Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:40

SVRL schreef:
Seven schreef:
Dat rond wegveilen van de eerste kiezen voor een bit word wel gedaan vooral in Amerika is het meer bekend Hier in nl heb ik het zelf nog nooit gezien bij een paard.

In Amerika gebeuren wel meer zaken waar ik niet achter sta, maar hier doen we dat niet. Ze misleiden bewust mensen om ze voor hun karretje te spannen.

Dat doen ze wel, ik heb het nl zelf zien gebeuren.

Ik ben absoluut pro bitloos, het volledig verbieden van een bit lijkt me echter een beetje overdreven. Zie ik liever een verbod op bepaalde bitten (maar die flinke hacks mogen ook verboden worden imo)

ZEJA

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:43

Tja dit gezeik krijg je ook als 99% van de mensen in paardenland mensen MET paarden zijn

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:52

Uit de toelichting van de petitie:

"Wat veel mensen niet weten, is dat een bit niet zomaar in de paardenmond past. Er worden kiezen getrokken en tanden afgevijld om het bit in de mond te laten passen. Deze ingrepen zijn voor het dier onnodig en belastend."

Oftewel, niet gehinderd door enige kennis van zaken... _O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:55

Kuggur schreef:

"Wat veel mensen niet weten, is dat een bit niet zomaar in de paardenmond past. Er worden kiezen getrokken en tanden afgevijld om het bit in de mond te laten passen. Deze ingrepen zijn voor het dier onnodig en belastend."

Wat klopt daar niet aan dan volgens jou?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:01

Maartje1990 schreef:
Kuggur schreef:

Tsja, ik heb 6 ijslanders, alle worden gereden met bit, en van geen enkele zijn "kiezen getrokken en tanden afgevijld".
Het is baarlijke nonsens dat dat nodig is voor een bit.
Vreemd dat je het vraagt....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 16-02-20 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:02

Wat klopt er wel van volgens jou? Ik heb bij mijn paard geen tanden en kiezen laten trekken of laten afvinken om ruimte te maken voor een bit. Jij wel?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:28

Flower033 schreef:
Wat klopt er wel van volgens jou? Ik heb bij mijn paard geen tanden en kiezen laten trekken of laten afvinken om ruimte te maken voor een bit. Jij wel?

Ook direcr reactie op kugger

Ik rij niet met bit. Maar wolfskiezen worden getrokken omdat ze irritatie kunnen veroorzaken bij het rijden met bit. Ik heb met eigen ogen gezien dat de eerste kiezen wel werden afgerond, de zgn bitseats. Niet bij mijn eigen paarden overigens. Dus dat het afronden van kiezen niet altijd gebeurt betekend niet dar t nooit wordt gedaan. En ik denk dat sommige mensen niet eens weten dat het gebeurt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:37

Het is een bewuste tactiek om zaken uit te vergroten, te verdraaien en te overdrijven. Dus het feit dat er naast reguliere gebitsbehandeling soms ook wat aan het paardengebit gedaan wordt met het oog op de ligging van het bit, zoals wolfskiesjes trekken ald het bit daartegenaan komt, en inderdaad het soms toepassen van bitseats, wordt vertaald in: tanden en kiezen worden bij rijpaarden getrokken, anders past het bit niet.

Maar wat je ook van de opvattingen en acties van Dier en Recht vindt, deze club weet wel handig de publieke opinie te bespelen, en ik vind eerlijk gezegd het publieke weerwoord van de paardensector op dit soort acties tot nu toe niet erg overtuigend. Zolang dat bestaat uit bijv Anky die bij (meen ik) Jinek uitlegt dat de rollkur niet zielig is, of een halfbakken statement van de KNHS.
Het gaat er daarbij niet om dat je Dier en Recht zelf als discussiepartner serieus neemt, maar wel het feit dat ze een bepaald publiek bereiken dat ervoor kan zorgen dat het maatschappelijk draagvlak voor paardensport en paardrijden in het algemeen, dus niet alleen de excessen, steeds minder wordt.
Dan kan men beter een proactieve houding aannemen en laten zien dat a. paardrijden en paardensport niet 'zielig' is en dat b. binnen de paardensport voldoende moeie wordt gedaan om het dierwelzijn zo veel mogelijk te waarborgen (of dat in de praktijk altijd gebeurt, laat ik dan even in het midden).

