Kijktip: Zusjes Filion te zien in 'Steenrijk Straatarm'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:08

Hevonen schreef:
Ik kende de zusters Filion niet en het programma ook niet, maar werd nieuwsgierig. Wat een fijn positief stel. Echt petje af.

Ik heb een paar jaar terug een paar maanden op dezelfde stal gestaan als Dominique, en die meid is volgens mij echt altijd vrolijk :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:09

Janine1990 schreef:
xDenies schreef:
Het bedrag was inderdaad niet hoog, maar niet iets wat vele kunnen doen omdat het leefgeld op gaat aan boodschappen en andere belangrijkere dingen dan een kapper.

Ik vond het een hele mooie aflevering en heb hier en daar even zitten slikken. Toch ben ik op recht blij hoe mijn moeder(en haar ouders) mij (en mijn broertje) altijd buiten het financiële plaatje heeft gehouden.

Het is niet zo dat ik me dat niet realiseer hoor... Ik ben me best wel bewust van in hoeveel luxe ik ben opgegroeid en wist op mijn 16e daar nog over te klagen. Je moest niet denken dat ik ging vertellen wat mijn ouders voor werk deden op school :+ (kraanmachinist en administratief medewerker) Uiteraard schaam ik me nu dat ik me vroeger daarvoor schaamde :+

Ik verbaasde me meer over de prijs voor zo'n naam in de kapperswereld...
Als ik bij de kapper op de hoek mijn haar laat doen ben ik ook zéker 30 euro kwijt... Waarschijnlijk nog meer omdat het wordt gezien als 'opsteken'.
Maar het verhaal van Nienke maakt een hoop duidelijk!

Ik dacht niets hoor :) En zeker niets over jou persoonlijk.

Ik ben overigens niet in luxe opgegroeid en heb op latere leeftijd te horen gekregen hoe mijn moeder bijvoorbeeld lege flessen ging inleveren om eten te kunnen kopen. Mijn biologische vader vond chatrooms en fotografie belangrijker. Natuurlijk baalde ik vroeger ook dat iedereen een Babyborn had en ik niet. Ik barste in huilen uit toen ik met Sinterklaas een gameboy advance kreeg. Dus ik kreeg oprecht een brok in mijn keel toen dat meisje zo blij was dat ze iets niet terug hoefde te leggen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:44

elnienjo schreef:
Ik vind het ook bizar weinig hoor. Soms hebben die schuldsaneringsgezinnen toch nog een paar tientjes meer te besteden. Hoe wordt dat eigenlijk berekend? Want voor 4 personen slechts 50 euro vind ik wel heel erg krap.

In de schuldsanering wordt een vrij te laten bedrag berekend. De basis van de VTLB-berekening is de participatie-norm. 50 euro per week voor 4 personen heb ik eigenlijk nog nooit voorbij zien komen.

Edit: Tenzij er nog nieuwe schulden zijn ontstaan... dat drukt op je vrij te laten bedrag.

Mocht je het leuk vinden dan kan ik je wel verwijzen naar een reken-module. Het is alleen wel even een handigheidje om hem correct in te vullen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 20-02-20 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:47

Snorlex schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het ook bizar weinig hoor. Soms hebben die schuldsaneringsgezinnen toch nog een paar tientjes meer te besteden. Hoe wordt dat eigenlijk berekend? Want voor 4 personen slechts 50 euro vind ik wel heel erg krap.

In de schuldsanering wordt een vrij te laten bedrag berekend. De basis van de VTLB-berekening is de participatie-norm. 50 euro per week voor 4 personen heb ik eigenlijk nog nooit voorbij zien komen.

Volgens mij begreep ik uit het programma dat ze zelf extra aan het aflossen is om zo snel mogelijk van haar schulden af te zijn?
Dat verteld ze als ze aan de keukentafel zit.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:01

Het kan hoor dat ze extra aflost. Maar bij een schuldsanering is het niet verplicht om inkomen boven het berekende VTLB af te dragen (mag natuurlijk wel). Na het traject (of zodra een 100% aflossing mogelijk is) volgt een uitbetaling aan de schuldeisers (en dat kan dus tussen 0% of 100% zijn). De restant schuld na een doorlopen traject is niet langer afdwingbaar.

Een schuldsanering duurt in beginsel 3 jaar (onder voorwaarden verkort en kan maximaal worden verlengd tot 5 jaar).

Bij een schuldsanering is de schuld vaak dusdanig hoog dat het af te dragen bedrag niet voldoende is om de 100% te halen. Extra aflossen leidt vaak dan ook niet tot een eerdere beëindiging van de schuldsanering.

Bij een schuldenbewind wordt er vaak wel tot 0,- afbetaald en kan extra aflossen wel voor een versnelling zorgen.
De dan aanwezige schulden zijn vaak meer “behapbaar”.

Wanneer je bij een schuldenbewind voorziet dat aflossing zo’n 8 jaar gaat duren, kies je vaker voor een schuldsaneringstraject. Tenzij er sprake is van bijvoorbeeld kwade trouw, dan word je namelijk niet toegelaten.

kwita

Re: Kijktip: Zusjes Filion te zien in 'Steenrijk Straatarm'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:05

Wat er zich heeft afgespeeld dat moeten wij ook niet willen weten, ze zit in de ellende en ik vind het knap dat ze zo het beste er van probeert te maken!
Ik heb bij haar op dat dorp gewoond, ik zat toen in de problemen verbroken relatie,rest schulden etc.
Wat was ik jaloers als ik haar en andere ouders zag met hun kinderen.....(hun geluk en mijn droom).
De tijden zijn veranderd, ik heb het gelukkig beter gekregen en een heel lieve man ontmoet echt ik dank god op mijn knieën dat ik toen geen kinderen had ....want dat moet het meeste zeer aan je moederhart doen. Ik ben blij dat ze een gelukkig weekje heeft gehad en die kinderen hun droom konden beleven.....Zonde dat ze zover weg wonen ander s hadden ze zeker de pony mogen verzorgen en rijden want tja die kinderen kunnen er niets aan doen en dat is zo sneu als dat je kindertijd overschaduwt!
echt ik heb na afloop best een traantje weggepinkt, gewoon om alles de ellende van toen en het geluk van nu!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:45

chamion schreef:
Joanne1987 schreef:
Dat dat ene meisje bij de kassa in die kledingwinkel zegt hoef ik dit niet terug te leggen? Mn hart brak...

Moest toen echt even een traantje wegpikken.
Mooie aflevering, ben benieuwd of ze inderdaad nog steeds contact hebben (hey, dat is een idee. terugkijken en terugkomen aflevering want dat vraag ik mezelf af van meer afleveringen)

https://www.sbs6.nl/programmas/steenrij ... straatarm/

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:09

Bij mij laden in de link alleen de reclames..iemand tips?