Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:24

Wat mij betreft is de moraal van het verhaal: gokken is altijd fokken. Of je nu de leuke hengst van de buurman kiest, of een bewezen stam. De combinatie pakt altijd anders uit. Dat de goedgekeurde hengsten 100den veulens geven waarvan er een paar goede overblijven of de buurhengst een paar, waar er misschien ook een leuke overblijft.... op een papier kan je niet rijden.

anjali

Re: Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:39

Het leuke van het hebben van een merrie is dat je lekker zelf mag bepalen of en met welke hengst je een veulen gaat fokken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:55

anjali schreef:
Het leuke van het hebben van een merrie is dat je lekker zelf mag bepalen of en met welke hengst je een veulen gaat fokken.

Precies.

Mijn merrie heeft voor de fokkerij erg interessant papier, puur springgefokt, Lennard X Zeoliet X Pele, dus al wat ouder bloed. En dan een super koel karakter, dat zou je juist niet zeggen op basis van de afstamming. Het is geen keuringsdier, maar goede gangen, enorm veel vermogen en een zacht karakter.
Helaas ben ik geen fokker, soms denk ik wel eens er moet een veulen bij, want ze is straks 16. MAar het kan nog wel even. Het is geen maiden merrie immers, heeft al eens een veulentje gehad.
Maar als ik nu moest kiezen kwam er ook een gratis hengst op, of eentje van minder dan 300 euro dekgeld. Gewoon omdat je met goed kijken meer dan genoeg kwaliteit kunt vinden. Maar ik fok pas als ik het veulen ook kan houden. Hoewel ik een veulen alleen hou als het een merrie is.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-02-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:56

Janine1990 schreef:
Gini, die OC-fokwaarden veranderen niet door een dergelijke operatie... Die OC-fokwaarden zijn een stuk relevanter dan de daadwerkelijke aanwezigheid van OC's of OCD's.... Daarbij zijn die eventuele OCD's allang bekend bij het KWPN, aangezien ze voor goedkeuring geheel op foto komen.
Dus nogmaals mijn vraag aan jou; wat is de relevantie van het weghalen van een OCD ten opzichte van de reeds bekende fokwaarden?

En ja, Gini, dat is mijn interpretatie van jouw berichten.

Exact!

Daarnaast...als je een OCD weg laat halen zie je dat meestal gewoon nog terug op de foto’s je kan er beter open en eerlijk over zijn.

En wat geld voor de OC-fokwaarden gaat ook op voor de andere zaken. Binnen stamboekverband weet men meestal snel wat er speelt en of er op geselecteerd moet worden.(niet alleen KWPN, dat geld net zo goed voor andere stamboeken.)

Heb je dan altijd succes in de fokkerij. Nope..

Maar om dan maar de niet gekeurde hengst van de buren te nemen is echt lariekoek. Daar weet je helemaal niets van. Geen DOC, geen foto’s, geen verrichtingstest.
En als er geen stamboekpapier bij zit weet je ook niets over de mogelijke vererving van het karakter.

En de hengst van de buurman is meestal met een rede niet goedgekeurd. Dergelijke hengsten mankeren vaker iets op de foto’s, hebben vaker exterieur fouten of bewegen niet naar behoren.

Als je dan kijkt van een veulen opfokken kost. Dan is het verschil met een veulen met een gekeurde vader of een niet gekeurde vader gemiddeld tussen de 400 en 1200. Dat is op hel geheel echt nog maar een peuleschil.

Als het argument is het moet een brave zijn...kies een hengst waarvan je weet dat de nakomelingen gemiddeld genomen braaf zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:01

Ik heb mijn B register laten ruinen, alleen maar omdat ik hem eerst zelf zou houden. Dat had NIETS met geen kwaliteit te maken, hij had juist heel veel kwaliteit. Maar alleen op basis van afstamming zou ie toch al niet ver komen.
Maar dat een niet goedgekeurde hengst altijd slecht is, dat is dus onzin. Heel veel paarden komen er niet omdat ze of niet bij de juiste persoon terecht komen (niet genoeg rij ervaring, niet genoeg inzicht, maar ook wie wil er een hengst houden? Dan de ballen er af is makkelijker). Als mijn paard bij een topruiter stond was er meer uitgekomen dan nu. Omgekeerd had ik er met de juiste begeleiding ook meer uit kunnen halen. En als mijn paard bij een manege terecht gekomen was, waren zelfs de wissels en appuyementen nog geleerd aan het paard. Zo is het ook dus.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:32

Er zijn toch ook hengsten die aanvankelijk niet goedgekeurd waren,maar later toch nog vanwege hun prestaties.Daar zou ik het meest vertrouwen in hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:47

anjali schreef:
Er zijn toch ook hengsten die aanvankelijk niet goedgekeurd waren,maar later toch nog vanwege hun prestaties.Daar zou ik het meest vertrouwen in hebben.

