Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:16

Wat een naar topic weer dit :oo
Jullie reacties... 8)7

Als jullie paard om 23u45 tijdens het vuurwerk een hartaanval zou krijgen zouden jullie PRECIES hetzelfde reageren. Wat een onzin om dan uitspraken te doen als: "ze had sowieso wel een hartaanval gekregen, heeft niets te maken met het vuurwerk."

Dat eeuwige ongeloof en gerelativeer hier ook.. ik hoop van harte dat het jullie niet overkomt in elk geval.

En over de discussie van op stal zetten: het is veel natuurlijker om de paarden in kudde op de wei te laten. Enkel bij paarden die volledig in paniek slaan is het beter ze op stal te zetten omdat ze anders door de omheining gaan. Of zich lelijk onderuit rennen.
Maar bij een rustige groep kan het geen kwaad om buiten te blijven, dus met het vingertje wijzen heeft gewoon geen zin hier.

Sterkte in elk geval aan de eigenaar Y;(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:17

Tieneke schreef:
luckyfarm schreef:
Pas om 23.45 binnen zetten.... enorme mist. Eigenaresse had ze toch ook eerder binnen kunnen zetten. Omstandigheden waren bekend. Heel triest.

Victim blaming. Omstandigheden zijn bij zoiets nooit bekend, je bent altijd aangewezen op wat er zich op dat moment voordoet. Je kan je maximaal voorbereiden, maar dan nog. Genoeg paarden op stal die ook over de zeik waren.

Oh schei toch uit met victim blaming... |o

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:19

Hoe dan ook super triest voor eigenaresse. En die bommen van tegenwoordig zijn ook evht niet normaal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:20

@LadyMadonna Ehm nee, want dat is precies wat er aan de hand is. Ik ben niet iemand die onder alles eieren legt en ik kan wel tegen een stootje, maar wat hier gebeurt in sommige commentaren is gewoon van de pot gerukt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:21

Gewoon een verbod op dat particulier vuurwerk. Of dit individuele dier nu daadwerkelijk gestorven is door vuurwerkknallen of niet, het is gewoon een feit dat heel veel huis- en wilde dieren in paniek raken of op zijn minst angstig worden door dat random geknal. Dan is de dood eigenlijk al de ultieme prijs.
Ik snap niet wat mensen er ook zo leuk aan vinden om het toch maar in stand te blijven houden ondanks de jaarlijkse tol iedere keer (branden, ogen kwijt, dieren dood,...).

LadyMadonna

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:26

Tieneke, feit is dat je het gewoon niet weet.... het is gebeurt, ontzettend triest, en als iemand daar wat anders over denkt, dan mag dat...
Misschien had het niet gebeurt als het paard eerder binnen had gestaan, misschien ook... maar om dan gelijk met victim blaming te komen... sowieso een term van de laatste tijd....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:27

LadyMadonna schreef:

Het gaat hier niet om een misdrijf, waar de term victim blaming misschien beter thuis hoort, maar het psychologisch principe er achter is quasi hetzelfde. Dit is iets wat iedere paardeneigenaar zomaar zou kunnen overkomen. Dat willen we niet, dus gaan we dingen zoeken die deze specifieke paardeneigenaar slecht gedaan heeft en zo kunnen de andere paardeneigenaren zich sussen want "ik zou dit wel of dit juist niet gedaan hebben en mijn paard zou dit dus niet overkomen". En dat is de essentie van victim blaming: jezelf sussen dat het jou niet overkomt door bepaalde eigenschappen aan het slachtoffer toe te kennen. = 'Deze paardeneigenaar vroeg er zelf om want ze ging pas om 23u45 bij haar paard kijken.'
Laatst bijgewerkt door Gini op 02-01-20 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:28

marleen_usar schreef:
Paard had o.a schuim uit haar mond en stuiptrekkingen krijg je dat bij een hartaanval?

Ik denk dan eerder aan vergiftiging, maar kan het fout hebben.

Het blijft hoe dan een tragisch iets wat het ook geweest is.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 02-01-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:29

Link doet het niet
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-01-20 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:29

Heel triest, al het leed dat door vuurwerk veroorzaakt wordt. Zoveel mensen met letsel, bange en vermiste dieren, tig apen dood, en het gaat maar door.

Het is tijd voor een vuurwerkverbod voor particulieren.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:30

Gini schreef:
Gewoon een verbod op dat particulier vuurwerk. Of dit individuele dier nu daadwerkelijk gestorven is door vuurwerkknallen of niet, het is gewoon een feit dat heel veel huis- en wilde dieren in paniek raken of op zijn minst angstig worden door dat random geknal. Dan is de dood eigenlijk al de ultieme prijs.
Ik snap niet wat mensen er ook zo leuk aan vinden om het toch maar in stand te blijven houden ondanks de jaarlijkse tol iedere keer (branden, ogen kwijt, dieren dood,...).

