PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:05

Amber_anne schreef:
Francieen schreef:
Eerst denk ik waar bemoeien mensen zich mee? Ik ken zat mensen die een geit bij een paard hebben staan en dat gaat ook prima. Ik had een zwaar geblesseerd paard wat 3 maanden alleen heeft gestaan omdat op het moment dat de ander wegging ze totaal panikeerde. Dus heb ik dr echt 100 procent alleen gezet. Dit was voor haar best wil omdat ze met anderen erbij ging spelen en bokken en dit mocht niet. Na due paar maanden mocht ze weer de wei op met vriendjes en ik zag duidelijk dat ze vrolijker was.

Daarbij als we naar de dierenarts gaan of op wedstrijd staat je gezelschapspaard toch weer alleen? Dus dan moet je 3 paarden gaan houden ofzo? Sorry maar ik vind deze uitspraak niet helemaal doordacht. Ik ben het er 100 procent mee eens dat paarden beter met zn tweeen kunnen zijn maar soms laat de situatie dat niet toe en dan hebben ze naar mijn mening soms even “pech”

Er is een verschil tussen permanent alleen of tijdelijk.

Heb 2 paarden gereden bij iemand aan huis, zij ging met 1 paard weleens een weekje weg en dan stond het thuis paard alleen. Dat is niet hetzelfde als de pony bij de buurman die dag en nacht alleen stond al jaren lang

Ja dat snap ik! Maar in de titel staat dat het verboden moet worden dat een paard alleen staat. Vandaar mijn reactie

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:08

Ik zit echt met verbazing de reacties te lezen

Een paard alleen is geen paard en natuurlijk heb je de uitzondering op de regel
Zelf heb ik ook zo’n merrie gekend maar dan is zo’n draadje tussen de weides voor de uitzondering vaak wel een oplossing.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:09

Zo weet ik een hengst die vanaf zijn 1e jaar alleen is gezet. Nergens een paard of ander dier in zijn omgeving te zien. Nu 4 jaar denk ik en nog steeds dezelfde situatie. Ik en velen met mij, hebben haar al aangesproken. Waarom hengst als ze er nooit mee wil dekken, waarom geen maatje, waarom elke ochtend vrolijk naar zo'n ongelukkig kijkend paard. Haar antwoord is dat het niet nodig is en dat hij genoeg aan haar heeft. Dat hij vd zomer mijt had etc etcetc…….
Maar soms vraag ik me af, zou dit dier het wel snappen in een kudde. Heeft ie nooit geleerd.

Elke dag kom ik er 2 x langs en beide keren krijg ik een knoop in mijn buik. Het dier staat er zo "doods" bij.

Het zou echt verboden moeten worden om een paard alleen te laten staan. Al is het maar omdat ze niet rustig kunnen slapen ivm gevaar wat ze dan niet zien. En inderdaad, een paard kan een ander een tik verkopen..... so be it (zolang er eerst gewaarschuwd is) We moeten eens ophouden om ze in een glazen kastje te willen hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:09

Sarah: "Een paard is een sociaal kuddedier. Ik stel voor dat we paarden als een sociaal kuddedier behandelen."
Paardrijdend Nederland: "Sarah is stom."

:')

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:10

Citaat:
Om de eenzaamheid onder de paarden aan te kaarten beginnen de Dierenbescherming, stichting Dier&Recht, de KNHS en de FNRS vanaf morgen de campagne 'Deel je wei, iedereen blij'. "Het idee is dat je je wei deelt met anderen. Je hoeft niet ineens twee paarden aan te schaffen", zegt Pesie. "We geven onder meer tips over hoe je paarden bij elkaar in de wei kunt plaatsen." Vanaf donderdag 14 februari is deze informatie te vinden op deeljewei.nl.

Waarom sommigen hier een anti-pvdd topic van proberen te maken .....?
Terwijl de campagne toch georganiseerd wordt door bovenstaande organisaties. Of deugen die ook niet?
Topictitel is ook niet echt duidelijk hierover.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:14

Ik vind wel dat er paarden naast moeten staan,ze moeten elkaar kunnen aanraken en zien.Hier in de buurt staat een jong paard,als veulen stond hij met zijn moeder en nu alweer drie jaar alleen,geen enkel ander dier in de buurt.Vreselijk zielig.Mijn paarden staan ook niet bij elkaar maar wel naast elkaar,buiten en binnen,maken zeer zeker geen doodse indruk

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:22

Nies_ schreef:
karuna schreef:
Femke maar binnenstaan is al verboden volgens de wet. Er is een minimale aantal uren buiten de box inmiddels al verplicht

Ja 6 dagen per week een half uur! Haha grandioos!

