Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:36

Shaggy09 schreef:
Weiland is overrated? :')
Ja een stuk zand is echt vele malen beter, echt een natuurlijk habitat voor die beesten ... :+

Ja, weiland is zeker overrated. Als je het over natuur gaat hebben, zouden paarden niet op een wei horen te lopen.
Zeker in Nederland zijn weides niet echt geschikt voor paarden.
Er zijn veel welzijn ziekte's bij paarden door veel teveel gras en veel te weinig beweging. Dat is algemeen bekend.
En zo kan je nog wel wat dingen bedenken.

Zand kan als je het goed doet, het hele jaar rond een droge buitenruimte bieden. Door paden, rol/speel/lig plekken te maken, kan je meer varieren en dat helpt om verveling te voorkomen en beweging te stimuleren. Beide zaken die veel problemen veroorzaken. Op zand kun je hele jaar rond prima evenwichtig ruwvoer aanbieden en andere dingen zoals takken etc.

Op een dergelijk klein oppervlak hadden ze kunnen kiezen voor iets dergelijks, zodat paarden meer buiten kunnen komen, veel in beweging zijn en kunnen kiezen voor schuilen, eten, slapen, spelen etc. Zeker waar braaf je eerste prioriteit is, zou je dat moeten overwegen.

Gras is een leuke extra, maar voldoet op de meeste plekken niet. Als eerste al niet, omdat er vaak veel teveel paarden op veel te weinig gras staan.
Als deze paddocks gras waren geweest, kan je nog minder paarden houden en dat brengt simpel weg niet genoeg geld in het laatje.

Ik denk wel dat ze iets zijn opgezet met de ideeen zoals mensen zijn opgevoed. "lekker "op stal, veel stro etc etc. Dat is absoluut geen luxe of welzijn. Maar de veranderingen gaan langzaam. En zeker waar je te maken hebt met een klein budget, regels etc, is het vaak nog moeilijker.

blacksheep schreef:
Ik heb een tijd gelest op deze manege, toen het nog Manege Smit was. De manege is verkocht naar een nieuwe eigenaresse, compleet verbouwd en venieuwd. Nu heet het No Limits, inderdaad in Noordwijkerhout en niet in Den Haag. Ik ken het terrein van de manege dus goed. Het is niet groot. Toen het nog manege Smit was, waren er ook alleen paddocks en geen weide. De akkerlanden er omheen horen er niet bij wat sommigen denken. De stallen zijn echter wel enorm verbeterd. Waar Manege Smit stands had en een aantal 3x3 boxen, hebben ze er nu voor gekozen om een compleet nieuwe stal te maken met ruimere boxen waar de paarden op een goed strobed staan en contact kunnen hebben met elkaar. De paarden krijgen veel aandacht en de manege is dichtbij bos, duin en strand waar ze heerlijk buiten kunnen rijden. Weiland is er niet inderdaad, dat is heel jammer en zeker een minpunt voor het paardenwelzijn. De paddocks kunnen zowel afzonderlijk als gecombineerd (meerdere aan elkaar) gebruikt worden. De paarden kunnen ook in de binnen- of buitenbak staan als er geen lessen zijn. Weiland is echt schaars hier en als het er is is het onbetaalbaar, zeker voor een beginnende manege. Kortom: geen weiland inderdaad, jammer, maar op andere punten komen de paarden niks tekort hier en worden ze top verzorgd.

Dat zie je echt helemaal verkeerd! Dat is wat jij hebt geleerd en wat men maar normaal vindt, maar voor een paard is een stal met dik strobed geen luxe en geen welzijn. Paarden horen buiten met soortgenoten. Dat hoeft helemaal geen wei te zijn. Meeste paarden krijgen juist problemen door teveel gras.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:08

Maar superpony, nu schets je het wel heel zwart/wit. Weidegang betekent niet per definitie een erg vol of een erg kaal weiland. Weidegang heeft imo te maken met de ruimte hebben om echt een sprintje te kunnen trekken, de mogelijkheid hebben om te kunnen grazen is erg belangrijk. Wanneer je weiland weinig gras en voedingsstoffen bevat kun je altijd ruwvoer bijvoeren. En andersom kun je wanneer je weiland teveel, en te vet gras bevat een graasmasker omdoen, of aan strook begrazing doen. Of nog beter is kunnen afwisselen tussen paddock/weide. :)

En dan heb je nog grote verschillen in paddocks.
Vooral in de grotere maneges, net als deze, zie je vaak dat veel paarden samen in een kleine paddock worden gepropt. Dat heeft niks met welzijn te maken. Dat is puur zodat je ze toch even naar buiten kunt doen, maar echt paard zijn heeft daar dus helemaal niets mee te maken.