Die zijn er, maar er zijn vaak zeer gegronde redenen dat die paarden eerder niet zijn goedgekeurd. Een bemerking op het fundament, overcompleet aanbod in bloed, onvoldoende interessante moederlijn (te weinig sport, te weinig predikaten, strooiende nafok etc. etc.)

Ik zou dan toch wel willen weten waarom ze op jonge leeftijd afgewezen zijn.

Bij het KFPS heb je nu Elias 494, voorheen Djorn van de Demrostables. Op 3- en 4-jarige leeftijd verrichting gelopen en niet goedgekeurd (3 jaar ontsteking gekregen en er uit gegaan, op 4 jaar onvoldoende verbeterd). Op 7 jaar uiteindelijk goedgekeurd, maar wel met als bemerking dat de combinatie vader x moedersvader sterker had gemogen.
Ik tast daarmee nog steeds in het duister over wat dit betekent, waardoor ik voorzichtig zou zijn met de keuze voor deze hengst. Hoe geweldig ik hem ook in de sport vind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:06

germie schreef:
Ik heb mijn B register laten ruinen, alleen maar omdat ik hem eerst zelf zou houden. Dat had NIETS met geen kwaliteit te maken, hij had juist heel veel kwaliteit. Maar alleen op basis van afstamming zou ie toch al niet ver komen.
Maar dat een niet goedgekeurde hengst altijd slecht is, dat is dus onzin. Heel veel paarden komen er niet omdat ze of niet bij de juiste persoon terecht komen (niet genoeg rij ervaring, niet genoeg inzicht, maar ook wie wil er een hengst houden? Dan de ballen er af is makkelijker). Als mijn paard bij een topruiter stond was er meer uitgekomen dan nu. Omgekeerd had ik er met de juiste begeleiding ook meer uit kunnen halen. En als mijn paard bij een manege terecht gekomen was, waren zelfs de wissels en appuyementen nog geleerd aan het paard. Zo is het ook dus.

Een niet goed gekeurde hengst is niet altijd slecht. Je weet er doorgaans niets over. (Op het gebied van de punten die ik al eerder opsomde)

En dat is het hele punt. Waarom dan niet dekken met een hengst waar je het wel van weet?

En ik praat over algemeenheden he.

Als de hengst van de buren toevallig lichte tour start voordat hij de sport in ging zijn PROK certificaat heeft behaald heeft en een serie nakomelingen heeft die het ook leuk doen onder het zadel of voor de wagen....

Ja dat zal heus niet de grote gok zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:11

anjali schreef:

Ja...maar dat zijn hengsten die vaak uit hele goede stammetjes komen, die wel op gezondheid gekeurd zijn en het dus goed doen in de sport.

En dan nog moet ik zeggen. Mijn voorkeur heeft dat niet. De invloed van de ruiter is groot. En Anky, Edward of Adelinde krijg je er niet bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:53

Die keuringen kunnen ook wel voortrekkerij, vriendjespolitiek, en persoonlijke smaak van de keurmeesters zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:57

anjali schreef:
Die keuringen kunnen ook wel voortrekkerij, vriendjespolitiek, en persoonlijke smaak van de keurmeesters zijn.

Daar kunnen leden dan via de ledenraad iets over zeggen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:07

anjali schreef:

Dat valt in de regel wel mee. De fokstandaard is zo objectief mogelijk gemaakt

De fokker staat er met z’n neus op als de hengsten op het straatje getoond worden en in de kooi komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:17

NatasjavE schreef:
anjali schreef:

Dat valt in de regel wel mee. De fokstandaard is zo objectief mogelijk gemaakt

De fokker staat er met z’n neus op als de hengsten op het straatje getoond worden en in de kooi komen.

Heb toch wel anders meegemaakt. Met een enorm schrale 3 jarige naar de stamboekopname. Paard sprong meer dan goed, absoluut sterwaardig. Maar nee, moest toch lagere punten krijgen, want exterieurs was het absoluut niet. Diverse mensen hebben dat toen tegen mij gezegd, dit klopt niet.

