Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gabrielletje schreef:Ayasha schreef:Nee, gestart in onmenselijke temperaturen. Niet gewoon "gestart". Wel alle feiten er bij noemen. Als we dan weten dat paarden meer hitte creëren en er slechter tegen kunnen dan wij mensen dan is het voor paarden helemaal ondoenbaar.
Ik ben niet anti eventing en al zeker niet anti paardrijden. Maar in deze hitte starten vind ik dierenmishandeling en zeker niet je paard als prioriteit hebben.
En daar ga je weer. Je leest niet. Voor de derde keer: mijn opmerking gaat niet over de discussie of het wel of niet te warm is om te rijden. Dat is een legitieme vraag waar ik zelf ook heus wat van vindt. Ik vraag alleen om wat nuancering in de conclusie dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het te warm zou zijn. Discussie prima, begrijpend lezen ook
rien10 schreef:Je kan niet stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was. Je hebt namelijk geen vergelijking; hetzelfde paard, hetzelfde parcours lopen met een lagere temperatuur.
Het was warm.
Het paard brak zijn been.
Dat zijn de feiten. De rest is speculatie.
Scum schreef:Ik woon er 5 minuten vandaan, en gisteren was het echt HEET. Ook om 10 uur 's morgens. In de schaduw is het 37 graden geworden.
Gini schreef:rien10 schreef:Je kan niet stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was. Je hebt namelijk geen vergelijking; hetzelfde paard, hetzelfde parcours lopen met een lagere temperatuur.
Het was warm.
Het paard brak zijn been.
Dat zijn de feiten. De rest is speculatie.
En meer kunnen we ook niet weten. Want stel je eens voor dat we de oorzaak van de blessure van dit paard eens deftig gaan onderzoeken of o wee, erger nog, de eigenaar, ruiter, groom, organisatie en weet ik veel wie nog ter verantwoording roepen.
Nee, paard is dood, life goes on. Volgende week weer een wedstrijd.
geerke schreef:Je kunt ook niet stellen dat het gebroken been niet door de warmte kwam....ook leuk die onderzoeken dat atleten beter presteren als het warm is.Dat gaat wel over mensen,niet over paarden.
Ayasha schreef:Het wás te warm en dit soort warmte tast coördinatie en conditie aan. Had ie ook bij 20 graden zijn been kunnen breken? Tuurlijk. Maar het was geen 20 graden. Het was te warm en die warmte heeft hoe dan ook invloed gehad. In die zin vind ik jouw vraag voor nuance dus onzinnig.
safina schreef:Weet jij ook hoe warm het was op die specifieke plaats en op dat specifieke moment dat zij reed met dat paard? Want daar ben ik onderhand best benieuwd naar.
Scum schreef:Ik woon er 5 minuten vandaan, en gisteren was het echt HEET. Ook om 10 uur 's morgens. In de schaduw is het 37 graden geworden. In de volle zon, geen idee.... Zelf zou ik er niet meegedaan hebben. Of de hitte een rol heeft gespeeld in het ongeluk, daar komen wij denk ik niet achter.
bliksemflits schreef:Ik wou net zeggen. Over de KNHS is het een en ander te zeggen, maar de FEI heeft dit soort dingen toch wat beter geregeld.
rien10 schreef:Dat kan ik met je eens zijn en met je oneens zijn Penotti. Expres geef ik in dit topic mijn mening hierover niet, omdat ik vind dat je niet kan stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was.
Daar ging het een aantal posts geleden over. Je kan niet zeggen dat dit ongeluk niet gebeurd was als het 21 graden was geweest.
ruitje schreef:geerke schreef:Je kunt ook niet stellen dat het gebroken been niet door de warmte kwam....ook leuk die onderzoeken dat atleten beter presteren als het warm is.Dat gaat wel over mensen,niet over paarden.
Ik vind geen onderzoeken over paarden, behalve mijn eigen referentie dat koersen harder gaan in de bloedhitte. Als je andere onderzoeken hebt lees ik ze graag!
Ayasha schreef:safina schreef:Weet jij ook hoe warm het was op die specifieke plaats en op dat specifieke moment dat zij reed met dat paard? Want daar ben ik onderhand best benieuwd naar.
Een paar bokkers die vlakbij wonen hebben al gereageerd. Dit is de laatste:Scum schreef:Ik woon er 5 minuten vandaan, en gisteren was het echt HEET. Ook om 10 uur 's morgens. In de schaduw is het 37 graden geworden. In de volle zon, geen idee.... Zelf zou ik er niet meegedaan hebben. Of de hitte een rol heeft gespeeld in het ongeluk, daar komen wij denk ik niet achter.
Ik durf er dus van uit te gaan dat het op het moment van het ongeluk op die plaats geen 18 graden was.
safina schreef:Maar je hebt dus feitelijk geen idee.
Edit: het is gisteren hier ook 36 graden geweest. Maar toen ik terugkwam van anderhalf uur buitenrit om kwart voor 10 was het nog prima te doen. En was hij helemaal fris en vrolijk.
Daarom: je was er niet, je weet het niet.
DeMolenhoek schreef:Safina, er reageert iemand die er een boogscheut vandaan woont dat het gisteren om 10.00 echt heet was. Is dat niet genoeg voor jou?