Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:02

O, vergeet ik nog de motorrijders, soms wel 50 tegelijk, meestal op zondag, en de ritjes met de old-timers, ook meestal op zondag, nou ja verder is het leuk rijden hier, ik wil maar zeggen :D :D .

Maar ik heb dan ook een Merens, die is redelijk cool 8-) .

Afbeelding

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:26

Mijn paard is half blind, precies op zijn Linkeroog. Helaas moeten wij ook altijd langs drukke straten om bij het veld of bos te komen. Dus ik ga tegenwoordig zodra het kan, links rijden. Dus de auto's rijden mij dan tegemoet ipv achter in de rug. Plus een geel hesje aan waar groot op staat: "paard is half-blind, AFSTAND" ook op onze uitrij reflectie deken staat dit. Gelukkig snappen de meesten het nu. Maar helaas kom ik ook nog steeds van die achterlijke mensen tegen. Wat een geluk dat mijn paard een goede basis in het verkeer heeft gehad voor hij blind werd. Dus hij heeft er vrijwel nooit moeite mee. Maar ikzelf ben juist extra alert nu.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:33

Ik ben jaaaaaaaren geleden (lees: rond 2005) al gestopt met langs de weg rijden, geen hol aan, alleen maar stress en daarmee geen hobby.
Sindsdien kies ik enkel nog stallen waar ik direct een recreatie gebied in kan of evtl een klein stukje over een fietspad met berm kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:48

Orsje schreef:
Plus een geel hesje aan waar groot op staat: "paard is half-blind, AFSTAND" ook op onze uitrij reflectie deken staat dit. Gelukkig snappen de meesten het nu. Maar helaas kom ik ook nog steeds van die achterlijke mensen tegen.

Nergens in het verkeer is het normaal of onderdeel van regels dat je opschriften op de kledij van weggebruikers moet lezen om aanwijzingen te krijgen hoe je met ze om moet gaan. Mensen "achterlijk" noemen omdat ze op de straat en verkeer letten ipv jouw vestje te lezen is absurd.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:59

Veiligheid gaat altijd nog voor verkeersregels 8)7

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:36

assebassie schreef:

Tsja slimmerik, ik wijs er slechts op dat je er niet van uit kan gaan dat anderen een op een niet gangbare plaats geschreven waarschuwing opmerken. En degenen die je op een vestje geschreven mededeling missen bepaald niet "achterlijk" te noemen zijn.

Een ander punt is dat ik merk dat ruiters inderdaad graag egocentrisch voor hun eigen veiligheid verkeersregels aan hun rijlaars lappen, een klassieker hier op bokt is bijvoorbeeld het rijden op fietspaden. De veiligheid van andere weggebruikers boeit dan niet zo.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:08

Kuggur schreef:
Orsje schreef:
Plus een geel hesje aan waar groot op staat: "paard is half-blind, AFSTAND" ook op onze uitrij reflectie deken staat dit. Gelukkig snappen de meesten het nu. Maar helaas kom ik ook nog steeds van die achterlijke mensen tegen.

Nergens in het verkeer is het normaal of onderdeel van regels dat je opschriften op de kledij van weggebruikers moet lezen om aanwijzingen te krijgen hoe je met ze om moet gaan. Mensen "achterlijk" noemen omdat ze op de straat en verkeer letten ipv jouw vestje te lezen is absurd.

Blijkbaar is een geel vestje voor velen al niet opvallend genoeg. Dat ze de tekst niet altijd lezen, tot daar aan toe. Maar een geel vestje hoort iedere weggebruiker te zien, aangezien dit steeds vaker geadviseerd wordt voor voetgangers, fietsers enz. Ik ga dus het verkeer niet meer in zonder.

En ja.. Ik noem de mensen achterlijk die totaal geen rekening houden met mij en mijn paard. Want een bumperklevende auto op wegen waar auto's niet mogen komen omdat je niet langs kunt of uitwijken kunt, missen in mijn ogen heel wat regels.
Fietsers die tot op de kont van mijn paard fietsen en dan uit het niets langs me het veld inschieten met rammelende fietstassen waardoor mijn paard zich letterlijk de pletter schrikt omdat hij het niet kon zien aankomen.. Je bent dan in mijn ogen dichtbij genoeg om ook teksten te lezen. En dan hebben we ook nog die leuke automobilisten die menen dat 30 cm langs je afrijden, meer dan plaats zat is. Sorry, maar dan ben je in mij ogen gewoon achterlijk bezig. Want veiligheid komt dan absoluut niet ter sprake.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:23

Kuggur schreef:
Orsje schreef:

Welles. Bordjes SH op fietsen, Long Vehicle of Pas Op Zwenkt Uit op vrachtwagencombinaties, Stop Stop Politie, ha ha.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:10

Kuggur schreef:
assebassie schreef:

Een ander punt is dat ik merk dat ruiters inderdaad graag egocentrisch voor hun eigen veiligheid verkeersregels aan hun rijlaars lappen, een klassieker hier op bokt is bijvoorbeeld het rijden op fietspaden. De veiligheid van andere weggebruikers boeit dan niet zo.

