Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamAppelsap

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:18

Daarom niet onder twijfelachtige omstandigheden starten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:20

Gabrielletje schreef:
Ayasha schreef:
Nee, gestart in onmenselijke temperaturen. Niet gewoon "gestart". Wel alle feiten er bij noemen. Als we dan weten dat paarden meer hitte creëren en er slechter tegen kunnen dan wij mensen dan is het voor paarden helemaal ondoenbaar.

Ik ben niet anti eventing en al zeker niet anti paardrijden. Maar in deze hitte starten vind ik dierenmishandeling en zeker niet je paard als prioriteit hebben.

En daar ga je weer. Je leest niet. Voor de derde keer: mijn opmerking gaat niet over de discussie of het wel of niet te warm is om te rijden. Dat is een legitieme vraag waar ik zelf ook heus wat van vindt. Ik vraag alleen om wat nuancering in de conclusie dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het te warm zou zijn. Discussie prima, begrijpend lezen ook ;)

Dat mag je vragen maar IMO is dat los koppelen jezelf voor de gek houden. Wat ik ook al gezegd heb en meerdere voor mij. Dus als iemand dan niet lijkt te kunnen lezen ben jij het.

De factoren los koppelen is bullshit. Als een dronken bestuurder iemand aan rijd kan je wel zeggen ‘ja maar als ie nuchter was had het ook kunnen gebeuren’ maar zo kan je alles wat krom is recht lullen he.

Het wás te warm en dit soort warmte tast coördinatie en conditie aan. Had ie ook bij 20 graden zijn been kunnen breken? Tuurlijk. Maar het was geen 20 graden. Het was te warm en die warmte heeft hoe dan ook invloed gehad. In die zin vind ik jouw vraag voor nuance dus onzinnig.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:24

Ik woon er 5 minuten vandaan, en gisteren was het echt HEET. Ook om 10 uur 's morgens. In de schaduw is het 37 graden geworden. In de volle zon, geen idee.... Zelf zou ik er niet meegedaan hebben. Of de hitte een rol heeft gespeeld in het ongeluk, daar komen wij denk ik niet achter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:27

rien10 schreef:
Je kan niet stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was. Je hebt namelijk geen vergelijking; hetzelfde paard, hetzelfde parcours lopen met een lagere temperatuur.

Het was warm.
Het paard brak zijn been.

Dat zijn de feiten. De rest is speculatie.

En meer kunnen we ook niet weten. Want stel je eens voor dat we de oorzaak van de blessure van dit paard eens deftig gaan onderzoeken of o wee, erger nog, de eigenaar, ruiter, groom, organisatie en weet ik veel wie nog ter verantwoording roepen.
Nee, paard is dood, life goes on. Volgende week weer een wedstrijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:36

Je kunt ook niet stellen dat het gebroken been niet door de warmte kwam....ook leuk die onderzoeken dat atleten beter presteren als het warm is.Dat gaat wel over mensen,niet over paarden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:36

Scum schreef:
Ik woon er 5 minuten vandaan, en gisteren was het echt HEET. Ook om 10 uur 's morgens. In de schaduw is het 37 graden geworden.

Jeuzes -O-

Hoe kan je in vredesnaam een wedstrijd door laten gaan in deze omstandigheden. Als je zelf rondjes moet rennen en springen prima, maar onze sport is nu eenmaal behoorlijk afhankelijk van de inspanning van onze grote vriendelijke reuzen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:37

Eeeh, dat haal je uit mijn post Gini?
Dat is nou het leuke van feiten versus NIVEA (niet invullen voor een ander). Ik heb het er helemaal niet over gehad of ik dit wel/niet in orde vind, of ik vind dat je wel/niet wedstrijd moet rijden met deze temperaturen.
Ik heb het over de feiten.
Het is moeilijk om niet in de emotie te schieten als er iets ergs gebeurt. Maar de feiten worden niet anders OMDAT men vind dat er met deze temperaturen niet gecrossed mag worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:38

Een feit is ook dat mens en dier met hitte eerder vermoeid is en daardoor ook eerder een misstap kunnen doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:40