Ander voorbeeld was een open veulenkeuring. Ik weet nog dat de jury met rondstappen het over mijn veulen had, wat een mooi type en mooie stap. En toen ging het boekje open en werd de afstamming bekeken. Ineens was de stap matigjes.

Er komen maar weinig keuringskampioenen succesvol in de sport. Zonder geld krijg jij je fokprodukt niet goedgekeurd. Ik zou me een ongeluk kunnen fokken, maar nooit dat ik het geld zou hebben om een hengst goedgekeurd te krijgen. Als hobbyfokker lukt dat gewoon niet. Met 1 merrie kun je prima fokken, maar succes op het hoogste randje is praktisch onmogelijk.

Nog een leuk voorbeeld, een hengstenhouder waar we op bezoek waren voor en beoordelingscursus bracht een merrie voor en wilde niets zeggen over de afstamming. De jury die ons moest uitleggen wat er goed of minder goed aan de merrie was, was duidelijk van mening dat deze merrie geen stermerrie was. Pas aan het einde van de avond heeft de hengstenhouder de merrie nogmaals van stal getrokken en heeft toen het papier bekend gemaakt. Bleek het een keurmerrie te zijn die 2 jaar eerder kampioen was op 1 of andere regionale keuring van hetzelfde stamboek. Dus het zegt echt niets.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-02-19 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:22

Goh Germie, je kan je afvragen welke kant die vriendjespolitiek op gaat... ;)

Ik zie vaker om mij heen dat mensen hun eigen paard niet objectief kunnen beoordelen, dan dat de jury er daadwerkelijk zover naast zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:24

Janine1990 schreef:

Ik zie vaker om mij heen dat mensen hun eigen paard niet objectief kunnen beoordelen, dan dat de jury er daadwerkelijk zover naast zit.

In dit geval echt absoluut niet. Ik weet zeker dat de mijne op basis van exterieur toen in ieder geval niet sterwaardig was, het was gewoon een schrale slungel. Maar springen ja, dat kan ze super. Later heb ik nog ergens een vrijspringwedstrijd met haar gedaan en daar eindigden we in de finale. En toen waren de punten een stuk beter. Dus in dit geval weet ik het wel zeker.

Ik ken nog wel meer van dit soort voorbeelden, en dat waren niet mijn paarden. Wie er als eigenaar te boek staat maakt al heel veel uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:09

germie schreef:
Janine1990 schreef:

In dit geval echt absoluut niet. Ik weet zeker dat de mijne op basis van exterieur toen in ieder geval niet sterwaardig was, het was gewoon een schrale slungel. Maar springen ja, dat kan ze super. Later heb ik nog ergens een vrijspringwedstrijd met haar gedaan en daar eindigden we in de finale. En toen waren de punten een stuk beter. Dus in dit geval weet ik het wel zeker.

Ik ken nog wel meer van dit soort voorbeelden, en dat waren niet mijn paarden. Wie er als eigenaar te boek staat maakt al heel veel uit.

Voor welk stamboek was dat?

Want in de fokrichting springen is springen ook echt het belangrijkste.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:14

kwpn 2006. Daarna niet meer naar keuringen geweest (had daar niets mee te maken overigens).
Ook andere voorbeeld van die keurmerrie was kwpn.

Andere was nrps.

Zonder boekje keuren doet men niet.

Nog een voorbeeld? Voor een beoordelingscursus werden paarden gezocht, ik zo ik kom wel even langs, mijn paard staat nog geen 800m van de keuringslocatie. Ja is goed. Is mooi dier, maar geen keuringsdier, dus valt wel veel van te leren. Ja prima.
Ineens was het niet meer nodig, want ze had een veulen. Eh pardon? Dat veulen is 8 maanden oud, dus gaat niet mee en is feitelijk al gespeend. Ja, maar staat er nog bij. Ja en? Merrie gaat rustig dat mee op pad zonder veulen. Ja maar paard is geen keuringsdier. Nee, dat weet ik. Daarom juist goed leerpaard. Mankeert niets aan, klopt volledig met plaatje, maar niet met keuringsplaatje. Dus juist heel interessant. Nee, want heeft veulen. Ook hier zat er wat achter, want Lennard had best veel stermerries gebracht en dat was de mijne niet. Ik denk dat ze misschien nu wel ster zou worden als ik haar nu weer aan zou bieden. Ze is echt een laatbloeier. Maar zal geen topper zijn in die zin van nmk. Maar dat hoeft ook niet, want dat zijn vaak juist geen sportmerries.