Maar een ruime paddock paradise waar er ruimte is om te rennen en te dollen vind ik ook helemaal niet slecht hoor.
Vooral bij paarden die snel dik worden of bevangen raken vind ik dat een mooie oplossing.

superpony

Re: Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:36

Daar heb je gelijk in.

Maar heel veel mensen vinden het snel "zielig" als paarden geen weidegang krijgen of vinden dat een must.
Waar het vaak ook betekent dat paarden met teveel op te kleine weides staan. Veel teveel vreten en te weinig bewegen. Ook tevens de weides niet paard geschikt zijn vanwege eenzijdig raaigras.
En vaak is weidegang qua aantal uren zeer beperkt.

Dus heb je het over welzijn, is weidegang geen must. Het is een totaal. Wat heb je, wat kan je aanbieden etc etc.

Op een relatief klein stuk grond als deze manege heeft, zou de plek van de paddocks niet voldoende gras bieden tegenover het aantal paarden. Wel had je er iets moois kunnen maken zodat paarden meer kunnen bewegen, wel kunnen schuilen, kunnen eten en veel contact kunnen hebben.

Niet alle pp's zijn geweldig, sowieso niet alle 24/7 buiten plekken. Als ik lees dat mensen 3 pony's op 1000m2 gaan houden met onbeperkt hooi waar ze nooit uit komen en nooit de benen echt kunnen strekken, vind ik dat ook absoluut geen welzijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:03

Ik vind de weidegang een must, in de zin van de bewegingsvrijheid.
Met teveel paarden op een te klein oppervlak vind ik altijd slecht, of het nou een weide of een paddock is.
En ik zie nog steeds liever 24/7 buiten op een kleiner oppervlak dan 20 uur per dag op stal.

Ik vind geen echte beweging kunnen krijgen zielig. Nee, eerder triest denk ik. Dan moet je geen paarden willen houden denk ik dan. En nee, niet overal kan je je paard hetzelfde stallen als bij ons in Brabant of in het hoge noorden. Maar we kunnen allemaal wel bedenken dat die piepkleine paddockjes niks toevoegen aan het welzijn van het paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:14

Ik snap wat je bedoeld en het is mooi als paarden even lekker rennen en gek doen op een grote wei.

Maar dat kan niet overal. Er zijn echt mensen die de paarden van de wei halen, omdat ze de wei anders vertrappen in hun ogen.
En heel vaak zie je paarden die echt weinig buiten komen, die alleen maar een paar uurtjes met de kop naar beneden staan te vreten.

Natuurlijk is buiten beter dan opgehokt, maar 24/7 op 1000m2 en nooit eruit komen, betekent NOOIT de benen kunnen strekken. Daar krijg je te dikke paarden van, raken hb met alle gevolgen van dien. Helaas denken mensen dan; alles beter dan op stal.....Maar je komt niet aan voldoende beweging.

Op veel stallen zijn weides groot en dus de mogelijkheid tot benen strekken en de paddocks slechts buiten stallen. Vrijwel niemand heeft 4 ha zand bijvoorbeeld.

Wat ik wel bij ons zie is dat ze flink kunnen doorgalopperen over het pad. Onze wei is kleiner dan de speel/lig plaatsen en het pad. Zoiets was hier echt wel mogelijk geweest. Ik noem het een snack wei voor de lekker en de rest is leven, bewegen en eten.

Zat mogelijkheden op een kleinere ruimte. Zeker waar paarden werken is vrij bewegen, goede voeding aanbieden en afwisseling echt fijn.

