Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Re: Hollandsche Manege genomineerd voor Dierenverschrikker 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:19

Ik keur niet goed hoe paarden er bij kunnen zijn maar Nederland wordt steeds voller... er zijn stallen ergens begonnen met zeeen van grond die nu opgeslokt worden door woningen, bedrijven enz.
Ook komen er steeds meer regels of plekken waar wel grond en ruimte is maar ze geen paarden meer op de weides willen.
Het wordt steeds lastiger gemaakt om een goede plek te maken of hebben voor paarden wat instemt met diervriendelijk en paardwaardig. Altijd op stal is niet goed, 24/7 buiten op een prutwei zonder schuilstal en met teveel paarden is ook niet goed. De gulden middenweg is steeds moeilijker te vinden. Niet altijd door onwil of ontwetendheid.
Een paard houden wordt straks nog een zeldzaamheid. Er wordt ook geen ruimte gegeven. Ik keur misstanden op maneges, stallen of waar dan ook absoluut niet goed maar bedenk wel dat we ooit paarden wellicht niet meer kunnen of mogen houden, niet meer kunnen rijden etc. Tuurlijk moeten omstandigheden goed en diervriendelijk zijn maar het lijkt erop dat we naar een samenleving gaan wat steeds meer versteent en de boerderijen en landjes etc waar de paarden vroeger heerlijk stonden steeds zeldzamer worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:29

Dat er geen ruimte is is onzin. Nederland is tenslotte ook het tweede grootste agrarische export land ter wereld. Als we alleen voor de eigen bevolking gaan produceren blijft 2/3 van het buitengebied over.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:33

mvdende schreef:
Wel eens in de omgeving Den Haag en het Westland bij maneges gekeken?

Ik kan er letterlijk minimaal 6 opnoemen in een straal van 15 km waar de (manege) paarden nooit in een wei of paddock komen en dit zijn stuk voor stuk geen kleine maneges!

Keur ik het goed? Nee, ik zie ze ook liever buiten. Maar er is helaas gewoon géén ruimte in dit stukje Nederland om ieder paard een fatsoenlijk buiten te geven.

Het is als paarden eigenaar al zowat onmogelijk om een stal te vinden waar je paard naar buiten kan. Als die er al is, betaal je of minimaal €550 per maand of is het een doe het zelf stal waar verwacht wordt dat je zelf binnen en buiten zet. Oja, je mag dan "even" tussen de middag naar stal om je paard binnen te halen of buiten te zetten want een hele dag buiten mag niet, daar is geen ruimte genoeg voor.

Dan maar iets minder paarden in dat stukje Nederland hoor. Het is geen recht om overal maar paarden te kunnen houden.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:55

Arabesk schreef:
Dat er geen ruimte is is onzin. Nederland is tenslotte ook het tweede grootste agrarische export land ter wereld. Als we alleen voor de eigen bevolking gaan produceren blijft 2/3 van het buitengebied over.

Ja maar de provincie wil op heel veel grond geen paarden meer.
Dat ligt of nu braak of er lopen schapen maar iig geen paarden meer

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:59

mvdende schreef:
Wel eens in de omgeving Den Haag en het Westland bij maneges gekeken?

Ik kan er letterlijk minimaal 6 opnoemen in een straal van 15 km waar de (manege) paarden nooit in een wei of paddock komen en dit zijn stuk voor stuk geen kleine maneges!

Keur ik het goed? Nee, ik zie ze ook liever buiten. Maar er is helaas gewoon géén ruimte in dit stukje Nederland om ieder paard een fatsoenlijk buiten te geven.

Het is als paarden eigenaar al zowat onmogelijk om een stal te vinden waar je paard naar buiten kan. Als die er al is, betaal je of minimaal €550 per maand of is het een doe het zelf stal waar verwacht wordt dat je zelf binnen en buiten zet. Oja, je mag dan "even" tussen de middag naar stal om je paard binnen te halen of buiten te zetten want een hele dag buiten mag niet, daar is geen ruimte genoeg voor.

Zuid Holland is eigenlijk geen optie om paarden te houden wanneer je niet beschikt over echte middelen.
Je moet daar echt als een dolle draineren om het buiten leefbaar te maken, dat is echt kostbaar.

