GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Re: GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:02

KB01, dat lijkt mij toch echt een gewone esdoorn helaas... :( De Noorse herken je aan de puntige bladeren, en de andere esdoorns hebben echt andere bladeren.

Rebeccatjuh, ik denk dat dat idd de es is. Als je geen helikoptertjes ziet is het geen esdoorn.
(correct me if i'm wrong B-) )

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:25

Misschien handig voor de mensen die snel willen weten wat er in de wei staat. Er bestaat een determinatie app 'plantnet'. Via een foto gaat die op zoek.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:21

Sanniejtjuh schreef:
Rebeccatjuh schreef:
[ [url=m/3xL7Da.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/d0hu5H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat er dichtbij onze weilanden esdoorns blijken te staan, zijn wij zorgvuldig aan het analyseren welke bomen er bij de weilanden/paddocks staan.

Onderstaande boom kan ik niet plaatsen (en diverse apps ook niet). Wie van jullie weet welke boom dit is- en kan deze blijven?

Wij hebben deze ook staan, volgens onze boomverzorger is het een Es. Deze geven ook flink zaden af maar zijn anders van vorm.

[ [url=m/47Les6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BjpIXz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:05

KB01 schreef:
[ [url=m/xcUT8u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is nog een foto van een scheut hier.

Volgens mij zijn beide foto's van de gewone esdoorn. Althans dezelfde heb ik hier ook op een buurperceel staan. Zowel het grote blad als de zaailing zien er precies zo uit.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:06

henny_w schreef:
KB01 schreef:

Volgens mij zijn beide foto's van de gewone esdoorn. Althans dezelfde heb ik hier ook op een buurperceel staan. Zowel het grote blad als de zaailing zien er precies zo uit.

Sophie_Wind schreef:
KB01, dat lijkt mij toch echt een gewone esdoorn helaas... :( De Noorse herken je aan de puntige bladeren, en de andere esdoorns hebben echt andere bladeren.

Rebeccatjuh, ik denk dat dat idd de es is. Als je geen helikoptertjes ziet is het geen esdoorn.

Ah wat erg.. Ik heb voor de zekerheid ook de gd gebeld en wacht daar nu op antwoord. Mocht het echt zo zijn wil ik een gesprek met de buren aangaan ook omdat de boom letterlijk over ons land hangt. En is het raar als ik zeg dat het toch niet kan dat wij zoveel overlast hebben?? Of mag dit gewoon?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:32

[/quote]

Volgens mij zijn beide foto's van de gewone esdoorn. Althans dezelfde heb ik hier ook op een buurperceel staan. Zowel het grote blad als de zaailing zien er precies zo uit.[/quote]
Sophie_Wind schreef:

Ah wat erg.. Ik heb voor de zekerheid ook de gd gebeld en wacht daar nu op antwoord. Mocht het echt zo zijn wil ik een gesprek met de buren aangaan ook omdat de boom letterlijk over ons land hangt. En is het raar als ik zeg dat het toch niet kan dat wij zoveel overlast hebben?? Of mag dit gewoon?[/quote]

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... de-takken/
https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... -erfgrens/

Moet je heel even de informatie lezen op deze sites.
Ik weet niet hoe de band met je buren is, maar als je hun vertelt dat de esdoorn heel giftig is voor je paarden willen ze hem misschien wel weghalen.
Succes.

quoten is weer fout gegaan :')

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:45

Een gekke vraag misschien..

Wij hebben achter het huis en kleine paddock van 20 x 25. Bij de buren van onze buren staat een 3tal esdoorns. De andere staan achter ons perceel en kunnen we weghalen gelukkig.

Maar die 3 niet.
Zou het helpen als je in de herfst een heel fijnmazig net spant in de paddock om alle bladeren en en vlindertjes op te vangen? En dan tot de bomen kaal zijn..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:07

ingetje3012 schreef:

Wij hebben achter het huis en kleine paddock van 20 x 25. Bij de buren van onze buren staat een 3tal esdoorns. De andere staan achter ons perceel en kunnen we weghalen gelukkig.

Maar die 3 niet.
Zou het helpen als je in de herfst een heel fijnmazig net spant in de paddock om alle bladeren en en vlindertjes op te vangen? En dan tot de bomen kaal zijn..

Dit heb ik gedaan.
Ik heb namelijk 2 eiken en 1 gewone esdoorn in mijn paddock staan, dus allemaal giftig.
Het vangt voor 90% op dus scheelt wel veel!!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:19

Karin_deB schreef:
ingetje3012 schreef:

Maar die 3 niet.

Dit heb ik gedaan.
Ik heb namelijk 2 eiken en 1 gewone esdoorn in mijn paddock staan, dus allemaal giftig.

Waar heb jij het net vandaan Karin? En hoe bevestigd?

Ik heb na gesprek met buren goede hoop dat ze hun bomen willen kappen maar wil ook een plan B hebben.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:03

Karin_deB schreef:
ingetje3012 schreef:

Maar die 3 niet.

Dit heb ik gedaan.

