Dierenbeul tapet benen van veulen aan elkaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Dierenbeul tapet benen van veulen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:29

Of hij is zondagochtend langs gefietst, zag het veulen 200 meter verderop liggen slapen met de moeder er rustig grazend naast. Zo lust ik er nog wel een paar...

Al die aannames. Triest feit is blijkbaar dat er overal idioten zijn die niet van andermans spullen af kunnen blijven.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:33

Misschien rijd diegene wel 5x op een dag er langs.
Of gaat in de middag of de avond.
Al gaat de eigenaar 1x op een dag....

|o

Paard in de opfok doen geen probleem zelfs in natuur gebieden staan ze.
En mensen doen hier gek over een veulen in wei.

Fijn als je paarden bij huis thuis of kunnen staan.
Niet iedereen heeft die luxe.

Inderdaad gewoon afblijven!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:38

ElviraKelan schreef:
[

Ik weet de exacte tijdstippen niet, staat volgens mij ook nergens maar het kan maar zo zijn dat het veulen daar om 12 uur ‘s middags is aangetroffen
Eigenaar die dag wilde uitslapen maar direct na de middag en eind van de avond wilde kijken
Kom ik toch echt op twee keer uit die dag.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:43

dromertje2 schreef:
En waar lees jij dat dit veulen op een polder staat en zonder toezicht?

Dat lees ik nergens, alleen is dit veulen niet het eerste dier dat op een vervelende manier in het nieuws komt en het zal ook zeker niet de laatste zijn.

En sla er de bokttopics er maar op na, mensen in het weiland die er niks te zoeken hebben, dieren die opeens staart en manen missen, die opeens bereden worden of met raar tuigage in het land staan wat de eigenaar in elk geval niet heeft omgedaan............och hemel.........zo kan ik wel even doorgaan.
Is het niet maandelijks, dan wel om de twee maanden.
En tussendoor komen de berichten uit het nieuws ook nog eens binnen waar iedereen tranen met tuiten over huilt of zijn walging over uitspreekt.

Ik zeg ook nergens dat we onze dieren moeten opsluiten omdat dat veiliger zou zijn, er zijn mogelijkheden genoeg om ze op een veiligere!! plek paard te laten wezen.
Ga zelf eens lekker het buitengebied in en kijk om je heen waar mensen hun paard neerzetten.
"Lekker buiten " op een kluit gras met iets wat met "omheining "noemt, en voor het oog onttrokken voor jan en alleman.
Ja, dan is het toch maar raar dat er gekke dingen gebeuren als je op een dag de waterbak komt bijvullen.

Hier kwam iemand voorbij die zijn dieren lekker aan huis heeft staan.......Prima!!!!
En nee.......ook daar is geen klokrond controle, maar het feit dát de dieren aan huis staan, en men betrapt kan worden is vaak al spannend genoeg voor iemand die kwaad wil.
En áls er dan alsnog iets met het dier gebeurt, vind ik dat je als eigenaar in elk geval je verantwoording hebt genomen om jou dier zo goed mogelijk te beschermen.

Los van het verhaal van het veulen, en los van de eigenaar daarvan vind ik gewoon dat mensen er veel te makkelijk over denken.
En wat voor een reacties lees je dan achteraf in topics als dit??
Sterkte voor de eigenaar, zielig, gemeen, mag niet, opsluiten die hap, en nog zo een mooie........Ohhhhh, dat is vlak bij mij in de buurt, eng hoor!! "Het komt steeds dichter bij.

