Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vienna1987

Re: Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:35

Zijn ze nu lukraak aan het schieten?
Is dat niet opgelegd beleid?
Heb je daar feiten van?
Dat ze de kadavers weg halen vind ik alleen maar goed.
Dat hek is voor hun eigen veiligheid. Het is niet het enige afgesloten natuur gebied hier op aarde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:40

Ik wil niet vervelend zijn, maar er zijn weinig beheerde natuurgebieden in de wereld waar men op deze schaal dieren binnen hekken de hongerdood laat sterven. En over het algemeen probeert men een deel van het overschot aan dieren te herplaatsen. Dat doet men met leeuwen, met olifanten, de wolven last men vrij verder trekken, in heel Nederland lopen reeën vrij rond, maar hier in de Oostvaardersplassen schiet men elk ontsnapt dier dood en laat ze verhongeren tot ze niet meer op hun benen kunnen staan om dan misschien nog een genadeschot te geven. En het ergste... Men praat het nog goed ook. Terwijl men in andere natuurgebieden (SBB en natuurmonumenten) toch ook een heel ander beleid voert met dezelfde dieren.

En waarom herten uit Frankrijk laten komen terwijl je ze gratis of in elk geval goedkoper uit de Oostvaardersplassen over zou kunnen laten plaatsen? Worden die Franse herten minder gestresst van die dagenlange reis?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:51

Ach als het sterven dan zo normaal is,wat maakt het dan uit dat die dieren bij iemand in de achtertuin sterven of in de oostvaarders plassen neergeschoten of uit gehongerd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:52

joyce B schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar er zijn weinig beheerde natuurgebieden in de wereld waar men op deze schaal dieren binnen hekken de hongerdood laat sterven. En over het algemeen probeert men een deel van het overschot aan dieren te herplaatsen. Dat doet men met leeuwen, met olifanten, de wolven last men vrij verder trekken, in heel Nederland lopen reden vrij rond, maar hier in de Oostvaardersplassen schiet men elk ontsnapt dier dood en laat ze verhongeren tot ze niet meer op hun benen kunnen staan om dan misschien nog een genadeschot te geven. En het ergste... Men praat het nog goed ook. Terwijl men in andere natuurgebieden (SBB en natuurmonumenten) toch ook een heel ander beleid voert met dezelfde dieren.

En waarom herten uit Frankrijk laten komen terwijl je ze gratis of in elk geval goedkoper uit de Oostvaardersplassen over zou kunnen laten plaatsen? Worden die Franse herten minder gestresst bandje dagenlange reis?

Dat herplaatsen van overschot gebeurt echt maar relatief weinig hoor. Vrijwel overal worden populaties die te groot worden en/of overlast geven gewoon door afschot uitgedund. Zeker als het zoals hier om niet-bedreigde soorten gaat.

Verder heb je het over een gebied waar ze op grote schaal dieren achter hekken laten verhongeren. Welk gebied bedoel je daarmee? Niet (meer) de Oostvaardersplassen neem ik aan. Daar is het beleid namelijk nogal drastisch aangepast, waardoor de aantallen nu zsm zover teruggebracht worden dat ze niet massaal verhongeren.

Dan tot slot dat doodschieten van dieren als ze rondlopen waar ze niet gewenst zijn en/of gevaar of schade opleveren. Dat gebeurt echt wel op meer plaatsen dan de Oostvaardersplassen. Denk bijvoorbeeld aan de nulstand voor zwijnen die overal in Nederland geldt behalve op de Veluwe en in de Meinweg. Die zwijnen blijven echt niet allemaal vrijwillig binnen de lijntjes hoor. Daarvan eindigen er best een hoop als paté, maar ja, die lopen netjes uit het zicht van de (Rand)stedeling in gebieden waar men daar doorgaans wat nuchterder in staat.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:55

beatje schreef:
Ach als het sterven dan zo normaal is,wat maakt het dan uit dat die dieren bij iemand in de achtertuin sterven of in de oostvaarders plassen neergeschoten of uit gehongerd.

