Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:36

Ayasha schreef:
Mavantos: en ik maar denken dat "opwaarts" vanuit de achterhand moet komen en niet vanuit de mond.

Mavantos doelt op de manier waarop het bit inwerkt op de mond.
Heb je je paard zo lekker op achter, moet je hem even een ophouding geven, wordt hij aan de voorkant meteen gestoord in die verbinding.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:39

Ayasha schreef:
SinneJ schreef:
Er is toch echt een verschil en opwaarts klopt weldegelijk en heeft niets te maken met de achterhand. Je kan gewoon gemakkelijker (fijner) communiceren op welke hoogte je een hoofd wil simpel gezegd.

Het is fijner, maar niet nodig. Ik zou zonder kunnen, maar het heeft wel een meerwaarde voor ons.

Oh ik begrijp het verschil in werking. Ik begrijp niet waarom een paard dat zó licht is dat verschil "nodig" zou hebben. :)
Nodig, meerwaarde. Hoe je het ook wil noemen. :)
Het maakt me verder geen jota uit hoor, of anderen er mee rijden. Maar ga dan niet hypocriet beweren dat er mee rijden een teken van grotere rijkunst is. Dat is het niet. :) Het is ook geen gebrek er aan trouwens, voor iemand me dat in de mond legt.
Maar noem een kat een kat. Het is gewoon een hulpmiddel bovenop zadel, hoofdstel, trens enz. :)

Ik juich iig elke afschaffing van verplichting tot S&T toe. Hier een paard met een heel klein mondje. Daar komt geen S&T in.

Ik heb enkel gezegd dat mensen die niet capabel zijn, niet met zo'n bitten moeten gaan prutsen... je maakt wel iets heel erg anders van.

De paradox van het verhaal is dat enkel mensen die het niet écht nodig hebben het zouden mogen gebruiken. En ja er is meerwaarde. Ik begrijp dat jij het niet wil gebruiken met de kleine mond van je paard, maar zolang je niet ervaren hebt wat de meerwaarde is, en hoe dat vriendelijk rijden niet uitsluit, is het toch weer gemakkelijk om te roeptoeteren. Ik heb geen aanval aan jou gericht, dus hou het netjes.

Er is niet alleen een verschil in finesse, maar ook in 'richting' zoals eerder al gezegd was alsook snelheid. Die 2 extra elementen zijn dus echt wel een meerwaarde indien juist gebruikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:43

SinneJ schreef:
Ik heb enkel gezegd dat mensen die niet capabel zijn, niet met zo'n bitten moeten gaan prutsen... je maakt wel iets heel erg anders van.

De paradox van het verhaal is dat enkel mensen die het niet écht nodig hebben het zouden mogen gebruiken. En ja er is meerwaarde. Ik begrijp dat jij het niet wil gebruiken met de kleine mond van je paard, maar zolang je niet ervaren hebt wat de meerwaarde is, en hoe dat vriendelijk rijden niet uitsluit, is het toch weer gemakkelijk om te roeptoeteren. Ik heb geen aanval aan jou gericht, dus hou het netjes.

Er is niet alleen een verschil in finesse, maar ook in 'richting' zoals eerder al gezegd was alsook snelheid. Die 2 extra elementen zijn dus echt wel een meerwaarde indien juist gebruikt.

Zorg wel dat je zeker bent van wat je aan neemt alvorens het als argument te gebruiken. :) Dat ik het niet in de mond van MIJN paard wil steken betekent niet dat ik er nog nooit mee gereden heb. :)
Alle uitleg van de eigenaren ten spijt heb ik overigens inderdaad geen meerwaarde ervaren. Ja, in de zin dat de knol idd "simpeler" te rijden was maar dat ervaarde ik persoonlijk eerder als een lapmiddel dan als meerwaarde. Maar dat ligt aan interpretatie.

Clasical

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:56

Bijzonder, met een uitspraak van Pluvinel als onderschrift.
Dat is toch ook een grootmeester die lichtheid verkreeg door middel van scherpe bitten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:58

Ah, ik kan het eens zijn met een uitspraak zonder het eens te zijn met al die persoon zijn levenskeuzes. :j
Lijkt me erg vermoeiend als je daartoe niet in staat bent.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:00

Ayasha schreef:
Ah, ik kan het eens zijn met een uitspraak zonder het eens te zijn met al die persoon zijn levenskeuzes. :j

Nou, levenskeuzes, het is zowaar de essentie van
het klassieke rijden, niet een paar schoenen die hij droeg

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:10

Er is veel mis in de dressuur[wedstrijd-] wereld. Maar ik persoonlijk waardeer het dat men erover na probeert te denken. In die zin beschouw ik deze maatregel. Of het positief uitwerkt? Ik heb mijn twijfels.