Overigens vind ik het zelf ook veel gemak bieden. Geen strenge vaste tijden om buiten en binnen te zetten. Geen extra werk met tropenrooster. Uitmesten van paddock en track/pad vind ik echt sneller en makkelijker dan meerdere stallen ( en ik deed vroeger 80 stro stallen ( nee, niet alleen ) )
Ontspannen, relaxte paarden werken ook makkelijker.

Je hoort vaak zat dat paarden in de winter wat lastiger zijn. Vaak omdat ze minder buiten komen en hun "ei"niet kwijt kunnen. En in elk opzicht is vrij bewegen na werk ook op gebied van gezondheid en blessures voorkomen een groot pluspunt.

Enige weerstand die ik van stallen hoor is dat kinderen paarden uit een kudde moeten vissen. Maar in mijn ogen, moet daar altijd begeleiding bij zijn of kan je paarden voor een les apart neerzetten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:16

Weiland is zwaar overrated ja.
Niet voor niets is zo'n enorm percentage paarden in NL te dik en hebben ze welvaartsziektes.

Jij hebt het over bewegingsruimte en dat heeft niets met weiland te maken.
Onze paddock bijvoorbeeld, zandstuk en twee kleine weilanden zijn verbonden, dus ze lopen lekker rond, maar vreten zich niet dood aan het vele gras.
Helemaal bij pensioenstallen en manege's zie je dat in de zomer alles maar op het land wordt gedonderd, zonder onderscheid in ras (haflinger of kwpn verschilt nogal in voerbeleid) of leeftijd enz.
Dus ja, ik heb ze liever iets minder op het land en meer op de paddock en heb je helemaal geen hectares weiland nodig bij paardenhouden.
Wel zou ik ze altijd een beetje gras aanbieden, want mijn ervaring is dat ze het een heerlijke beleving vinden. Maar er is niets mis met paddocks hoor, mits groot genoeg en goed ingedeeld.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:22

Sunnda schreef:
Weiland is zwaar overrated ja.
Niet voor niets is zo'n enorm percentage paarden in NL te dik en hebben ze welvaartsziektes.

Jij hebt het over bewegingsruimte en dat heeft niets met weiland te maken.
Onze paddock bijvoorbeeld, zandstuk en twee kleine weilanden zijn verbonden, dus ze lopen lekker rond, maar vreten zich niet dood aan het vele gras.
Helemaal bij pensioenstallen en manege's zie je dat in de zomer alles maar op het land wordt gedonderd, zonder onderscheid in ras (haflinger of kwpn verschilt nogal in voerbeleid) of leeftijd enz.
Dus ja, ik heb ze liever iets minder op het land en meer op de paddock en heb je helemaal geen hectares weiland nodig bij paardenhouden.
Wel zou ik ze altijd een beetje gras aanbieden, want mijn ervaring is dat ze het een heerlijke beleving vinden. Maar er is niets mis met paddocks hoor, mits groot genoeg en goed ingedeeld.

Ik heb nooit gezegd dat er iets mis is met paddocks.
Maar een weiland is absoluut niet overrated.
Nogmaals, niet ieder weiland staat bomvol met vettig gras. Onze paardjes stonden altijd 24/7 buiten op de weide met schuilstal en paddock. Ons gras was eerder kaal en kapot gelopen dan te vol.
Maar waarom zou een paard zich per definitie ´dood vreten´ als die op de wei staat?
Dan ben je gewoon niet goed bezig, want er zijn zat manieren om ervoor te zorgen dat je paard alsnog minder binnen krijgt. Daarvoor hoeven ze echt niet verplicht op een paddock te staan.

En ik heb helaas nog niet vaak een paddock gezien waar een paard échte bewegingsvrijheid heeft zoals in een groot weiland. Want paard zijn, en kunnen rennen en kunnen dollen is toch wel prioriteit imo.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:29

Ze hadden hier beter 1 grote paddock van kunnen maken, die mini dingen zijn niet anders dan een buiten stal.
Niet dat het dan geweldig zou zijn, maar dan zou het in elk geval nog nut hebben..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:32

Sintara schreef:
Ze hadden hier beter 1 grote paddock van kunnen maken, die mini dingen zijn niet anders dan een buiten stal.
Niet dat het dan geweldig zou zijn, maar dan zou het in elk geval nog nut hebben..