Is al meer dan dat een stalgenoot van mij haar bijna jaarling buiten zet. Meestal red ze net geen 15 minuten per dag tijdens het uitmesten. En niet omdat bij ons de mogelijkheid er niet is om ze langer buiten te hebben.

geerke

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:27

Een jaarling een kwartier per dag buiten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:33

Ik denk ook niet dat je direct een boete op je dak krijgt als je paard 1x een weekje alleen is omdat je andere paard op de kliniek is. Zou ik raar vinden in elk geval.

Verder, tja, typisch dit.
Paardenliefhebbers: de PvdD doet niets voor dieren!
PvdD: * doet iets voor dieren *
Paardenliefhebbers: nee dit is verkeerd!

Overigens is het ook niet waar dat ze zich niet inzetten tegen stalbranden, echter raad ik je aan om het stemgedrag van de diverse partijen eens te bekijken. Moties van de PvdD om stalbranden tegen te gaan worden zonder uitzondering weggestemd. Met name door de boerenpartij het CDA :)F en bedankt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:36

geerke schreef:
Een jaarling een kwartier per dag buiten?

Helaas wel ja, sowieso een aantal dagen per week.
Verbaasd me dat het beestje nog zo braaf is, die van mij had je op die leeftijd omvergelopen en had niet te hanteren geweest.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:42

Ik vind het een goede zaak. Zou ook gelijk aandacht besteden aan het welzijn van paarden mbt tijd op stal/tijd op de weide.
Als ik net als hierboven lees dat een paard een kwartier per dag buiten komt vind ik dat misschien nog wel erger dan een paard dat alleen staat. Absurt gewoon.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:49

quintusgl schreef:
Elke dag kom ik er 2 x langs en beide keren krijg ik een knoop in mijn buik. Het dier staat er zo "doods".

Hier ook een paard sinds jaar en dag alleen. In een zandpaddock...kom er dagelijks langs en kan het soms niet aanzien hoe doods paardje voor zich uit staat te staren...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:50

In Zweden mag je toch ook niet alleen 1 paard houden?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:51

Goede campagne, maar dan zou het ook wel fijn zijn als dit voor ieder weidedier geldt! Zie nog met regelmaat een geit alleen staan of een ezel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:57

Goede actie! Een paard alleen houden vind ik grenzen aan dierenmishandeling. Ook een hengst kan sociaal gehouden worden. En heb je niet de mogelijkheid om je paard sociaal te houden? Dan moet je je afvragen of je überhaupt wel een paard moet willen. Of die ene stal.

Net zoals dat het maar oh zo normaal is om paarden in de winter massaal op te hokken, tot 24/7 aan toe. Zelfs opgroeiende dieren staan dag en nacht in dezelfde stal. 'Dat is normaal in de opfok' 'Ze moeten met leeftijdsgenoten staan'. Nou mijn jaarling staat in een gemengde kudde, overdag lekker in de paddock met onbeperkt hooi en die doet het perfect. Geen haar op mijn hoofd om haar haar ren- en speelpartijen te ontnemen, omdat 'zo hoort in de opfok'. Koekoek :roll:

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:01

Goede campagne! Natuurlijk hoort een paard niet alleen in de wei.

Maar wel weer jammer dat één geïsoleerd item er uit wordt geplukt. Veel publiciteit, zielige voorbeelden, weinig onderbouwing (waar komt die 77% van Dier&Recht vandaan?). En ook nog vlak voor de Statenverkiezingen :+ ..