Jemig, de tijd dat we de achterdeur open konden laten ligt ver achter ons........en de touwtjes uit de brievenbus hebben we ook al enige tijd gehad.( Hopelijk krijg ik nu niet 27 reacties waarbij mensen roepen dat dat bij hun nog gemakkelijk kan!!
En is deze post bedoeld om de eigenaar aan te vallen of iets te verwijten??
Natuurlijk niet, ik ken de persoon nog niet eens, ik ken het hele verhaal niet eens!!
Maar ik had nu wel even de gelegenheid om mijn verbazing over alle reacties te uiten, over een steeds terugkerend probleem.
En ik geloof serieus dat we daar zelf debet aan zijn.
Als je de voordeur van je huis week in week uit wagenwijd open laat staan moet je tenslotte ook niet gek opkijken als er opeens iemand ongevraagd binnenkomt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:25

Goed, de oplossing is dus 24/7 bij je paard zijn want de verantwoording afschuiven op een ander, zoals buren/stalhouder/stalgenoten kan niet de bedoeling zijn. Een ieder die dit niet kan moet geen paard aanschaffen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 00:38

RaafSmits schreef:
dromertje2 schreef:
En waar lees jij dat dit veulen op een polder staat en zonder toezicht?

Dat lees ik nergens, alleen is dit veulen niet het eerste dier dat op een vervelende manier in het nieuws komt en het zal ook zeker niet de laatste zijn.

En sla er de bokttopics er maar op na, mensen in het weiland die er niks te zoeken hebben, dieren die opeens staart en manen missen, die opeens bereden worden of met raar tuigage in het land staan wat de eigenaar in elk geval niet heeft omgedaan............och hemel.........zo kan ik wel even doorgaan.
Is het niet maandelijks, dan wel om de twee maanden.
En tussendoor komen de berichten uit het nieuws ook nog eens binnen waar iedereen tranen met tuiten over huilt of zijn walging over uitspreekt.

Ik zeg ook nergens dat we onze dieren moeten opsluiten omdat dat veiliger zou zijn, er zijn mogelijkheden genoeg om ze op een veiligere!! plek paard te laten wezen.
Ga zelf eens lekker het buitengebied in en kijk om je heen waar mensen hun paard neerzetten.
"Lekker buiten " op een kluit gras met iets wat met "omheining "noemt, en voor het oog onttrokken voor jan en alleman.
Ja, dan is het toch maar raar dat er gekke dingen gebeuren als je op een dag de waterbak komt bijvullen.

Hier kwam iemand voorbij die zijn dieren lekker aan huis heeft staan.......Prima!!!!
En nee.......ook daar is geen klokrond controle, maar het feit dát de dieren aan huis staan, en men betrapt kan worden is vaak al spannend genoeg voor iemand die kwaad wil.
En áls er dan alsnog iets met het dier gebeurt, vind ik dat je als eigenaar in elk geval je verantwoording hebt genomen om jou dier zo goed mogelijk te beschermen.

Los van het verhaal van het veulen, en los van de eigenaar daarvan vind ik gewoon dat mensen er veel te makkelijk over denken.
En wat voor een reacties lees je dan achteraf in topics als dit??
Sterkte voor de eigenaar, zielig, gemeen, mag niet, opsluiten die hap, en nog zo een mooie........Ohhhhh, dat is vlak bij mij in de buurt, eng hoor!! "Het komt steeds dichter bij.

Jemig, de tijd dat we de achterdeur open konden laten ligt ver achter ons........en de touwtjes uit de brievenbus hebben we ook al enige tijd gehad.( Hopelijk krijg ik nu niet 27 reacties waarbij mensen roepen dat dat bij hun nog gemakkelijk kan!!
En is deze post bedoeld om de eigenaar aan te vallen of iets te verwijten??
Natuurlijk niet, ik ken de persoon nog niet eens, ik ken het hele verhaal niet eens!!
Maar ik had nu wel even de gelegenheid om mijn verbazing over alle reacties te uiten, over een steeds terugkerend probleem.
En ik geloof serieus dat we daar zelf debet aan zijn.
Als je de voordeur van je huis week in week uit wagenwijd open laat staan moet je tenslotte ook niet gek opkijken als er opeens iemand ongevraagd binnenkomt.