Je kunt er 1 grote paddock van maken.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:33

Nouvel schreef:
Ik vind ook dat ze eerst wel even een kans moeten krijgen, ook op een klein oppervlak en in deze regio zijn best mogelijkheden, je moet ze alleen even uitvinden...
Deze paarden staan er net, de mensen zijn net begonnen...
Wie weet worden er straks paddocks gecombineerd, komen er nog slowfeeders, wordt er uiteindelijk een stukje grond bij gekocht...
Eerst de boel maar eens rustig op laten starten lijkt me.

Precies, mooi gezegd. Het idee achter het bedrijf vind ik hartstikke goed. En ik ga uit van de goede intenties <3.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:44

Shaggy09 schreef:
[aar een paard échte bewegingsvrijheid heeft zoals in een groot weiland. Want paard zijn, en kunnen rennen en kunnen dollen is toch wel prioriteit imo.

Dat is zeker belangrijk, maar imo is het nog veel belangrijker dat een paard rustig zijn kostje bijeen kan scharrelen. Hapje stapje. En zélf kiezen welk grasje hij eet en welk hij laat staan.
Hoe groter de wei hoe liever, want dan bewegen ze meer. Voor ons ziet al dat gras er hetzelfde uit, maar een paard denkt daar anders over. Die loopt meerdere malen per dag naar elke uithoek om te kijken of zijn lieverlingsgrasje al terug gegroeid is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:46

Sclimpre schreef:
Shaggy09 schreef:
[aar een paard échte bewegingsvrijheid heeft zoals in een groot weiland. Want paard zijn, en kunnen rennen en kunnen dollen is toch wel prioriteit imo.

Dat is zeker belangrijk, maar imo is het nog veel belangrijker dat een paard rustig zijn kostje bijeen kan scharrelen. Hapje stapje. En zélf kiezen welk grasje hij eet en welk hij laat staan.
Hoe groter de wei hoe liever, want dan bewegen ze meer. Voor ons ziet al dat gras er hetzelfde uit, maar een paard denkt daar anders over. Die loopt meerdere malen per dag naar elke uithoek om te kijken of zijn lieverlingsgrasje al terug gegroeid is.

Ook mee eens!
Grazen en gewoon lekker paard kunnen zijn vind ik niet overrated. En nee, in een paddock kunnen ze niet veel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:18

Maar op dit stuk kan geen wei. Zou echt te weinig gras groeien voor het aantal paarden. Vandaar dat mensen komen met oplossingen om dit paard vriendelijk te maken.

Een grotere paddock, een pad, meerdere voerplekken, schaduw.

Men bedoeld gewoon dat gras/wei overrated is, omdat paarden prima zonder kunnen en echt heel veel paarden ziek worden van het teveel eten. Ook vooral omdat ze veel en veel te weinig bewegen. Dat is echt het allergrootste probleem.
Maar goed, zo voeren mensen hun paarden ook doodziek met teveel hooi.

Dit zijn paarden die aan het werk gaan en vooral vrije beweging en sociaal contact nodig hebben. Als je het dan moet doen met de ruimte die je hebt, moet je daar wat van maken. Was dat gedaan, waren de reacties al anders.

En nee, als je 4 ha gras hebt, gooi je dat niet vol met zand bijvoorbeeld. Maar in Nederland is een deel droog zand vaak belangrijk om de paarden hele jaar rond buiten te kunnen hebben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:11

Precies, als de paarden bv twee keer per dag 4 uur op de grote paddock mogen met een groep vrienden, dan zou ik deze stal ok vinden.
Samen met dan overdag afentoe poetsen, rijden, afzadelen krijg je dan niet teveel verveling.

Een wei is nog beter, en meer uren ook, maar dit zou ik ok vinden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:15

Prachtige accommodatie!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:36

Wat is Nederland de laatste jaren toch feitelijk een zeikerig land geworden vol met betweters en idealisten die iedereen de maat nemen. Ongelooflijk hoe een accommodatie die nog maar net geopend is nu al aan alle kanten wordt afgekraakt. Wat ik mij afvraag. Waarom zit je eigenlijk op een paardenforum als je tegen het houden van paarden door de mens bent?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:05

astridastrid schreef:
Nouvel schreef:
Ik vind ook dat ze eerst wel even een kans moeten krijgen, ook op een klein oppervlak en in deze regio zijn best mogelijkheden, je moet ze alleen even uitvinden...
Deze paarden staan er net, de mensen zijn net begonnen...
Wie weet worden er straks paddocks gecombineerd, komen er nog slowfeeders, wordt er uiteindelijk een stukje grond bij gekocht...
Eerst de boel maar eens rustig op laten starten lijkt me.

