Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:51

Wel of niet geplakt of geknipt.
Ik word er diep triest van.
Nooit naar buiten kunnen.
Je benen strekken,lekker een dutje doen liggend in het warme zonnetje.
Niet meer weten hoe grasjes ook alweer smaken.
Het vrij en blij kunnen kriebelen aan je beste mattie.
De frisse lucht op kunnen snuiven na een regenbui.
Triest in en in triest.

Anoniem

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:59

Ik ben er ook een keer geweest en zou er nooit mijn paard stallen in ieder geval.. Het is gewoon gedateerd, daar horen geen dieren te staan. Fijn dat ze hun best doen, maar het is gewoon feit dat die paarden niet de vrije beweging krijgen die ze nodig hebben. Los van het feit dat ik er genoeg heb zien lopen die niet al te zuiver rondgingen. Nee, maak er lekker een museum van en hou desnoods af en toe shows als je er per se paarden binnen wil laten, maar geen vaste huisvesting.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:15

Ik vind het zo jammer dat steriotype gedrag nog vaak weg word gedaan als “normaal” “aangeleerd” “een (leuk)
Zit wen dier in de dierentuin te ijsberen of weven dan is daar iets mis mee, maar bij paarden word het weggeschoven als “stalindeugd” waar vaak niks aan word gedaan behalve symptoom bestrijding.
Afbeelding
(Ik weet dat er niet veel mensen zijn die denken dat een wevend paard “danst” maar het maakt wel me punt duidelijk)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:19

Cayenne schreef:
Het idee van paarden rouleren en af en toe naar de wei brengen is leuk, maar hoe veel komt daar in de praktijk van terecht?

niet veel, ik heb inmiddels gezien waar het weiland van deze paarden is hier in de buurt. Het is nog geen hectare en ze gooiden er vorige zomer gewoon zo'n dertig paarden op. Gevolg; land helemaal kaal en er moesten hooibalen op. Ja dan is het na één regenbui helemaal blubberig op deze klei, dus ja dan kunnen ze wéér de wei niet op, als excuus. Zag nu dat die 6000m2 opgedeeld was in postzegel weilandjes. Ergens hoop je dat ze 7ha gaan huren, maar nee helaas.

En dit is ook kom te janken

Citaat:
'Dat doen paarden om zichzelf gerust te stellen. Als een paard ooit eens een stressvolle situatie heeft meegemaakt leren ze zichzelf dat aan en dan blijven ze dat doen. Maar dat je even stress hebt betekent niet dat je welzijn in gevaar is',

hij vindt het dus heel normaal luchtzuigen, ja als ze dat één keertje doen blijven ze het doen. Jemig, vraag je eens af waarom een paard het de eerste keer gaat doen! En bij gezonde huisvesting wordt het gedrag echt veel minder hoor.

En zo'n man is dan betrokken bij het keurmerk paardenwelzijn :roll: |o

Artis heeft ook al een heleboel dieren níet meer, omdat ze in Amsterdam in een gedateerd pand zitten. De ijsberen zijn weg, de panters zijn weg etc.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:24

Filmpje bekeken... Ik snap niet waarom die paarden daar nog niet weggehaald zijn. Het is zo zielig om te zien... Arme beesten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:39

Wat ik mij afvraag: waarom de paarden pas een slowfeeder krijgen wanneer de verbouwing is afgerond?
Wanneer je zoveel "goeds" voor hebt met die dieren en naar eigen zeggen wel wil maar niet kan; waarom dan niet alvast beginnen met (kleine) veranderingen i.p.v. wachten op een nieuwe start? Het zou in ieder geval iets van de verveling verzachten.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik deze manier van paarden houden goedkeur. Een manege waar paarden niet elke dag even paard kunnen zijn mag van mij pertinent gesloten worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 05:18

soniep schreef:
Ik heb hier stage gelopen en de boxen worden dagelijks gemest met een dikke laag stro.