Voor mij is een Keurmerk Paard en Welzijn (natuurlijk, daar is ook veel kritiek op) waardevoller omdat het gaat over alle aspecten van paardenwelzijn. Ik kijk liever naar het 'totaalplaatje'.
Er zijn situaties denkbaar dat een paard met andere paarden in de wei loopt, maar wiens welzijn beslist in het gedrang is. Andersom kan ook, een paard dat alleen loopt, maar waar het verder zo goed voor elkaar is dat het toch oké is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:21

Nu bij het NOS journaal weer de herhaling over het onderwerp. Maar ze hebben het over 450 duizend paarden waarvan de helft alleen staat ( zonder andere paarden in het zicht). Eerlijk, dat geloof ik niet. Die cijfers kunnen niet kloppen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:23

Fantastische campagne, een paard hoort inderdaad niet alleen! Uitzonderingen daar gelaten maar ik kom zo vaak eenzame paarden tegen, die ik vervolgens het hele jaar door nogsteeds alleen zie staan. Sneu.

En wat eerder genoemd wordt uit het topic, ik snap de weerstand niet zo goed. Als paardenliefhebber zou het welzijn van je paard op #1 moeten staan en nogmaals, uitzonderingen daar gelaten.

Vind het altijd apart dat er altijd random dingen bij worden gehaald als 'wat een onzin doe dan ook maar een campagne voor konijnen', of dergelijk. Want eerst moeten alle misstanden in de wereld verholpen worden voordat er in de hippische sector verbeterd mag worden? |o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:23

Mwa ik denk dat dat best een eind in de richting zit, misschien niet de helft maar denk dat een zesde/kwart nog wel eens alleen zonder paardengezelschap kan staan. Groot deel daarvan is denk ik ook onzichtbaar -O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:24

Benzz schreef:
Nu bij het NOS journaal weer de herhaling over het onderwerp. Maar ze hebben het over 450 duizend paarden waarvan de helft alleen staat ( zonder andere paarden in het zicht). Eerlijk, dat geloof ik niet. Die cijfers kunnen niet kloppen.

Dat geloof ik ook niet. Ik ken er zelf 2 hier die structureel alleen staan zonder andere paarden in de buurt/zicht in de buurt, maar ook zeker 50 die gewoon samen met anderen staan. Dus ik ben heel benieuwd waar dat op gebaseerd is..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:28

Benzz schreef:

Het is natuurlijk moeilijk om exacte cijfers te geven. Zo heeft er bij ons een paard op stal gestaan waarvan de eigenaar niet wilde dat die buiten kwam. Wanneer alle paarden dus buiten waren, stond dat paard moederziel alleen op stal. Als de rest van de paarden terug naar binnen kwamen kon het paard in kwestie hen zien en horen, maar niet neuzen.
Waar zet je zo een paard in de statistieken?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:50

nuscaniels schreef:
Is al meer dan dat een stalgenoot van mij haar bijna jaarling buiten zet. Meestal red ze net geen 15 minuten per dag tijdens het uitmesten. En niet omdat bij ons de mogelijkheid er niet is om ze langer buiten te hebben.

Dan heb je het toch ook gewoon echt niet begrepen hè? Ongelooflijk.

Ik zou dat als stalhouder ook niet accepteren trouwens hoor. Niet alleen omdat het sneu is om aan te zien, maar ook omdat je naam wel in een adem met zo'n geval genoemd wordt.

Ik ken hier in de omgeving één paard wat echt alleen staat. De rest heeft allemaal wel wat in het zicht, dat de helft van de paarden alleen staat lijkt me dus ook zeer sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:52

Super standpunt. Kunnen ze zoiets ook doortrekken naar ezels? Hier in de buurt staat er namelijk 1 ezel alleen omdat die mensen hem als cadeau hebben gekregen. Het is echt zo hartverscheurend als je dat arme beest hoort balken. Er is al eens gezegd dat er 1 bij moet maar tot op heden nog niet gebeurt. ;(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:58

karuna schreef:
Femke maar binnenstaan is al verboden volgens de wet. Er is een minimale aantal uren buiten de box inmiddels al verplicht

Dit is geen wet. Er staat nergens in de wet dat een paard naar buiten moet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:07

Hier in de buurt zijn meerdere grote sportstallen, en tja, op de ene stal komen ze niet los als ze gereden worden, op de andere stal komen ze überhaupt niet los, en zéker niet bij elkaar, want paarden van dergelijke prijzen mogen geen wondjes hebben.
Een andere pensionstal komen elk paard elke dag twee uur los, alleen of met zn tweeen...

Mijn paarden kwamen vroeger in de winter ook maar een half uurtje buiten, tijdens het mesten..

Ik ben zo blij dat ik geen paarden meer heb....