens kunnen zien hoeveel moeite en onderzoek we doen om het welzijn te verbeteren.
Dat zou mij nou eens heel blij maken.
Ik word gewoon altijd oprecht zo verdrietig als ik in dit soort topics van mijn mede-paardenliefhebbers lees dat de sport zomaar eens afgeschaft kan worden en dat het niet meer van deze tijd is.
Ik geniet zo veel van mijn sport en mijn paard, en ik doe zo hard mijn best om haar welzijn met een grote stip voorop te zetten.
Ik voel me gewoon een beetje hulpeloos tegenover organisaties zoals dier&recht en dit soort columnisten die vaak volstrekt rigide zijn in hun mening.
Maakt me verdrietig.
_Penotti schreef:Maar daar helpt dus dit stuk van Bianca niet aan mee.
Dat speelt dier en recht alleen maar in de kaart.
Ze heeft het over een pitstop met auto's in vergelijk met levende dieren.
We gebruiken ventilators en nevel, we gebruiken koud water om hartslag en temperatuur terug op goed niveau te krijgen.
Dan zeggen die lui toch, hebben ze dat ook nodig als ze in de schaduw onder een boom staan te grazen?
neetoch schreef:Dus ja ik kan mij die column van die dame heel goed voorstellen die dus geen paarden mens is. Dat zij dus niet weet dat een beenbreuk vrijwel altijd fataal is voor een paard, kan je haar niet aanrekenen.
elnienjo schreef:_Penotti schreef:Maar daar helpt dus dit stuk van Bianca niet aan mee.
We gebruiken ventilators en nevel, we gebruiken koud water om hartslag en temperatuur terug op goed niveau te krijgen.
Dan zeggen die lui toch, hebben ze dat ook nodig als ze in de schaduw onder een boom staan te grazen?
Maar dat soort hulpmiddelen gebruiken menselijke sporters toch ook om hun eigen hartslag/temperatuur goed te krijgen? Dat hadden ze ook niet nodig als ze gewoon als couchpotato thuis op de bank voor de tv zouden hangen met 'n zak chips ipv aan topsport te doen.
_Penotti schreef:Maar daar helpt dus dit stuk van Bianca niet aan mee.
_Penotti schreef:Waar.
Maar die sporter kiest zelf om te sporten, dat paard niet.
Die sporter kan aangeven, oei ik voel me een beetje duizelig voordat hij struikelt (zeg niet dat dit nu bij het paard was maar kan wel)
Je moet het niet zien vanuit ons als ruiter, je moet het zien vanuit een dier en recht die het tegen wil houden.
Laten we dan zelf als eens stoppen met de extremen toe te laten? waar wij als ruiters onderling al discussie over hebben?
_Penotti schreef:Jolanda Adelaar, dat is toch die dame die stang en trens met een sperriem reed.
Die nogal best een strenge hand heeft en van achter behoorlijk bij tikt met de zweep? of verwar ik haar nu met een ander?
DreamGuide schreef:Daarom wil ik zo graag voorstellen, wat mensen vóór mij ook al zeker hebben gedaan, om de informatie voorziening te verbeteren. Zowel voor ruiters (bijvoorbeeld mensen wiens paard alleen maar op stal mag staan), maar vooral ook naar de buitenwereld toe. Dat mensen eens kunnen zien hoeveel moeite en onderzoek we doen om het welzijn te verbeteren.
Dat zou mij nou eens heel blij maken.
Ik word gewoon altijd oprecht zo verdrietig als ik in dit soort topics van mijn mede-paardenliefhebbers lees dat de sport zomaar eens afgeschaft kan worden en dat het niet meer van deze tijd is.
Ik geniet zo veel van mijn sport en mijn paard, en ik doe zo hard mijn best om haar welzijn met een grote stip voorop te zetten.
Ik voel me gewoon een beetje hulpeloos tegenover organisaties zoals dier&recht en dit soort columnisten die vaak volstrekt rigide zijn in hun mening.
Maakt me verdrietig.
elnienjo schreef:_Penotti schreef:Waar.
Maar die sporter kiest zelf om te sporten, dat paard niet.
Die sporter kan aangeven, oei ik voel me een beetje duizelig voordat hij struikelt (zeg niet dat dit nu bij het paard was maar kan wel)
Je moet het niet zien vanuit ons als ruiter, je moet het zien vanuit een dier en recht die het tegen wil houden.
Laten we dan zelf als eens stoppen met de extremen toe te laten? waar wij als ruiters onderling al discussie over hebben?