Ook kan ik bevestigen dat de paarden inderdaad dagelijks gezamelijk in de rijbaan mogen rennen en spelen. In de zomer gaan alle paarden een aantal weken naar de wei.

Dit is gewoonweg anno 2019 niet goed te praten.

Paarden horen niet 24/7 op stal te staan zonder vrije beweging.
Tijdelijk spelen in de rijbak voldoet daar ook niet aan.

Ik heb de locatie eens gezien bij een paardenprogramma (ws die van Anky en Tommy, fam Huisman) en toen schrok ik er al van dat het midden in het centrum was. Hoewel ik toen dacht dat het enkel om een rijbak ging.

Mijn oude manege ligt ook middenin een woonwijk en het enige strookje gras van 3 meter breed en 10 meter diep werd later ook nog eens opgeofferd voor iets anders. Kwamen ook alleen de 2 drachtige merries op, omstebeurt.
Toen ik 12 was wist ik niet beter, maaar toen ik daar gestopt was en een verzorgpaard kreeg zag ik een andere wereld en sindsdien ben ik dan ook fel tegen het paard op stalprincipe.

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:12

Ik wilde ooit eens lid worden van een studentenvereniging in Amsterdam die paardreed op de Hollandsche manege, wat precies de reden is dat ik er uiteindelijk niet lid geworden ben. Ik ben er nooit binnen geweest maar een paar keer langsfietsen en op de website kijken was genoeg. Ik wil niet zeggen dat het op andere maneges altijd beter is, en de eigenaar zal ongetwijfeld oprecht denken dat zijn dieren het niet slecht hebben, maar het centrum van Amsterdam is gewoon geen plek meer voor een manege waar je ook paarden op een fijne manier kan houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:32

Ik heb t filmpje zojuist bekeken en voor de meeste zaken die aangekaart worden is gewoon geen excuus.

Ik vind die paarden in de stands enorm sneu ogen, dat ze wat happen en klooien met elkaar zegt imo niks, het luchtzuigen, vastdraaien in de touwen en het schrapen dan weer wel.

Ik ben er een keer geweest, een jaar of 10-12 geleden, en toen was er al sprake van verbouwen zodat de leefomgeving verbeterd wordt. Niet verrassend te zien dat er nog steeds niks gebeurd is. Toen was het al matig qua ventilatie, was het donker en stoffig. Ik denk dat de eigenaar moet beseffen dat een manege op deze plek niet houdbaar is. Weg met de paarden en verander die manege in iets waar iedereen wat aan heeft. Grond is al schaars in Amsterdam.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:39

Ik denk dat het punt is dat het gebouw al niet van vincent valk is.
Enkel de paarden .
Dus waar ga je heen met je paarden en klandizie ?
Van het gebouw verkopen en ergens anders het bedrijf starten zal dan geen sprake zijn.
Een andere bron van inkomsten heeft hij niet ( zover ik weet )
Hij was ooit ‘beëdigt paardenmakelaar’ , maar daar hoor ik nooit meer wat van.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:49

Je kan er prima lessen geven als je de paarden elders stalt (op wat meer land/ruimte dan Arabesk aangeeft) en dan neem je dagelijks je set lespaarden mee naar Amsterdam. Dat is duur, want vrachtwagen + aanhanger nodig en dat ding rijdt ook niet op water.

Los van de vraag hoe suggestief het filmpje is, hoop ik dat er een ander beheermodel komt voor deze manege.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:52

mirim schreef:
Enkel de paarden .
Van het gebouw verkopen en ergens anders het bedrijf starten zal dan geen sprake zijn.

Was hij niet voorheen eigenaar van Manege Valkenbos in Heerhugowaard?

Ze roepen al jaren bezig te zijn met verbeteringen maar er is nog niets van terecht gekomen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-06-19 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:54

Ik vind de Hollandse Manege echt een enorm gemiste kans. Het pand is prachtig en de locatie is voor heel veel doeleinden geschikt.

