Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Re: Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:54

In amerika heb je veel ook hondjes in sjakoshen, maar ook veel amish die met paard en kar rondtoeren :-D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:09

Wat is een sjakosh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:12

Een handtas :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:34

Dank je! Dat schept duidelijkheid :D !

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:44

Ik vind trouwens dat Gent en Brugge niet echt te vergelijken zijn qua koetsen. Geen tramlijnen en grote afstanden in Brugge, behalve d enekele taxi's (die nu verzamelen aab het station ipv op de markt' en bussen ook niet echt veel autoverkeer. Bussen komen niet meer aan de markt maar worden omgeleid aan Sint-Salvator. De ritjes die ze lopen zijn ook niet lang te noemen en gebeuren meer dan de helft stapvoets. Stalling van de meeste paarden ligt aan de Damse vaart, wat een 15 a 20 minuten te paard vanuit centrum is dus grote verplaatsingen zijn het niet. De paardentrammen komen ook echt niet veel voor en de trekpaarden die die trekken draven eigenlijk niet.

De eigenaar van de Brugse paarden ken ik ook, mijn paard stond bij hen gestald en daar was absoluut niets op aan te merken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:47

Jennyj01 schreef:
@ elisa2 deze “jongens” bedoel ik. Waarschijnlijk was het je wel duidelijk maar even ter illustratie. Zowel voor de wagen al onder de man zag je ze een aantal jaren terug heel veel. Nu echt veel minder.

[ [url=m/qO49xz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zXQfjf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit waren toch de paarden van Heiniken?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:53

Quebelle schreef:
Ik vind trouwens dat Gent en Brugge niet echt te vergelijken zijn qua koetsen. Geen tramlijnen en grote afstanden in Brugge, behalve d enekele taxi's (die nu verzamelen aab het station ipv op de markt' en bussen ook niet echt veel autoverkeer. Bussen komen niet meer aan de markt maar worden omgeleid aan Sint-Salvator. De ritjes die ze lopen zijn ook niet lang te noemen en gebeuren meer dan de helft stapvoets. Stalling van de meeste paarden ligt aan de Damse vaart, wat een 15 a 20 minuten te paard vanuit centrum is dus grote verplaatsingen zijn het niet. De paardentrammen komen ook echt niet veel voor en de trekpaarden die die trekken draven eigenlijk niet.

De eigenaar van de Brugse paarden ken ik ook, mijn paard stond bij hen gestald en daar was absoluut niets op aan te merken.

Net omgekeerd, in Brugge zijn de ritten langer en voor 70% in draf met een tussenstop in het midden.
Onze ritten zijn 30minuten ongeveer en we draven enkel de stukjes die lichtjes bergop gaan (zijn er een 4-tal)
omdat de koets dan nog iets makkelijker te trekken is.

We hebben in ieder geval bijna voldoende handtekeningen verzameld om het terug bij de raad te brengen, daarbij hebben we een professor diergeneeskunde en paardenpunt Vlaanderen achter ons, dus er is hoop!

Als het toch doorgaat en over x aantal tijd wordt paardrijden verboden, emigreer ik in ieder geval ook naar een land waar de regeerorganen nog common sense hebben en niet naar de pijpen van een aantal sentimentele boomknuffelaars dansen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:08

Jenara schreef:
Quebelle schreef:

Net omgekeerd, in Brugge zijn de ritten langer en voor 70% in draf met een tussenstop in het midden.
Onze ritten zijn 30minuten ongeveer en we draven enkel de stukjes die lichtjes bergop gaan (zijn er een 4-tal)

We hebben in ieder geval bijna voldoende handtekeningen verzameld om het terug bij de raad te brengen, daarbij hebben we een professor diergeneeskunde en paardenpunt Vlaanderen achter ons, dus er is hoop!

Als het toch doorgaat en over x aantal tijd wordt paardrijden verboden, emigreer ik in ieder geval ook naar een land waar de regeerorganen nog common sense hebben en niet naar de pijpen van een aantal sentimentele boomknuffelaars dansen.

Ritten in Brugge en Gent duren beide een halfuur. Maar buiten de Steenstraat en een deel van de Wollestraat/Dijver kun je gewoon met paard en koets niet draven in Brugge. Burg, Markt, Begijnhof etc lopen ze tussen de toeristen, daar gáát dat gewoon niet.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:41

Quebelle schreef:
Ritten in Brugge en Gent duren beide een halfuur. Maar buiten de Steenstraat en een deel van de Wollestraat/Dijver kun je gewoon met paard en koets niet draven in Brugge. Burg, Markt, Begijnhof etc lopen ze tussen de toeristen, daar gáát dat gewoon niet.

Een vriendin van mij werkt bij de koetsen in Brugge, zij zegt dat bijna de hele toer in draf gaat ...