Dus fokken met een eigen keuze hengst is niet direct vermeerderen en bij keuren komt er vriendjespolitiek en geld om te hoek kijken.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-02-19 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:17

germie schreef:
kwpn 2006. Daarna niet meer naar keuringen geweest (had daar niets mee te maken overigens).

Andere was nrps.

Nou precies op basis van springaanleg een sterpredikaat. Exact in lijn met het fokdoel.

Je kan dan dan niet eens zijn met het fokdoel....maar dat is een andere discussie.

Maar met voortrekken heeft het niet veel van doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:23

NatasjavE schreef:
germie schreef:

Andere was nrps.

Nou precies op basis van springaanleg een sterpredikaat. Exact in lijn met het fokdoel.

Je kan dan dan niet eens zijn met het fokdoel....maar dat is een andere discussie.

Maar met voortrekken heeft het niet veel van doen.

Je had toen exterieur en springen. Springen was minimaal 75 punten ofzo en exterieur minimaal 70 voor ster. Bij alleen springen 75 was je nog geen ster.
Maar bij mijn paard was springen absoluut 75 waard en exterieur wegens schraalheid eerder 60 of 65 zeg maar. Maar dus gingen ze om die discussie te voorkomen ook maar lager zitten met springen. En dat klopt dus niet. Zelfs een hengstenboer zei het nog, hier is raar gepunt. Kijk, ster is ze niet, maar springen doet ze als de beste. Precies. Ik weet wat ik gekocht had. Al ben ik zelf niet verder gegaan met springen.
Ik geef zelf meer om een werkwillig paard dan een keuringsdier. Ze moeten sterk zijn. Veel paarden halen de 15 jaar niet. En vaak ook omdat ze gewoon te iel gefokt zijn. Dan zijn ze misschien mooi, maar niet meer sterk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:26

Sorry, maar dit klinkt nog steeds meer als een subjectieve eigenaar dan een subjectieve jury...

Ik begrijp sowieso niet waarom je een paard dat er niet goed voor staat laat keuren. Geeft in mijn ogen al aan dat je zelf onvoldoende kritisch bent.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:28

Het is net als dressuur, de jury is k*t en het ligt nooit aan de persoon zelf :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:31

NatasjavE schreef:
Intressant Josav. Ik had inderdaad ook al ergens gelezen dat Ceasar het paard wat hier toen voorkwam lelijk vond. Weet alleen niet meer waar :D

Ik heb wel interesse in dat boek wat je aan het schrijven bent.

:D Het is interessant, de periode van opkomst van stamboeken en moderne fokkerij in NL. Doel is 2020, daarna volgt het “publieksboek” - waarschijnlijk een jaar later. :j Misschien komt er tegen dan wel weer een stukje over op het forum.

Interessante discussie om te volgen. Er zit altijd een gokelement aan fokken, denk ik. Je hebt zelfs bij klonen van kampioenspaarden geen garanties. Wel kun je middels zorgvuldige selectie van ouderdieren en aanparingen je kansen op een goed veulen vergroten. Selectie werkt; denk alleen al aan natuurlijke selectie.

Bij een hengst van de buren, dan bedoel een waarvan geen achtergrond bekend is en die niet is gekeurd, is het gokelement groter simpelweg omdat er een grotere onbekende factor is. En de kwaliteit vaak, niet altijd, te wensen overlaat. Dat zie je al terug in heel vroege bronnen. En in NL zie je die discussie al in de vroege zeventiende eeuw heel sterk in met name Friesland (en Groningen.)

De hengst van de buren is dus vaak wat meer een gok - die heus goed kan uitpakken al leert de praktijk dat dit vaker tegenvalt. Het gokelement is niet zomaar groter. Datzelfde geldt echter ook in meer of mindere mate voor hengsten met weinig nakomelingen of bloed dat (helemaal) niet aansluit - dan is het een grotere verrassing wat eruit komt. En uiteraard kan een combinatie, zelfs een die “tried and true” is, je soms in positieve of negatieve zin verrassen.
Maar het fokken op afstamming en afstamming bijhouden is niet voor niets historisch ook ontstaan bij de fokkerij van bijv. historisch “goede” paarden zoals de tribale paarden (e.g. Arabische en Turkmeense paarden). Want het wérkt. En van bijv. Turkmenen is bekend dat die soms honderden of zelfs duizenden kilometers reisden met hun merrie voor de juiste hengst. Niks “hengst van de buren”. En ja, dat droeg volgens allerlei bronnen en niet alleen de nomaden zelf absoluut bij aan de reputatie en kwaliteit die deze paarden hadden.
Stamboeken zijn een interessant element. Daar speelt absoluut politiek, maar het ontstaan is veelal vanuit een commercieel en kwalitief oogmerk geweest.

