Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:56

Als het goed is heeft een professionele stal een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering daar zou je ingeval van verwijtbare schade (hek open laten staan etc.) een beroep op kunnen doen.
Als de schade is ontstaan vanuit de natuur of de aard van het paard (uitbreken, door of over de omheining, schrikken, vluchtgedrag) dan wordt het lastig.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:57

Cinnepin

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:01

oef die wonden van het paard op de kliniek zagen er vies uit. Gelukkig komt het goed

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:44

We zijn weer een paar dagen verder,
Ben benieuwd hoe het nu gaat?

Neska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:37

Ik ben speciaal even lid geworden om op deze vraag te kunnen antwoorden. Ik sta op deze stal. De mijne zijn thuisgebleven. Zeer, zeer dankbaar voor.

Het gaat naar omstandigheden redelijk met de paarden. Er is veel zorg van iedereen en we beginnen een beetje bij te komen van de schrik.
Even een paar feitjes:
Een kleine groep (6) is richting Egmond gegaan en daar opgevangen. 1 paard daarvan is eerder afgeslagen en was als eerste thuis.
De grootste groep paarden (13) zijn richting limmen -uitgeest - krommenie gegaan over de provinciale weg. 6 daarvan tot station Krommenie, de rest is (iets) eerder gevangen. Een paar al vrij snel. van stal naar Krommenie is ongeveer 16 km, vrijwel uitsluitend asfalt. ze hebben dit in een half uur gedaan, dus ongeveer 30 km per uur (!!) Een van de paarden is een endurance-paard. De anderen die (bijna) het "eindpunt" haalden varieren van een pony met pensioen tot redelijk getraind. Het dravende paard op de filmpjes is, hoe verrassend, een draver. Doordat zij zeer veel of misschien alles gedraafd heeft, zijn haar voeten er het slechtst aan toe. Maar er wordt heel goed voor haar gezorgd en we verwachten dat het goed komt. Diverse paarden, ook al hebben ze maar een relatief kort stuk meegedaan, hebben verhoogde bloedwaardes (spierschade, niet spierbevangen). Dit komt niet alleen door de inspanning, maar ook door de enorme stress. Ze krijgen rust en medicatie. Ze lopen allemaal overdag met elkaar buiten. Enkele staan apart om ze wat extra rust te geven.

We doen wat we kunnen. 15 paarden zijn thuisgebleven, doordat het hek snel dicht werd gedaan en/of omdat het geen vluchters zijn. Bij de thuisblijvers zaten onze hoogbejaarden. (27, 28 en 33). Ook de twee jongsten (5 en 6) zijn niet mee gegaan. Daarvoor, en voor heel veel andere dingen, zijn we heel dankbaar, ondanks hoe beroerd de hele situatie ook was. Je ergste nachtmerrie echt waar.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:07

Jeetje wat enorm heftig voor iedereen zeg! Sterkte allemaal, alleen zit ik met een vraag, puur nieuwsgierigheid en totaal niet onbeleefd of met de vinger wijzend bedoeld, maar hoe gaat het gedaan worden met de kosten die zijn gemaakt door dit hele gebeuren?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:24

Dankjewel Neska, voor deze update.

Wat een drama zoiets, ik ben nooit hollend achter 1 ontsnapt manegepaard aan geweest, dat over een 80 km weg aan het dragen en galopperen was.
En dat vond ik al bijzonder naar.

Laat staan zoveel tegelijk.

Ik blijf duimen dat ze er alle 19 zonder enige blijvende schade vanaf komen.

Uit alle berichten die ik lees en meekrijg lijkt me dit een prettige stal waar mensen écht voor elkaar klaar staan.
Dat is fijn!

Neska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:41

Ja, Femke, het is een hele fijne stal waar iedereen z'n ding doet van puur recreatie en grondwerk en wandelingen met kinders tot wedstrijden crossen, dressuur en springen op redelijk niveau. Bij ons is er echt een sfeer van zorg voor elkaar en vooral elkaars paarden. Als er een z'n deken loshangt of zoiets dan trek je die recht of haalt die af, ook al heb je verder weinig contact met die eigenaar. De paarden staan bij ons echt op 1. Nergens is nooit wat en dit was een heel akelig ongeluk. Maar met ons allen gaan we ervoor zorgen dat de paarden weer helemaal goed komen, zal een poosje duren maar we komen er.

Paardje 87, ik snap je vraag maar kan wegens privacy alleen zeggen dat je in zo'n geval met elkaar en de verzekeringen om tafel gaat.

Belangrijkste nu is om alle paardjes weer goed te krijgen. En de pony in de kliniek naar huis! Hij mist z'n baasjes (echt! Hij leeft helemaal op elke dag als ze langskomen) en z'n vriendinnetje. We hopen dat hij snel naar huis mag maar hier in nog geen nieuws over wanneer dat zal zijn. De prognose is wel dat het goed komt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:00

Femke_Tweety schreef:
Dankjewel Neska, voor deze update.

Wat een drama zoiets, ik ben nooit hollend achter 1 ontsnapt manegepaard aan geweest, dat over een 80 km weg aan het dragen en galopperen was.
En dat vond ik al bijzonder naar.

Laat staan zoveel tegelijk.

Ik blijf duimen dat ze er alle 19 zonder enige blijvende schade vanaf komen.

Uit alle berichten die ik lees en meekrijg lijkt me dit een prettige stal waar mensen écht voor elkaar klaar staan.
Dat is fijn!

Ja anders houd ik het ergens geen 20 jaar uit := Overigens is er natuurlijk op elke stal wel iets maar over het algemeen is het gewoon een chille groep.

