Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:48

Ik wordt hier werkelijk gewoon kotsmisselijk van :r
Wat een stelletje achterlijke klootviolen. Opknuppen aan de hoogste boom, al is zelfs dat nog te zachtzinnig. -:(-

"corrigeren was in het technische". Serieus? Technisch? 8)7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 03:05

Amber_anne schreef:
Wat een walgelijke filmpjes echt om verdrietig van te worden...

brokjes schreef:
Enige wat ik me afvraag is hoe zo'n persoon het ooit heeft kunnen schoppen naar olympisch niveau. Hoeveel mensen wel niet hun ogen hebben dichtgeknepen tijdens deze weg.

Dit vraag ik mij ook af. Wie heeft dit soort gedrag goedgekeurd en vindt het goed dat zijn paarden zo gereden worden?

Ik denk niet dat hij dit gedrag liet zien tijdens Olympische meetmomenten etc. Tenminste, zo slim zijn dit soort figuren vaak dan ook wel weer.
Het gaat deze keer om een homevideo. Geen idee hoe het dan nu de sociale wereld is ingeslingerd en wie dat dan een goed idee vond om het online te plaatsen.
Natuurlijk wel heel goed dat het bekend is geworden wat deze meneer heeft gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 06:14

ruitje schreef:
Je generaliseert. Dat deze vent zo met zijn paarden omgaat zegt niets over andere pro's. Of over amateurs. Iemand een zieke geest noemen vind ik ook niet sjiek. Zelfde geld voor de post boven mij.

Vind dat het wel een tandje minder mag naar Storm toe. Ik zie het onhandig uitgedrukt worden maar ergens heeft ze natuurlijk wel gelijk.... Wat je ziet:

Te zwaar iemand op pony.
Pony word in bek geragt.
Pony krijgt tikken.

Laten we nou niet doen alsof dat niet dagelijks op meerdere stallen, op alle niveau's, gebeurt. En dat is iets anders dan het goed praten, want ik vind dit in geen geval akkoord. Ik denk dat Storm meer bedoelt dat dit nu shockerend is op film, maar dat het helaas vaker voorkomt dan we denken :o

Nee, ergens heeft ze geen gelijk, jij vindt dat blijkbaar. En als ze dat bedoelt, heeft ze zich wel heel raar uitgedrukt, uit haar reacties blijkt toch echt iets anders. Dat kan ze dan beter zelf even rechtzetten.

Wat ik zie is bewuste wreedheid van volwassenen naar een dier en dat heeft maar bar weinig te maken met het gemiddelde Penny meisje met haar shetlandpony, of een klein meisje dat met haar pony valt bij een sprong, waar zij het mee vergelijkt.

Zowel bij de pro's als bij de amateurs en recreanten is veel te veel dierenleed, dat blijkt keer op keer. Dat maakt niet dat we dit soort gedrag moeten bagatelliseren, wat Storm in mijn ogen echt wel doet met haar "niet netjes, maar....".

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:24

ruitje schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Och en het aantal keer dat men zegt dat het echte leed niet bij "de pro's" zit maar alleen in de amateursport.. Waar zijn die mensen nu met hun mening hè..

Ja, ongelooflijk dit. Dacht dat dit een forum voor paardenliefhebbers was, maar er zitten kennelijk ook wat zieke geesten op die dit soort mishandeling goedpraten.

Je generaliseert. Dat deze vent zo met zijn paarden omgaat zegt niets over andere pro's. Of over amateurs. Iemand een zieke geest noemen vind ik ook niet sjiek. Zelfde geld voor de post boven mij.

Oneens. Ik generaliseer niet, ik zeg juist niet dat alle pro's of alle amateurs iets wel of niet doen.
Ik bedoel juist nuance aan te brengen in de generaliserende uitspraak die ik vaak op bokt lees: 'het echt leed zit niet bij de pro's, die weten waar ze mee bezig zijn, maar in de amateursport'. Dat is generaliserend.

En sjiek? Vast niet. Maar ik vind de gedane uitspraken zelf ook niet sjiek en erg ongepast. In nettere verwoording dan: ik sluit me aan bij wat Marie_Anne hierboven post.

Anoniem

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:01

Ik denk dat er iets mist aan het waarnemingsvermogen van Storm. Dat ongeluk gebeurt ondat er een volwassene van een kilo of 80 op zit die het dier met geweld en in paniek over die hindernis jaagt. Daardoor valt het dier en gaat hij over de kop. Dat krijgt een kleuter niet voor elkaar.