Het geinige van deze klassieker is dat het gedoogd word, juist naast 80 km wegen. Immers met een paard op de 80 km gaan rijden is als eerste het zelfde als een doodswens hebben en als 2de totaal niet gewenst door niemand niet.

Momenteel rijd ik meestal niet langs de 80km wegen.
Wel door de polder over 60 km wegen waar vaak echt veel harder gereden word helaas.
Heb gelukkig wel een braaf paard. Wel een keer meegemaakt dat ik al in de berm reed ( overigens mogen ruiters officieel NIET in de berm rijden als we toch beginnen over het fietspad...) en een auto zo dicht langsraasde dat mijn stijgbeugel de auto raakte. Paard en ik schrokken ons rot, gelukkig was er nog ruimte voor een sprong opzij én sprong ze niet tegen de auto aan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:14

mysa schreef:
[

Welles. Bordjes SH op fietsen, Long Vehicle of Pas Op Zwenkt Uit op vrachtwagencombinaties, Stop Stop Politie, ha ha.

Inderdaad, geweldige voorbeelden van boodschappen op kleding
Haha.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:21

Ik heb jaren met een geel vestje gereden maar merkte eigenlijk nauwelijks verschil. Auto's remden niet af. Op de stal waar ik nu rijd, moeten we eigenlijk op de 80km weg rijden. Levensgevaarlijk. Dus dan het fietspad.
Ik dwing auto's ook zoveel mogelijk tot afremmen. En zeker bedanken als ze dat ook doen. Maar vaak hoor je al snel de auto's die geen feeling hebben met paarden en je voorbijracen.
Met de wagen is het makkelijker. We rijden midden op de weg, rotonde en gedragen ons als een auto. Maar ongelukkigen die geen 2 minuten later op hun bestemming kunnen komen blijven er tussen zitten. Zelfs met geel vestje aan.

Ik pleit nog steeds voor verplicht hoofdstuk paard en verkeer bij het rijbewijs. Veel automobilisten weten gewoon niet beter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 05:36

Kuggur schreef:
mysa schreef:
[

Inderdaad, geweldige voorbeelden van boodschappen op kleding
Haha.

Tja hoe anders? Op het paard zelf }:0

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 05:41

Aronson schreef:
Ik pleit nog steeds voor verplicht hoofdstuk paard en verkeer bij het rijbewijs. Veel automobilisten weten gewoon niet beter.

Niet alleen automobilisten weten niet beter, maar inderdaad dat zou al iets helpen. Gewoon dat mensen wéten dat ze ruiters of menners kunnen tegenkomen op de weg en dat die daar ook echt horen.

Hoevaak ik al niet naar mij geroepen krijg dat ik “op het fietspad thuishoor”
Eh nee dus :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:51

Orsje schreef:
Kuggur schreef:

Blijkbaar is een geel vestje voor velen al niet opvallend genoeg. Dat ze de tekst niet altijd lezen, tot daar aan toe. Maar een geel vestje hoort iedere weggebruiker te zien, aangezien dit steeds vaker geadviseerd wordt voor voetgangers, fietsers enz. Ik ga dus het verkeer niet meer in zonder.

En ja.. Ik noem de mensen achterlijk die totaal geen rekening houden met mij en mijn paard. Want een bumperklevende auto op wegen waar auto's niet mogen komen omdat je niet langs kunt of uitwijken kunt, missen in mijn ogen heel wat regels.
Fietsers die tot op de kont van mijn paard fietsen en dan uit het niets langs me het veld inschieten met rammelende fietstassen waardoor mijn paard zich letterlijk de pletter schrikt omdat hij het niet kon zien aankomen.. Je bent dan in mijn ogen dichtbij genoeg om ook teksten te lezen. En dan hebben we ook nog die leuke automobilisten die menen dat 30 cm langs je afrijden, meer dan plaats zat is. Sorry, maar dan ben je in mij ogen gewoon achterlijk bezig. Want veiligheid komt dan absoluut niet ter sprake.

