Waarom wordt paardenpoep op straat niet opgeruimd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 04:58

Rivendell schreef:
Edit de grote mest crisis in 1894 in Nederland

[ [url=m/5nUEDc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind je die straat er niet wat on-Nederlands uitzien? Eerder wat New Yorks? Qua jaartal zat je wel bijna goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 06:34

puma schreef:
Sorry ik vind dit soort topics altijd een soort batlle van de moraalridders. Ik moet nog zien dat jullie allemaal van je paard afstappen tijdens de rit om met paard in de hand (tussen fietsers, brommers etc.) verse mest in een zak te stoppen of met je goede schoeisel aan de kant te schuiven en daarna weer rustig op te stappen zonder krukje (of hebben jullie die ook bij je?). Of komen jullie allemaal terug met een fiets en bezem? ;-)

Uh ja doe ik wel? Ik stap af ja. Tussen het verkeer als het geen 80 km weg is (waar ik niet rij). En ja ik stap weer op. En nee ik stap niet zonder opstap op. Daar zijn er genoeg van in wijken, polders en bossen. Kwestie van je paard opvoeden.

Buiten de bebouwde kom op de 60 km weg in midden weg laat ik het liggen. Op fietspad schuif ik het aan de kant. Als ze voor op rit poept schuif ik het weg. Als ze in de woonwijk poept schuif ik het in de goot. Kleinr moeite. Groot plezier. En opstappen gebeurt gewoon met paaltjes, hekjes, elektriciteit kastjes, bankjes, boomstammen, amen paddestoelen etc.

Als je niets te vertellen hebt naast je paard. Of niet meer kunt opstappen omdat hij wild doet. Moet er nog even een opvoeding achteraan.

Ik scheld ook wel eens. Want juist in situaties dat het niet handig is kan ze wel eens mesten. Dan wacht ik ff tot dat enge weg is en anders moet ze het even trotseren terwijl ik er naast sta en de mest weg schuif.

Chasey

Re: Waarom wordt paardenpoep op straat niet opgeruimd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:26

Ik ben ook iemand die de mest opruimt. Dus die bestaan zeker wel!
Tijdje terug gingen we een ijsje halen bij de cafetaria.
Druk bezocht terrasje, dus hield al rekening met een mesthoop.
En ja hoor precies voor de cafetaria en alle mensen op de terrassen laat paardlief een mesthoop achter.
Manlief was mee op de fiets en had de mini sneeuwschep (ideaal!!) mee en een grote plastic zak. Alles in de zak gemikt en achterop de fiets gelegd. Opgeruimd....
Tijdje terug met paardlief naar de Airborne op de ginkelse heide geweest. Drukte van belang. We gingen koffie halen op een terrasje en daar ook weer moest paardlief mesten. Vlak voor de koffiekraam.
De mensen van de kraam gevraagd om papier, zodat ik alles kon oppakken en in de prullenbak kon gooien.
Netjes opgeruimd dus weer.
Op fietspaden laat ik het ook niet liggen. Op wegen die achteraf liggen, waar echt niemand er last van kan hebben, laat ik het liggen.
In het bos laat ik het liggen, maar als paardlief net op een pad mest waar ook wandelaars komen, dan schuif ik het aan de kant.
Ik kan prima op en af stappen. Paard is goed opgevoed en wacht altijd netjes tot ik klaar ben met opruimen.
Als je dat niet kan met je paard, heb je buiten ook niks te zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:39

Ik snap ook niet zo goed wat je op buitenrit doet als je niet opstappen. Je traint op bijv tempo controle en kunnen sturen voor je naar buiten gaat (hoop ik..), waarom niet ook op veilig kunnen opstappen? Is in mijn ogen net zo’n basis vaardigheid als het andere. Want wat ga je doe als je eraf valt? Naar huis lopen met paard aan de hand? Of als iemand je hulp nodig heeft?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:47

Juist chasey, ik denk dat het daar begint....een goed opgevoed paard en je paard kunnen handelen als er iets anders moet gebeuren dan gewoon rijden. Ik denk ook dat velen zich gewoon voor gek voelen staan als er zo een klusje gedaan moet worden. Zelf had ik het ook op de zebra in het dorp,die naar de duinen gaat....tja aan de kant geschoven en later opgehaald. Het was alleen de autobestuurder die ongeduldig was tijdens het opruimen....bleek het later de burgemeester te zijn van de gemeente Veere. Kan die dus ook zien dat er brave paarden bezitters zijn!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:35

Elisa2 schreef:
Dribbelkont schreef:
Ik vind dat ieder moet afstappen om de poep aan kant te schuiven als het op de weg of stoep gebeurd.