Ja, dat is zeker een feit. Een feit dat je in dit geval niet kan checken want het paard in kwestie heeft het niet overleefd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:44

Klopt.
Maar omdat je het wel uit wilt kunnen sluiten of dat er mee te maken heeft zou KNHS er voor kunnen kiezen wedstrijden met 30+ te verbieden, ook in de ochtend. Want dan staat er geen paard voor jan ... op het terrein want nu is die grens bereikt en stoppen we.
Verplaatsen naar een andere datum en klaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:46

Dat kan ik met je eens zijn en met je oneens zijn Penotti. Expres geef ik in dit topic mijn mening hierover niet, omdat ik vind dat je niet kan stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was.
Daar ging het een aantal posts geleden over. Je kan niet zeggen dat dit ongeluk niet gebeurd was als het 21 graden was geweest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:48

Gini schreef:
rien10 schreef:
Je kan niet stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was. Je hebt namelijk geen vergelijking; hetzelfde paard, hetzelfde parcours lopen met een lagere temperatuur.

Het was warm.
Het paard brak zijn been.

Dat zijn de feiten. De rest is speculatie.

En meer kunnen we ook niet weten. Want stel je eens voor dat we de oorzaak van de blessure van dit paard eens deftig gaan onderzoeken of o wee, erger nog, de eigenaar, ruiter, groom, organisatie en weet ik veel wie nog ter verantwoording roepen.
Nee, paard is dood, life goes on. Volgende week weer een wedstrijd.

Maar zo werkt het niet he. Ooit het ongevallen formulier van de FEI gezien? Dat is geen kattenpis. Er wordt echt wel uitgeplozen waar het ongeluk door heeft kunnen gebeuren. En dat is ook goed.

Dit was trouwens geen KNHS wedstrijd, maar FEI.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:51

Ik wou net zeggen. Over de KNHS is het een en ander te zeggen, maar de FEI heeft dit soort dingen toch wat beter geregeld.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:52

geerke schreef:
Je kunt ook niet stellen dat het gebroken been niet door de warmte kwam....ook leuk die onderzoeken dat atleten beter presteren als het warm is.Dat gaat wel over mensen,niet over paarden.

Ik vind geen onderzoeken over paarden, behalve mijn eigen referentie dat koersen harder gaan in de bloedhitte. Als je andere onderzoeken hebt lees ik ze graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:57

Ayasha schreef:
Het wás te warm en dit soort warmte tast coördinatie en conditie aan. Had ie ook bij 20 graden zijn been kunnen breken? Tuurlijk. Maar het was geen 20 graden. Het was te warm en die warmte heeft hoe dan ook invloed gehad. In die zin vind ik jouw vraag voor nuance dus onzinnig.

Weet jij ook hoe warm het was op die specifieke plaats en op dat specifieke moment dat zij reed met dat paard? Want daar ben ik onderhand best benieuwd naar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:01

safina schreef:
Weet jij ook hoe warm het was op die specifieke plaats en op dat specifieke moment dat zij reed met dat paard? Want daar ben ik onderhand best benieuwd naar.

Een paar bokkers die vlakbij wonen hebben al gereageerd. Dit is de laatste:

Scum schreef:
Ik woon er 5 minuten vandaan, en gisteren was het echt HEET. Ook om 10 uur 's morgens. In de schaduw is het 37 graden geworden. In de volle zon, geen idee.... Zelf zou ik er niet meegedaan hebben. Of de hitte een rol heeft gespeeld in het ongeluk, daar komen wij denk ik niet achter.

Ik durf er dus van uit te gaan dat het op het moment van het ongeluk op die plaats geen 18 graden was.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:05

bliksemflits schreef:
Ik wou net zeggen. Over de KNHS is het een en ander te zeggen, maar de FEI heeft dit soort dingen toch wat beter geregeld.

Laat me niet lachen...FEI!!
De omstandigheden 2 jaar terug in de USA ( world ) waren om te janken! Moet je kijken wat er allemaal kan bij de FEI!!
En het welzijn wat zogenaamd zo hoog bij deze organisatie in het vaandel staat daar hebben ze het op piekmomenten even niet meer over.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 09-08-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:09

rien10 schreef:
Dat kan ik met je eens zijn en met je oneens zijn Penotti. Expres geef ik in dit topic mijn mening hierover niet, omdat ik vind dat je niet kan stellen dat het paard zijn been gebroken heeft OMDAT het warm was.
Daar ging het een aantal posts geleden over. Je kan niet zeggen dat dit ongeluk niet gebeurd was als het 21 graden was geweest.