Ik denk dat je dus eerder moet zeggen dat al die mensen OF geen paarden moeten kopen, OF bereid moeten zijn verder te reizen zodat hun paarden normaal kunnen leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:06

Rivjenn schreef:
Arabesk schreef:

Waarom wil de provincie dat niet? Het is toch aan de grondeigenaar wat hij/zij op zijn/haar grond laat lopen. Daar heeft de provincie niks mee te maken?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:13

_San87_ schreef:
Rivjenn schreef:

Waarom wil de provincie dat niet? Het is toch aan de grondeigenaar wat hij/zij op zijn/haar grond laat lopen. Daar heeft de provincie niks mee te maken?

Dat land is opgekocht door provincie helaas..
En ze krijgen steeds meer in handen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:19

Rivjenn schreef:
_San87_ schreef:

Dat land is opgekocht door provincie helaas..
En ze krijgen steeds meer in handen.

Aah op die manier. Ja dan kunnen ze inderdaad bepalen wat er met de grond gebeurt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat de provincie al de beschikbare grond opkoopt, daar is heel veel geld mee gemoeid en de meeste provincies hebben dat niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:21

MamAppelsap schreef:
Dan maar iets minder paarden in dat stukje Nederland hoor. Het is geen recht om overal maar paarden te kunnen houden.

En dit gaat natuurlijk ook gewoon op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:52

Het zal inderdaad steeds moeilijker worden om paarden te houden in sommige delen van het land door verstedelijking en omdat de grond mega duur is/ wordt. Maar ik vind dat als een paard niet genoeg vrije beweging kan hebben met soortgenoten buiten in een wei/ paddock dat het dier geen paardwaardig leven kan hebben.

Ik weet dat er meerdere maneges zijn waarbij de paarden zo leven, laatst nog bij een geweest waar er paarden stonden (fokmerries) die gewoon sowieso bijna nooit hun donkere stal uitkwamen. Stalbenen hadden van hier tot tokyo...vreselijk. En die manege had land genoeg..alleen dat was voor pensionpaarden. Dus er is nog veel verbetering nodig bij veel bedrijven!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:54

In onze omgeving (Randstad nabij Leiden-Den Haag) is zelfs een paardenbeleid opgesteld, provincie wil geen verrommeling van het landschap door paarden. Beleid is dat ze wel koeien in de wei willen bij de boeren, maar zwart gelopen stukken met paarden en paddocks/rijbanen en stalling niet in het landschap willen. Speelde dik 10 jaar geleden toen ik hier nog niet woonde, toen plopten de pensionstalletjes overal op in de omgeving. Er is een soort razzia gehouden om dat aan banden te leggen en er zijn een aantal beperkte bedrijven toestemming verleend die zich wel op paardenhouderij mogen richten. Maar niet iedereen mag dat zomaar meer beginnen, moet je echt toestemming en bestemmingswijziging voor aanvragen bij gemeente/provincie.

Hier in de buurt zitten er wel een aantal pensionstallen waar het goed voor elkaar is met genoeg ruimte en weidegang, maar daar betaal je ook genoeg voor. Helaas ook een van de duurste regio's.
Het is maar net hoe jij je paard wil houden en je daar goed bij voelt, paarden zijn een hele dure hobby.
Iemand die ik ken heeft haar achtertuin omgebouwd tot paddock, zal zo'n 10 x 15 meter zijn. Heeft 2 paarden en een pony, staan in de garage gestald, hoge schuttingen eromheen waardoor ze niets van de omgeving zien. In die paddock worden ze dan ook nog in gereden en gelongeerd. Niet mijn ideale situatie maar dat moet diegene zelf weten, maar dat zal waarschijnlijk anders niet gaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:11

Fellor schreef:
Kimmie25501 schreef:
Om het Even over de andere genomineerden te hebben, ik snap die tekst bij vion niet helemaal hoor. Nu zijn ze eerlijk over hun manier van varkens doden, is het weer niet goed. Wat willen ze dan? Dat is iig de meest diervriendelijke manier. Nou ja, het meest diervriendelijke manier is natuurlijk niet doden, maar dam kun je beter de consumenten die goedkoop varkensvlees vragen nomineren i.p.v. de slachterij zelf. Of denk aan halal slachten, dat is nog erger.