Het gebruik van S+T heeft wel degelijk een zeer positieve uitwerking op de africhting van bepaalde paarden. Niet voor alle paarden uiteraard. Net zo min als voor alle ruiters. Er zijn ruiters die er gewoon niet mee om kunnen om alle finesses van het gebruik onder de knie te krijgen. Voor hen blijf de S+T slecht een botte 'scherpsnijder'en 'rembekrachtiger'. Zij zijn geen slechte ruiters, dat wil ik er niet mee zeggen, maar zij kunnen niet met een dergelijk optoming overweg. Zoals ik bijvoorbeeld niets kan met een slofteugel.
Echter teveel mensen oordelen over het nut van S+T op basis van hun ervaring met 1 of 2 paarden, plus als het hoog komt nog enkele incidentele ritten op paarden met die optoming. dat is naar mijn vaste overtuiging echt te weinig om te oordelen. Of, anders gezegd, hun mening overtuigt mij niet.

Ik had wel veel mazzel. Meneer van Loon heeft veel tijd geïnvesteerd om mij het gebruik van S+T bij te brengen. Dat was een grote hulp. Zoals ik dat zelf ook doe bij mijn incidentele pupillen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:11

Clasical schreef:
Ayasha schreef:

Nou, levenskeuzes, het is zowaar de essentie van
het klassieke rijden, niet een paar schoenen die hij droeg

Ik zie oprecht het argument niet?
Dat ik die specifieke uitspraak correct vind betekent niet dat ik zijn grootste fan ben. Monty Roberts, parelli enz hebben ook goede uitspraken en ideeen, dat doet me niet ineens overschakelen naar touwhalster en join ups in een round pen. :?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:20

Janine1990 schreef:
Cinnepin schreef:
Dan ken jij mijn paard niet, die accepteert echt niet alles...geloof me. Niet iedereen kan dan ook overweg met hem. Een super gevoelig dier. Mensen die de sporen in hem hebben gezet in het verleden hebben allemaal zand gehapt!

Dan vraag ik me vooral af waarom je in godsnaam zo iemand er op zet?
Dit klinkt mij in de oren als een hoop grootspraak en weinig kunde onder de ruiters in jouw omgeving.

Uiteindelijk willen we allemaal wel die mooie zwarte arabische hengst die zich alleen door ons laat vangen en door nieeeemand anders.

Terwijl we in werkelijkheid eigenlijk onze paarden veel te veel vermenselijken, we veel te veel dingen zielig vinden en we vooral NIET kritisch naar onszelf willen kijken.
Geen wonder dat er hier en daar van die gedrochten van paarden tussen lopen. Ligt dat aan het paard? Nope... Nurture...

Het paard is van eigenaar veranderd etc, hij is niet vanaf veulen af aan bij mij. En je hoort verhalen van mensen die hem kennen ;) En natuurlijk heb ik zelf ook kennis mogen maken met hem, en dat ging echt niet zonder slag of stoot hoor.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:21

Clasical schreef:
Bijzonder, met een uitspraak van Pluvinel als onderschrift.
Dat is toch ook een grootmeester die lichtheid verkreeg door middel van scherpe bitten

Ofschoon ik het in het geheel niet eens ben met de kern van het standpunt van mevr. Ayasha, vind ik uw opmerking toch iets ernaast. In die tijd dat Sieur Antione de la Baume Pluvinel werkte, werd helemaal niet met S+T gewerkt. Het was hooguit een stang met een stalen kaptoom.
In deze discussie gaat het over de al dan niet, positieve werking van 2 bitten; de stang en trens. Dat kwam pas in de 19de eeuw in zwang. Bovendien moet/kan men deze meesters alleen waarderen indien men ze respecteert in de periode waarin ze leefde.
En in die zin waardeer ik die tekst evenzeer als mevr. Ayasha dat doet. Een dergelijk 'bon mot' van u, draagt weinig bij tot kern van de discussie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:26

Benzz schreef:
Cinnepin schreef:
@rien10, nee, maar dan moeten we het ze maar zo ongemakkelijk mogelijk maken??? Een paard vind het vaak niet eens erg als er gereden wordt, anders laten ze het wel merken. iig die ik rijd wel! Die laat heel goed eten wat ie wel niet pikt! En daar hoef ik zeker geen 2 bitten in te hangen, dan krijg ik zeker vliegles

Dat ie dat nog niet pikt heeft meer te maken met het stukje opleiding die jij en je paard missen.