Ik vind het best ernstig dat ruiters onderling er al ruzie over hebben. Voor je 't weet wordt paardrijden 'gecanceld' in het huidige cancelklimaat.
_San87_ schreef:Sja, mij aan de ene kant ook. Aan de andere kant vraag ik mij ook af of paardensport inderdaad nog van deze tijd is en hoe lang het op deze manier nog houdbaar is, (top)sport met dieren die geen keuze hebben. Tuurlijk doe je je best voor het welzijn, zorg je ervoor dat het paard goed passende spullen heeft en correct getraind wordt, maar feit blijft dat dat enkel is zodat wij lekker onze sport kunnen beoefenen. Niet omdat het paard daar per se beter van wordt.
elnienjo schreef:_Penotti schreef:Maar daar helpt dus dit stuk van Bianca niet aan mee.
Maar dat soort hulpmiddelen gebruiken menselijke sporters toch ook om hun eigen hartslag/temperatuur goed te krijgen? Dat hadden ze ook niet nodig als ze gewoon als couchpotato thuis op de bank voor de tv zouden hangen met 'n zak chips ipv aan topsport te doen.
_Penotti schreef:Jolanda Adelaar, dat is toch die dame die stang en trens met een sperriem reed.
Die nogal best een strenge hand heeft en van achter behoorlijk bij tikt met de zweep? of verwar ik haar nu met een ander?
DreamGuide schreef:_Penotti schreef:Jolanda Adelaar, dat is toch die dame die stang en trens met een sperriem reed.
Ik ken haar als de Grand Prix amazone die haar paarden piaffe aan een halster the vanaf de grond leert, ze dingen leert mbv positive reinforcement en wiens paarden lekker de hele dag buiten staan.
Wat jij noemt heb ik eerder niet meegekregen in ieder geval, maar ik sta gecorrigeerd als ik het fout heb.
DreamGuide schreef:_San87_ schreef:Sja, mij aan de ene kant ook. Aan de andere kant vraag ik mij ook af of paardensport inderdaad nog van deze tijd is en hoe lang het op deze manier nog houdbaar is, (top)sport met dieren die geen keuze hebben. Tuurlijk doe je je best voor het welzijn, zorg je ervoor dat het paard goed passende spullen heeft en correct getraind wordt, maar feit blijft dat dat enkel is zodat wij lekker onze sport kunnen beoefenen. Niet omdat het paard daar per se beter van wordt.
Tuurlijk, maar is dat zo erg dan?
Ik voel me echt totaal niet schuldig over dat uurtje rijden wat mijn paard 'moet'.
't echt niet zo dat ze zelfstandig het zadel op haar rug legt en tegen mij zegt 'kom baas, we gaan rijden'. Maar ik probeer er wel voor te zorgen dat ze van dat uurtje geen, of zo min mogelijk last ondervind.
Even, heel hard en bot gezegd, voor veel sportpaarden (of rijpaarden überhaupt) geld toch dat ze nooit zouden zijn geboren als het niet was voor de paardensport.
Denk toch dat 90% van de paardenhouders geen paarden zouden hebben als het niet was voor de sport of het rijden. Laten we wel wezen, het is erg duur om een paard te houden. Wat ik met liefde voor haar over heb, maar als ik niet kan rijden kan ik simpel gezegd net zo goed een hond nemen. Kost een stuk minder en die kan wel bij me op de bank liggen.
Al zou ik die dan ook geen agility mogen leren, want dat is dwang.
Net zoals hem het commando zit of ligt geven, want dat is ook dwang.
_Penotti schreef:Ayasha, van sport of van rijden?
Ik denk zeker dat een goed gereden paard daar voordeel aan heeft.
Maar sport als aanvulling niet perse.
En ik heb ook nog die ruiter met die fjord in gedachte, maar is inderdaad van wat jaren terug. Kan nu inderdaad anders zijn.
_San87_ schreef:Ik zeg nergens dat het erg is, he. Paardrijden is superleuk en ik denk ook dat de meeste paarden het helemaal niet erg vinden bereden te worden en samen te werken met de mens. Ik vraag me enkel voor mijzelf wat af en leg uit wat.
Dat er zonder de sport een hoop minder paarden geboren worden staat buiten kijf.
De vergelijking met honden trainen gaat ietwat scheef vind ik, een hond die luistert is ook algemeen belang. Veiligheid voor mens en dier, een hond die niet luistert is vervelend en potentieel gevaarlijk. Dat jouw paard steevast weigert voor een sprong zal de maatschappij aan de reet roesten, zeg maar.