Dat is niet altijd veilig, maar terug komen zonder paard om het op te ruimen is dan wel zo netjes.

Ik heb dat al enkele keren gedaan en het is vaak een grotere bende dan de hoop gewoon te laten liggen :=

Mest mijn paard op onze straat, dan ruim ik het na de rit met de kruiwagen op. Maar mest/modder is hier ook niet raar aangezien ik echt in landbouwgebied woon.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:43

puma schreef:
Sorry ik vind dit soort topics altijd een soort batlle van de moraalridders. Ik moet nog zien dat jullie allemaal van je paard afstappen tijdens de rit om met paard in de hand (tussen fietsers, brommers etc.) verse mest in een zak te stoppen of met je goede schoeisel aan de kant te schuiven en daarna weer rustig op te stappen zonder krukje (of hebben jullie die ook bij je?). Of komen jullie allemaal terug met een fiets en bezem? ;-)

Inderdaad en dan ook na je rit van misschien wel meer dan een uur weer een heel stuk terug gaan rijden om het op te ruimen?Ik geloof het ook niet zo dat mensen dat altijd doen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:21

Ik ruim ook niet mijn paardenpoep op. Vroeger toen ik als kind een pony had moest ik ook altijd van mijn ouders afstappen en het aan de kant schoppen. Dat deed ik altijd netjes ( behalve op drukkere wegen) want daar reed ik veel binnen wijken en door het dorp.
Nu heb ik mijn paard in een gemeente staan waar veel paarden zijn. Waar wij rijden poept ze vaak al in de berm of op het randje van de berm. De rest rijden we op ruiterpaden. Maar mocht ik door het dorp rijden en ze poept daar stap ik ook niet af. Het moet wel veilig blijven en ook het verkeer niet opstoppen.

Een keer heeft ze midden op het fietspad gepoept van spanning, ben ik ook niet afgestapt. Dat vind ik zelf ook aso, maar het is echt een rot punt met hordes wielrenners die daar vanuit een blinde bocht komen stieren. Dus ik ga daar ook niet het fietspad met paard en al blokkeren met een nerveus paard.
Het is dat ze het daar even heel spannend vond anders lopen we daar in de berm en hebben we dat probleem niet. Al met al probeer ik zo veel mogelijk de situatie niet op de zoeken dat het nodig is om af te stappen. En anders bekijk ik de situatie wat ik doe. Als ik er naast loop schop ik het altijd opzij indien nodig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:15

oomens schreef:
Rivendell schreef:
Edit de grote mest crisis in 1894 in Nederland

[ [url=m/5nUEDc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind je die straat er niet wat on-Nederlands uitzien? Eerder wat New Yorks? Qua jaartal zat je wel bijna goed.

Foto uit de Facebook groep verleden en heden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:26

troi schreef:
Ik snap ook niet zo goed wat je op buitenrit doet als je niet opstappen. Je traint op bijv tempo controle en kunnen sturen voor je naar buiten gaat (hoop ik..), waarom niet ook op veilig kunnen opstappen? Is in mijn ogen net zo’n basis vaardigheid als het andere. Want wat ga je doe als je eraf valt? Naar huis lopen met paard aan de hand? Of als iemand je hulp nodig heeft?

Mijn probleem is dat ik zonder krukje/bankje oid niet meer op kan stappen dankzij een knieblessure. Paard is doodbraaf, dat is t issue niet :D.

Als t even kan stap ik dus niet af en kom later terug om de mest op te ruimen, tenzij t al in de berm ligt oid. Volgens de regels zoals die hier gelden (binnen 24u opruimen).