Alleen is dat verbod er bij ons maar als er niet naar gehandhaafd wordt haalt dat helemaal niks uit

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:32

@Marcella ik denk dit ook.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:33

Granoek schreef:
Gini schreef:

Alleen is dat verbod er bij ons maar als er niet naar gehandhaafd wordt haalt dat helemaal niks uit

Ze mochten helaas dit jaar van 23.30 tot 01.00 afsteken hier in de gemeentes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:34

Granoek schreef:
Gini schreef:

Het zal inderdaad gemakkelijker zijn om het niet meer beschikbaar te maken voor particulieren, dat je het gewoon nergens kan kopen tenzij je een vergunning hebt. Achteraf dweilen is altijd moeilijker dan het op voorhand zo onbereikbaar mogelijk te maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:35

Gini schreef:
LadyMadonna schreef:

Het gaat hier niet om een misdrijf, waar de term victim blaming misschien beter thuis hoort, maar het psychologisch principe er achter is quasi hetzelfde. Dit is iets wat iedere paardeneigenaar zomaar zou kunnen overkomen. Dat willen we niet, dus gaan we dingen zoeken die deze specifieke paardeneigenaar slecht gedaan heeft en zo kunnen de andere paardeneigenaren zich sussen want "ik zou dit wel of dit juist niet gedaan hebben en mijn paard zou dit dus niet overkomen". En dat is de essentie van victim blaming: jezelf sussen dat het jou niet overkomt door bepaalde eigenschappen aan het slachtoffer toe te kennen. = 'Deze paardeneigenaar vroeg er zelf om want ze ging pas om 23u45 bij haar paard kijken.'

Precies. En de term zou minder gebruikt worden als het ook minder zou gebeuren. Maar tegenwoordig moet je alles kapot relativeren en vooral niet meer benoemen wat er verkeerd loopt. Individualisme, ieder voor zich, en als jij iets meemaakt is dat enkel en alleen jouw eigen schuld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:39

Marcella schreef:
marleen_usar schreef:
Paard had o.a schuim uit haar mond en stuiptrekkingen krijg je dat bij een hartaanval?

Ik denk dan eerder aan vergiftiging, maar kan het fout hebben.

Het blijft hoe dan een tragisch iets wat het ook geweest is.

Schuim op de mond is zeker iets wat bij accuut hartfalen voor kan komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:40

Wat een reacties...

Hoe zou je zelf reageren als het je eigen paard was? Ook zo dan van "tja was al oud had ook eerder of later kunnen gebeuren" ?

Ik denk niet dat jullie dan net zo zouden denken maar ook de schuld op stress door vuurwerk zouden steken. Maar OH nu reageren we op een andere manier want ja het is niet je eigen paard dus denken we totaal op een andere manier.

Vind het best schandalig dat bokkers nu victim blaming gaan doen. Buiten de paar die wel fatsoenlijk reageren. Is al erg genoeg dat het dier dood is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:43

Djali schreef:
Jullie reacties... 8)7

Als jullie paard om 23u45 tijdens het vuurwerk een hartaanval zou krijgen zouden jullie PRECIES hetzelfde reageren. Wat een onzin om dan uitspraken te doen als: "ze had sowieso wel een hartaanval gekregen, heeft niets te maken met het vuurwerk."

Dat eeuwige ongeloof en gerelativeer hier ook.. ik hoop van harte dat het jullie niet overkomt in elk geval.

En over de discussie van op stal zetten: het is veel natuurlijker om de paarden in kudde op de wei te laten. Enkel bij paarden die volledig in paniek slaan is het beter ze op stal te zetten omdat ze anders door de omheining gaan. Of zich lelijk onderuit rennen.
Maar bij een rustige groep kan het geen kwaad om buiten te blijven, dus met het vingertje wijzen heeft gewoon geen zin hier.

Helemaal mee eens.
Sterkte voor de eigenaar.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:47

Djali schreef:
Jullie reacties... 8)7

Wat een aannames weer. Maar nee hoor, dan nog trek ik geen keiharde conclusies over vermoedelijke oorzaken, zo ben ik niet. Wel zou er ik er heel erg mee zitten dat het vuurwerk er mogelijk mee te maken heeft gehad, maar dat is nog altijd geen keiharde conclusie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:48

Heeft de eigenaar sectie laten verrichten om vast te stellen waar het paard aan is overleden, weet iemand dat?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:51

Pipodipo schreef:
Heeft de eigenaar sectie laten verrichten om vast te stellen waar het paard aan is overleden, weet iemand dat?

Geen idee, maar daar zou ik als eigenaar ook mijn geld niet meer insteken als het zo klontje klaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:52

MamAppelsap, daar twijfel ik niet aan dat jij op dat moment de nuchterheid zelve zal blijven. Net zoals de meeste bokkers hier - zoveel is duidelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:53

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:54

neile schreef:
Pipodipo schreef:

Geen idee, maar daar zou ik als eigenaar ook mijn geld niet meer insteken als het zo klontje klaar is.

Zelfs als een paard plotseling overlijdt dan zijn er nog verschillende oorzaken mogelijk, het hoeft niet per se een hartaanval geweest te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:55

Jeetje hoe belangrijk is het??
Lees even de zojuist door mij geplaatste link en kijk naar het filmpje. Wel of niet op stal, wel of geen doodsoorzaak, vuurwerk is voor dieren een drama. Is dat echt zo moeilijk te bevatten? :)*