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:42

Maar als iets af en toe gebeurt, betekent dat toch nog niet dat er dan maar van alles verboden moet worden? Dan kunnen we wel bezig blijven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:44

Flower033 schreef:
Maar als iets af en toe gebeurt, betekent dat toch nog niet dat er dan maar van alles verboden moet worden? Dan kunnen we wel bezig blijven.

Dat heb ik toch ook niet gezegd?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:04

Maartje1990 schreef:

Ik ben absoluut pro bitloos, het volledig verbieden van een bit lijkt me echter een beetje overdreven. Zie ik liever een verbod op bepaalde bitten (maar die flinke hacks mogen ook verboden worden imo)

Ik ben zo benieuwd waar je het dan meerdere keren hebt zien gebeuren.
Mag in pb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:13

Seven schreef:
Dat rond wegveilen van de eerste kiezen voor een bit word wel gedaan vooral in Amerika is het meer bekend Hier in nl heb ik het zelf nog nooit gezien bij een paard.

Mijn paard had bitseats.... zaten er in voor ik er erg in had, gebitsverzorgster die in Amerika opgeleid was en dit standaard deed. Wel járen geleden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:14

Sunnda schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik ben zo benieuwd waar je het dan meerdere keren hebt zien gebeuren.
Mag in pb.

De bitseats bedoel je?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 01:27

Paarden en niet alleen paarden, maar heel veel dieren, wij ook, leren op een bepaalde manier. Je kunt ze van alles aanleren, als je maar snapt hoe hun hersens werken, hoe ze leren, en hun natuurlijke gedrag begrijpt. Alles draait om conditionering.
Zodra mensen dingen gaan vragen die buiten de context van het geconditioneerde gedrag vallen en er wordt geen tijd genomen deze aan te leren grijpen wij mensen naar dwang en/of dwangmiddelen. Zo zitten wij in elkaar. Dat het op een andere manier óók kan, zegt meer over ons dan over het dier.

Ik zie wel een kentering; bij ons in de buurt wandelen veel mensen met hun paard, vertrouwen opbouwen, verkeersmak maken, omgevingsmak maken. En steeds vaker bitloze paarden die net zo braaf zijn als voorheen met bit. Dat ligt soms aan het paard, soms aan de ruiter, en meestal aan de combinatie of het succesvol is of niet. Een jong paard zou ikzelf nooit met bit beleren. Simpelweg omdat dat niet nodig is. Conditionering.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:14

Als het nou bij af en toe zou blijven.
Ik zie bij elke wedstrijd van de dressuursport mensen losrijden met paarden waar ik medelijden mee heb. Wat mij betreft wordt daar iets aan gedaan. Misschien dat de nieuw aan te stellen toezichthouders daar iets aan kunnen doen. Maar ik verwacht daar eerlijk gezegd niet heel veel van. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb. Ik draai al heel wat jaartjes mee in de paardenwereld en daar gebeuren heel veel dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Ook in de top. En dat is eigenlijk diep triest.
Flower033 schreef:
Verder ben ik het eens met Askja. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:00

Laten we dan pro-actief kijken naar zaken die beter kunnen in de paardenwereld, want er zijn inderdaad nog zeker verbeteringen te halen.

In mijn ogen oa:

-sportpaarden die meer naar buiten zouden moeten kunnen met sociaal contact.
-wedstrijdsport anders inrichten, punten geven voor de manier van rijden en losrijden incl een proef en dan beoordeeld worden op correctheid en vriendelijke manier van rijden. Dus het accent meer verplaatsen naar het opleiden van het paard.
-strenger jureren op een doorgeslagen stang.
-bitloos toestaan in alle klasses van de sport.
-in de springsport wellicht ook het accent meer verleggen naar hoe er gereden wordt ipv alleen foutloos rondkomen.
-recreatieruiters uitleggen waarom correcte dressuur belangrijk is om het paard gezond te houden in het lichaam. (even gechargeerd, ik bedoel recreatieruiters die met giraffes rijden ;-))

Nou er zijn waarschijnlijk nog meer aanvullingen te doen, ook uit andere takken van de sport waar ik minder in thuis ben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:04

JoSav schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ben het met je eens JoSav, dat zou de beste manier zijn.