Ik ben idd ook wel benieuwd waar je het net vandaan hebt.
Wij hebben ook nog 2 eiken achter het paddock staan. Maar die mogen we er ook uithalen. Die gaven echt veel overlast.
Fijn dat je dan toch veel tegen kunt houden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:13

Afbeelding
Afbeelding

Het zijn fijnmazige vijvernetten.
Wij hebben rondom palen in de grond geslagen en met touwen verbonden.
Het hangt sinds oktober.
We moeten ze deze zomer even strak trekken want ze gaan hangen door al het gewicht van bladeren en regen e.d. (zoals je ziet op de foto's)
In de herst moet je er ook wel dagelijks de bladeren afslaan.
Ik heb netten van 4x6 meter en dan 6 of 7 stuks geloof ik.
Aantal hoeken van de paddock zijn niet gedekt maar dat lukte niet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:15

Afbeelding

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:35

De mensen die langs komen lopen zullen wel denken dat jouw paarden anders weg zullen vliegen :+ Wel heel netjes gedaan, en super handig!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:24

Ziet er goed uit zeg! En handig zo gemaakt dat de paarden er toch nog in kunnen.
Ik dacht bij ons dat stuk gewoon dicht te doen van september/oktober. En dan als alle blaadjes eraf zijn weer op te ruimen, zodat ze dan in een schone wei kunnen.
De uitloop van de stal en stal waar ze kunnen staan blijft dan alleen open. Overdag staan ze op een andere wei.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:33

Wat ik me afvraag is hoe kun je er zeker van zijn dat je geen hooi koopt van een perceel met zaailingen erin?
Wij kopen hooi bij een handelaar en je weet niet waar hij het vandaan heeft. Simpel erom vragen gaat m niet worden den ik. Zeker omdat het nu blijkbaar een probleem is dit jaar met de vele zaailingen is dit toch wel een ding waar ik me zorgen om maak.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:09

cissy schreef:
Wat ik me afvraag is hoe kun je er zeker van zijn dat je geen hooi koopt van een perceel met zaailingen erin?
Wij kopen hooi bij een handelaar en je weet niet waar hij het vandaan heeft. Simpel erom vragen gaat m niet worden den ik. Zeker omdat het nu blijkbaar een probleem is dit jaar met de vele zaailingen is dit toch wel een ding waar ik me zorgen om maak.

Dat heb ik ook wel inderdaad. Normaal gesproken huurden wij weiland wat we zelf hooiden maar helaas is dit verkocht.
Nu moeten we hooi gaan inkopen.. ik ben al aan het rondvragen en percelen aan het bekijken. Dan heb ik het gras van te voren gezien. Dan koop ik straks het hooi van het land.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:53

Wij hebben gisteren hooi gekocht van Marktplaats. De mensen die dat verkopen hebben dan een wei aan huis, en al het hooi wat ze daar vanaf halen verkopen ze. Je kunt dan eerst even gaan kijken, maar als je de persoon vertrouwd moet hij/zij het je ook wel kunnen vertellen.

Ik was het iig helemaal vergeten te vragen. Is hij hier met 2 balen van 310 kilo, net uitgeladen, bedenk ik het me net. We waren naar onze eigen wei aan het kijken. Hij vroeg waarom er geen paarden in stonden. Ik zeg dus dat dat is omdat er heel veel zaailingen in staan. Heb ik even geluk! Want het volgende wat hij zegt: Nee die heb ik gelukkig niet langs mijn wei, en hij had eerder ook gezegd dat hij nog heel wat adressen heeft van mensen die paarden hebben waar hij ook hooi levert, waar nooit iets is gebeurt.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:19

cissy schreef:

Hier zit ik afgelopen dagen ook over te denken. Kan me ook bijna niet voorstellen dat alles wat gehooit word gecontroleerd word. Of dat ze alle bewust zijn van mogelijk een esdoorn in de buurt/of zaailingen.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:05

Afbeelding

Dit heb ik vandaag toen ik ging wandelen gezien. Handig voor de mensen die het verschil niet goed zien, zo is het best duidelijk. De linker/bovenste is de gewone en giftige esdoorn, de rechter/onderste is de Noorse, die is niet giftig.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 05:42

Karin_deB schreef:
[ [url=m/PPvRbk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je die online besteld?
Weet je toevallig ook nog waar?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:24

Die van mij zijn gewoon Velda vijvernetten, de grootste variant.
Ik weet niet meer precies welke site maar in ieder geval wel via internet want daar kon ik ze wel voor 15,- goedkoper per stuk vinden dan hier in het tuincentrum :oo

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:04

Hier helaas ook esdoorn op het erf. Gelijk naast het weiland een veldesdoorn als het goed is, en rondom de boerderij helaas wel gewone.. In het weiland gelukkig nog geen zaailingen kunnen ontdekken, maar op andere plekken wel..

De 2e foto zou de veldesdoorn moeten zijn, de anderen ben ik bang voor de gewone.. ;(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 06:56

De tweede foto is volgens mij geen veldesdoorn? Het blad op de foto heeft gekartelde randen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:11

maessie schreef:
Hier helaas ook esdoorn op het erf. Gelijk naast het weiland een veldesdoorn als het goed is, en rondom de boerderij helaas wel gewone.. In het weiland gelukkig nog geen zaailingen kunnen ontdekken, maar op andere plekken wel..

De 2e foto zou de veldesdoorn moeten zijn, de anderen ben ik bang voor de gewone.. ;(

[ [url=m/QdfbDk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4frzcr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lODaqm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt mij driemaal gewone.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:45

maessie schreef:

[ [url=m/QdfbDk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4frzcr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lODaqm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maessie, als ik hier kijk: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... rnsoorten/ kom ik ook op drie keer de Gewone Esdoorn. De Veldesdoorn heeft toch heel afwijkende bladeren ten opzichte van de Gewone Esdoorn.