Precies, mooi gezegd. Het idee achter het bedrijf vind ik hartstikke goed. En ik ga uit van de goede intenties <3.

Maar zo werkt dat tegenwoordig helaas niet meer. Men ziet slechts 1 foto en aan de hand van die foto heeft men al een mening klaar. Het bedrijf is nu gelijk al slecht en dat zal bij deze meute dan ook altijd zo blijven. Welkom in Nederland anno 2019!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:07

Loretta schreef:
Wat is Nederland de laatste jaren toch feitelijk een zeikerig land geworden vol met betweters en idealisten die iedereen de maat nemen. Ongelooflijk hoe een accommodatie die nog maar net geopend is nu al aan alle kanten wordt afgekraakt. Wat ik mij afvraag. Waarom zit je eigenlijk op een paardenforum als je tegen het houden van paarden door de mens bent?

Helemaal eens. Iedereen die hier commentaar op heeft moet ook geen paard meer rijden. Daar zijn paarden niet voor gemaakt namelijk. Zet ze ook niet meer op stal, zorg voor voldoende schaduw (bomen) op de wei en zorg dat de wei aangepast is aan het houden van paarden. Zorg dat de ruimte groot genoeg is zodat ze kunnen rondtrekken zoals echte wilde paarden doen!

Ik vind het een heel mooi initiatief. Als de daden overeen komen met de woorden op de site is er volgens mij voldoende aandacht voor het welzijn van de paarden!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:41

Ik heb in het algemeen geen commentaar op deze accommodatie want ik vind het een mooi initiatief.
Maar als we even gaan kijken naar het paardenwelzijn op deze stal vind ik het wel vrij shocking ja.
Met deze hitte vandaag bijvoorbeeld heb ik medelijden met die beesten dat ze nergens koel kunnen staan. Als ze buiten staan staan ze op elkaar gepropt in een zandbakje.

Tja.. Ik ben normaal niet iemand die snel ergens een probleem van maakt maar vind dit toch apart. Past ook niet bij het concept imo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:59

Loretta schreef:

Het is eerder schokkend dat iemand zo een reactie plaatst op een forum voor paarden.

Ik loop al meer dan 40jr tussen de paarden en anno 2019 weten we gelukkig veel meer dan toen en daarvoor.

Rijden is iets heel anders dan hoe je paarden houdt. Rijden is ook geen eerste levensbehoefte van een paard en heel veel mensen willen ook niet per se elke dag rijden of presteren etc. En persoonlijk wil ik gewoon dat mijn paarden naast het rijden happy zijn, zo gezond mogelijk blijven etc.

Het gaat erom dat je iets nieuws start en met de kennis van nu dat anders had moeten aanpakken. Veel op stal, kleine paddocks etc etc is gewoon niet van nu.

Daarbij zijn dit paarden die echt werken en juist hun vrije beweging nodig hebben. Ten eerste om problemen te voorkomen en zodat ze makkelijk en braaf blijven. Veel vrije beweging en de bene strekken helpt daar zeker bij.

Dat mensen op Bokt zijn blijven stil staan of ( nog ) niet beter weten is een groot probleem en zie je nog steeds. Helaas heel veel onwetendheid. Maar gelukkig zijn er veel hulpmiddelen, therapietjes, supplementen etc om die problemen te verdoezelen.

En op een enkeling na vindt niemand het initatief slecht. Alleen de manier van paarden anno nu als je de kans had dit veel beter te doen, wanneer je investeert in iets nieuws. Echt een gemiste kans.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:10

Shaggy09 schreef:
Ik heb in het algemeen geen commentaar op deze accommodatie want ik vind het een mooi initiatief.
Maar als we even gaan kijken naar het paardenwelzijn op deze stal vind ik het wel vrij shocking ja.
Met deze hitte vandaag bijvoorbeeld heb ik medelijden met die beesten dat ze nergens koel kunnen staan. Als ze buiten staan staan ze op elkaar gepropt in een zandbakje.