Maar erger: zelfs een kleuter die nog niet snapt dat een dier kwellen niet mag, heeft ouders om in te grijpen. Dit zijn de volwassenen. |(

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:10

Dank je wel Ruitje.

Phoe zeg, wat een reacties. Ik heb er een paar gelezen maar niet allemaal.

Wat ruitje zegt dat klopt, ik praat zijn gedrag niet schoon, en misschien zeg ik het niet op de meest handige manier maar ik probeer te wijzen op het paardenleed wat toevallig net niet op film is vastgelegd.
Ik bedoel het verschil, deze pony wordt niet goed behandeld op dat moment, maar ziet er verder goed uit, krijgt zijn natje en droogje, terwijl en duizenden en duizenden paarden zijn in 3e wereldlanden die uren per dag moeten werken, stokslagen krijgen, grote open wonden van slecht passend tuig, onvoldoende te eten.
Dus stelletje moraal ridders, sluit je ogen daar ook niet voor, alleen omdat daar geen filmpjes van zijn. Maar ga vooral los op enkel wat je ziet.

En nu ontstip ik dit onderwerp en trek me voorlopig terug van bokt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:16

Storm schreef:
Dank je wel Ruitje.

Wat ruitje zegt dat klopt, ik praat zijn gedrag niet schoon, en misschien zeg ik het niet op de meest handige manier maar ik probeer te wijzen op het paardenleed wat toevallig net niet op film is vastgelegd.
Ik bedoel het verschil, deze pony wordt niet goed behandeld op dat moment, maar ziet er verder goed uit, krijgt zijn natje en droogje, terwijl en duizenden en duizenden paarden zijn in 3e wereldlanden die uren per dag moeten werken, stokslagen krijgen, grote open wonden van slecht passend tuig, onvoldoende te eten.
Dus stelletje moraal ridders, sluit je ogen daar ook niet voor, alleen omdat daar geen filmpjes van zijn. Maar ga vooral los op enkel wat je ziet.

Die paarden in 3e wereldlanden zijn net zo zielig, al komt daar de mishandeling vaak uit onwetendheid, gebrek aan mogelijkheden en goed materiaal. Van een Olympisch ruiter mag je wat meer verstand verwachten. En dat er elders erge dingen gebeuren, betekent niet dat hierover geen verontwaardiging mag zijn enkel omdat het om een goed gedrenkte en gevoede pony gaat.

Ga nu niet recht lullen wat krom is.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 04-08-20 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:20

Feelsoproud schreef:
_San87_ schreef:
De carrière van die ruiter is iig voorbij, dat is iig iets.

Dat is het grootste probleem...hier gebeurd helemaal niet mee.
Ik heb een braziliaanse collega gehad(ik werk als groom) en hij toonde mij wel vaker filmpjes van hoe in brazilie met paarden gewerkt word:zadelmak maken etc...wel,daar is dit niets tegen.
Zij hebben gewoon een heel andere mentaliteit,geen greintje respect voor mens en dier.

Dus daar in brazilie gaat er niemand die man raar bekijken om zo'n filmpje.
En van de FEI krijgt hij waarschijnlijk een waarschuwing of enkele maanden schorsing...

Een vriend van me is Braziliaan en herkent dat dan weer helemaal niet... Ik heb regelmatig beelden gezien van hoe er door zijn familie met de criollo's omgegaan wordt, en dat is gewoon normaal en met respect.

Het kan best zijn dat de mentaliteit daar harder/respectlozer is, in het algemeen, maar echt niet alle Brazilianen zijn zo. Gelukkig niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:52

Nouja, ergens eerder in een bericht heeft Storm wel gelijk he. Hoeveel jonge meiden en jongens zie je inderdaad niet ook hun frustraties botvieren op lieve paardjes?
Die heb je ook overal en dat is ook niet mals hoe die kunnen trekken en rammen.

Niet dat dit hetgeen goedmaakt hier gebeurt he. Een volwassen persoon hoort beter te weten en mag wat mij betreft zwaar gestraft worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:55

Maar als je jonge ruitertjes dat ziet doen dan trek je ze er toch ook van af?
Ik hoefde dit vroeger toch echt niet te doen, dan was ik nooit meer welkom geweest waar ik de paarden reed.
Daar kreeg je standaard te horen, als het paard iets niet goed doet geef jij het niet duidelijk aan en zul je beter moeten leren rijden. Punt. Einde discussie en geen gejamaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:56

Paardenleed heb je overal, bij amateurs en pro's en in verschillende landen en gradaties (helaas). Belangrijk is dat we met z'n allen kijken naar waar de grenzen liggen en die zijn hier toch wel dik overschreden.

