Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:14

Onali schreef:
elnienjo schreef:

Waarom zou je er niet op gaan zitten? Juist met ruiter kan je paard lekker lange buitenritten maken, racen tegen elkaar, sprongetjes doen. Suf in de wei staan te staan en gras vreten is ook maar saai en te duur in onderhoud als je er verder niets mee doet.

Want niet rijden staat gelijk aan suf in de wei :roll:

Het leven is zwart-wit, duh.

Spoiler:
Sarcasme he :D.

elnienjo schreef:
Onali schreef:
Want niet rijden staat gelijk aan suf in de wei :roll:

Er naast gaan wandelen is nóg veel suffer natuurlijk. Een paard is een werkdier. Als ie daar niet meer voor gebruikt mag worden dan heb je er niets meer aan. Hoef je er ook niet mee te fokken, want het fokproduct kost dan meer dan het oplevert.

Hallo, jouw mening is geen feit. Genoeg paarden die het heerlijk vinden lekker te wandelen. En dat je niet rijdt, betekent niet dat je niet werkt met je paard. Er bestaan ook nog dingen als grondwerken he. Of mennen :)* .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:18

_San87_ schreef:
Hallo, jouw mening is geen feit. Genoeg paarden die het heerlijk vinden lekker te wandelen. En dat je niet rijdt, betekent niet dat je niet werkt met je paard. Er bestaan ook nog dingen als grondwerken he. Of mennen :)* .

Tja, dat zou mijn hobby niet zijn. Paardrijden is mijn hobby, niet naast een paard lopen of hem kunstjes leren. En mennen vind ik persoonlijk ook niet leuk, bovendien moet je paard dan de kar trekken, dus werkt ie alsnog maar dan met een stuk minder bewegingsvrijheid dan onder het zadel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:18

Waikiki schreef:
Het verbaasd mij altijd hoe snel mensen een oordeel of een mening hebben die zelf amper hun paard 1 uur per dag zien. Ik moet er altijd weer zo om lachen die discussies op het internet over het rijgedrag van professionele ruiters, beoordeeld door de amateur. Terwijl de professional vaak geen tijd heeft om terug te reageren en aan het werk is bij, jawel de paarden :') En het zal mij ook een bal wezen wat er op internet wordt neer gekwakt.

Precies dit. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Vaak komt de grootste onzin ook van die amateurs die zelfs geen eigen paard hebben.
Maar wel denken alle waarheid en kennis in pacht te hebben. :x

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:21

Nou ik merk dat daar in de 'natural'-kant nog weleens aan word voorbij gegaan. Dat het paard al eeuwen is gefokt en gebruikt als werkdier.

Als we naar een border collie kijken vinden we het allemaal zielig als dat dier op een flatje komt met 3x per dag een blokje om maar als het om paarden gaat dan is het bijna een schande om je paard af en toe bloot te stellen aan een beetje stress en is alles snel zielig.

Ik heb me zelf ook jarenlang schuldig gemaakt aan die gedachten, dat alles snel zielig is, zo zielig dat ik bijna niks meer met mijn paard deed want dat was allemaal zielig. Gelukkig kan je je als mens ook ontwikkelen en kun je je mening veranderen en bijstellen. Ik rijd nu gewoon weer, met heel veel plezier, paard zit een stuk lekkerder in zijn vel en is blij, ontspannen en meer in balans. En ik ook.

Dat betekend niet dat ik denk dat er geen verbetering mogelijk is in de sport. Er is veel ruimte voor verbetering, voornamelijk in huisvesting en uiteraard ook in de sport zelf. Maar ik vind ook niet meer alles zielig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:22

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Tja, dat zou mijn hobby niet zijn. Paardrijden is mijn hobby, niet naast een paard lopen of hem kunstjes leren. En mennen vind ik persoonlijk ook niet leuk, bovendien moet je paard dan de kar trekken, dus werkt ie alsnog maar dan met een stuk minder bewegingsvrijheid dan onder het zadel.