Tja.. Ik ben normaal niet iemand die snel ergens een probleem van maakt maar vind dit toch apart. Past ook niet bij het concept imo.

Ze staan overdag koel binnen, want ik zag ze vanmorgen om 7.00 al buiten staan.
Onze paarden staan er vlak bij, die staan buiten, overdag is het hier aan zee op de vlakte met wat wind prima te doen.

Edit: ik hoop ook nog steeds dat deze manegepaarden meer en langer buiten krijgen, maar ik vind wel dat het een kans mag krijgen.
Ze zijn net begonnen...
Wie weet wat voor plannen er allemaal nog liggen, over een paar jaar weten we hoe het verder is gegaan, hopelijk is er dan nog wat aangepast!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:35

Riel schreef:
Helemaal eens. Iedereen die hier commentaar op heeft moet ook geen paard meer rijden. Daar zijn paarden niet voor gemaakt namelijk. Zet ze ook niet meer op stal, zorg voor voldoende schaduw (bomen) op de wei en zorg dat de wei aangepast is aan het houden van paarden. Zorg dat de ruimte groot genoeg is zodat ze kunnen rondtrekken zoals echte wilde paarden doen!

Ik vind het een heel mooi initiatief. Als de daden overeen komen met de woorden op de site is er volgens mij voldoende aandacht voor het welzijn van de paarden!

Maar Riel: dit is je eigen topic commentaar:

Het klinkt als een goed initiatief! Inderdaad, jammer dat er geen weiland ter beschikking is voor de paarden. Ik vind het wel goed dat de paarden dagelijks buiten kunnen komen en contact kunnen maken met elkaar. Daarnaast zorgen ze voor veel afwisseling in het werk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:44

Loretta schreef:
Maar zo werkt dat tegenwoordig helaas niet meer. Men ziet slechts 1 foto en aan de hand van die foto heeft men al een mening klaar. Het bedrijf is nu gelijk al slecht en dat zal bij deze meute dan ook altijd zo blijven. Welkom in Nederland anno 2019!

Waar zie jij een mening die dit bedrijf als totaal slecht bestempeld ??

Er wordt kritisch gekeken naar de ruimte die de paarden hier krijgen, en dat lijkt me terecht.
Wellicht bouwen ze boel nog om naar soort hit actieve stal oid., daar zijn wel mogelijkheden voor.
Of wellicht uitloop naar bv twee delen overdekte groepsstallen.

Ik snap je reactie wel, en ben het ook met je eens dat tegenwoordig iedereen ergens wel een mening over moet of mag hebben, ook al snappen ze totaal niet waar het over gaat...
Dat ergert mij ook, en hoort bij het nieuwe Nederland 2.0 ?? :D

Maar heb nou niet de indruk dat in dit topic maar wat wordt afgekraakt of geroepetoeterd :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:48

Lijkt me dat iedereen kan zien dat postzegel paddocks zonder hooi en schaduw niet optimaal zijn voor paarden. Dat er geen weiland is ja so be it maar een betere paddock met meer uitdaging en eten zou wel een eis moeten zijn

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:56

Nouvel schreef:
Shaggy09 schreef:

Ze staan overdag koel binnen, want ik zag ze vanmorgen om 7.00 al buiten staan.
Onze paarden staan er vlak bij, die staan buiten, overdag is het hier aan zee op de vlakte met wat wind prima te doen.

Edit: ik hoop ook nog steeds dat deze manegepaarden meer en langer buiten krijgen, maar ik vind wel dat het een kans mag krijgen.
Ze zijn net begonnen...
Wie weet wat voor plannen er allemaal nog liggen, over een paar jaar weten we hoe het verder is gegaan, hopelijk is er dan nog wat aangepast!

Denk niet dat het super koel binnen is. Vind de mogelijkheid om in de schaduw te staan toch wel gewoon heel belangrijk. Of dat nou in een paddock of in een wei is.