Sorry voor mijn deels off-topic bericht, maar constant dat gezeik over vion viel me zo op haha

Seriously... Vergassen de beste methode??! Ik geloof dat inmiddels toch wel is vastgesteld hoe gruwelijk en pijnlijk dit is voor die dieren. Kleine slachterijen die individueel elektrocuteren vind ik ook afschuwelijk maar beter dan die massale hel met gas.
Plus dat er bij dat bedrijf en partnerbedrijven extreem veel dingen mis gaan buiten de al niet te fijne norm en regels. Lijkt me niet meer dan normaal dat mensen daarover "zeuren"

Heb verdere topic nog niet gelezen, maar hier ga jij de goede richting uit. Als je alleen nog zou elektrocuteren, hoe hoog zou dan de prijs van het vlees zijn? Dan staat heel Nederland ook meteen op poten denk ik. Het probleem is dus niet de slachterijen, maar de vragers.
(Hoewel Vion pas sinds kort is gaan nadenken over dierenwelzijn, dat is idd wel vrij laat)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:22

Als je het ideaal voor ogen houdt, dus minimaal 10 uur per dag buiten met onbeperkt hooi, in een wei waar ze in deze maanden niet tot hun oksels in de blub staan, met een fatsoenlijke schuilstal en in niet te grote kuddes die in evenwicht zijn, (waar dus niet dagelijks geknokt wordt)

Dan is een heel groot deel van Nederland niet geschikt om paarden te houden.

Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland bestaat voornamelijk uit klei grond, in het Noorden zit veel veen...

Eigenlijk alleen het oosten en Brabant zijn kwa ondergrond geschikt om goed alle regen te draineren.

En dan woon ik nu bovenop de Brabantse Wal en zelfs hier staan de polders blank op dit moment.

Dus als je het echt goed wil doen, moeten we alleen paarden houden in het oosten en zuiden van Nederland. Dan gaan er of heel veel mensen stoppen met de paarden hobby of mensen gaan verhuizen, wat uiteindelijk er ook toe gaat leiden dat er een overpopulatie aan paarden ontstaat op de plekjes waar je nu nog wel de ruimte hebt om je paard naar buiten te doen....

En wordt het houden van paarden en het lessen op een manege onbetaalbaar voor veel Nederlanders, met het resultaat dat maneges de deuren kunnen sluiten omdat ze niet meer rond kunnen komen....
Laatst bijgewerkt door mvdende op 23-12-19 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:25

Niet van die gekke dingen zeggen, klopt geen hout van.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:51

Dus? Je wil toch ook geen hond als je 12 uur per dag van huis bent? Waardoor die 22 uur per dag in de bench moet. Of een kat die alleen op een studentenkamer mag? Dan neem je dus ook geen paard als je die de godganse dag op moet sluiten in een "bench" aka stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:56

Waarom schiet een deel van Bokt altijd zo in een kramp wanneer het om meer paardenwelzijn gaat. En moet met het ene onzinnige argument na het andere slechte situaties goedgepraat worden?

Ik word er een beetje triest van dat ik op een paardenforum zit om dan te horen dat een arme manegehouder die zijn paarden gewoon een hel van een leven geeft ocharme echt wel zijn best doet en dat er veeeeeel maneges zijn waar het veel slechter gaat. Are you kidding me? Hangt hier ergens een verborgen camera ofzo?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:58

Kimmie25501 schreef:
Heb verdere topic nog niet gelezen, maar hier ga jij de goede richting uit. Als je alleen nog zou elektrocuteren, hoe hoog zou dan de prijs van het vlees zijn? Dan staat heel Nederland ook meteen op poten denk ik. Het probleem is dus niet de slachterijen, maar de vragers.
(Hoewel Vion pas sinds kort is gaan nadenken over dierenwelzijn, dat is idd wel vrij laat)

Je kunt ook gewoon kiezen die troep niet te eten. Leef je ook langer *\o/*

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:59

Om met de woorden van Machteld van dierendonck te spreken : Ik wil dolgraag een dolfijn...

Overigens , hebben we hier in Noord Holland echt wel opties ,alleen dan kun je minder paarden per m2 houden en dat maakt de stallen duur. Goede gedraineerde paddocks en stabiele groepen, nog steeds niet het ideaal beeld maar al weer vele stappen verder.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:07

MarcoBorsato schreef:
luxx schreef:
Ben nu dan wel erg nieuwsgierig naar hoe jullie dan denken hoe het gemiddelde sportpaard en dekhengst erbij staat. In deze tijd

Maakt dat het minder erg? Andere paarden staan poedersuiker dus deze paarden mogen ook poedersuiker staan?