Bij ons staan ze "aan huis" (bij oma) onder 24/7 toezicht en toch miste ik op een morgen de voorpluk van mn pony. Tja, mijn kleine neefjes en nichtjes lopen er ook rond (waar ze dan een schaar vandaan halen??). De kat? Ook gejat en teruggezet daags erna (thanks social media).

Maar mag ik aannemen dat jouw paarden niet 's nachts buiten staan, ook niet met dat warme weer van laatst? En dat jij of je stalbaas er 24/7 met de lip op hangt?

Daarbij, of een stal nou hermetisch is afgesloten of niet, iemand die kwaad in de zin heeft krijgt toch wel iets voor elkaar. Is dat niet bij jou dan wel bij iemand die zijn paarden dus blijkbaar naar jou zin minder in bescherming neemt. Of zwerfkatten/honden die hier ook heel vaak de dupe van zijn (maarja niemand mist die).

Nog wat. Een jaar of twee, drie geleden toen die merriemartelaar aan de slag was, is er ook een voorval geweest op niet de minste fokkerij. Dus hoe je het ook went of keert, het heeft niet te gebeuren. Echt de enige die schuld heeft hieraan is de dader. Of een paard nou buitenaf op een kluitje gras staat (waarvan ook jij niet weet of er al dan niet meermaaldaags wordt gecheckt en er eventueel camera's hangen) of op een stal waar paarden op postzegel paddockjes constant in de gaten worden gehouden en 's nachts alles hermetisch wordt afgesloten.

Wij weten met zijn allen ook niet wat voor maatregelen de buurtbewoners nemen die ook paarden hebben, dus kunnen we ook niet zeggen dat er alsmaar loze opmerkingen worden gemaakt zonder dat er iets gedaan wordt. Ik kan ook niet zeggen dat er wel maatregelen worden getroffen, zeker niet. Dat heb ik ook niet voor het zeggen, dat is aan de eigenaren. Maar het blijft zo, en ik herhaal het nog eens, het mag niet gebeuren en de enige schuld is die van de dader.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:13

Ach, ik kan mezelf wel blijven herhalen :D
Ga ik dus niet doen.
Gewoon lekker de kat op het spek blijven binden en achteraf ach en wee roepen.......dat is veel beter!!
En als het gerommel met een paard in de buurt gebeurt; Sterkte voor de eigenaar!!
Dat een eigenaar ook een eigen verantwoordelijkheid heeft, laten we hier maar even varen.
Sorry paard!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:26

RaafSmits schreef:
Ach, ik kan mezelf wel blijven herhalen :D
Ga ik dus niet doen.
Gewoon lekker de kat op het spek blijven binden en achteraf ach en wee roepen.......dat is veel beter!!
En als het gerommel met een paard in de buurt gebeurt; Sterkte voor de eigenaar!!
Dat een eigenaar ook een eigen verantwoordelijkheid heeft, laten we hier maar even varen.
Sorry paard!!

Sorry hoor maar je kan nog vaak genoeg checken... als je net 5 min weg bent voor een boodschap bijv. kan er al iemand op je erf staan.... Dit zou het onmogelijk maken om een dier te houden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:32

Het gaat niet alleen over checken van het paard. Het gaat ook over kritisch kijken naar je eigen situatie. Is het wel zo veilig? Is mijn omheining wel deugdelijk? Als het toch mis gaat, hoelang duurt het dan voor we daar achter komen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:25

Grote ijzere kooi neerzetten, sloten erop, big brother camera's, want ja dat zou dan ondoordringbaar moeten zijn 8)7 :evaw:

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:30

Je hoeft het niet met me eens te zijn he. En als je vind dat je lekker bezig bent is het toch goed. Niemand is perfect en bij een ieder is er ruimte voor verbetering. Maar blijkbaar is het toch een beetje tegen het zere been.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:41

Ik snap gewoon niet hoe jullie de perfecte verwering van dit soort mensen of dieven, etc. voor jullie zien. Staan jullie paarden dan echt achter slot en grendel bijvoorbeeld 's nachts? Ik wil met alle wijsheid van de wereld mijn paarden beschermen, maar het komt op mij over alsof het nooit goed is wat ik daarvoor zou doen. En mijn grootste probleem is dat er hier aannames worden gedaan over de eigenaar van het veulen, eigenaren van mensen die hun paarden "op een kluitje gras in de polder" hebben staan. Hoe willen jullie dat ze erbij staan dan? Hoe moeten paarden beschermd worden tegen beulen en andere gekken?

