Doodsbedreigingen voor amazone die eigen paard opat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:33

Paard (hond, kat) zijn hier huisdier en naast die barriere is mogelijke slacht voor consumptie dus geen overweging bij het behandelen bij ziektes of in de overweging euthanasie/slacht.

Dat niet ten eerste als vlees/voedselvoorziening gezien worden, is ook een reden voor mij om geen paardenvlees uit andere bron te willen, er wordt teveel gerommeld of gewoon niet bijgehouden wat er aan medicijnen in gegaan is, aangezien die voedselveiligheid geen prioriteit heeft bij het behandelen van deze dieren. Koe, kip, varken, schaap zijn wel standaard onderdeel van de voedselketen met de strengere controles en beperkingen qua medicijnen die daar bij komen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:49

opisop_shop schreef:
Ik als vegetariër heb hier zelfs geen moeite mee dat zij dit zo doet en ik vind het ergens ook wel mooi. Zelf doe ik het uiteraard niet, maar geen enkel stuk vlees komt van een beter bestaan toch?

Exact dit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:52

DeMolenhoek schreef:
Wat gek. Net even gegooglet en zowat alle bekende vlaamse koks hebben varkens of rundsvlees in hun recept staan :j Kan zijn dat dit ergens een streekproduct is :)

Ik denk een google foutje want hier (antwerpen) is de stoverij rund of varken...En op de boerebuiten is het rund.Het word nogal eens gemaakt hier door de vrienden...

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:58

Wij hebben ook is een keer een pink (jonge koe) na haar 1e kalfje laten slachten en in de vriezer gestopt. Ik was toen nog wat jonger en wilde het niet eten, nu vind ik dat hypocriet, omdat ze wel een goed leven heeft gehad bij ons. (Pink was te klein en vaker laten kalven zou veel te zwaar geweest zijn)

xLaraaj

Re: Doodsbedreigingen voor amazone die eigen paard opat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:11

Hier rond brussel altijd rund en op wikipedia ook. Misscvien dat het met de streek te maken heeft?
Al twijfel ik nu wel of ik ooit nog stoofvlees van het frituur ga nemen :+

Ik vind dit zoals de meeste ook heel “mooi” eigl wat dit meisje heeft gedaan.
Het liefst van al zou ik ook een grote vriezer willen en dan een halve koe ofzo er in steken dat met gras is opgegroeid in de walen maar spijtig genoeg geen plaats ...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:21

Meer 1 met je paard worden kan bijna niet...al zou ik het zelf niet kunnen....

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:38

Paardenstoofvlees is in België een eerder streekgebonden gerecht. Dat noemen ze ook wel eens 'schep'.
Mijn vriend zegt dat het vooral de streek rond Mechelen is waar paardenstoofvlees gangbaar is.
Dat kan wel eens kloppen, want ik vond onderstaande link, waarin sprake is van Willebroek en dat ligt vlakbij Mechelen. Ook staat er de reden bij, waarom het daar zo veel gegeten werd (ik weet niet of het de dag van vandaag nog zo populair is) :

http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... denis/6959

In Belgische frituren is het ook wel gangbaar dat er paardenstoofvlees verkocht wordt, omdat het goedkoper is :

https://www.demorgen.be/nieuws/stoofvle ... ~bbf2910c/

Mijn eigen paarden en ezels zijn uitgesloten voor de slacht, omdat ik daarvoor bewust gekozen heb. Ik wil ze zelf niet opeten, maar ik zou ook zeker niet willen dat iemand anders ze opeet. Ik zie ze daarvoor véél te graag, ze zijn mijn vierbenige vrienden.
Het meisje waarover het gaat, bekijkt dit dus duidelijk anders en ziet er geen graten in om haar eigen paard op te eten. Ik zou het niet kunnen, ik laat ze om te beginnen al niet slachten.
Maar dat het meisje door haar openhartigheid hierover doodsbedreigingen krijgt, dat vind ik er voor alle duidelijkheid wel ver over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:47