Maar dan hoop ik wel dat D&R hier voor openstaat, want toen ik bovenstaande deed op hun FB bij het laatste artikel reageerden vele mensen die maar een kant van het verhaal hadden gehoord zeer defensief. En D&R post eenzijdige artikelen en heeft het zelfs uitgeschakeld op hun pagina dat je foto of filmpjes kunt delen. (die je dus zou kunnen gebruiken voor uitleg en toelichting van de andere kant van het verhaal)

Ja kijk, dat kan idd wel een ding zijn. Je kunt enkel van jezelf uitgaan en dan hopen dat je discussiepartner ook open staat voor een eerlijke, open discussie. Zoeken naar de nuance is in een opiniestuk niet altijd even makkelijk. Omdat je alleen van jezelf kunt uitgaan is zelfs als een ander ongenuanceerd is en met modder gooit het een hele kunst om helder en concreet je standpunt uit te leggen. Dan is het denk ik vooral belangrijk uit te gaan van de dingen die jij en je tegenstander wél gemeen hebben.
Maar dat is niet altijd makkelijk, zeker niet wanneer je monddood wordt gemaakt of de verhoudingen heel scheef worden getrokken.
De ene dierenrechtenactivist is de ander niet... maar zeker een die zich in de media en publieke opinie in de kijker speelt kun je niet negeren (en in een publiek debat of “debat” vang je meer vliegen met honing of stroop en dat mis ik hier aan beide kanten bij velen wel...)

Heb je er overigens ook naar gevraagd waarom je geen afbeeldingen mag plaatsen om je argumenten te onderbouwen? Is er naar hun zeggen wel ruimte voor discussie of ook dat niet? Want dat maakt natuurlijk absoluut wel een verschil. Dan heb je mogelijk met extremisten te maken en daar is vaak nogal moeilijk mee te praten...

Ik probeer met ze te praten via inbox berichten maar krijg weinig respons, ze gaan geen discussie aan. (en ik communiceer normaal)
Dus op die manier heb ik ook geen gelegenheid om vragen te stellen helaas, dus ik vrees voor het laatste en daarom vind ik het ook "eng" omdat ze wel een grote doelgroep bereiken en het gaat zoals Askja het zegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:06

Gini schreef:
Elisa2, en dat vind ik echt een net bericht van jou. Met zulke berichten moeten en kunnen we de standpunten van Dier&Recht weerleggen en komen "wij, de paardensporters" er als de betere discussiepartner uit.

Dankjewel, dit probeer ik ook te doen op hun website om de standpunten te weerleggen om zo in ieder geval nog mensen te bereiken die er geen kennis van hebben maar eventueel wel openstaan voor een tegenargument om zo in ieder geval nog zelf na te gaan denken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:19

Ik heb de link niet gelezen maar dat van die tanden klopt toch ook gewoon? Wolfstandjes worden getrokken omdat die vervelend liggen icm een bit. En ik denk dat er heel veel paarden rondlopen met bitseats alleen dat de eigenaren het niet weten. Hele kiezen wegvijlen slaat natuurlijk nergens op maar de voorste kiezen wat afronden is juist diervriendelijk en zorgt er voor dat de wang of tong niet beschadigd kan raken tussen bit en kies. Zie ook de quote van een tandarts hieronder.

Ik ben alleen niet van mening dat dit heel belastend is voor het paard. Juist een positieve trend dat het heel gebruikelijk is geworden om je paard 1 a 2 keer per jaar door de tandarts te laten checken...

Citaat:
Bitseats? Less is more!