In principe als je je paard fijn voor elkaar hebt, zit er weinig verschil tussen trens of stang en trens, maar ja die laatste wordt ook weleens anders gebruikt ( misbruikt)

Nou dat denk ik niet. Ik denk dat ik naar mijn paard luister en begrijp wat hij niet fijn vind en ik daar naar handel. We moeten samen plezier hebben en daarbij ga ik geen dingen gebruiken zoals 2 bitten etc...daar is toch ook helemaal geen plaats voor...en sporen heb ik ook niet nodig...hulpen verfijnen, ja amehoela. Als je wilt verfijnen heb je al die troep niet nodig, dat werkt heftig in. Hulpen verfijnen is dat je met zo min mogelijk kan bereiken en niet met al dat pijnlijke ijzer!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:34

We spreken wel over verfijning binnen de facetten dressuur, niet over een bosrit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:36

Cinnepin schreef:
Nou dat denk ik niet. Ik denk dat ik naar mijn paard luister en begrijp wat hij niet fijn vind en ik daar naar handel. We moeten samen plezier hebben en daarbij ga ik geen dingen gebruiken zoals 2 bitten etc...daar is toch ook helemaal geen plaats voor...en sporen heb ik ook niet nodig...hulpen verfijnen, ja amehoela. Als je wilt verfijnen heb je al die troep niet nodig, dat werkt heftig in. Hulpen verfijnen is dat je met zo min mogelijk kan bereiken en niet met al dat pijnlijke ijzer!

Volgens mij zie je mijn bericht als aanval, wat helemaal niet de bedoeling is. De meeste mensen hebben hun paard nog niet op Z+ nivo opgeleidt, niets mis mee, maar daarmee hoef je ook totaal niet na te denken of je er 2 bitten in hangt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:39

Benzz schreef:
Cinnepin schreef:
@rien10, nee, maar dan moeten we het ze maar zo ongemakkelijk mogelijk maken??? Een paard vind het vaak niet eens erg als er gereden wordt, anders laten ze het wel merken. iig die ik rijd wel! Die laat heel goed eten wat ie wel niet pikt! En daar hoef ik zeker geen 2 bitten in te hangen, dan krijg ik zeker vliegles

Dat ie dat nog niet pikt heeft meer te maken met het stukje opleiding die jij en je paard missen.

In principe als je je paard fijn voor elkaar hebt, zit er weinig verschil tussen trens of stang en trens, maar ja die laatste wordt ook weleens anders gebruikt ( misbruikt)

Ik heb ik mijn langdurige ervaring met het rijden met Stang en trens nog nooit ervaren dat een paard het niet accepteert, Dus ik kan niet anders dan met Benzz instemmen.
Een ervaren ruiter zal het paard eerst laten wennen aan de stang in de mond zonder het te gebruiken. daarna zal deze de effecten van het gebruik van de trens aftasten. En ja daar is ervaring en wellicht begeleiding bij nodig.
De kwestie is of men het überhaupt nodig heeft. En veel ruiters hebben het niet nodig met dat ene paard dat ze rijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:42

Er was per ongeluk een quote van Classical in geslopen [ik weet echt niet hoe ik dat weer heb klaargespeeld] maar die is weer verwijderd

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:43

Daarom. Voor ruiters die het niet voor elkaar krijgen om hun paard fijn op s&t te rijden, is dit een hele fijne nieuwe regel. Zo houden ze toch nog uitzicht op internationaal GP zonder ervoor met s&t te hoeven rijden.

NOg even en de slipjas wordt ook een keuze 'omdat niet iedereen voor die paar keer een andere jas hoeft te kopen'.

Kadankovitch, eerste stap in de voorbereiding kan ook gezet worden met een scholingstrens.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:47

Fijn dat de keuze er nu is. Dat is het allerbelangrijkste. Op deze manier mag je gewoon met stang en trens rijden (dat is fijn voor de mensen die deze beslissing willen maken), maar wordt er niemand verplicht.

Ik vind het belangrijk dat iedereen de paardensport op zijn eigen manier kan doen. Oneerlijk dat je eerder niet mocht kiezen. }>

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:49

@ Kadankovitch, dank voor de correctie.
@Cinnepin, je hebt gelijk, de vergelijking met je onderschrift was niet correct.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:50

Pipodipo schreef:
Daarom. Voor ruiters die het niet voor elkaar krijgen om hun paard fijn op s&t te rijden, is dit een hele fijne nieuwe regel. Zo houden ze toch nog uitzicht op internationaal GP zonder ervoor met s&t te hoeven rijden.

NOg even en de slipjas wordt ook een keuze 'omdat niet iedereen voor die paar keer een andere jas hoeft te kopen'.

Kadankovitch, eerste stap in de voorbereiding kan ook gezet worden met een scholingstrens.

