Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
mvdende schreef:Wel eens in de omgeving Den Haag en het Westland bij maneges gekeken?
Ik kan er letterlijk minimaal 6 opnoemen in een straal van 15 km waar de (manege) paarden nooit in een wei of paddock komen en dit zijn stuk voor stuk geen kleine maneges!
Keur ik het goed? Nee, ik zie ze ook liever buiten. Maar er is helaas gewoon géén ruimte in dit stukje Nederland om ieder paard een fatsoenlijk buiten te geven.
Het is als paarden eigenaar al zowat onmogelijk om een stal te vinden waar je paard naar buiten kan. Als die er al is, betaal je of minimaal €550 per maand of is het een doe het zelf stal waar verwacht wordt dat je zelf binnen en buiten zet. Oja, je mag dan "even" tussen de middag naar stal om je paard binnen te halen of buiten te zetten want een hele dag buiten mag niet, daar is geen ruimte genoeg voor.
Arabesk schreef:Dat er geen ruimte is is onzin. Nederland is tenslotte ook het tweede grootste agrarische export land ter wereld. Als we alleen voor de eigen bevolking gaan produceren blijft 2/3 van het buitengebied over.
mvdende schreef:Wel eens in de omgeving Den Haag en het Westland bij maneges gekeken?
Ik kan er letterlijk minimaal 6 opnoemen in een straal van 15 km waar de (manege) paarden nooit in een wei of paddock komen en dit zijn stuk voor stuk geen kleine maneges!
Keur ik het goed? Nee, ik zie ze ook liever buiten. Maar er is helaas gewoon géén ruimte in dit stukje Nederland om ieder paard een fatsoenlijk buiten te geven.
Het is als paarden eigenaar al zowat onmogelijk om een stal te vinden waar je paard naar buiten kan. Als die er al is, betaal je of minimaal €550 per maand of is het een doe het zelf stal waar verwacht wordt dat je zelf binnen en buiten zet. Oja, je mag dan "even" tussen de middag naar stal om je paard binnen te halen of buiten te zetten want een hele dag buiten mag niet, daar is geen ruimte genoeg voor.
Rivjenn schreef:Arabesk schreef:Dat er geen ruimte is is onzin. Nederland is tenslotte ook het tweede grootste agrarische export land ter wereld. Als we alleen voor de eigen bevolking gaan produceren blijft 2/3 van het buitengebied over.
Ja maar de provincie wil op heel veel grond geen paarden meer.
Dat ligt of nu braak of er lopen schapen maar iig geen paarden meer
_San87_ schreef:Rivjenn schreef:
Ja maar de provincie wil op heel veel grond geen paarden meer.
Dat ligt of nu braak of er lopen schapen maar iig geen paarden meer
Waarom wil de provincie dat niet? Het is toch aan de grondeigenaar wat hij/zij op zijn/haar grond laat lopen. Daar heeft de provincie niks mee te maken?
Rivjenn schreef:_San87_ schreef:
Waarom wil de provincie dat niet? Het is toch aan de grondeigenaar wat hij/zij op zijn/haar grond laat lopen. Daar heeft de provincie niks mee te maken?
Dat land is opgekocht door provincie helaas..
En ze krijgen steeds meer in handen.
Fellor schreef:Kimmie25501 schreef:Om het Even over de andere genomineerden te hebben, ik snap die tekst bij vion niet helemaal hoor. Nu zijn ze eerlijk over hun manier van varkens doden, is het weer niet goed. Wat willen ze dan? Dat is iig de meest diervriendelijke manier. Nou ja, het meest diervriendelijke manier is natuurlijk niet doden, maar dam kun je beter de consumenten die goedkoop varkensvlees vragen nomineren i.p.v. de slachterij zelf. Of denk aan halal slachten, dat is nog erger.
Sorry voor mijn deels off-topic bericht, maar constant dat gezeik over vion viel me zo op haha
Seriously... Vergassen de beste methode??! Ik geloof dat inmiddels toch wel is vastgesteld hoe gruwelijk en pijnlijk dit is voor die dieren. Kleine slachterijen die individueel elektrocuteren vind ik ook afschuwelijk maar beter dan die massale hel met gas.
Plus dat er bij dat bedrijf en partnerbedrijven extreem veel dingen mis gaan buiten de al niet te fijne norm en regels. Lijkt me niet meer dan normaal dat mensen daarover "zeuren"
Kimmie25501 schreef:Heb verdere topic nog niet gelezen, maar hier ga jij de goede richting uit. Als je alleen nog zou elektrocuteren, hoe hoog zou dan de prijs van het vlees zijn? Dan staat heel Nederland ook meteen op poten denk ik. Het probleem is dus niet de slachterijen, maar de vragers.
(Hoewel Vion pas sinds kort is gaan nadenken over dierenwelzijn, dat is idd wel vrij laat)
MarcoBorsato schreef:luxx schreef:Ben nu dan wel erg nieuwsgierig naar hoe jullie dan denken hoe het gemiddelde sportpaard en dekhengst erbij staat. In deze tijd
Maakt dat het minder erg? Andere paarden staan poedersuiker dus deze paarden mogen ook poedersuiker staan?
beert schreef:MarcoBorsato schreef:
Maakt dat het minder erg? Andere paarden staan poedersuiker dus deze paarden mogen ook poedersuiker staan?
Nee, dat is altijd een onzin argument. Alleen stoort het mij wel dat deze manege genomineerd wordt en niet bijvoorbeeld onderzoek doet naar de slechtste manege en die nomineren.
Wat dit soort organisaties doen, is bedrijven of personen nomineren die bekend zijn en waar iedereen een mening over heeft (zie dit topic). Niet de organisaties of mensen waarbij het echt slecht gesteld is met dierenwelzijn. En dat zie je bij meer dierenrechtenorganisaties dat het om de pr-waarde gaat en niet echt om het dierenwelzijn.
_San87_ schreef:Bij deze manege is het toch ook echt slecht gesteld met het welzijn? Waarom zou deze nominatie dan niet terecht zijn?
Er zijn vast meer maneges die de nominatie verdienen, wellicht volgend jaar.
beert schreef:_San87_ schreef:Bij deze manege is het toch ook echt slecht gesteld met het welzijn? Waarom zou deze nominatie dan niet terecht zijn?
Geen idee, ze zitten constant bovenop de manege in Amsterdam en hebben daar hun missie van gemaakt. En als ik de bokkers hier zo hoor, is dat niet de slechtste stal van Nederland. Dus waar is dan de nominatie op gebaseerd?
beert schreef:_San87_ schreef:Bij deze manege is het toch ook echt slecht gesteld met het welzijn? Waarom zou deze nominatie dan niet terecht zijn?
Geen idee, ze zitten constant bovenop de manege in Amsterdam en hebben daar hun missie van gemaakt. En als ik de bokkers hier zo hoor, is dat niet de slechtste stal van Nederland. Dus waar is dan de nominatie op gebaseerd?