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:48

Ik heb geen garage en de auto naast huis staan, als die gestolen word is het dus mijn schuld? Begrijp ik het zo goed?

Benen vasttapen, tuig om doen of wat voor streken dan ook kunnen binnen 30 minuten gebeuren hè. Zal ik de stal eigenaar dan maar zeggen dat zij tussen de middag niet meer mag lunchen? Als zelfs dat niet kan omdat we constant rekening moeten houden met zieke lui, wat voor leven hebben we dan? Nee de schuld ligt hier toch echt bij de dader.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:50

inddrda6, enkel en alleen aan de dader, punt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 10:03

Jennyj01 schreef:
Het gaat niet alleen over checken van het paard. Het gaat ook over kritisch kijken naar je eigen situatie. Is het wel zo veilig? Is mijn omheining wel deugdelijk? Als het toch mis gaat, hoelang duurt het dan voor we daar achter komen?

Nee hoor, het gaat hier om de eigenaar toch gedeeltelijk de schuld geven. Wat die deugelijke omheining te maken heeft met een of andere gek die een veulen de benen bij elkaar tapet is mij een raadsel.
\

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 11:30

PRD,Ik heb geen garage en de auto naast huis staan, als die gestolen word is het dus mijn schuld? Begrijp ik het zo goed?

In princiepe weet je dan dat je het risico loopt dat je spiegels er eens afgetrapt worden, een kras in de lak of inderdaad gestolen.
Dat moet je bij die beslissing incalculeren.
Het voordeel van de auto is dat dat een doos van blik is, pech voor jou, maar geen ellende voor de auto.

Mijn redelijk nieuwe fiets is eens gejat bij een onbewaakte fietsenstalling.
Nou dat is dan gewoon dom van mij om hem daar neer te zetten.
Nu loop ik naar het station óf zet de fiets bewaakt neer, dat kost me dan maar wat extra.
Tja, en als daar brand uitbreekt is mijn fiets ook pleite, maar dan weet ik in elk geval dat ik mezelf niks verwijten kan.

En die opmerking over dat zere been.........dat geloof ik ook wel.
Alleen is dit momenteel een totaal ander topic aan het worden, ik weet niet of dat de bedoeling is :o

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 11:36

Maar een wei met een paard in, is dan hetzelfde als een auto in een garage. Beide staan in ern afgesloten ruimte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:01

Jeetje sommige doen hier echt vreemd over paard op de wei hebben.
Ik geloof dat er ook merries waren mishandeld IN hun stal, net de stal is een plaats waar een paard niet kan wegrennen van zijn belager en dus meer kans op mishandeld worden.

Ergens Ben ik toch blij dat limo niet snel door andere mensen gepakt kan worden. Spirit is een ander verhaal. Bij hem al 2x het halster op vreemde wijze stuk of uit. (vorige week nog kinriem open wat onmogelijk door paard zelf gedaan kan zijn want klipje was niet stuk en de handeling die je moet doen kan een paard helemaal niet en lag Het halster zo in het gras) ook laat hij zich niet meer halsteren sinds het de eerste keer al gebeurd was. Dat 2e halster heb ik met moeite om gekregen en nu lukt het helemaal niet meer, dan gaat spirit steigeren als ik met halster af kom.
Hij komt wel sneller naar andere mensen toe.