Veel eigenaren kennen de term ´bitseats´wel. Het heeft te maken met het vijlen van de voorste kiezen voor paarden die een bit in krijgen.
Bitseats zijn er in allerlei soorten en maten. Sommige tandartsen vinden het nodig om de hele voorste kies op te offeren en deze flink terug te vijlen, andere tandartsen ronden alleen kleine beetjes af en dan zit daar nog van alles tussenin. Wat is nu wijsheid?

Laten we bij het begin beginnen. Waar ligt het bit nou precies? Tussen de kiezen en de hoektanden (als deze aanwezig zijn, anders is het de ruimte tussen kiezen en voortanden) is een tandloze ruimte, ook wel de lagen genoemd. Op deze plek hoort een bit in de mond te liggen. Een bit hoort dus níet tussen de kiezen te liggen, ook al zijn er wel paarden die op momenten het bit zelf met de tong naar achteren duwen en op het bit kauwen.
Voor extra verduidelijking heb ik een röntgenfoto bijgevoegd van paarden met een bit in. Het bit ligt mooi tussen de kiezen en de hoektanden in.

Er is dus plek voor een bit in de mond, we hoeven hiervoor geen plek vrij te maken. 'Bitseats' is dus eigenlijk een verkeerde term. Tenzij je je bit zo barbaars hoog in de mondhoeken ophangt zoals in de andere (vreselijke) foto die is bijgevoegd.

Ook bij stang en trens komt het bit niet dichter in de buurt van de kiezen, aangezien een stang lager dan de trens hoort te liggen.

We hoeven met de vijl dus geen plek vrij te maken voor een bit. Wat willen we dan wel?
Doordat het bit zorgt voor extra mondvulling kunnen er wat zachte weefsels in verdrukking komen. Denk bijvoorbeeld aan de tong, de wangen en het slijmvlies op de lagen. Deze zachte weefsels kunnen door de aanwezigheid van een bit tegen de eerste kiezen komen te liggen. Ook een neusriem kan dit effect hebben op de wangen. We willen voorkomen dat die zachte weefsel beschadigd raken en we willen zorgen voor een comfortabel mondgevoel bij het paard.

Hoe moet dit niet?
Door het flink inkorten van de voorste kiezen verliezen ze hun functie om te malen omdat ze niet meer op elkaar aansluiten. Ook bestaat er een groot risico op het openen van de pulpa (de wortel met daarin levend weefsel als zenuwen en bloedvaten).

Hoe moet dit wél?
Door de kies zijn hoogte te behouden en alleen aan de voor- en zijkanten alles netje af te ronden is het gewenste effect al behaald. De zachte weefsels worden beschermd tegen beschadigen en het paard heeft een comfortabele mond. En bovendien kan de kies zijn belangrijkste functie blijven behouden: kauwen!

Conclusie: als we goed bedenken wat we willen bereiken met een zogenaamde ‘bitseat’ en rekening houden met de bouw en functie van een kies, kan ik alleen maar concluderen dat less is more!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:43

Elisa2 schreef:
Laten we dan pro-actief kijken naar zaken die beter kunnen in de paardenwereld, want er zijn inderdaad nog zeker verbeteringen te halen.

In mijn ogen oa:

-sportpaarden die meer naar buiten zouden moeten kunnen met sociaal contact.
-wedstrijdsport anders inrichten, punten geven voor de manier van rijden en losrijden incl een proef en dan beoordeeld worden op correctheid en vriendelijke manier van rijden. Dus het accent meer verplaatsen naar het opleiden van het paard.
-strenger jureren op een doorgeslagen stang.
-bitloos toestaan in alle klasses van de sport.
-in de springsport wellicht ook het accent meer verleggen naar hoe er gereden wordt ipv alleen foutloos rondkomen.
-recreatieruiters uitleggen waarom correcte dressuur belangrijk is om het paard gezond te houden in het lichaam. (even gechargeerd, ik bedoel recreatieruiters die met giraffes rijden ;-))

Nou er zijn waarschijnlijk nog meer aanvullingen te doen, ook uit andere takken van de sport waar ik minder in thuis ben.