Jammer dat ze niet wat meer afkijken van de Spaanse Rijschool. Die heeft een waardige dependance van volgens mij meer dan 40ha (niet opgezocht, weet niet meer zeker) waar de paarden de helft van hun leven doorbrengen. De andere helft brengen ze door op de rijschool. Dus niet met 50 paarden op 1ha in de noordhollandse klei.

Het zou veel beter werken om veel meer geld te trekken uit het toerisme en een goede horecagelegenheid en dan het aantal paarden daar te halveren waarbij de paarden dus meer de 'toeristische trekpleister' worden ipv dat geld gehaald moet worden uit de lessen.

Helemaal geweldig zou zijn als ze de 2e rijbaan dan zouden opofferen en samen met het huidige stalgebouw zouden ombouwen tot een mini-hit-actief oid. Dan kunnen ze ook op gebied van dierenwelzijn vooruitstrevend zijn en laten zien wat er mogelijk is op een klein oppervlak.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:02

In en intriest dat mensen daar überhaupt wilen rijden! Bewustwording is in deze tijd toch niet meer zo moeilijk!

Afbeelding.

Dit lijkt me een betere oplossing voor die lokatie.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:52

Cayenne schreef:
mirim schreef:
Enkel de paarden .

Ze roepen al jaren bezig te zijn met verbeteringen maar er is nog niets van terecht gekomen.

Klopt inderdaad. Toen was het ook al zo slecht wat betreft stalling, kreupele paarden in de lessen enz

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:35

Wat ik zo raar vind...

Volgens de site van de FNRS is de Hollandsche Manege een FNRS bedrijf. Bij de FNRS zijn stands per definitie verboden sinds 1 januari 2017. De Hollandsche Manege heeft stands. Hoe dan? :?
En desnoods span je zo'n netje wat ze veel gebruiken op internationale wedstrijden voor de opening van de stands om zo een geïmproviseerde stal te maken. Dan verander je niks aan het gebouw, maar hebben de pony's wel ietsje meer vrijheid.

De manege waar ik heb leren rijden had wel grond, maar ook daar kregen de pony's alleen de mogelijkheid om af en toe eens te rennen in de bak. Die kwamen ook nooit op het land. De andere manege hier in het dorp pakt het dan wel iets beter aan, de manegepony's komen daar 's zomers veel buiten, maar regelmatig wil ik het nog steeds niet noemen. Ik denk echt dat er veel meer maneges zijn waar de pony's nooit buiten komen en ik zou het dan ook zeker toejuichen als al deze maneges aangesproken en gecontroleerd worden. Maar ja, hoe ga je dat aanpakken?

Ik ben nog nooit op de Hollandsche Manege geweest maar vind het zo op maps een prachtige locatie. Het zou dus ook onwijs zonde zijn als dat verloren gaat. Echter is het in mijn ogen absoluut geen geschikte locatie om paarden te houden. Daarentegen wel een prachtige locatie voor shows.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:41

De FNRS is sowieso nogal een farce. Daar wordt vooral gekeken naar het welzijn van de ruiter en de kwaliteit van de accomodatie.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:42

_San87_ schreef:
De FNRS is sowieso nogal een farce. Daar wordt vooral gekeken naar het welzijn van de ruiter en de kwaliteit van de accomodatie.

Eens, maar dit is dan toch wel echt heel erg raar? Staat letterlijk op hun website: Heeft u vanaf deze datum stands op uw bedrijf, dan kunt u niet voldoen aan de minimale eisen van het lidmaatschap.

https://www.fnrs.nl/nieuws/stands-1-jan ... -verboden/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:45

Balenciaga schreef:
Ik ben nog nooit op de Hollandsche Manege geweest maar vind het zo op maps een prachtige locatie. Het zou dus ook onwijs zonde zijn als dat verloren gaat. Echter is het in mijn ogen absoluut geen geschikte locatie om paarden te houden. Daarentegen wel een prachtige locatie voor shows.

