Psydoxy schreef:Ik verbaas me over de reacties in dit topic. In Noord Korea leven ze eenmaal met een ander wereldbeeld en levenswijze. Ik ben van mening dat je er pas over mag oordelen als je er zelf geweest ben, dan zie je pas hoe het daar echt is. Nu is het in Noord Korea de vraag of dit daadwerkelijk de gang van zaken is, want natuurlijk laten ze de toerist niet alles zien. Even kort door de bocht, daar wonen ook mensen die verliefd worden, kinderen krijgen, iedere dag naar hun werk gaan, nationale feestdagen vieren en proberen gelukkig te zijn.
Ongeacht het 'goed' of 'fout' is en het weinig nieuwswaarde heeft (maar dat hebben wel meer nieuwsberichten op bokt) is dit voor de Noord-Koreanen een strohalm om aan vast te houden. Daarom is het gepubliceerd en wordt het natuurlijk groot in de wereldmedia gebracht.
Ergens in mijn aardrijkskunde opleiding werd gezegd: "Een corrupt-systeem is ook een systeem."
En ze worden ook zonder reden op gesloten, gefolterd, vermoord. Ze worden onwetend gehouden en leven in angst. Ik betwijfel dat dit een "strohalm" is voor deze mensen. Ze hebben geen wereldbeeld. Ze hebben een beeld dat zorgvuldig gecensureerd is door Kim Jong-un.
Nee, hier zou gewoon geen platform voor mogen zijn en zeker niet in een semi-positieve zin.