Ja mijn paarden staan best afgelegen in een natuurgebied laatste huis ligt op 100m ongeveer maar er is dus ook niet continu toezicht of passage van mensen. Toch staan mijn paarden er veel beter dan op een stalling met kleine zand paddocks en waar ze amper vrije beweging hebben. Mijn keuze was goed doordacht om hen op de wei te zetten.

En omheining? Moet er dan 2m hoog hek met 3 stevige sloten op de poort omheen? Elke wei is makkelijk te betreden, ookal staat er stroom op de draden, dit is ook makkelijk te omzeilen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:30

linnie050 schreef:
Misschien rijd diegene wel 5x op een dag er langs.
Of gaat in de middag of de avond.
Al gaat de eigenaar 1x op een dag....

|o

Paard in de opfok doen geen probleem zelfs in natuur gebieden staan ze.
En mensen doen hier gek over een veulen in wei.

Fijn als je paarden bij huis thuis of kunnen staan.
Niet iedereen heeft die luxe.

Inderdaad gewoon afblijven!

Ik heb ze ook thuis staan maar ga echt niet thuis blijven en 5x per dag de weides controleren en snachts slapen we ook gewoon. Kan zomaar iedereen gebeuren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:01

Raafsmits ik vind dat jij een hele vreemde manier van redeneren hebt.

De enige die hier een fout heeft gemaakt, is de persoon die de benen van dat veulen aan elkawr getaped heeft. Niemand anders.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:09

Ik vind dat de discussie naar aanleiding van het eerste bericht van RaafSmits nu wel erg opgeblazen worden.

Als ik een artikel in de krant lees over een 2-jarig kind dat op vakantie verdrinkt in het zwembad, dan is mijn eerste gedachte ook: waar zijn de ouders in godsnaam in dit verhaal? Dat is toch een perfect normale gedachte. Als je dan leest dat de ouders even bezig waren met het uitladen van de koffers uit de auto en dat het kind al was doorgelopen naar het zwembad, dan heb je er begrip voor en is het inderdaad een schrijnend ongeval. Als je verder leest en te weten komt dat de ouders zich zat aan het drinken waren op een feestje terwijl de kinderen zonder toezicht rond het zwembad aan het spelen waren, tja, dan is het een ander verhaal.

Als de eigenaar van het paard gewoon een zorgzame persoon is die dagelijks bij de dieren gaat kijken, is het toch allemaal goed? Ik las geen verwijt in het bericht van RaafSmits.
A: Waar is de eigenaar in dit verhaal?
B: Die was een uur geleden nog water komen bijvullen en toen was alles nog normaal.
A: Jeetje, wat verschrikkelijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:11

Dan nog loopt het kind zelf het zwembad in. Het veulen niet in de taperol.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:12

Blij dat je mijn punt snapt!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:20

Het gaat er niet over dat er wat kan gebeuren, dat kan altijd.Maar als er vaker controlle is zie je dingen eerder. In de reactie van het politiestukje staat ook dat het veulen er terug is neer gezet. Persoonlijk vind ik dit verbazingwekkend want het is gebleken dat het veulen er niet veilig staat.

Maar ik ben net als Raaf smits erg zorgzaam voor mijn dieren. Dat zal het verschil wel zijn met mensen die wat nonchalanter zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:22

beatje schreef:
Het gaat er niet over dat er wat kan gebeuren, dat kan altijd.Maar als er vaker controlle is zie je dingen eerder. In de reactie van het politiestukje staat ook dat het veulen er terug is neer gezet. Persoonlijk vind ik dit verbazingwekkend want het is gebleken dat het veulen er niet veilig staat.

Maar ik ben net als Raaf smits erg zorgzaam voor mijn dieren. Dat zal het verschil wel zijn met mensen die wat nonchalanter zijn.

:roll:

Voel je je nu echt beter door zo'n dingen te zeggen?

Wat een vreselijk kwetsende en zinloze discussie.