Je hebt daar geen parkeerterrein dus totaal niet praktisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:45

Balenciaga schreef:
_San87_ schreef:

Eens, maar dit is dan toch wel echt heel erg raar? Staat letterlijk op hun website: Heeft u vanaf deze datum stands op uw bedrijf, dan kunt u niet voldoen aan de minimale eisen van het lidmaatschap.

Ja maar dit is de Hollandsche Manége!

Of zo. Het slaat idd nergens op. Maar wat ik zeg, die sterren stellen geen fluit voor. Echt niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:47

Citaat:
Het wisselen zal op zich wel nog meevallen, als er nu 50 paarden staan dan zal er volgens het nieuwe systeem ruimte zijn voor 25? Indien ze werken met een oplegger waar 8 a 10 paarden in kunnen is het een kwestie van 3 X heen en weer te rijden om ze allemaal te wisselen, eenmaal de dieren dat gewend zijn zal het op en afladen heel vlotjes gaan.
Ideaal zou ik het ook nog niet gaan vinden (dan liever overdag een aantal uur op stal voor de lessen en tegen de avond naar een buitenverblijf), maar alsnog beter dan helemaal nooit buiten komen.

De dieren hebben zelf ook benen en het Amsterdamse bos is zo ver niet.

De hengsten van de Spaanse rijschool gingen vroegah ook 'te voet' naar Lipica - plm 14 dagen enkele reis.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:51

De manege waar ik heb leren rijden had ook stands. Ondanks dat de pony's 's ochtends in de bak los mochten en bij goed weer 's avonds op de wei is me dat altijd blijven steken. Ik kan me er weinig bij voorstellen dat je in deze tijd met dierenwelzijn hoog in het vaandel én internet waardoor je een zee aan informatie krijgt te zien er toch voor kiest om op een manege als de Hollandsche manege te rijden, laat staan je paard te stallen. Dat heeft niets met liefhebberij te maken.

Elke euro die nog in deze manege geïnvesteerd wordt is simpelweg weggegooid geld, er is niet de ruimte om het paardvriendelijk te maken.

Wat niet wil zeggen dat ik elke manege met stands vreselijk vind. Vroeger reed ik een paar keer per zomer een strandrit bij een manege in zeeland. Hun pony's en paarden liepen in principe dag en nacht buiten, alleen de pony's gingen 's middags op stand en de paarden 's avonds zodat lesklanten ze makkelijk konden pakken. Als ze dan 1 uur moeten lopen, stonden ze er nog 2 uur in. Een prima oplossing vond ik dat. Toch zou een organisatie als Dier&Recht ook daar een droevige docu van kunnen maken, het is dus altijd oppassen met wat je met de door hen verstrekte informatie en beelden doet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:03

Cayenne schreef:
mirim schreef:
Enkel de paarden .

Ja hij was eerst eigenaar , of in ieder geval uitbater, van manege valkenbos.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:23

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het wisselen zal op zich wel nog meevallen, als er nu 50 paarden staan dan zal er volgens het nieuwe systeem ruimte zijn voor 25? Indien ze werken met een oplegger waar 8 a 10 paarden in kunnen is het een kwestie van 3 X heen en weer te rijden om ze allemaal te wisselen, eenmaal de dieren dat gewend zijn zal het op en afladen heel vlotjes gaan.
Ideaal zou ik het ook nog niet gaan vinden (dan liever overdag een aantal uur op stal voor de lessen en tegen de avond naar een buitenverblijf), maar alsnog beter dan helemaal nooit buiten komen.

De dieren hebben zelf ook benen en het Amsterdamse bos is zo ver niet.

De hengsten van de Spaanse rijschool gingen vroegah ook 'te voet' naar Lipica - plm 14 dagen enkele reis.

Ja precies, want na een paar lessen loop je natuurlijk nog op je gemakkie naar het bos, op enkele uren stap afstand.

Vroeger was alles anders he, dingen veranderen. Hoe gaan de paarden nu naar Lipica?

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:32

Met een kudde paarden midden door Amsterdam stappen lijkt me ook niet meer het beste idee van de wereld anno 2019.