Als ik eerlijk moet zijn lees ik ook geen teksten op kleding... 9 vd 10 keer is het de naam van het merk. Dus ik vind het wel raar dat je mensen gaat kwalijk nemen dat ze geen teksten op jouw vest of deken lezen. Ik denk dat bijna niemand dat doet.

De voorbeelden die jij noemt zijn niet leuk, maar wel iets dat veel voorkomt omdat mensen niet weten hoe een paard reageert. Ik vraag me dus ook af of het echt hufterig gedrag is, of echt niet weten hoe een dier reageert. En dat jouw paard half blind is, is natuurlijk niet het probleem van de overige weggebruikers. Wij weten dat niet, dus het is aan jou te anticiperen op hoe andere weggebruikers om gaan met paarden in het verkeer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:52

Aronson schreef:
Ik heb jaren met een geel vestje gereden maar merkte eigenlijk nauwelijks verschil. Auto's remden niet af. Op de stal waar ik nu rijd, moeten we eigenlijk op de 80km weg rijden. Levensgevaarlijk. Dus dan het fietspad.
Ik dwing auto's ook zoveel mogelijk tot afremmen. En zeker bedanken als ze dat ook doen. Maar vaak hoor je al snel de auto's die geen feeling hebben met paarden en je voorbijracen.
Met de wagen is het makkelijker. We rijden midden op de weg, rotonde en gedragen ons als een auto. Maar ongelukkigen die geen 2 minuten later op hun bestemming kunnen komen blijven er tussen zitten. Zelfs met geel vestje aan.

Dat laatste klopt. En zou al veel helpen. De echte hufters bereik je er echter niet mee. Dus dan moet je als ruiter zelf de wijste zijn. Dus of accepteren dat er verkeershufters zijn (en ook mensen die gewoon niet beter weten), of lekker niet meer op straat gaan rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:31

Zoals ik al eerder schreef is het altijd iets van twee kanten waar de ruiter de meeste verantwoordelijkheid dient te nemen in mijn ogen.

Ik ben het eens met Kuggur en de anderen dat je van mensen niet kunt verwachten dat zij gaan lezen en vervolgens anticiperen op een half blind paardje. Hoe sneu ook.

Aan de linker kant(hooguit 100 m), reden wij altijd naar het bos over een 60 km weg, waar minstens 80 km werd gereden en waar je rakelings werd gepasseerd. Levensgevaarlijk. Het was een weg voor bestemmingsverkeer, waar natuurlijk niemand zich aan hield }> .

Daar heb ik ook hufterige dingen mee gemaakt en dat kregen wij opgelost toen we links gingen rijden (dus we reden het verkeer tegemoet) in een berm die daar lag en zeer royaal was. Wij reden altijd 100 meter in de linker berm, namelijk daar waar mensen een grote tuin hadden met een dichte heg waar soms onverwacht grote honden opeens in de heg omhoog sprongen. Zelfs onze bomproof Hercule deinsde daarvan een klein stukje op de weg. Dat kon dus echt niet daar gezien het rakelings passeren (was sluip route).

Het beste is om niets te verwachten van je medeweggebruikers→ dan valt het alleen maar mee, en zelf te zorgen dat je in alle situaties voor jezelf en je medegebruikers de veiligste oplossing kiest en uiteraard dat je top paarden hebt als je jezelf echt in het verkeer moet mengen.
Meestal is die oplossing een berm als die er is, soms als het niet anders kan even over het fietspad, soms als het niet anders kan eventjes oversteken en soms bij een viaduct of op de normale weg eventjes midden op de weg. MAAR, dat moeten altijd de uitzonderingen zijn die je kiest om de veiligheid van jezelf en de ander te garanderen, daar je anders in een te gevaarlijke situatie te recht komt.

De politie in Nederland is redelijk en als jij een goed verhaal hebt waarom je dat doet, dan is er weinig aan de hand.

Ik ben ook ooit aangehouden toen de politie zag dat ik een grote viaduct overging en anderhalve meter vanaf de lage reling reed . Ik reed keurig aan de goede kant alleen te veel op de weg. Dat viaduct ging over de snelweg en moesten wij indertijd over want de manege lag er achter. Toen ik uitlegde dat de reling erg laag was en het paard er niet overheen zal springen (die is echt niet gek), maar als ik er vlak langs ga en het paard doet gek, en ik zou er af vallen, ik er wel overheen kan vallen zo op de autoweg. Ze keken me verschrikt aan :oo → laten ze daar nou nooit aan gedacht hebben. Natuurlijk krijg je dan geen bekeuring.