Nee, dat is altijd een onzin argument. Alleen stoort het mij wel dat deze manege genomineerd wordt en niet bijvoorbeeld onderzoek doet naar de slechtste manege en die nomineren.

Wat dit soort organisaties doen, is bedrijven of personen nomineren die bekend zijn en waar iedereen een mening over heeft (zie dit topic). Niet de organisaties of mensen waarbij het echt slecht gesteld is met dierenwelzijn. En dat zie je bij meer dierenrechtenorganisaties dat het om de pr-waarde gaat en niet echt om het dierenwelzijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:11

beert schreef:
MarcoBorsato schreef:

Maakt dat het minder erg? Andere paarden staan poedersuiker dus deze paarden mogen ook poedersuiker staan?

Nee, dat is altijd een onzin argument. Alleen stoort het mij wel dat deze manege genomineerd wordt en niet bijvoorbeeld onderzoek doet naar de slechtste manege en die nomineren.

Wat dit soort organisaties doen, is bedrijven of personen nomineren die bekend zijn en waar iedereen een mening over heeft (zie dit topic). Niet de organisaties of mensen waarbij het echt slecht gesteld is met dierenwelzijn. En dat zie je bij meer dierenrechtenorganisaties dat het om de pr-waarde gaat en niet echt om het dierenwelzijn.

Bij deze manege is het toch ook echt slecht gesteld met het welzijn? Waarom zou deze nominatie dan niet terecht zijn?

Er zijn vast meer maneges die de nominatie verdienen, wellicht volgend jaar.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:33

_San87_ schreef:
Bij deze manege is het toch ook echt slecht gesteld met het welzijn? Waarom zou deze nominatie dan niet terecht zijn?

Geen idee, ze zitten constant bovenop de manege in Amsterdam en hebben daar hun missie van gemaakt. En als ik de bokkers hier zo hoor, is dat niet de slechtste stal van Nederland. Dus waar is dan de nominatie op gebaseerd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:35

beert schreef:
_San87_ schreef:

Geen idee, ze zitten constant bovenop de manege in Amsterdam en hebben daar hun missie van gemaakt. En als ik de bokkers hier zo hoor, is dat niet de slechtste stal van Nederland. Dus waar is dan de nominatie op gebaseerd?

Op het feit dat het geen goede omgeving is voor paarden, dat kun je als je een beetje verstand hebt van paarden en welzijn zelf ook wel nagaan. En dat het niet de slechtste stal is (wie zegt dat, trouwens?) maakt niet dat het opeens een goede omgeving is voor paarden waar zij op hun plek zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:44

beert schreef:
_San87_ schreef:

Precies wat je zegt, op publiciteit. Het is de organisatie helemaal niet te doen om het verbeteren van dierenwelzijn, want ze rust niet totdat er geen dier op de wereld meer in mensenhanden is. Dat is natuurlijk een gestoord droombeeld en een onbereikbaar ideaal. Maar ze spelen graag in op het gemoed van volgers en daarom zoeken ze de publiciteit met dit soort rare verkiezingen. Het levert misschien weer een donatie op en daar kunnen ze dan weer van uit eten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:46

Och joh, zo zuur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:50

Dus dan zetten we ons maar af tegen deze organisatie, zelfs wanneer ze wel een punt hebben? Dus dan zetten we ons eigenlijk af uit gemakzucht? We zetten ze in een hoek en luisteren er niet meer naar en kunnen lekker verder met onze manegelesjes.

PR is vaak het enige wat dierenwelzijnsorganisaties kunnen. Awareness creëren, de publieke opinie op hun hand krijgen. Ik zie dat niet als iets slecht. Een standpunt kan pas doorkomen wanneer het gedragen wordt door zoveel mogelijk mensen. Zoals de bezetting van een ganzenstal rond de eindejaarsfeesten. Uiteraard is dat PR, uiteraard is daar op dat ogenblik geen 1 dier gered, maar het heeft wel weer aandacht gevestigd op wat voor een dierenleed er achter foie gras schuilgaat. En zo gaat dat met heel veel dingen. Of de film The Cove, 1 langgerekte PR stunt. Die dag is geen 1 dolfijn gered. Maar er is wel aandacht op gericht en er zijn meer mensen die het veroordelen.