[Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fid

Re: [Blog] "Jij bent een dierenmishandelaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:47

Hoi hoi,

Ik heb van jullie pap heel veel verhalen gehoord over jou, vooral jouw liefde voor de paarden.
Het lijkt wel normaal te zijn geworden om iedereen maar af te zeiken en uit te maken voor weet ik veel wat. Ik merk het hier ook op bokt dat iedereen een mening heeft over ook als er niet om gevraagd word en zelfs als erbij word gezegd geen commentaar. Laat iedereen in zijn waarde. Natuurlijk ben ik tegen dierenmishandeling en degene die dat doen mogen van mij levenslang opgesloten worden. Dierenactivisten zijn het grootste uitschot die er zijn wat mij betreft en dan niet alleen in de paardenwereld maar ook voor de boeren. Die denken alleen aan hunzelf en doen er alles aan om hun doel te bereiken en ja zelfs dingen in scène zetten.
Ik denk dat er meer en meer jaloezie en afgunst in de wereld is en sommige mensen denken door een ander af te zeiken dat ze zelf beter worden.
Er zijn veel misstanden in de paardensport. Ja ik heb ook genoeg gezien van prikkeldraad op springbakken om de paarden maar hoger te laten springen. Maar het merendeel doet alles voor hun beestje. Als je niet bereid bent om informatie te verzamelen en open te staan voor het verhaal van de andere kant moet je je mond houden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:48

Ik zou het heel gaaf vinden om eens mee te mogen kijken, maar denk dat er al een wachtlijst is :')

Te pas en te onpas voor dierenmishandelaar uitgemaakt worden is niet alleen voor de rensport weg gelegd. Ik heb mijn vriendenlijst om facebook opgeschoont na de zoveelste discussie hoe zwaar de mishandeling is als je paard met een bit in loopt. Gereden wordt. Jij ook nog eens een zweep in de hand hebt. Mijn kant van het verhaal doen heb ik gemerkt heeft weinig zin. Dan komt er later een mooie post over hoe mensen hun ogen gesloten houden, onbewust weten dat ze fout zitten.
Zelfs bij een project wat ik nog financieel gesponsord had omdat het doel zeker goed was: degene kwam met een heel agresieve, veroordelende manier van vraagstelling naar mensen wiens paarden op stal stonden, en was verbaasd geen reactie te krijgen. Ik heb geprobeerd haar te laten zien dat zij daar zelf een grote bijdrage in had, gewoon in hoe ze mensen benaderde. 2 uur tijd met over en weer berichten, hoe ze het kon aanpakken om juist dat gesprek te krijgen, want ik geloof nog steeds in dat doel. En dan achteraf afgefikt worden hoe mensen haar hadden aangesproken op de toon en niet naar de vraagstelling wilden kijken omdat ze weten hoe fout ze zitten in hun manier van paarden houden.
Ik ben er klaar mee. Dat soort discussies ga ik niet meer in mee, het heeft geen zin. Mensen zijn volledig overtuigd van hun eigen gelijk en het maakt niet uit of en hoe je jouw kant van het verhaal probeert te laten zien. Dus is mijn oplossing nu facebook opschonen. Op zich ook zonde, want ik denk dat we van elkaar kunnen leren.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:18

Zo herkenbaar! Onbekend maakt onbemind.

Daarbij zoekt een kleine groep extremisten als PETA erg de publiciteit, zonder weerwoord. Het is dus goed om de groep die daar tussenin hangt te laten zien hoe het er in werkelijkheid aan toegaat zodat op basis daarvan een mening gevormd kan worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:11

Inderdaad. Onbekend is onbemind.
En mensen gaan al snel schreeuwen en anderen verwijten maken als het niet in hun eigen ideale wereldje past.
Uiteraard heb je wantoestanden in de paardensport. Maar zeker niet alleen maar in de rensport.

Ook onder gewone hobbelruiters zie je vaak dingen die voor mij grenzen aan mishandeling.
Hier op Bokt komen ook regelmatig zaken voorbij waarvan mijn bek openvalt.
En dan blijkt dat dit door sommigen nog goedgekeurd wordt ook.