Helemaal mee eens, en goede punten die je noemt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:48

Maartje1990 schreef:
Kuggur schreef:

Vooral het woordje ‘belastend’ denk ik. Van bit seats had ik nog nooit gehoord, bij mijn paard zijn wel wolfstandjes getrokken maar daar heeft ze helemaal geen last van gehad

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:45

Tja, met mijn Fjord rijd ik al jaren bitloos, buiten op het strand bos overal. Hier reageert ze prima op dus dan is een bit in mijn optiek overbodig. En ze is echt niet kipmak hoor, maar ik heb met bit net zoveel controle als zonder bit. Geen verschil bij haar. Dus ik kies ervoor om met een sidepull te rijden, vind ik toch fijner voor haar.

Met mijn KWPNer rijd ik zeer zeker met een trens. Ze mogen best eens een bitloos hoofdstel op hem uitproberen als ze zo zeker van hun zaak zijn, maar ik kan ze aanraden om van te voren alvast hun eigen graf te graven, kunnen ze daarna er gelijk inrollen. Vooral met stormachtig weer zoals vandaag, regel je eigen uitvaart maar alvast :roll:

Zelfs met mijn Shet heb ik gewoon meer controle met bit tijdens het mennen. Tja, veiligheid gaat boven alles. Sommige paarden reageren goed op bitloos en sommige gewoon echt niet. Dat ligt aan het paard en niet aan de ruiter, ras of leeftijd. En je waarborgt niet alleen de veiligheid van jezelf en het paard, maar ook van de omstanders. Want wie liggen er straks het hardst te piepen als ze omver worden gelopen door een knol omdat bitloos oh zoveel beter is? :wave:

Kinke

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:39

Mocht iemand hier de illusie hebben dat er met Dier&Recht te praten valt, kijk dan eens op hun FB pagina. Veehouders worden al jaren aangevallen door dit soort clubs en het staat vol met topics tegen de veehouders. Ik zou verwachten dat wanneer je jezelf een soort van 'professioneel' vindt, je niet alle aanhang gaat opruien. Er staan echt reacties van D&R waar de honden geen brood van lusten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:56

Alle bitten verbieden gaat (in ieder geval de komende decennia) nooit gebeuren... Het lijkt mij wel haalbaar en een goede zaak om bepaalde bitten te verbieden. Zoals die met hefboomwerking waar 95% van de kopers niet mee om kan gaan.

Zelf rijd ik al jaren bitloos, o.a. met mijn shires en soms zelfs met 2 tegelijk. Het kan echt prima, het is maar wat je ze aanleert. Heb letterlijk nog 0x problemen gehad door een gebrek aan een bit. Ik denk dat de werking van een bit in de meeste gevallen gruwelijk wordt overschat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:05

VogeltjeM schreef:
Alle bitten verbieden gaat (in ieder geval de komende decennia) nooit gebeuren... Het lijkt mij wel haalbaar en een goede zaak om bepaalde bitten te verbieden. Zoals die met hefboomwerking waar 95% van de kopers niet mee om kan gaan.

Zelf rijd ik al jaren bitloos, o.a. met mijn shires en soms zelfs met 2 tegelijk. Het kan echt prima, het is maar wat je ze aanleert. Heb letterlijk nog 0x problemen gehad door een gebrek aan een bit. Ik denk dat de werking van een bit in de meeste gevallen gruwelijk wordt overschat.

Alsof bitloos zo heilig is. Bitloos werkt anders in maar echt niet per definitie dier vriendelijker. Zoals alles in de paardenwereld is het maar net hoe je het gebruikt..

Ben wel voor betere scholing, instructie ed. En wat betreft hulpteugels niet voor iedereen verkrijgbaar moeten zijn. Maar goed ook dat is niet haalbaar.

Dier en recht is een zielige vertoning. Ze roepen maar wat zonder precies te weten waar ze het over hebben. Daarnaast als je ze een kritische vraag stelt op FB krijg je niet eens antwoord.. ook niet als je daar meerdere keren op aandringt.