FNV wil cao in de paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:14

Ik heb een tijdje bij iemand jonge paarden gereden met een manege bedrijf en die stagaires die daar passeerden waren inderdaad niet echt toekomstige werknemers of zo. Verschrikkelijk weinig inzet en inzicht. Technische dingen kun je leren maar inzet heb je of heb je niet. Regelmatig (verdacht vaak) op maandag ziek en bang voor vies :')
Zulke wil je inderdaad niet hoeven betalen.
Uiteraard heb je ook goede en die zullen daarna ook geen probleem hebben iets te vinden maar die worden vervolgens weer uitgebuit omdat het meestal harde werkers zijn die weinig klagen.

Dus CAO, top!

Anoniem

Re: FNV wil cao in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:19

Bijzonder van die stagiaires. Je zou toch denken als je iets graag wilt (en werken in de paarden is niet zomaar iets waarvan je zegt, ik kan geen baan vinden, dan maar met paarden werken :+ ) dus bijzonder om te lezen dat stagiaires zich dan niet inzetten.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:23

Te laat komen en overmatig ziek zijn is denk ik wel een kwaaltje van jonge mensen die nog moeten leren wat het werkende leven en bijbehorende verantwoordelijkheden is. een supermarkt manager heeft vast en zeker dezelfde problemen.

Elisa2 schreef:
Zijn ze er dan ook juist niet om dat te leren? mensen met ervaring die dat allemaal makkelijk kunnen die betaal je lijkt me..

opzadelen en een beetje gevoel hebben voor de omgang met paarden zijn toch wel basis vaardigheden. van daaruit kun je aan het leren, want het paardenvak is veel meer dan dat. er zit ook wel veel verschil tussen iemand die wat paarden op een manege heeft gereden of iemand die al gewend is om met jonge paarden of probleem gevallen te werken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:59

Gaan die jonge mensen dan ook zo met school om?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:08

josien_m_ schreef:
Gaan die jonge mensen dan ook zo met school om?

Misschien zitten die in de paarden omdat ze niet al te veel gedaan hebben op school :D

(Foute grap, maar kon het niet laten).

Ik heb vroeger al teenie vrijwillig iedere dag jaren lang stallen gemest voor 4-10 paarden. Daarnaast reed ik er dan 1-2 en in vakanties meer. Verder nog benen van modder ontdoen als ze binnen kwamen, dekens wisselen, vegen, hooi klaar zetten etc.
Regelmatig kwamen er dan verzorg meisjes of stagaires van de agrarische school. Meestal kwamen ze gewoon ineens niet meer, zonder afmelden als het een week slecht weer was. Slecht een enkeling is serieus de rest zoekt waarschijnlijk een man die hun hobbie gaat betalen later.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:24

(en ook een beetje een foute aanname }:)

Maar goed, ik heb in ieder geval besloten dat ik mijn tijd en energie liever anders gebruik. Hoewel ik het best lastig vind, want in het gesprek lijken ze zo gemotiveerd en dat geloof ik blijkbaar te snel. Ik wil het geloof in de mensen houden, tja, hulpverlener hé.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:31

Je kiest er zelf voor dat je akkoord gaat met een bepaald loon. Als ik mn overuren niet betaald zou krijgen was ik zo weg. Je kunt me het minimumloon betalen en anders zoek je het maar uit. Dit is toch gewoon een principe kwestie?

LadyTate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:08

Het is hoog tijd voor een CAO voor iedereen die in loondienst werkt in de paardensportsector. Met name voor de recreatiesector (d.w.z. maneges en pensionstallen) zou dit normaal moeten zijn. Dit hoeft niet moeilijk te zijn, per slot van rekening is bijvoorbeeld de FNRS al aangesloten bij Werkgevers in Sport. Er wordt hier specifiek geschreven over de CAO sport, die gesteund wordt door de leden van de WOS. Waarom wordt de Sport CAO niet uitgerold over alle manegebedrijven die lid zijn van de FNRS?

Dit staat op de website van de WOS:

De WOS staat voor goed werkgeverschap in de sport. Dat nemen we serieus. De CAO Sport is de laatste jaren verbeterd en ook de komende jaren zullen we werken aan goede arbeidsverhoudingen in de sector sport & bewegen. Daarbij houdt het niet op. De sector reikt verder dan de sportbonden en koepelorganisaties die lid zijn van de WOS. Ook de mensen die (al dan niet vrijwillig) werken voor de 27.000 sportverenigingen hebben recht op goede omstandigheden en voorwaarden. Dit geldt eveneens voor beroepssporters en werknemers die werken voor commerciële sportorganisaties. Dat is niet alleen in hun voordeel, maar is ook goed voor alle sportwerkgevers en het imago van de sector sport en bewegen.