Dat lijkt mij een goed argument om massaal onze vriezers vol te leggen met wild of vee dat niet van ons is, maar dat "toch wel een keer dood zou gaan, dus waarom dan niet gewoon bij ons thuis?", of begrijp ik dat verkeerd?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:16

Jennyj01 schreef:
Karl66 schreef:
Op het moment dat een ecosysteem in evenwicht is, dan zal er net zoveel sterfte moeten zijn als dat er aanwas is, anders wordt dat evenwicht verstoord. Mensen die denken dat je zo'n evenwicht zonder consequenties kan verstoren hebben domweg teveel Bambi gekeken.

Maar dan zijn we er toch. SBB is degene die de balans verstoord. Zij hebben het hek geplaatst en halen een groot deel van de kadavers weg. Schieten lukraak af zonder selectie.
Dat jij pro SBB bent is inmiddels wel duidelijk. Maar zij staan aan de basis van deze ellende en hebben het zo ver laten komen.

Ik ben niet zozeer pro SBB maar eerder anti bullshit. En het verhaal dat de hele tijd terugkomt, dat het geen natuur kan zijn omdat er een hek omheen staat is gewoon bullshit. Onbegrensde natuur bestaat niet. Het ene natuurgebied is groter dan het andere, maar alle natuur heeft grenzen. Daar is de OVP dus geen uitzondering mee.

Maar laten we even een gedachtenexperiment uitvoeren. Stel dat de hekken verwijderd worden, dan kunnen de dieren verder trekken, krijgen zo een groter territorium en hoeven niet afgeschoten te worden. Alleen heeft dat nieuwe territorium nog steeds grenzen in de vorm van water, wegen, bebouwing of gebied dat niet geschikt is voor deze dieren. Op het moment dat er dan weer een evenwicht is gevormd, heb je een grotere groep dieren, met als gevolg meer aanwas en als consequentie meer sterfte om die aanwas in evenwicht te houden. Sterfte stopt niet door een territorium groter te maken.
Maar het belangrijkste wat je vergeet is dat er in het gebied buiten de hekken nu ook een evenwicht is. Door die hekken te verwijderen verander je dat evenwicht en de toevoer van grote grazers in dat gebied zorgt ervoor dat er minder ruimte overblijft voor de dieren die daar nu in evenwicht leven. Edelherten en reeën zijn bijvoorbeeld voedselconcurrenten van elkaar, waarbij het edelhert het sterkere ras is, dat reeën verdringt. Het weghalen van de hekken zorgt er dus voor een veel grotere sterfte onder de reeën, tot er een nieuw evenwicht is. Het is echt onzin om te beweren dat het hek de oorzaak van de sterfte is, de oorzaak is dat de natuur een evenwicht zoekt.

Het probleem van de OVP is dan ook niet dat er hekken staan, het probleem is ook niet dat er geen evenwicht is. Het probleem is dat er een groot verschil in draagkracht in het gebied is tussen de zomer en de winter. Daardoor zie je in de OVP geen stabiel evenwicht maar een langzame groei, die eens in de zoveel tijd gereset wordt door een gigantische wintersterfte, waarna de cyclus weer opnieuw begint. Afgelopen winter was zo'n resetwinter, met heel veel dode dieren als gevolg. Als zo'n reset als onacceptabel gezien wordt, dan moet je dat beleid aanpassen en dat is wat ze het afgelopen jaar hebben gedaan. Door een andere manier met afschot en beheer van de kuddegrootte wordt er voorkomen dat die reset weer opnieuw gaat plaatsvinden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:17

Voor iemand die zo anti bullshit is doe je toch hard mee. Zeker op het moment dat je jezelf enorm tegen spreekt.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:23

Jennyj01 schreef:
Voor iemand die zo anti bullshit is doe je toch hard mee. Zeker op het moment dat je jezelf enorm tegen spreekt.

Leg uit waarom spreekt zij dan zicht tegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:32

joyce B schreef:
...in heel Nederland lopen reeën vrij rond, maar hier in de Oostvaardersplassen schiet men elk ontsnapt dier dood en laat ze verhongeren tot ze niet meer op hun benen kunnen staan om dan misschien nog een genadeschot te geven. En het ergste... Men praat het nog goed ook.