Anyway, ik zou heel graag een keer komen kijken als jullie koersen omdat ik het gewoon een hele leuke tak van de sport vind.
Alleen is dat hier nooit om de hoek als ik het goed begrepen heb uit je volgtopic :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:31

Pandora2 schreef:
En mensen gaan al snel schreeuwen en anderen verwijten maken als het niet in hun eigen ideale wereldje past.
Uiteraard heb je wantoestanden in de paardensport. Maar zeker niet alleen maar in de rensport.

Ook onder gewone hobbelruiters zie je vaak dingen die voor mij grenzen aan mishandeling.

Anyway, ik zou heel graag een keer komen kijken als jullie koersen omdat ik het gewoon een hele leuke tak van de sport vind.
Alleen is dat hier nooit om de hoek als ik het goed begrepen heb uit je volgtopic :+

Omdat de perceptie van wat mishandeling is ook zo enorm verschilt. Dat probleem bestond al lang voordat dierenrechtenactivisten zich op deze schaap organiseerden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:44

Ik heb heel veel jaren geleden, toen de rensport in België nog bestond :D , ook nog renpaarden gehad. Ik vind het een prachtige tak van de paardensport, en kan jullie verzekeren : een paard dat kan winnen, rent met heel zijn hart. Ze zijn ervoor gefokt en getraind en ze vinden het heerlijk.
Uiteraard hebben we er ook nog gehad die er echt geen zak aan vonden. Die lopen dan ook niet goed, en verkochten we als leuke recreatiepaarden. Je kunt zo'n paard ook niet naar de overwinning slaan, dat heeft geen zin. De laatste die ik verkocht heb, is nu zelfs western opgeleid door zijn huidige eigenaresse en kan zelfs (basis) stoppen en spinnen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:12

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:

Omdat de perceptie van wat mishandeling is ook zo enorm verschilt. Dat probleem bestond al lang voordat dierenrechtenactivisten zich op deze schaap organiseerden.

Precies.
Wel een leuke letterverwisseling in deze context trouwens :D Schaap - schaal

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:30

Heel mooi geschreven en erg waar. Vaak wordt alles over één kam geschoren en is de nuance ver te zoeken. Je paard ziet er happy uit!
Vaak is het een klein percentage dat niet op een diervriendelijke manier de sport bedrijft en die mogen van mij wel op de vingers getikt worden :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 23:44

Uiteraard is het inderdaad een "probleem"dat simpelweg iedereen een ander idee heeft van wat wel en niet kan. En het is zeker waar dat je gevormd wordt door de cultuur waar je in opgegroeid bent.
Zo weet ik bijvoorbeeld dat we hier in europa zeer strenge regels wat betreft zweep gebruik hebben in de rensport, terwijl je in andere landen bijna afgemaakt wordt als je een paard niet meerdere keren "aanmoedigd"onder het mom van dat je dan je winkansen niet voldoende verdedigt zou hebben en dit niet te verkopen is ten opzichten van de wedders. Dat zijn dingen war ik dus absoluut niet achter zou staan.

Even over de meeloopdag, is het wellicht een idee ivm de grote interesse om hierover een nieuw topic te openen bij boktmeetings?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:57

Geen slecht idee denk ik :D
Ik lees graag mee, wie weet komt er een koers wat dichter bij mijn woonplek :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:56

Voor *\o/*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 22:37

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:13

Ik ben zelf helaas sinds een maand of 2 uit de paardensport helaas nadat ik mijn merrie noodgedwongen heb moeten verkopen.
Ik zelf was een echte recreatie ruiter, rij bitloos en paard stond 24/7 buiten.

Maar aan de andere kant ik ben sinds ik klein ben al helemaal verkocht aan de rensport!
Zo jammer dat er aan elke kan van de sport zoveel commentaar is en alles snel gegooid wordt op dierenmishandeling...
Het is dat ik vrij weinig tijd heb maar anders was ik graag komen kijken want blijf het een fantastisch deel vinden van de sport :D