Bizar dat ze bedreigd wordt. Zou zelf overigens wel zo hypocriet zijn mijn eigen paard (of sowieso een paard waar ik een goede band mee had) liever niet te willen eten, maar ik ben helemaal niet tegen het eten van paardenvlees. Paardenvlees is in zo'n geval eerlijk vlees. Het beestje heeft een mooi leven gehad i.t.t. veel dieren die speciaal voor de slacht gefokt worden.
Meer mensen (paardenliefhebbers) zouden het goede voorbeeld van dat meisje moeten volgen in plaats van haar virtueel op de brandstapel te zetten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:47

Wat zijn mensen toch vreselijk hypocriet. Ik ben zelf vegetariër, maar deze manier van vlees eten vind ik juist goed. Paard heeft waarschijnlijk een prachtig leven gehad, het meisje weet precies waar het vlees vandaan komt, en het dier is niet gedood voor consumptie. Daarnaast is er op deze manier een groot stuk vlees niet verspild.

Ik vind dat meer mensen hierover zouden mogen nadenken. Ik vind het goed van dat meisje dat ze het zo heeft gedaan :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:55

Mensen die (doods)bedreigingen op het internet uiten heb ik nooit gesnapt. Maar wat ik me wel afvraag is met welke intentie een persoon een bericht als dit (ik heb mijn paard opgegeten) op social media deelt. Is dat omdat ze toch stiekem op voorhand al wist dat het sensatie ging opleveren?
Speculatie natuurlijk, misschien heeft ze het oprecht met de beste bedoelingen gedeeld.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:56

Belachelijk. Als iedereen was zoals zij, was de wereld een stuk mooier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:05

[/quote]
Echte stoverij is paard. In België dan toch.[/quote]

Hangt er vanaf van welke regio je bent. Zowel in de provincie Antwerpen, als in Limburg waar ik nu woon, is stoverij runds. Ik vraag er altijd naar, omdat ik absoluut geen paardenvlees wil eten. Ik eet mijn hond en kat ook niet.

Vind wel dat ieder mens moet doen waar ie zich goed bij voelt en heb er totaal geen probleem mee dat paardenvlees gegeten wordt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:42

Ik snap niet dat iemand zo iets op Facebook zet. Prima dat je zo iets doet naar uitgemeten breed op Facebook zetten zou ik echt niet doen. Dit soort reacties kun je verwachten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:09

Gini schreef:
Mensen die (doods)bedreigingen op het internet uiten heb ik nooit gesnapt. Maar wat ik me wel afvraag is met welke intentie een persoon een bericht als dit (ik heb mijn paard opgegeten) op social media deelt. Is dat omdat ze toch stiekem op voorhand al wist dat het sensatie ging opleveren?
Speculatie natuurlijk, misschien heeft ze het oprecht met de beste bedoelingen gedeeld.

Misschien omdat ze er zo aan bij wilde dragen dat mensen dichter bij hun voedsel komen te staan. Door het te delen op social media worden veel mensen weer even met hun neus op de feiten gedrukt. Dat is alleen maar toe te juichen vind ik.

Ik probeer mezelf te trainen om ook mijn eigen dieren te kunnen slachten en/of eten. Ergens vind ik dat als je dat niet kunt, je ook geen vlees zou moeten eten. Ik heb zelf nog een lange weg te gaan, maar daardoor des te meer respect voor dit meisje. _/-\o_

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:14

In België is "stoofvlees" rundsvlees, "Schep" is paardenvlees... is regionaal gebonden. De streek rond Lokeren is gekend omwille van zijn "Lokerse paardenworsten", klaargemaakt met een tomatensaus. Is lekker voor hen die het lusten....
Voor mij is de lekkerste stoverij inderdaad paardenvlees... en ik denk dat je niet wil weten hoeveel paard er in de frituur verkocht wordt... zonder dat de mensen het weten...

Ik heb geen probleem met paardenvlees, ALLE dieren verdienen een mooi, diervriendelijk leven, of het nu een koe, varken, lam, paard of... is. Zelf ga ik denk ik mijn eigen paard nooit kunnen opeten...

Veel mensen weten niet meer waar hun voedsel oorspronkelijk vandaan komt denk ik...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:29

Ik zou het zelf nooit doen maar er lijkt mij verder niks mis mee. Ik eet wel koe en kip dus als zij paard wil eten is dat toch prima. Belachelijk dat je mensen hierom gaat bedreigen. Weer het zoveelste geval dat mensen paarden teveel vermenselijken.