Zie deze link voor meer info.

https://www.sportwerkgever.nl/over-wos

Laten we allemaal het FNV steunen en lid worden als we willen dat iedereen die in deze sector werkt een pensioenregeling krijgt, steun krijgt bij verdere ontwikkeling binnen het vak, erkenning voor kennis en ervaring en steun bij het fysiek zware werk om langer en gezonder te kunnen blijven werken. Redelijke uren en roosters, een redelijk salaris met perspectief op periodieke opslag, betaald overwerk en compensatie voor het werken van avonden, weekends en feestdagen.
Het FNV is een sterke en professionele organisatie die zich solidair opstelt met personeel in allerlei sectoren. In ons eentje kunnen we geen veranderingen tot stand brengen, we zullen schouder aan schouder moeten staan als we iets willen bereiken. De meeste bedrijfstakken hebben een CAO, waarom wij niet?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:13

Sizzle schreef:
Ik heb een tijdje bij iemand jonge paarden gereden met een manege bedrijf en die stagaires die daar passeerden waren inderdaad niet echt toekomstige werknemers of zo. Verschrikkelijk weinig inzet en inzicht. Technische dingen kun je leren maar inzet heb je of heb je niet. Regelmatig (verdacht vaak) op maandag ziek en bang voor vies :')
Zulke wil je inderdaad niet hoeven betalen.
Uiteraard heb je ook goede en die zullen daarna ook geen probleem hebben iets te vinden maar die worden vervolgens weer uitgebuit omdat het meestal harde werkers zijn die weinig klagen.

Dus CAO, top!

Ik heb eens leiding gegeven op een internationale stal met een hoop Backpackers. Wij begonnen om 5 uur sochtends, dan is nog niet iedereen wakker en voel je je ook niet zo top. De excuses die ik gehoord heb om in bed te blijven of waarom ze ziek waren. Toen heb ik het heel simpel opgelost, prima je mag vandaag thuis blijven maar dan kom je terug op je vrije dag. Verbazing wekkend hoeveel mensen ineens beter waren.

Internationaal is voor mij beter om met paarden te werken. Ik verdien per 3kwartier voor het geven van lessen bijna het dubbele van wat ik in Nederland zou kunnen vragen. Mijn werk is hard werk en heb een goed pakket. Ik krijg een vast loon per week, ik woon in een vrijstaand huis met 4 kamers en 2 badkamers, -alles wordt betaald- krijg benzine geld, heb een werk telefoon en iPad, en mijn paard is op werk gestald waar ik niks voor hoef te betalen. Uiteraard betaal ik zelf voor mijn eigen spullen.
Heb redelijk vaste uren, maar ik ben dan ook een hele harde werker die een hoop gedaan krijgt, en ik kan onderhandelen :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:35

Bijzonder van die stagaires..maar ergens verbaasd het me dan ook weer niet. In mijn BBL klas van ehm circa 18 jaar geleden zijn er van de 20 ook maar 6 overgebleven. De rest had het allemaal veel te veel geromantiseerd het werken met paarden. Ik denk dat dat ook een grote valkuil is. En inderdaad, jonge mensen moeten vaak nog "leren werken" met de daarbij behorende normen en waarden. Ik snap wel dat het demotiverend is als de inzet er gewoon niet echt is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:01

Ik zou van tevoren een serieus sollicitatiegesprek aangaan met een eventuele nieuwe stagiaire met goede vragen en een ronde door de stallen maken. Dat moet al een bepaald beeld geven van iemand. Als mensen totaal niet geschikt blijken voor wat je voor ogen hebt, dan moet dat met een beetje mensenkennis al boven water komen tijdens zo'n gesprek. En zo iemand moet je dan niet aannemen.
Doe je dat wel, dan moet je ook eens bij jezelf te raden gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:12

Citaat:
Salarissen zijn doorgaans afhankelijk van hoe veel geld er beschikbaar is.
In de paarden wereld is gewoon beperkt geld beschikbaar doordat het ook betaalbaar moet blijven.

Ga je duurder maken, grote kans dat de paarden sport veder instort en er betaalde banen verdwijnen. Ook bestaat de mogelijkheid dat men meer met vrijwilligers gaat werken wanneer de bepaalde krachten te duur worden.

Vaak geldt: 'goedkoop is duurkoop'.
Ik betaal liever voor kwaliteit, dan dat ik met de brokken kom te zitten.