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:38

I moet het eerste en laatste kwartier door het dorp. Dat laatste kwartier stap ik paard aan de hand uit, en schop de mest van de heenweg in de goot-put. Probleem opgelost :)
Buitengebied is berm goed genoeg.

kwita schreef:
Zelf had ik het ook op de zebra in het dorp,die naar de duinen gaat....tja aan de kant geschoven en later opgehaald. Het was alleen de autobestuurder die ongeduldig was tijdens het opruimen....bleek het later de burgemeester te zijn van de gemeente Veere. Kan die dus ook zien dat er brave paarden bezitters zijn!

:') Zag burgemeester ook meteen de keerzijde van die braafigheid

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:09

Maar het blijft lastig, de niet opruimers verpesten het voor de wel opruimers!
Ik kan snappen dat mensen met knie problemen en andere beperkingen blijven zitten, en het later ophalen niets mis mee. Maar Het is zo jammer dat de luie mensen er ook gewoon geen hol om geven dat hun stront daar gewoon blijft liggen het is best asociaal en ook gewoon niet leuk voor alle andere weggebruikers.
ik heb laatst een mestzak besteld voor aan de koets dat scheelt een hoop werk. Het is dan wel weer jammer dat het voor het trekpaard te klein is ( maar dat is ook een hele traktatie) en voor de shet Heel groot....Daar zouden ze ook wat mee moeten doen in de productie. Ik ga proberen er zelf een te maken in shet maat anders komt dat beestje niet vooruit met tegenwind :+

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:19

Het kan in NL toch niet zó anders qua mentaliteit zijn toch? Of woon ik in zo'n boerengat? :=

Hier mesten mijn paarden sowieso niet vaak op straat, maar als ze het doen sta ik meestal met iemand te kletsen in het dorp (ja kijk, een dorp, wat moet je dan :+ ) en dan hoor ik heel vaak "Yess, ik was al aan het wachten tot ze het hier voor de deur deden, dat is keigoed voor de moestuin!" of "Mijn papa gaat daar blij mee zijn, zijn groenten groeien niet zo goed dit jaar, mag ik dat hebben?"

Mest verdwijnt in het dorp hier niet door de regen/zon/wind of auto's, laten we zeggen :)) Aan de drukke baan waar mijn paarden op de weide staan schop ik het wel gewoon de kant in voor de fietsers. Beetje stom om dat te laten liggen. Maar dat stuk doe ik vanwege de drukte vaak ook gewoon te voet op het fietspad.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:46

Ik ruim niet op als ik echt op straat rij. Als het gebeurt vlak voor iemands oprit of op het voetpad of fietspad als ik aan de hand wandel (ik rij alleen aangespannen of wandel aan de hand) en ze kakken op het voet/fietspad, schop ik het in de berm/goot/struiken. Aan de hand meteen, tijdens mennen (1× voorgehad dat ik even over fietspad moest en hopla, daar ging ie) rij ik daarna wel even met de fiets om het uit de weg te doen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:41

troi schreef:

Paard is 1.70 plus. Bankjes etc zijn er in de polder niet echt :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:52

Ik merk nu ik op de fiets naar het werk ga hoe smerig al die paardenstront op de fietspaden is. Helemaal als het zulk weer is als vandaag: harde wind en nat. Het meurt en het is gewoon goor om met je banden doorheen te rijden. In de zomermaanden zijn ze 's ochtends vanuit de gemeente met regelmaat met die zuig/veegwagens aan het rijden om het schoon te houden, maar zodra die maanden voorbij zijn, blijft het liggen.

En ja, ik denk dat ik precies weet over welke weg er geklaagd wordt, want ik denk dat dat dé paardenweg (en mijn fietsweg naar werk) is :').

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:27

kwita schreef:
Maar het blijft lastig, de niet opruimers verpesten het voor de wel opruimers!

Tja. Paar jaar geleden een meneer die uit zijn stekker ging toen ik zijn huis te paard passeerde vanwege een mesthoop die er al meerdere dagen zou liggen...
klein detail: mijn paard was al weken niet door die straat gekomen }:0 Vriendelijk blijven lachen, en het op de terugweg toch maar extra schoon gemaakt. Tot zover nooit meer klachten gekregen, alleen opmerkingen dat het fijn is dat ik het opruim.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:28

Yv_ schreef:
Het meurt en het is gewoon goor om met je banden doorheen te rijden.