Er is trouwens een doneeractie voor het gewonde paard opgezet. Op doneeractie.nl staat hij. Link niet hier plaatsen want dat mag niet.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:32

Ja het is een topstal. Veel mensen (eigenaren en bijrijders) komen echt vaak naar stal om even bij iedereen (paard en eigenaar) te checken hoe het gaat. Iedereen helpt elkaar ook waar het kan.

Ondanks de paar paarden die er niet goed bij staan op het moment, vind ik het zo een opluchting dat het met een flink deel wél gewoon heel goed gaat!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:08

Wat fijn te lezen dat jullie zo een goede groep met elkaar zijn en het welzijn bovenaan staat! dit zie je helaas toch ook vaak anders, klinkt als een super stal en top stalgenoten met elkaar. Wat een ontzettende schrik zullen jullie gehad hebben, niet te geloven hoe een eind ze afgelegd hebben zonder relatief grote ongelukken. Ik duim dat jullie beestjes snel weer allemaal de oude zijn, en dat het paard op de kliniek snel weer naar huis mag!!!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:38

Jeetje je zal ze maar tegenkomen zo, zou me rot schrikken -O- hopelijk brengen ze het er allemaal goed vanaf.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:56

Nieuwsredactie schreef:
NHnieuws
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers

In een van de Facebookvideo's is te zien hoe de politie probeert om de paarden in Uitgeest tegen te houden met een wegblokkade, maar ze rennen er vrolijk langs.

Ze rennen van blijdschap?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:46

Nabster schreef:
Nieuwsredactie schreef:
NHnieuws
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers

In een van de Facebookvideo's is te zien hoe de politie probeert om de paarden in Uitgeest tegen te houden met een wegblokkade, maar ze rennen er vrolijk langs.

Ze rennen van blijdschap?

nee dat heeft niets met de emotie te maken, maar wijst op het feit dat de blokkade niet werkte. Is beeldspraak en gewoon nederlands.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:48

Wat heftig zeg! Gelukkig goed afgelopen en geen ongelukken gebeurd! Hopelijk knappe alle paarden ook snel op!!

En die opmerking van arabesk vind ik echt raar en misplaatst. Alsof dat te vergelijken is.... Andere inspanning (paniek ipv in balans draven) bijvoorbeeld wat alleen al enorme impact op alles kan hebben.

Neska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:40

Het is echt heel erg jammer dat ze langs die eerste wegblokkade zijn gegaan. Dat had zes km en heel wat schade aan de paarden gescheeld. Maar je moet je voorstellen dat ze langs het spoor liepen, waar elke 5 min een trein langs raast - ze hebben er dus meerdere vlak langs zich gehad - en aan de andere kant een drukke autoweg, waar een politiebusje met zwaailichten naast ze bleef rijden om te voorkomen dat ze de weg op zouden rennen. Vrachtwagens en ander zwaar verkeer is langsgekomen. Er zaten paarden bij die heel weinig buitenrijden, iig niet in het verkeer.

Wat Arabesk betreft: niet eens de moeite om op te reageren. is een steekje aan los denk ik. #doeslief

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:53

Oh wat een nachtmerrie blift dit toch. Hopelijk knappen alle dieren weer goed op zonder blijvende schade en wordt het kwa verzekering gewoon goed opgelost. :j

Helaas herkenbaar wel, mijn oude merrie is eens zelf in paniek aan de ren gegaan op de openbare weg van Rhenen en bij Wageningen pas te pakken gekregen dankzij een alerte motorrijder met paardenkennis. Dier was flink spierbevangen na afloop en haar ijzers afgesleten. En helemaal over de zeik.

Tweede keer andere locatie ander paard. Daar is met binnenhalen van de groep de hele groep door de speciaal neergezette binnenhaal heining gegaan. 20 paarden waarvan 18 stuks een akkerland en weg zijn doorgedenderd. De bijna oogstrijpe wortels waren na deze stampede niet meer oogstbaar maar wortelpuree. :')

Twee, mijn tinker en zijn vriendinnetje zijn zelfstandig de andere kant opgegaan om een buitenrit te maken in de schemering en het donker. _O- en een flinke tijd weggeweest. Om uiteindelijk heel veel later op hun dooie gemak ontspannen stappend over de weg terug zijn komen lopen naar de stal.

Gelukkig was hier op wat schaafplekken na en de nodige spierpijn geen paard echt gewond. Verzekering van stal heeft netjes alle schade vergoed daarna :j

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:14

Op facebook las ik dat het paard met de borstwond is ingeslapen. Dit begon af te sterven. Het rechter voorbeen functioneerde ook niet meer goed en het dier had veel pijn. Heel sneu!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:35

Ja heel verdrietig voor dat meisje, ik hoorde het vanmiddag op stal.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 02:48

Als dit inslapen klopt:
Heel veel sterkte aan de eigenaar, maar ook aan de andere stalgenoten.
Weet iemand hoe het met de andere paarden is ondertussen ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 06:02

GUSTIxBILL schreef:
Als dit inslapen klopt:
Heel veel sterkte aan de eigenaar, maar ook aan de andere stalgenoten.
Weet iemand hoe het met de andere paarden is ondertussen ?

Het inslapen klopt, staat ook op de site van de doneeractie. Rest v/d paarden gaat prima.

https://www.doneeractie.nl/warhorse-eros-paard/-34288 omdat de actie inmiddels gesloten is hier de link.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 06:33

Heel veel sterkte aan iedereen die hierbij betrokken is

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 06:46

Wat ontzettend sneu zeg. Heel veel sterkte voor dat meisje en fam. :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:23

Wat ontzettend verdrietig.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:40

Ja heel naar inderdaad. Vreselijk dat het zo moest aflopen maar als eigenaar kwamen ze toch voor die keuze te staan en dan kies je voor je paard. Het inslapen ging heel mooi,zeiden ze.