Wat betreft het artikel over de uitspraak van Luc, ik kon nogal moeilijk geloven dat hij zoiets effectief zou zeggen, dus heb het even op de man af gevraagd; Luc heeft gezegd "dat hij schrik heeft dat hij zijn oudste paarden naar de slacht zal moeten doen", de journalist van het artikel heeft dit echter verdraaid.
Gebeurt helaas wel vaker, zoals het artikel over het "ineengestorte paard" in Brugge vorig jaar ...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:43

Elisa2 schreef:
Jennyj01 schreef:
@ elisa2 deze “jongens” bedoel ik. Waarschijnlijk was het je wel duidelijk maar even ter illustratie. Zowel voor de wagen al onder de man zag je ze een aantal jaren terug heel veel. Nu echt veel minder.

[ [url=m/qO49xz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zXQfjf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit waren toch de paarden van Heiniken?

Ja klopt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:03

Jenara schreef:
Quebelle schreef:

Maar het gaat toch niet om dierenwelzijn? Wat voor meerwaarde heeft die professor dan? Het gaat er om dat de stad Gent dit niet meer vindt passen in de toekomstvisie voor de stad en hierin een besluit heeft genomen.

Hier zijn ze ook al jaren over aan het bakkeleien om de Markt autovrij te maken. Hopen discussies en handelaren over zeik maar toch zal er ooit door de zure appel heen gebeten worden. Om daarna het mooiste marktplein van Belgie echt te laten floreren. Ik kan meerdere voorbeelden noemen van hardwerkende zelfstandigen die moeten buigen onder de grotere visie van een stad. Denk bv eens aan al die wegenwerken waardoor er wekenlang niemand echt bij de bakker kan raken. En de bakker kan zijn zaak niet verkassen maar he, met de paarden kan je wel ergens anders gaan rijden of anders inzetten.

Gebruik de paarden voor bruiloften, familiefeesten met rondrit en picknick, ga praten met de stad of het mogelijk is bv met boekingen te werken dat de toeristen die per se met paard en koets willen vanuit stal kunnen vertrekken via een systeem van boekingen ipv dat de koetsier en paard op de bonnefooi moet staan wachten. Misschien kan er op speciale dagen wel een paardentaxi ingelegd wordt. Als je zoveel brave menpaarden hebt zal je ook best ervaring hebben dus paarden opleiden voor de koets of juist lessen geven aan beginnende menners is ook nog een mogelijkheid... Echt, denk verder dan je eigen straat en je komt een heel eind

Oh tip ivm de pers: zeg altijd, elke keer, ook als is het steeds dezelfde journalist dat je niet wilt dat hij/zij iets publiceert zonder dat je eerst naleest. Voorkomt een hele hoop narigheid en uit verband gerukte uitspraken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:07

En ik zou ook hier je wat genuanceerder uitlaten. Je tegenstanders uitmaken voor boomknuffelaars wekt weinig sympathie of zin in dialoog.

En yep voor dr evolutie van een stad moeten veel dingen wijken. Parkeerbeleid, autoluw, dieselbeperkingen, etc zijn allemaal dingen die echt voor veel mensen vervelend zijn maar het dient wel het groter geheel.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:29

poes schreef:
En ik zou ook hier je wat genuanceerder uitlaten. Je tegenstanders uitmaken voor boomknuffelaars wekt weinig sympathie of zin in dialoog.

En yep voor dr evolutie van een stad moeten veel dingen wijken. Parkeerbeleid, autoluw, dieselbeperkingen, etc zijn allemaal dingen die echt voor veel mensen vervelend zijn maar het dient wel het groter geheel.

Deze zaken hebben dan ook duidelijke argumenten en zijn druk besproken en bediscussiëerd met verschillende partijen. Het punt is en blijft hier dat er geen dialoog werd opgezet en er een éénzijdige, zeer vage en weinig onderbouwde beslissing werd genomen. Dierenwelzijn werd wel degelijk aangehaald in het pleidooi van de stad.

Een bakker kan trouwens even makkelijk ergens anders beginnen als dat iemand een volledig nieuw bussinessplan moet opstellen en alle daarbijhorende administratie en vergunningen in orde moet brengen.
Denk dat jullie het runnen van een bedrijf behoorlijk onderschatten, daar komt veel meer bij kijken dan "even iets anders gaan doen", om gewoonweg "iets anders te gaan doen", ben je al snel 100'en tot 1000'en euro's kwijt aan papierwerk voor je ook maar 1€ kan verdienen.

Ik vind het trouwens niet normaal dat een hardwerkende zelfstandige zomaar zonder bedrijf en inkomen wordt gezet zonder compensatie, die mensen kunnen ook niet terugvallen op OCMW of werkloosheidssteun, voor éénder welke stad. Een stad die geen rekening houdt met haar ondernemers is gedoemd om te falen op lange termijn, want wie wil er nu nog een zaak starten in een stad die zonder uitleg je bedrijf plots kan opdoeken?