Dit is gewoon dierenmishandeling, ten eerste zijn ze beide te zwaar voor de pony en dan dat bit wat door de mond gerukt wordt. En het dier wat valt door hoe ermee gesprongen wordt..misselijkmakend.

Ik hoop wel echt dat er "iets" gaat gebeuren waardoor deze mensen geen paarden/ pony's meer mogen houden en/of geschorst worden voor het rijden van wedstrijden.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:57

Maar storm, waarom zo boos met "stelletje moraalridders" en "ga vooral los op wat je ziet". Moet ik hier dan mijn schouders over ophalen en zeggen "ach, andere paarden hebben het veel slechter?" Dat kán ik niet, ik zie nu dit filmpje en ik ben geshockeerd. Met name over de uitleg van een zogenaamde professional die op het hoogste podium presteerde..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:59

Popstra schreef:
Nouja, ergens eerder in een bericht heeft Storm wel gelijk he. Hoeveel jonge meiden en jongens zie je inderdaad niet ook hun frustraties botvieren op lieve paardjes?
Die heb je ook overal en dat is ook niet mals hoe die kunnen trekken en rammen.

Niet dat dit hetgeen goedmaakt hier gebeurt he. Een volwassen persoon hoort beter te weten en mag wat mij betreft zwaar gestraft worden.

Dat wordt toch ook door niemand goedgepraat? Ik zie hier echt niemand zeggen dat dat niet erg is. Als in, och, gebeurt gewoon. Wat ik wel zie is een bagatellisatie; ach de pony wordt goed verzorgd verder, dit had ook met een pennymeisje kunnen gebeuren.

Ik vind het altijd zo apart dat in topics over dingen die niet door de beugel kunnen, voorbeelden van vergelijkbare acties of ergere misstanden aangehaald moeten worden met 'kijk eens wat daar gebeurt'. Alsof dit op zichzelf staande feit daarmee wat minder erg is. Of zelfs de insinuatie volgt dat mensen die hier reageren andere misstanden niet erg vinden of zo.

Dus ja. Storm kan ook gewoon toegeven dat ze hier een aantal domme opmerkingen heeft geplaatst in plaats van anderen moraalridders te noemen omdat ze hier zeggen dit gebeuren walgelijk te vinden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:00

Mar_jolijn schreef:
Maar storm, waarom zo boos met "stelletje moraalridders" en "ga vooral los op wat je ziet". Moet ik hier dan mijn schouders over ophalen en zeggen "ach, andere paarden hebben het veel slechter?" Dat kán ik niet, ik zie nu dit filmpje en ik ben geshockeerd. Met name over de uitleg van een zogenaamde professional die op het hoogste podium presteerde..

Precies :j

Ja er is leed, maar dan kun je inderdaad niet zeggen, och elders erger.
Vast wel, maar dat maakt dit niet goed.
En al helemaal niet bij een prof, die echt anders moet weten. Daar kan onwetendheid toch geen rol meer spelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:07

Ik heb het filmpje niet gezien en ik ga het ook niet kijken... als ik de beschrijvingen lees heb ik dat soort dingen live vaak genoeg gezien..

Maar ik ken de ruiter niet, dus voor mijn informatie: Reed deze man hoog niveau en zo ja welk niveau? En zou hij met die paarden op dat niveau op dezelfde manier omgegaan zijn?
Want ik heb altijd begrepen dat als een paar zelf niet wil dat je dan het hoge niveau niet kan halen en dat paarden zich niet laten dwingen, dus dat hoog niveau alleen maar gehaald wordt door correcte omgang en samenwerking..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:09

Dit is wel heel simpel hoor... de pony op deze wijze corrigeren voor het bijten. Als ‘paardenman’ zou je beter moeten weten dat zoiets totaal de plank mis slaat. Buiten het feit dat je paardenhart je zou moeten behoeden om uberhaupt zo ver te gaan met een pony.