LadyTate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:23

Betere arbeidsvoorwaarden betekent dat de sector betere arbeidskrachten kan aantrekken. Nu gaan talentvolle mensen die een carrière met toekomstperspectief zoeken waarschijnlijk niet fulltime in de paarden tenzij zij zichzelf kunnen financieren.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:58

Wat de mensen bovenstaand omschrijven: snel ziek melden, niet komen, te laat komen en dan ook nog: steeds op telefoon, eindeloze rookpauzes, zich als een slak voortbewegen etc. dat hebben Duitse jongeren die hier komen niet. Ze zijn misschien anders opgevoed, thuis en op school? Maakt ons niks uit als ze nog veel moeten leren, het gaat om de instelling. En die is dik in orde. Gemotiveerd, leergierig, actief. Heel blij mee, net zoals inderdaad de vroegere Deurne stagiaires toen het nog particulier was.
Ik heb eens gastlessen op een NL mbo gegeven. Nou, dat was eens maar nooit weer ;(

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:50

IsabelleN schreef:
Wat de mensen bovenstaand omschrijven: snel ziek melden, niet komen, te laat komen en dan ook nog: steeds op telefoon, eindeloze rookpauzes, zich als een slak voortbewegen etc. dat hebben Duitse jongeren die hier komen niet. Ze zijn misschien anders opgevoed, thuis en op school? Maakt ons niks uit als ze nog veel moeten leren, het gaat om de instelling. En die is dik in orde. Gemotiveerd, leergierig, actief. Heel blij mee, net zoals inderdaad de vroegere Deurne stagiaires toen het nog particulier was.
Ik heb eens gastlessen op een NL mbo gegeven. Nou, dat was eens maar nooit weer ;(

Denk eerlijk gezegd dat het bij die ook moeten is. Ik zit ook op mbo en in de zomer zoveel werk dat ik het zowat niet rond krijg (60/70/80 uur pw ). Mentaliteit van een hele hoop jongeren is echt naar de knoppe geholpen door ouders. Ik werk al vanaf mn 14e en word dit weekend 21. Ik heb letterlijk mensen in mn klas van 18/19 die nog nooit gewerkt hebben en die alles van papa en mama krijgen. Ik betaal alles voor mijn eigen paard zelf. Vind het echt schandalig dat mensen van 16+ gewoon niet werken omdat ze geen zin hebben of omdat ze er moe van worden

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:18

Nou, dat is weer een ander uiterste! Ik ben ook zeker geen voorstander van vroeg of hard werken. Werken kan je lang genoeg, maar ergens moeite voor doen, er zin in hebben, je geinspireerd voelen, nieuwsgierig zijn, dat zijn kwaliteiten die ik van belang vind. Door alles te krijgen, leer je misschien geen waarde kennen van wat je hebt, dat is denk ik wat je bedoelt?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:53

IsabelleN schreef:
Misschien schort er dan iets aan de opleiding en de selectiecriteria...? Warendorf stagiaires zijn altijd top namelijk.

Als ze de selectiecriteria van Warendorff gaan aanhouden kunnen al die hippische opleidingen in Nederland de deur sluiten :+ :+

Al ben ik voor hoor :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:07

Citaat:
Denk eerlijk gezegd dat het bij die ook moeten is. Ik zit ook op mbo en in de zomer zoveel werk dat ik het zowat niet rond krijg (60/70/80 uur pw ). Mentaliteit van een hele hoop jongeren is echt naar de knoppe geholpen door ouders. Ik werk al vanaf mn 14e en word dit weekend 21. Ik heb letterlijk mensen in mn klas van 18/19 die nog nooit gewerkt hebben en die alles van papa en mama krijgen. Ik betaal alles voor mijn eigen paard zelf. Vind het echt schandalig dat mensen van 16+ gewoon niet werken omdat ze geen zin hebben of omdat ze er moe van worden

Ehm....?
Ik vind het een rare mentaliteit dat iemand 60 uur of meer per week zou moeten werken.
En een student hoort te studeren, ook op het MBO. ("Wel sakkerloot, hoe heb ik het nu?")
Een baantje om de kosten wat te drukken, prima - maar meer ook niet.

Mind: ik sta al 20+ jaren bij boeren 'die al 100 generaties boer zijn'.
Die 'smorgens voor dag en dauw opstaan en 'snachts nog efkes een rondje stal doen.
...maar die ook gewoon rustpauzes houden en het middagdutje is 'heilig'.

LadyTate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:42

Werknemers in de manege-sector, let op! De FNRS heeft aangegeven te overwegen intern arbeidsvoorwaarden te willen herzien zonder medewerking van een vakbond. (zie FNRS website) Omdat de meeste bij de FNRS aangesloten bedrijven te klein zijn om een Ondernemingsraad te hebben waar werknemers in vertegenwoordigd zijn en hun stem kunnen laten horen, is het vooralsnog onduidelijk met wie er hierover overleg zou moeten plaatsvinden. Jij weet wat jij wil veranderen, laat jouw mening tellen!
Dit is het moment om je aan te sluiten bij onze campagne. Wat zou jij in een CAO opgenomen willen hebben? Laat van je horen. Op dit forum of direct bij de Sector Sport van het FNV. Praat met je collega's.
Lidmaatschap van het FNV geeft jou als werknemers naast advies, juridische hulp, bemiddeling en informatie, een stem in beslissingen over jouw toekomst in de paardensport. Laten we de werkgevers de kans ontnemen zich met een eenzijdig initiatief ons het zwijgen op te leggen.