Ja prima joh, maar een ander mag daar toch een andere mening over hebben.

_Nelleke_

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:23

Ik zie niet waarom mennen per se vriendelijker is dan rijden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:23

_Nelleke_ schreef:
Ik zie niet waarom mennen per se vriendelijker is dan rijden?

Wie zegt dat dan?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:24

Barbet schreef:
Welke clinic of les ik ook meereed, de lesgever of clinicgever moest altijd eerst effe mn neusriem 4 gaten strakker doen. Dan is wel duidelijk wat de norm is tegenwoordig

als ie zo los kan kan ie ook af want heeft toch geen funtie meer, kunnen ze die ook niet strakker doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:27

_San87_ schreef:
Wie zegt dat dan?

Nou niemand zegt dat letterlijk zo, maar ik ga er vanuit dat als je niet rijdt vanuit de visie dat je het niet diervriendelijk vind, je dan misschien ook niet gaat mennen omdat het in mijn ogen in dezelfde categorie valt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:29

_Nelleke_ schreef:
_San87_ schreef:
Wie zegt dat dan?

Nou niemand zegt dat letterlijk zo, maar ik ga er vanuit dat als je niet rijdt vanuit de visie dat je het niet diervriendelijk vind, je dan misschien ook niet gaat mennen omdat het in mijn ogen in dezelfde categorie valt.

Oh, dat zou kunnen. Ik reageerde puur op het zwart-witte van niet rijden is gelijk aan grasmaaier zijn. Er zijn meer opties dan enkel rijden.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:30

En al heeft iemand een paard die de hele dag in de wei staat en de eigenaar er alleen naar kijkt, dat moet die persoon zelf weten. Dat paard gaat echt niet klagen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:34

Whale schreef:
En al heeft iemand een paard die de hele dag in de wei staat en de eigenaar er alleen naar kijkt, dat moet die persoon zelf weten. Dat paard gaat echt niet klagen.

Hier zou ik jaren 'ja, inderdaad' op hebben gezegd maar dat ben ik toch niet meer met je eens.

Een vierkante wei is echt niet zaligmakend voor een paard. Dat staat voor mij gelijk aan een werkhond (mechelaar, bordercollie) op een flatje houden en 3x per dag een blokje om mee gaan om te plassen.

Paarden zijn al eeuwen gedomesticeerd en gefokt als werk- en lastdier. Het lijkt wel alsof 'werken' gelijk staat aan iets niet-leuks voor een paard, maar in mijn ogen kan dit best een leuke activiteit zijn voor paarden, mits op een juiste en vriendelijke manier uitgevoerd.

Mijn paard heeft in elk geval zichtbaar plezier in het buitenrijden, vind het ook leuk om mee te denken in proefjes en vind een sprongetje helemaal geweldig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:39

Waikiki schreef:
Het verbaasd mij altijd hoe snel mensen een oordeel of een mening hebben die zelf amper hun paard 1 uur per dag zien. Ik moet er altijd weer zo om lachen die discussies op het internet over het rijgedrag van professionele ruiters, beoordeeld door de amateur. Terwijl de professional vaak geen tijd heeft om terug te reageren en aan het werk is bij, jawel de paarden :') En het zal mij ook een bal wezen wat er op internet wordt neer gekwakt.

Prachtig hoe dit bericht vol oordelen over oordelen gaat. :D

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:39

Ik zeg toch ook nergens dat ik tegen het werken met een paard ben? Want dat ben ik absoluut niet. Maar ik vind wel dat we er eens kritisch naar moeten kijken, niet verbieden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:43

Ik denk dat we het verschil tussen paardensport en paardrijden in oog moeten houden. Het sportgedeelte impliceert imo het rijden van wedstrijden, niet het rijden in het algemeen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:47

sneeuwpop schreef:
Zitten jullie ook allemaal op het paard???
Ik vind het behoorlijk vingertje wijzen in dit topic.
Ik moet zeggen dat ik veel fouten heb gemaakt en nog steeds. Doe mijn best, maar perfect zal ik nooit worden.