Dat beweert volgens mij ook helemaal niemand. Er wordt alleen gezegd dat je niet uit kunt sluiten dat de hitte er mee te maken heeft. Ik zou niet weten waarom dat niet gezegd mag worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:43

ruitje schreef:
geerke schreef:

Ik vind geen onderzoeken over paarden, behalve mijn eigen referentie dat koersen harder gaan in de bloedhitte. Als je andere onderzoeken hebt lees ik ze graag!

Hoe kom je er uberhaupt op om te gaan koersen met die bloedhitte....maar goed,ieder zijn ding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:51

Jeetje zeg wat verdrietig. Sterkte voor de eigenaren, het zal je maar gebeuren. Vreselijk. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:55

Ayasha schreef:
safina schreef:

Een paar bokkers die vlakbij wonen hebben al gereageerd. Dit is de laatste:

Scum schreef:

Ik durf er dus van uit te gaan dat het op het moment van het ongeluk op die plaats geen 18 graden was.

Maar je hebt dus feitelijk geen idee.

Edit: het is gisteren hier ook 36 graden geweest. Maar toen ik terugkwam van anderhalf uur buitenrit om kwart voor 10 was het nog prima te doen. En was hij helemaal fris en vrolijk.

Daarom: je was er niet, je weet het niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-20 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:57

Safina, er reageert iemand die er een boogscheut vandaan woont dat het gisteren om 10.00 echt heet was. Is dat niet genoeg voor jou?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:03

safina schreef:
Maar je hebt dus feitelijk geen idee.

Edit: het is gisteren hier ook 36 graden geweest. Maar toen ik terugkwam van anderhalf uur buitenrit om kwart voor 10 was het nog prima te doen. En was hij helemaal fris en vrolijk.

Daarom: je was er niet, je weet het niet.

Ik had deze reactie verwacht. Wat jij wil geloven of niet wil geloven moet jezelf weten. Maar toen ik hier gisteren naar het plein reed (vijf minuten van mijn locatie) was het daar even warm als thuis. Voor mij is het dus voldoende als een bokker die op vijf minuten van het terrein woont aan geeft dat het daar heet was.

Indien dat voor jou niet voldoende is, is dat jouw goed recht. Maar dat veranderd niets aan mijn mening en dat is dan weer MIJN goed recht. :) Jij kan nl ook niet met zekerheid ontkrachten dat het daar zo heet was. Of was jij er wel ?
Indien jij er natuurlijk wel was en me kan zeggen dat het daar idd 15 graden koeler was. Dan neem ik al mijn woorden terug. :)
Indien je er niet was, gelieve mij dan niet aan te spreken op vermoedens/aannames en speculaties gezien die niet van meer of minder waarde zijn dan de jouwe. Ze gaan slechts een andere richting uit.

Edit; quote verkl**t en hersteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:08

DeMolenhoek schreef:
Safina, er reageert iemand die er een boogscheut vandaan woont dat het gisteren om 10.00 echt heet was. Is dat niet genoeg voor jou?

Nee. Maar we kunnen de feiten even opzoeken? Hoe laat is ze gestart en gefinisht? Meest dichtbijzijnde weerstation is Arcen toch?

Ayasha, relax ik speculeer niet dat het koel genoeg was of te warm. Ik zeg alleen dat je geen idee hebt. Ik was er ook niet hoor. Maar vind dat je feiten moet weten voor de conclusies trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:13

Je weet waarschijnlijk net zo goed als een ander dat die weerstations niet goed weergeven hoe warm het ergens is. Alleen al omdat de temperatuur wordt gemeten onder die en die en die omstandigheden en nooit gewoon in de volle zon. Gisteren bv is het dagrecord verbroken in Ukkel met 35.9. Terwijl het hier toch echt over de 40 graden is gegaan.