Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:05

Mijn vroegere manegehouder maaide met de zeis altijd een kruiwagen gras per dag voor de hengst die hij op dat moment op stal had staan, dat heeft met geen enkele hengst ooit problemen opgeleverd ( Ieder jaar een andere hengst). De ene hengst at die kruiwagen in een dag leeg, de ander niet. Als het niet zo was, ging het op de mesthoop, langer dan een dag in de kruiwagen ging het broeien en dat voerde hij niet meer.
Het gazongras moest altijd op de mesthoop ( wat daar behoorlijk lang lag voordat het over het land ging), dat was ten eerste kort, maar gazongras is ook een ander soort gras dan gras van een weide en dat maakte dat het al snel verstoppingen zou geven. Hetzij omdat het te weinig gekauwd werd en met te grote stukken doorgeslikt, hetzij omdat het al broeide, maar ook omdat het een verkeerd soort gras was voor dieren om te eten.

Anoniem

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:25

Zo moelijk is het allemaal niet hoor:

a. gemaaid gras uit de gazonmaaier geeft hoge kans op verstopping en koliek
b. Lang gemaaid gras kan gegeven worden, mits het gelijk geconsumeerd wordt

Kind kan de was doen...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:23

Hoe zit het dan met de toppen en het onkruid uit de paardenwei die je mulcht? Die gaan niet rotten/fermenteren maar die drogen op en 'verdwijnen' tussen de overgebleven stengels gras die weer beginnen te groeien. Moet je die mulch allemaal weghalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:12

_Nelleke_ schreef:
Hoe zit het dan met de toppen en het onkruid uit de paardenwei die je mulcht? Die gaan niet rotten/fermenteren maar die drogen op en 'verdwijnen' tussen de overgebleven stengels gras die weer beginnen te groeien. Moet je die mulch allemaal weghalen?

Mulch+paard=geen goede combi.

Ik zou de paarden er even niet opzetten, sommige paarden eten het niet hoor, maar als ze het wel doen, dan kunnen ze verstopt raken. Vooral als de hoeveelheid aanzienlijk is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:16

Hier laten we het wel liggen, maar dat is eigenlijk altijd op hun mest plaatsen daar gaan ze dat korte niet eten.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:17

c_alsemgeest schreef:
Marije_1997 schreef:
Die van mij krijgt zo nu en dan wel wat, (echt zo nu en dan hoor) maar alle paarden daar hebben nergens last van.

Er zijn ook mensen die zo nu en dan wat GHB nemen en nergens last van hebben...
kortom, dat het niet meteen schadelijke effecten laat zien, wil niet zeggen dat het goed/veilig is om te voeren. Waarom zou je het risico willen nemen?

_Penotti schreef:
Hier laten we het wel liggen, maar dat is eigenlijk altijd op hun mest plaatsen daar gaan ze dat korte niet eten.

De prijs voor stomste reactie is voor jou. Ghb is zo geen vergelijking met het proces in gemaaid gras ;) :+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:54

En dat kon je niet op een nette manier zeggen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:07

linda_gigant schreef:
De prijs voor stomste reactie is voor jou. Ghb is zo geen vergelijking met het proces in gemaaid gras ;) :+

Jemig... hoe simpel kan je reageren. :+
Het gaat om de vergelijking weten dat iets slecht is, en het toch nemen. Waarbij je in eerste instantie geen slecht effect hoeft te zien.
Of in het geval van gemaaid gras, geven.
Niet het product an sich.
Maar aan jouw manier van reageren te lezen, is elke vorm van beargumentatie verspilde moeite.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:26

Ik zal vast wel het stom zijn ja als ik ghb niet begrijp in vergelijking met gemulched gras op een mest plek.

Het valt me op dat er maar rare conclusies getrokken worden de laatste dagen. Tijd voor koeler weer denk ik.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:44

Wij voeren juist met goedkeuring van de dierenarts gemaaid gras, omdat mijn paard niet goed tegen te vers gras kan. Het gaat wel om stukken droog, langstengelig gras en we voeren het direct. Gazongras of kortgemaaid gras gaat veel sneller rotten als je het laat liggen. Bovendien raakt het sneller verstrengeld en samengeperst, wat denk ik met het oog op verstopping niet goed is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:10

_Penotti schreef:
Ik zal vast wel het stom zijn ja als ik ghb niet begrijp in vergelijking met gemulched gras op een mest plek.

Het valt me op dat er maar rare conclusies getrokken worden de laatste dagen. Tijd voor koeler weer denk ik.

Het was op pagina 1... ging niet over gemulched gras. Niet om lagne strengen gesneden gras... mijn quote was al van een stuk daarvoor. Ging over gras rechtstreeks uit de zak van de hand maaier.
En iemand die zei dat het niet slecht kon zijn omdat ze een pony kende die het altijd zo kreeg.

Maar het ging dus helemaal niet om de vergelijking met de stof.
Maar gewoon het tegen beter weten in voeren van iets omdat je toevallig iemand kent met een pony die er niet ziek van wordt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:13

Maar we zijn ondertussen op pagina 4?
Nou ja het zal wel :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:14

_Penotti schreef:
Maar we zijn ondertussen op pagina 4?
Nou ja het zal wel :)

Ja omdat van iemand mij dus een halve quote van pagina 1 quote... :') waarom? geen idee, dat was helemaal niet meer van toepassing. Maar iemand vond het nodig om er nog wat over te zeggen gok ik :')
En gooide jouw quote erbij zodat het leek alsof het over jouw stuk ging. Terwijl dat er niks mee te maken had. (Zie hieronder)
Mijn paard heeft na een koliek operatie ook strengen gesneden gekregen. Heeft niks te maken met gras uit een hand maaier.

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:43

Bij mijn opmerking over al 40 jaar gras voeren en geen problemen, wordt de vergelijking getrokken met 40 jaar roken en longkanker. Slaat ook nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 01:26

Joh, er is zelfs modder gooien bij een topic over wel of niet gemaaid gras voeren :') Komkommertijd?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:49

Stelvio schreef:
Zou het in dit geval niet het probleem kunnen zijn geweest dat de hoop gras al was gaan broeien, waardoor/doordat er het fermentatie-proces al aan de gang was in het gras toen het werd opgegeten door het paard?

Dit denk ik ook.
Om de overgang droogvoer/jong gras te verzachten, voer ik 1 a 2 weken in het voorjaar eke dag een beperkte hoeveelheid met de grasmaaier gemaaid vers gras uit de weide. Daarnaasr krijgen ze verder hun hooi.
De hoeveelheid bouw ik op van zo een 20 l per paard tot 40 l per paard. Op het laatst durf ik dat ook 2 keer per dag geven.
Pas na deze aanpassingsperiode gaan ze geleidelijk aan de weide op.
Ik doe dit al tientallen jaren bij mijn 2 paarden en ze doen het er prima op.

Je moet natuurlijk uitkijken wat je maait en echt beperkt en vers geven. Ook voeder ik het op de betonvloer om zandkoliek te vermijden.
Dit is natuurlijk heel iets anders dan de buurman die om de 14 dagen zijn berg gazonmaaisel op de meest zanderige plaats in je weide kiepert.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:23

Mindim schreef:
Joh, er is zelfs modder gooien bij een topic over wel of niet gemaaid gras voeren :') Komkommertijd?

Komt door de hitte denk ik :')