Even een beetje een historische inslag in deze discussie...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:40

NatasjavE schreef:
Als de hengst van de buren toevallig lichte tour start voordat hij de sport in ging zijn PROK certificaat heeft behaald heeft en een serie nakomelingen heeft die het ook leuk doen onder het zadel of voor de wagen....

Ja dat zal heus niet de grote gok zijn.

Maar wat als je een doorgewinterde recreatieruiter bent die een braaf paard wilt dat in het bos niet schrikt van een opvliegende vogel? Wat ben je dan met lichte tour en PROK?
Janine1990 zei: dan koop je dat brave paard toch gewoon. Ok, maar ook dat paard is ooit uit een merrie gekomen.
Zoals ik in 1 van mijn eerste berichten al zei, is en blijft gezond verstand belangrijk. Klakkeloos de hengst van de buurman op je merrie zetten is even dom als klakkeloos een tophengst op je merrie zetten.
Maar stellen dat fokken met de hengst van de buurman altijd minderwaardig is, nee, daar ben ik het niet mee eens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:43

JoSav schreef:
NatasjavE schreef:
Intressant Josav. Ik had inderdaad ook al ergens gelezen dat Ceasar het paard wat hier toen voorkwam lelijk vond. Weet alleen niet meer waar :D

Ik heb wel interesse in dat boek wat je aan het schrijven bent.

:D Het is interessant, de periode van opkomst van stamboeken en moderne fokkerij in NL. Doel is 2020, daarna volgt het “publieksboek” - waarschijnlijk een jaar later. :j Misschien komt er tegen dan wel weer een stukje over op het forum.

Interessante discussie om te volgen. Er zit altijd een gokelement aan fokken, denk ik. Je hebt zelfs bij klonen van kampioenspaarden geen garanties. Wel kun je middels zorgvuldige selectie van ouderdieren en aanparingen je kansen op een goed veulen vergroten. Selectie werkt; denk alleen al aan natuurlijke selectie.

Bij een hengst van de buren, dan bedoel een waarvan geen achtergrond bekend is en die niet is gekeurd, is het gokelement groter simpelweg omdat er een grotere onbekende factor is. En de kwaliteit vaak, niet altijd, te wensen overlaat. Dat zie je al terug in heel vroege bronnen. En in NL zie je die discussie al in de vroege zeventiende eeuw heel sterk in met name Friesland (en Groningen.)

De hengst van de buren is dus vaak wat meer een gok - die heus goed kan uitpakken al leert de praktijk dat dit vaker tegenvalt. Het gokelement is niet zomaar groter. Datzelfde geldt echter ook in meer of mindere mate voor hengsten met weinig nakomelingen of bloed dat (helemaal) niet aansluit - dan is het een grotere verrassing wat eruit komt. En uiteraard kan een combinatie, zelfs een die “tried and true” is, je soms in positieve of negatieve zin verrassen.
Maar het fokken op afstamming en afstamming bijhouden is niet voor niets historisch ook ontstaan bij de fokkerij van bijv. historisch “goede” paarden zoals de tribale paarden (e.g. Arabische en Turkmeense paarden). Want het wérkt. En van bijv. Turkmenen is bekend dat die soms honderden of zelfs duizenden kilometers reisden met hun merrie voor de juiste hengst. Niks “hengst van de buren”. En ja, dat droeg volgens allerlei bronnen en niet alleen de nomaden zelf absoluut bij aan de reputatie en kwaliteit die deze paarden hadden.
Stamboeken zijn een interessant element. Daar speelt absoluut politiek, maar het ontstaan is veelal vanuit een commercieel en kwalitief oogmerk geweest.

Even een beetje een historische inslag in deze discussie...

Helemaal mee eens.

Ik zeg altijd tegen mensen die roepen dat fokken gokken is:

Nee fokken is beredeneerd gokken.

Je haalt zoveel mogelijk onzekerheden weg.

Maar je kan altijd te maken krijgen met genen die onverwacht toch nog recessief mee reizen.

Kijk maar naar het nu “recent” opgedoken WFFS defect.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:49

NatasjavE schreef:
Ik zeg altijd tegen mensen die roepen dat fokken gokken is:

Nee fokken is beredeneerd gokken.

Precies, dat ja. :j