En het spijt mij van mijn uitspraak over de boomknuffelaars, ik ben ook maar eens mens en ik word ondertussen al een kleine week dagdagelijks aangevallen over de job die ik zo graag doe en die ik zo graag in stand wil kunnen houden. Vergeef mij wat prikkelbaarheid.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:43

Het is je vergeven :) ik merk wel dat je er heel aangedaan van bent en dat snap ik zeker. En dat de stad niet altijd in belang van de plaatselijke zelfstandigen handelt klopt. Ik snap ook je punt dat het vooral gaat om het feit dat er geen overleg noch duidelijke argumenten zijn. Daar heb je wel gelijk dat jullie het bestuur om antwoorden kunnen vragen :j

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:48

Wat was de afspraak tussen deze man en de stad? Hoelang runt deze man dit bedrijf al in deze stad? Zijn er klachten van buurtbewoners / toeristen?

Een jaar is wel heel kort zeg, om alles in orde te brengen -O-

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:33

Riel schreef:
Wat was de afspraak tussen deze man en de stad? Hoelang runt deze man dit bedrijf al in deze stad? Zijn er klachten van buurtbewoners / toeristen?

Een jaar is wel heel kort zeg, om alles in orde te brengen -O-

Luc krijgt elke paar jaar een nieuwe vergunning om te mogen werken in de stad, geen idee wanneer de laatste keer was. Het bedrijf bestaat nu 11j in Gent en er zijn geen klachten ingediend tegen het bedrijf, dit werd nog eens extra nagevraagd naar aanleiding van deze beslissing. En het is zelfs geen jaar meer, 2020 is maar 8 maanden verder.

poes schreef:
Het is je vergeven :) ik merk wel dat je er heel aangedaan van bent en dat snap ik zeker. En dat de stad niet altijd in belang van de plaatselijke zelfstandigen handelt klopt. Ik snap ook je punt dat het vooral gaat om het feit dat er geen overleg noch duidelijke argumenten zijn. Daar heb je wel gelijk dat jullie het bestuur om antwoorden kunnen vragen :j

Bedankt voor het begrip. Het doet ook echt wel iets met je, ik weet ook wel dat ik snel een andere bijbaan zou kunnen vinden als ik wil, maar eerlijk, de koetsen voelen niet als werken aan, daarom was het geen moeite om na een week van 40-50u nog een extra dag daar te doen. Of om in vakanties wat extra te gaan werken. Dat zou heel anders zijn met een andere baan... Ik ben alvast benieuwd wat de komende gesprekken zullen opleveren. Mijn uitnodiging blijft trouwens openstaan, kom gerust eens meevolgen met ons en de paarden :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:51

Ik zie toch een heel donker randje aan dit soort ontwikkelingen. Ze zijn langzaam aan bezig om onze mooie hobby kapot te maken. Geloof me er zijn gevaarlijke lobby clubjes actief die langzaam aan bezig zijn met het paardrijden te verbieden. Nu zijn het weer de toeristenkoetsjes. De volgende stap zijn alle menners en daarna zijn de ruiters aan de beurt.

Mensen wordt wakker!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:53

Er zijn ook een hoop paardenmensen die wakker moeten worden wat betreft welzijn. Dat mes snijdt echt aan twee kanten.

Welke gevaarlijke lobbygroepjes overigens?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:01

poes schreef:
Er zijn ook een hoop paardenmensen die wakker moeten worden wat betreft welzijn. Dat mes snijdt echt aan twee kanten.

Welke gevaarlijke lobbygroepjes overigens?

Clubjes die zeggen voor dierenrechten op te komen.

Ja er zijn uiteraard misstanden in de paardenhouderij. Daar wijzen deze clubjes heel handig op. Punten waar iedere dierenliefhebber het ovrr eens is. Maar eenmaal hun doel bereikt gaan ze een stap verder.

Peta is een internationale club die zich erg bezig houdt met koetspaarden.
Maar in Nederland zal ik zeggen. Kijk uit voor Wakker dier en Animal rights.
Deze clubjes hebben nauwe banden met de PVDD. Het is hier op bokt al vaker besproken maar helaas zien veel mensen nog steeds niet waar deze organisaties zich daadwerkelijk mee bezig houden en de zeer slimme manier hoe ze dit aanpakken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:10

Nogmaals de afschaffing heeft niks te maken met dierenrechten, die in antwerpen jaren geleden ook niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:14

Furrow schreef:
Nogmaals de afschaffing heeft niks te maken met dierenrechten, die in antwerpen jaren geleden ook niet.

Ik weet niet hoe de situatie in Gent is.
Maar in Amsterdam heeft het wel degelijk met dierenrechten te maken. En in Barcelona schijnt Peta behoorlijk efficient te lobbyen.

https://www.animalstoday.nl/gnvdd-verbo ... barcelona/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:16

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:37

Ik ben het niet met je eens dat alle dierenliefhebbers het over dezelfde dingen eens zijn.

Peta is idd wel erg bedenkelijk.