Assiebassie→ mooie merens en fijn ook zo'n brave <3

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:51

@Dorine92, met alle respect maar iemand die met 90 km pu aan komt rijden hoeft maar even op zijn telefoon te kijken (en dat doen ze!) en hij zit bovenop je als jij midden op de weg gaat rijden.
Het lijkt me dat je het voor jezelf niet veiliger maakt op deze manier.

Als je langs zo’n verschrikkelijke asoweg moet dan zou ik een andere stalling overwegen met betere uitrijmogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 10:34

Ik was gisteren ook op pad, een auto passeert me. Iets verderop, laat ons zeggen 100m, komen er 2 fietsers tegemoet. Blijkbaar kenden ze elkaar, de auto toetert en de fietsers beginnen enthousiast te zwaaien en roepen.

Mijn paard is er rustig onder gebleven, ook omdat er nog wat afstand tussen zat. Een ander paard misschien niet. Is dat hufterig? Nee, dat is gewoon niet nadenken bij iets wat je doet en spontaan zijn. Dat dat voor ons ruiters heel verkeerd kan aflopen, daar staan velen volgens mij niet eens bij stil.

Zo was ook ooit een fietser boos dat ze de staart van mijn merrie tegen haar hoofd kreeg toen ze langs achter wou langsrijden. Ja kijk, dan rij je gewoon te dichtbij. Had ze niet over nagedacht en ging ze op letten, zeker omdat ze dan ook binnen mepbereik is.

Veel mensen die paarden niet gewend zijn denken vaak dat ze goed doen, maar doen dat dan juist niet. Er staat in de wet "wanneer een dier tekenen van angst vertoond". Weten zij veel dat een paard van angst soms stokstijf stil kan gaan staan? Zij interpreteren dat waarschijnlijk eerder dat we gewoon halt houden om hen erlangs te laten. Niet iedereen is zo goed in lichaamstaal van een dier lezen en inschatten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 10:48

Varekaj schreef:
Veel mensen die paarden niet gewend zijn denken vaak dat ze goed doen, maar doen dat dan juist niet.
Dit is zo waar.

Dus je mag gerust mensen uitleg geven ipv boos worden.
Zo was ik hier in het bos met de paarden en een jonge gast kwam kei maar dan ook kei hard aangescheurd met een squad en het paadje was net genoeg voor hem, maar niet om ons te passeren. Hij had me gezien, maar het kwam gewoon niet in hem op om even gaspedaal terug te nemen. Je zag hem enorm verbaasd kijken dat ons Polleke niet echt blij was met dat knetterhard lawaai en dat monster dat op haar af kwam stormen. Dus wij de paarden tussen de bomen geparkeerd (Polleke huppelend en omhoog komend want die wilde het liefste weg) en ik de jongen gevraagd met mijn hand of hij wilde stoppen.
Geen enkel probleem. Dus motor ging uit en ik heb hem toen uitgelegd, dat hij voor de paarden een razend monster is en dat zelfs onze braveriken dit best wel heftig vinden. Hij was een leuke puber en vertelde eerlijk dat nu ik het vertelde het eigenlijk wel logisch is, maar dat hij de paarden kent van het passeren op de tractor en dat deze altijd zo cool zijn. Hij had er gewoon niet bij nagedacht.
De volgende keer kwamen we hem tegen met zijn vrienden op het weggetje. Wat doet de gast, hij zet zijn squad aan de kant terwijl hij zijn hand omhoog doet voor zijn vrienden, die hetzelfde doen als hij. Hij zet dat ding uit en vertelt zijn vrienden dat de paarden even moeten passeren, want dat dit zo het snelste gaat <3 .
Mensen zijn niet altijd slecht, meestal niet. Ze zijn onwetend. Ik vond het zo'n schatje <3 . Uiteraard al die jonge gasten lachend uitgebreid bedankt.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:45

Kuggur schreef:
Orsje schreef:

Het gaat erom dat mensen rustig een paard passeren halfblind of niet... Ze heeft het op haar hesje staan zodat als je het wil lezen het kan. Think first!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:01

pien_2010 schreef:
Het beste is om niets te verwachten van je medeweggebruikers→ dan valt het alleen maar mee, en zelf te zorgen dat je in alle situaties voor jezelf en je medegebruikers de veiligste oplossing kiest en uiteraard dat je top paarden hebt als je jezelf echt in het verkeer moet mengen.
Meestal is die oplossing een berm als die er is, soms als het niet anders kan even over het fietspad, soms als het niet anders kan eventjes oversteken en soms bij een viaduct of op de normale weg eventjes midden op de weg. MAAR, dat moeten altijd de uitzonderingen zijn die je kiest om de veiligheid van jezelf en de ander te garanderen, daar je anders in een te gevaarlijke situatie te recht komt.