Maar om paardrijden te verbieden is gewoon wel doordraaien en helaas zijn er mensen die dat doen. Niet verder kijken en vooral afgeven op andere mensen omdat ze zeer waarschijnlijk zelf zeer ongelukkig zijn en daarom schoppen tegen vanalles.

Jazeker! Ik rijd Mn paard 4 keer in de week overige werk is grondwerk.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:55

anjali schreef:
Anky geeft haar paarden wel een (verdiend) pensioen.

En een standbeeld en alle ellende is "vergeten "

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:57

RaafSmits schreef:
anjali schreef:

Vind je dat zelf ook niet heel kort door de bocht?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:02

Ik moet wel zeggen dat in mijn ideale diervriendelijke wereld zonder dierenleed, paardrijden niet meer gebeurt. Het is namelijk gewoon een vorm van dwang en uitbuiting. Maar in die ideale wereld lopen paarden niet in een rotweitje en de andere 16 uur per dag in een kleine rotstal van 4x4. Maar dan lopen ze op grote vlaktes in kuddes.

Maar in de echte wereld zou ik al heel blij zijn met strengere regels in de topsport en voor maneges. Ook wetgeving zoals dat paarden minimaal 12 uur buiten moeten komen en dat ze niet alleen mogen staan. Maar dat is ook bijna een fantasie...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:09

RaafSmits schreef:
anjali schreef:

Ik vind dat gekat op Anky echt belachelijk. Ze is echt niet vanzelf wereldkampioen geworden. En als iemand denkt het beter te kunnen mag die zich gaan bewijzen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:15

MarlindeRooz schreef:
Ik moet wel zeggen dat in mijn ideale diervriendelijke wereld zonder dierenleed, paardrijden niet meer gebeurt. Het is namelijk gewoon een vorm van dwang en uitbuiting. Maar in die ideale wereld lopen paarden niet in een rotweitje en de andere 16 uur per dag in een kleine rotstal van 4x4. Maar dan lopen ze op grote vlaktes in kuddes.

Maar in de echte wereld zou ik al heel blij zijn met strengere regels in de topsport en voor maneges. Ook wetgeving zoals dat paarden minimaal 12 uur buiten moeten komen en dat ze niet alleen mogen staan. Maar dat is ook bijna een fantasie...

In de ideale mensenwereld worden we dan ook niet meer gedwongen om 5 dagen per week naar school of naar werk te gaan neem ik aan?
De mens heeft veel meer verplichtingen dan het gemiddelde recreatiepaard wat vaak maar hooguit een uurtje of paar uur per dag hoeft te werken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:19

MarlindeRooz schreef:

Nou ik weet niet hoe jij met je dieren omgaat maar ik dwing ze niet en buit ze ook niet uit.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:23

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

In de ideale mensenwereld worden we dan ook niet meer gedwongen om 5 dagen per week naar school of naar werk te gaan neem ik aan?
De mens heeft veel meer verplichtingen dan het gemiddelde recreatiepaard wat vaak maar hooguit een uurtje of paar uur per dag hoeft te werken.

Niemand die je dwingt om 5 dagen per week te werken hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:31

_Nelleke_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nou ik weet niet hoe jij met je dieren omgaat maar ik dwing ze niet en buit ze ook niet uit.

Dus jouw stal en weiland staan altijd open? Je paard bindt zichzelf vast met een halster en touw en zadelt zichzelf op? Of bepaal jij dat voor je paard? :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:32

Whale schreef:

Niemand die je dwingt om 5 dagen per week te werken hoor.[/quote]

Ook dat.

Maar een paard kun je dat zo moeilijk uitleggen.