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:46

Je doet hier niemand kwaad mee, dus ik zie geen probleem. Ieder zijn voorkeuren. Kan me hier niet druk om maken.

Zelf zou ik het niet gauw doen. Ik ben niet tegen, maar ook niet voor het idee van het eten van paardenvlees. Ik zal het zelf niet gauw kopen/klaarmaken, maar als ik het voorgeschoteld krijg probeer ik het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:07

Wellicht dat dat meisje gewoon zo redeneerde met haar gezond boerenverstand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-23 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:16

Djali schreef:
Mijn schoonouders eten wel eens een kip uit eigen tuin. Vind ik al zo zielig :')

Maar anderzijds is het vast zooo lekker + je weet dat ze altijd gezond hebben gegeten, lekker buiten gespeeld...

Wellicht dat dat meisje gewoon zo redeneerde met haar gezond boerenverstand.

Maar inderdaad, het had niet op Facebook gemoeten. Dat is volgens mij het storende aan heel het verhaal :) het is provocerend, een foto van een schotel paard.

Maar wat voor de een dus provocerend is dat voor de ander niet.
Ik vind het alleen maar goed. Gezien vanuit eerlijk vlees en alles benutten ipv verspillen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:31

Waarom had dat niet op Facebook gemoeten? Ik heb zelf een keer in het 'road kill restaurant' gegeten en heb toen ook foto's van mijn bord met zwaan op Facebook gezet. Gewoon, omdat ik enthousiast was over het concept van dat restaurant en het wilde aanbevelen aan anderen. En ook om anderen te inspireren na te denken over voedsel, vlees en het milieu. Ik neem aan dat dit meisje hetzelfde doel heeft gehad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:31

Er worden ik weet niet hoeveel maaltijd foto’s op internet gezet. Waarom is dit dan provocerend?
Het is maar net hoe je er zelf instaat.

Ik vind paardenvlees héérlijk dus echt een feestje als dat op het menu staat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:39

Djali schreef:
Mijn schoonouders eten wel eens een kip uit eigen tuin. Vind ik al zo zielig :').

Maar dat snap ik dan nooit zo goed, tenzij je vegetariër bent

Ons voedsel staat zo ver van ons af dat dit soort uitspraken mogelijk zijn. Want oeioei wat zielig als iemand zijn eigen kip opeet. Ik eet tenminste “gewoon” vlees uit de supermarkt (alsof daar geen kip voor sterft, die daarbovenop ook nog eens een rotleven heeft gehad voordat ie geslacht werd)

Oké, als je kip in de supermarkt koopt ziet het er totaal niet meer uit als kip. Maar iedereen weet dat die kip niet in de fabriek gemaakt wordt toch :+

(en ja ik ben vegetariër en ik vind mezelf hypocriet bezig omdat ik wel “gewoon” melkproducten eet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:23

Mee eens hoor
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-23 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:27

Djali schreef:
Ik zal het anders verwoorden: een foto van eten van je eigen paard kan mogelijk provocerend zijn voor een bepaald publiek, niet voor iedereen, maar voor sommige mensen wel - zie de reacties :Y)

En waarom ik het zielig vind je eigen kip te eten? Tja ik vind het al zielig om een spin of ander insect te doden :D wat níet wil zeggen dat ik vegetariër ben. En als mijn schoonouders zo'n kippetje voorschotelen zal ik er zeker wel eens van proeven.

Haha ja maar dat bedoel ik. Je wilt geen insect doden want dat is zielig. Maar we staan zo ver van ons eten af dat vlees kopen in de supermarkt (en opeten) geen probleem is.
Daarom vind ik de betreffende meid zo goed bezig. Die staat nog dichtbij het voedsel en beseft heel goed waar vlees vandaan komt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:29

Je zou haast doodsbedrijgingen sturen naar de mensen die er over zeuren. Dit beestje heeft een super leven gehad, in tegenstelling tot de kippen, varkenens etc die zij ws eten..
Wat een dom volk..