Even een paar kanttekeningen ;) :

Als voorbeeld de Montferlandse bossen (in Nederland :D ). De reeën lopen daar vrij rond. Echter als ze een voet buiten het bos zetten worden ze doodgereden of afgeschoten. En als ze wel binnen het bos blijven lopen ze alsnog het risico te worden afgeschoten, simpelweg omdat er jaarlijks een percentage reeën wordt afgeschoten.

Dan stel jij dat in de Oostvaardersplassen "schiet men elk ontsnapt dier dood": dit is weer helemaal nieuw voor mij... sinds wanneer ontsnappen er dieren uit de OVP? Ik dacht dat dat niet ging door de hekken, en dat dat is waar jullie nou juist problemen mee hebben? >;)

En dan het goed praten: wat praat "men" goed? Dat suggereert dat er iets fout is, maar is dat zo? En wie bepaalt dat? Het is misschien handig om te bedenken dat je het hier hebt over een mening, geen waarheid. Ik vind namelijk niet dat "men" (SBB?) iets goed praat. Ik weet ook niet wat er fout zou moeten zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:36

vienna1987 schreef:
Jennyj01 schreef:

Leg uit waarom spreekt zij dan zicht tegen.

Nou daar ben ik ook wel benieuwd naar.
De inhoudelijke sterkste en best onderbouwde berichten komen van Karl66.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:41

Ik zie er nog niemand op reageren, maar ik vind zelf de info dat Tanja de Bode de nieuwe beheerder is wel interessant, dat wist ik nog niet. Ik ben ooit met een excursie van haar meegeweest in een ander gebied waar Koniks lopen, en ik hoop oprecht dat zij het beleid zoals zij het toendertijd uitlegde ook weet door te voeren in de ovp.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:53

Kun je ons deelgenoot maken van haar uitleg destijds? (korte samenvatting ;) )

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:58

Zolang er geen natuurlijke vijand is, zal er nooit een natuurlijk evenwicht komen.Als men zo graag GG in het gebied wil, waarom dan niet alleen vrouwelijke dieren? Waarschijnlijk omdat het dan niet meer onder re-wilding valt en er dus geen subsidies meer opgestreken kunnen worden.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:03

Niello schreef:
Zolang er geen natuurlijke vijand is, zal er nooit een natuurlijk evenwicht komen.Als men zo graag GG in het gebied wil, waarom dan niet alleen vrouwelijke dieren? Waarschijnlijk omdat het dan niet meer onder re-wilding valt en er dus geen subsidies meer opgestreken kunnen worden.

Er is wel een natuurlijke vijand dat is schaarste en weersomstandigheden.
Alleen dat is vijand die wij niet kunnen hebben!
Dit gebeurd op sommige eilanden ook.
Of bij een stenge winter bij vogels ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:11

Niello schreef:

Dat er niet alleen vrouwelijke dieren kunnen lopen is al veel vaker gezegd. Merries raken hoefbevangen als ze niet drachtig zijn. Dit zijn net als de exmoors sobere paarden en in de zomer staat er genoeg om bevangen te raken.

Het beleid is aangepast om de mensen werd in de docu gezegd, niet omdat ze zelf inzagen dat het zo niet kon.
Ik heb de helft gezien en moet zeggen dat ik de dames zelf ook niet zo handig vond overkomen, knuffelen met de paarden en dan gaan zeggen kijk ze zijn niet wild.. nee duh, als iedereen ze vanaf jongs af aan gaat knuffelen en lekkers geeft leren ze het wel af ja, en dan krijg je op een gegeven moment problemen als er mensen komen die geen eten bij zich hebben of gewoon door willen lopen.
Een reset door de natuur is ook "prima" maar zorg er dan wel voor dat ze niet lang lijden, dat doen "we" met de wildopvang in NL ook, genoeg vogels en zoogdieren die voor euthanasie gaan omdat ze niet herstellen en om verder lijden te voorkomen.
Er zijn nou eenmaal geen grote roofdieren die de zwakke grazers er uit kunnen pakken dus dan vind ik dat de mens die taak op zich moet nemen. Dat beheer is nu dan wel aangepast maar dus niet omdat ze dat zelf een goed ding vinden, dat werd letterlijk gezegd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:16

Niello schreef:

Of omdat ze dan vanzelf na een tijdje opraken? Zoals uitentreuren uitgelegd: sterfte hoort erbij en is er altijd. Zéker in een gebied waar het voedselaanbod door het jaar heen sterk varieert. Zolang er jaarlijks ongeveer evenveel geboren worden als er sterven, is die sterfte niet zo'n groot probleem. Enige lastige puntje is dat je voor die geboorten wel mannetjes nodig hebt. Iets met dat er onder zoogdieren niet heel veel gevallen van onbevlekte ontvangenis bekend zijn.