Ja of geen slipjas omdat dan is de zit en houding beter te zien is

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:53

Pipodipo schreef:

Dat wil ik niet ontkennen, ik beschreef slechts de manier die ik geleerd heb gekregen en zie geen reden te zoeken naar alternatieven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:19

Kadankovitch schreef:
Pipodipo schreef:

Dat wil ik niet ontkennen, ik beschreef slechts de manier die ik geleerd heb gekregen en zie geen reden te zoeken naar alternatieven.

Jij weet dat ook wel, maar misschien leest er nog iemand mee die dat allemaal niet ooit geleerd heeft, steekt die nog wat op ;).

Veel gemaakte fout bij het introduceren van de stang is dat de stangteugel te los wordt gelaten. Niet elk paard vindt het prettig als de stang wiebelt.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:55

Ik ben blij dat er een wijziging is. Op die manier kan elke ruiter zelf beslissen welk bit het beste bij het paard past. Prima vind het.

Maar ik kies persoonlijk om verder te blijven rijden met S&T, omdat ik vind dat dat gewoon beter bij mezelf en mijn paard past. Door middel van de stang en trens kunnen we net fijner rijden en hebben we betere communicatie. Niet dat we met een trens geen goede communicatie hebben maar met S&T is net fijner.

Als ik in de toekomst een paard zal rijden die zich duidelijk veel beter voelt met een trens zal ik ook overgaan op een trens.

Het is maar net wat het beste werkt voor de combinatie, vind ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:08

Fijn dat er nu keuze is.
Ik vind het niet vriendelijker om met een gewoon bit te rijden dan s&t. Het verschil zit hem in de ruiter en ik zie zo vaak mensen roepen van ooohhh wat knap, SUBTOP met TRENS. En dan kijk je naar de betreffende combi, zie je een strak dichtgesnoerde neusriem en een paard die zn mond niet open kan doen. En een ruiter die keihard loopt te rukken. Dus ja.. dat is niet vriendelijker. Eigenlijk kan je met trens en lage neusriem veel meer maken zonder dat zn bek wagenwijd open gaat (want dat kan ie dan niet) dan met stang en trens (want dan kan ie nog mond openen en krijg je hopelijk strafpunten)
De hele discussie over bitten zijn zielig want een paard wil heus geen bit in als ie de keuze heeft.. tja ik wil ook niet naar mn werk. Maar met leuke collega's vermaak ik me prima en is er geen vuiltje aan de lucht. Een bit zal niet mega comfortabel zijn maar met de juiste ruiter kun je als paard gewoon lol hebben tijdens de training en zeker geen pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:39

PerleB schreef:
Ik ben blij dat er een wijziging is. Op die manier kan elke ruiter zelf beslissen welk bit het beste bij het paard past. Prima vind het.

Maar ik kies persoonlijk om verder te blijven rijden met S&T, omdat ik vind dat dat gewoon beter bij mezelf en mijn paard past. Door middel van de stang en trens kunnen we net fijner rijden en hebben we betere communicatie. Niet dat we met een trens geen goede communicatie hebben maar met S&T is net fijner.

Als ik in de toekomst een paard zal rijden die zich duidelijk veel beter voelt met een trens zal ik ook overgaan op een trens.

Het is maar net wat het beste werkt voor de combinatie, vind ik.

Ooit kreeg ik de tip om mijn hulpen in te delen op een schaal van 1 tot 10. Bij 1 hoef ik alleen maar te denken wat ik wil, bij 10 moest ik met mijn sporen en zweep werken om mn paard aan het lopen te krijgen. Willen mensen nu naar een 1 toe werken voor hun paard, of willen ze toewerken naar een hulp die er uitziet als een één maar voor het paard een acht is? Want naar mijn mening geef je wanneer je op trends en acht nodig hebt en je hangt er stang en trens en, nog steeds een acht maar ziet het er misschien uit als een twee. Dat is wat er zo vaak mis gaat in de dressuur, als het er maar goed uitziet. Zelfde verhaal met paarden opwaarts fokken, ziet het er voor het oog uit dat het paard zich op laat richten met een 1, het paard zelf ondervindt er hinder van. Citeer jouw berichtje omdat ik me afvraag of je, wanneer je met een trens met een acht kunt rijden, met stang en trens nou echt lager dan die acht kan geven? Ik denk het niet eigenlijk, want als dat zo was zou je met de trens ook wel een lager cijfer kunnen geven Dat ziet er misschien alleen maar uit als een drie

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:39

Clasical schreef:
We spreken wel over verfijning binnen de facetten dressuur, niet over een bosrit.

Dan nog, waarom heb je dan 2 bitten nodig?