Is dit het aller vreselijkste wat je een paard kan aandoen? Nou er is veel meer en erger leed in de wereld (heb slachtfilmpjes gezien uit Argentinië waar deze pony niet mee zou willen ruilen). Maar van een paardenman en zéker als sportman op Olympisch niveau zou je veel meer intellect en klasse verwachten, om maar niet te spreken van een beetje gevoel in je donder. Dat gespring en het over de kop slaan na de hindernis... vind ik nog het ergste. Beest had zn nek wel kunnen breken. Ook echt mega dom van hem dat ie dit laat filmen. Of ik hij heeft het niet geweten en het is stiekem gebeurd. Maar dit alles getuigt van pure domheid als je het mij vraagt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:20

Cer schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien en ik ga het ook niet kijken... als ik de beschrijvingen lees heb ik dat soort dingen live vaak genoeg gezien..

Maar ik ken de ruiter niet, dus voor mijn informatie: Reed deze man hoog niveau en zo ja welk niveau? En zou hij met die paarden op dat niveau op dezelfde manier omgegaan zijn?
Want ik heb altijd begrepen dat als een paar zelf niet wil dat je dan het hoge niveau niet kan halen en dat paarden zich niet laten dwingen, dus dat hoog niveau alleen maar gehaald wordt door correcte omgang en samenwerking..

Lees de TT eens ;).

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:29

Wat een walgelijke actie, hoop dat deze man nooit nog een voet op het wedstrijdterrein mag zetten...

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:33

Het is ook gewoon een onjuiste aanname dat als je je uitspreekt tegen het één, je automatisch je ogen sluit voor het ander. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het kan heel goed dat mensen zich ook uitspreken tegen of inzetten voor de zaken die jij noemt. Om dan meteen te vinden dat je een moraalridder bent als je je tegen dierenmishandeling uitspreekt... vind je dat ook van de dierenbescherming, dierenasiels, en elk goed dierendoel? Die spreken zich ook uit tegen mishandeling maar kunnen vaak niet zich tegen alles tegelijk wat doen. Is dat dan hypocriet of maakt het ze moraalridders?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:33

Storm schreef:
Dank je wel Ruitje.

Ja, want omdat er veel ergere dingen gebeuren elders in de wereld, is dit opeens niet erg meer.
Wat een rare redenering. Deze moraalridder maakt zich daar ook druk om. En ik verafschuw deze man en hoe hij de mond van deze arme pony openrukt met een bit en met zijn zware hol op dat arme beest gaat zitten. :evaw:

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:34

Walgelijk vind ik het! Ik mag hopen dat hier nu eindelijk eens hele zware straffen op komen. Ongeacht of iemand ''olympisch atleet'', professioneel ruiter of recreatieruiter is. Juist om de gehele paardensport te kunnen beschermen. Het gebeurd helaas in alle takken. Van dressuur tot eventing, van recreatie shetlander tot grand prix paard. Nooit mag iets een reden zijn om je dier zo te mishandelen.
Echter zou je van een olympisch ruiter juist verwachten dat zij waardevol met hun dieren omgaan en beseffen dat zij ook nog eens een voorbeeldfunctie hebben. Iemand als dit zou uit de wedstrijdsport verbannen moeten worden en nog belangrijker ... een verbod krijgen op het houden van dieren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:37

_San87_ schreef:
Cer schreef:

Lees de TT eens ;).

Zie daar dus de retorische vraag..
blijkbaar kun je dmv dwang je paarden dus wel op niveau laten presteren... Of lees ik het dan verkeerd?
Of deed de man dit alleen bij dit ponietje en juist niet bij zijn Olympische paarden?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:40

Ik kreeg al mijn bedenkingen hoe je erbij komt om een hengst te kopen voor een 2 jarig meisje.
Ok, met castratie en juiste opleiding is er nog hoop dat het goed komt eer dat het meisje zover is om te gaan rijden.

Dan bijt ie, had een goede tik moeten krijgen en verder gaan met de opleiding.
Hoe kom je er dan bij om erop te gaan zitten, keihard in zijn mond te trekken en dan ook nog te gaan springen.

Blijkbaar vind de ruiter dit allemaal oprecht geen probleem want hij laat het nog filmen ook.

En dan maak ik me dus echt zorgen. Hoe kan iemand op dit niveau de opleiding van normen en waarden gemist hebben?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:45

Je moet toch heel wat tekort zijn gekomen in je leven, dat je zo je 'macht' moet laten gelden en je frustraties botviert op een dier...

Vraag me wel af hoe de video gelekt werd...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:56

Misselijkmakend die filmpjes en dat er mensen zijn die dit 'goed praten' is eveneens misselijkmakend. Dat er meer mishandeling voorkomt dan we misschien denken maakt dit geen procent beter/minder erg.