Ik weet niet wat die paarden daar te eten krijgen, maar de mest hier stinkt niet hoor :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:24

Wij paardenmensen vinden het niet stinken. de rest van de mensheid blijkbaar wel ;) (en ik beken: toen ik vanmorgen wat zakken mest voor mestonderzoek weg bracht, heb ik ook maar even mn autoraam open gezet...)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:55

Nou ik heb jarenlang een paard gehad en vond en vind het gewoon stinken. Langs die weg staat ook een manege die aan de wegkant hun (halfopen?) container heeft.. nou serieus, je vergaat zowat van de ammoniaklucht als je erlangs rijdt en de wind niet goed staat :r .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:05

In mest zit alleen geen ammoniak, dat is urine ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:22

Ik kwam ook echt niet meer op mijn paard hoor zonder opstapje (paard was wel doodbraaf). Gelukkig reed ik in de bossen en hoefde niet over de weg.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:53

Die regel dat je de mest binnen 24 uur moet opruimen is op zich een goede, werkbare regel, alleen zie ik als nadeel dat mensen niet 24 uur wachten met zich aan de mest te ergeren. Dat doe je namelijk meteen al je het ziet, zeker als je denkt dat die paardenbezitters hun paard expres overal laten schijten en er niet bij bedenkt dat opruimen niet zo makkelijk gaat als bij een hond.
Ik denk dus dat die 24 uursregel lang niet alle ergenis weg kan nemen, ook al zou iedere ruiter en menner zich daar keurig aan houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:47

Yv_ schreef:
Ik merk nu ik op de fiets naar het werk ga hoe smerig al die paardenstront op de fietspaden is. Helemaal als het zulk weer is als vandaag: harde wind en nat. Het meurt en het is gewoon goor om met je banden doorheen te rijden. In de zomermaanden zijn ze 's ochtends vanuit de gemeente met regelmaat met die zuig/veegwagens aan het rijden om het schoon te houden, maar zodra die maanden voorbij zijn, blijft het liggen.

En ja, ik denk dat ik precies weet over welke weg er geklaagd wordt, want ik denk dat dat dé paardenweg (en mijn fietsweg naar werk) is :').

Nogmaals, paarden horen niet op fietspaden thuis. Het is bij wet verboden. https://www.knhs.nl/buitenrijden/met-je ... n-menners/

Ruiters en menners kunnen zich daarop wel veiliger voelen, maar mogen de fietsers, voor wie het pad is aangelegd dat dan niet?

Gedoogt je gemeente het omdat ze bv het nog veel erger vinden dat je in de berm rijdt, dan is het minste dat je kunt doen mest achter je op (laten) ruimen.
Hoe moeilijk is het om een verzorger(tje) of vriend(in) een stuk mee te laten fietsen voor dat doel als je zelf niet af kunt stappen?

Overigens lijkt me het wel wat om iets in je zak te hebben met de boodschap "wordt opgeruimd" dat je op de hoop kunt gooien, om ergenissen te verminderen. Een oude sok met zand erin met een vlaggetje eraan ofzo. Die kun je gewoon met mest en al weggooien, of schoonspoelen en weer meenemen.
Ik weet ook niet of er opruim dagen georganiseerd kunnen worden vanuit stallen/maneges, om de goede wil te tonen.

Misschien komt er ooit nog een leuk spel uit: "paardenstront zoeken" met een app die toont waar ruiters allemaal rijden.. :+

Rivendell schreef:
In Amsterdam heeft de politie er een handje van om zo'n beetje het hele fietspad tussen arena en de rai vol te schijten

Ik neem an dat je het over de politie paarden hebt :+
En niemand die vraagt of ze dat kunnen verwijderen?
Als je je er aan ergert, vind ik dat je er ook actief iets aan moet doen.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:51

Als je je er aan ergert, vind ik dat je er ook actief iets aan moet doen.

Dat vind ik nou ook :j