Assiebassie→ mooie merens en fijn ook zo'n brave <3

Volledig mee eens, met toevoeging: en anderen in gevaar kan brengen.
Wij zijn zelf zo gek om op een paard in het verkeer te gaan zitten en zijn alleen zelf verantwoordelijk! voor het dier.
En natuurlijk erger ik me ook aan mensen die te hard en te dichtbij langs je rijden, maar verwacht niet dat dit ooit veranderd, het is een afspiegeling van de samenleving, sommigen houden nou eenmaal geen rekening met een ander, wen er maar aan |(

Ja ze is wel braaf Pien, maar heeft zo haar eigen mening over wat braaf is, vanochtend moesten we langs een grote tractor die de sloten aan het maaien was, dat ding maakt nogal een lawaai zeg.
De chauffeur zet hem even stil, ikke duim omhoog, paardje vond dat we er echt niet rustig langs konden, dus ze nam een paar reuzensprongen :') , maar over het algemeen kan ik goed met haar 'samenwerken' gaaf paardje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:14

Citaat:
paardje vond dat we er echt niet rustig langs konden, dus ze nam een paar reuzensprongen  , maar over het algemeen kan ik goed met haar 'samenwerken' gaaf paardje.

Ze lost het in ieder geval voorwaarts OP en dat is goed. Het wordt gevaarlijk als ze naar achteren deinst of op zij springt. Zo'n ding maakt ook wel een pokkeherrie en die van ons gaan er gewoon langs maar zijn ook niet blij met de herrie.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 01:31

Waves schreef:
@Dorine92, met alle respect maar iemand die met 90 km pu aan komt rijden hoeft maar even op zijn telefoon te kijken (en dat doen ze!) en hij zit bovenop je als jij midden op de weg gaat rijden.
Het lijkt me dat je het voor jezelf niet veiliger maakt op deze manier.

Als je langs zo’n verschrikkelijke asoweg moet dan zou ik een andere stalling overwegen met betere uitrijmogelijkheden.

Ik hoor dat toch al tijden lang aankomen! Hier is alles open dus je hebt vol zicht en gehoor. Heb nog alle tijd om aan de kant te gaan maar je kunt hier echt geen 90 rijden en op je telefoon kijken, dan lig je acuut in de sloot.

Ik ga natuurlijk niet mijn vijf paarden in pension zetten à 1200 euro i.p.v. aan huis omdat mensen zich niet aan de snelheid houden. Het gaat prima zo, werkt echt heel goed. Als je maar echt goed in het midden rijdt bij de idioten zodat ze echt zien dat ze er niet misschien toch wel langs kunnen scheuren. Je hoort heel goed met wie je te maken hebt van honderden meters afstand. De “oeps ik kan inderdaad beter wat rustiger langs dat paard rijden”-mensen gaan gelijk van het gas af en dan kan je opzij als ze nog ver weg zijn. De “ik rij alle fietsers/wandelaars/ruiters bijna ondersteboven want ik heb haast”-mensen hoor je ietsje langer doorrijden (dus niet van het gas af) maar daarna gaan ze toch remmen. Je hebt nog tijd zat om aan de kant te gaan als je zou horen dat ze met andere dingen bezig zijn dan de weg.
Fietsers gebruiken overigens dezelfde tactiek hier dus het is niet dat ik raar bezig ben. Als ze met twee zijn blijven ze tot het laatst naast elkaar fietsen en pas als de auto helemaal terug in tempo is en achter ze rijdt gaat er eentje voor of achter de ander fietsen. Als ze in hun eentje zijn gaan ze bochten slingeren op het midden van de weg als ze er eentje horen aan komen scheuren. Is gewoon het enige dat werkt hier

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 04:15

Kuggur schreef:
Ik vraag me serieus af of het niet gewoon beter is ruiters de toegang tot autowegen te ontzeggen. Het zijn te kwetsbare weggebruikers die veel gevaar lopen door intrinsieke eigenschappen van hun voertuig.
Er van uitgaan dat de rest van het verkeer zich maar moet aanpassen aan een paar recreanten gaat vrij ver.

Inderdaad.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 04:30

Ineke2 schreef:
Wel een keer meegemaakt dat ik al in de berm reed ( overigens mogen ruiters officieel NIET in de berm rijden als we toch beginnen over het fietspad...)

Nee.

RVV 1990:
Citaat:
Artikel 8 

1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.