Overigens is íeder natuurlijk evenwicht, ook in de aanwezigheid van roofdieren, een dynamisch evenwicht. Aantallen zullen altijd fluctueren. Het enige wat de aanwezigheid van roofdieren verandert, is dat de evenwichtswaarden waaromheen de aantallen herbivoren schommelen, doorgaans lager liggen dan wanneer die alleen door voedselaanbod worden gereguleerd, en dat ze vaak ook minder sterk fluctueren.
Dat gezegd hebbende, zonder roofdieren stelt zich ook een evenwicht in, maar dan een dat bestaat uit een langzaam steeds groter groeiende populatie die eens in de zoveel tijd plotseling (heel) sterk instort en zich daarna weer langzaam opbouwt. Dat laatste is precies wat er voorheen in de Oostvaardersplassen ook gebeurde. Niets onverwachts eigenlijk, behalve dat die volstrekt voorspelbare ineenstorting voor velen plotseling niet te verkroppen was.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:05

Jennyj01 schreef:

Een inhoudelijke reactie waarom je dit vindt zou wel prettig zijn. Dat discussieert namelijk wat beter...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:44

Nikass schreef:
Kun je ons deelgenoot maken van haar uitleg destijds? (korte samenvatting ;) )

Ik weet niet alles meer tot in details, maar in dat gebied (wel stuk kleiner) kenden ze alle paarden, werden eens per jaar bij elkaar gedreven en van de veulens werd DNA bepaald, daarvan was de afstamming bekend. Gebied werd beheerd op draagkracht, in erg strenge winters bijgevoerd. Het 'overtollige' afgevoerd als wildernisvlees, durf niet meer te zeggen hoe de selectie was. Bij lijden door flinke verwonding oid werd er ingegrepen. Voorlichting aan wandelaars, ook om de dieren niet als knuffelpony te beschouwen en zo 'wild' mogelijk te laten zijn.
Het is al een paar jaar geleden, maar was onder de indruk van haar kennis en als zij er al even loopt geloof ik best dat ze een deel van de paarden herkent en merries en veulens kan koppelen. Niet gezegd dat er nergens eentje in een greppel kan liggen oid natuurlijk. Wij hebben daar met een groepje een paar uur rond gelopen en denk dat er voor de paarden geen plek is in ons land die dichter bij de natuur komt als daar.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:21

Karl legt anders heel duidelijk uit hoe het werkt. Ik kan er met geen mogelijkheid bullshit in die post vinden... Gewoon een super inhoudelijk bericht.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:23

Jennyj01 schreef:

Even de reacties waarin wederzijds persoonlijk wordt geworden daargelaten, ben ik toch wel benieuwd waar dan precies de bullshit staat in het bericht waar je op reageert en waar de plaatser zichzelf tegenspreekt? Ik kan het oprecht niet vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:33

dees_daan schreef:
Niello schreef:

Dat er niet alleen vrouwelijke dieren kunnen lopen is al veel vaker gezegd. Merries raken hoefbevangen als ze niet drachtig zijn. Dit zijn net als de exmoors sobere paarden en in de zomer staat er genoeg om bevangen te raken.

Het beleid is aangepast om de mensen werd in de docu gezegd, niet omdat ze zelf inzagen dat het zo niet kon.
Ik heb de helft gezien en moet zeggen dat ik de dames zelf ook niet zo handig vond overkomen, knuffelen met de paarden en dan gaan zeggen kijk ze zijn niet wild.. nee duh, als iedereen ze vanaf jongs af aan gaat knuffelen en lekkers geeft leren ze het wel af ja, en dan krijg je op een gegeven moment problemen als er mensen komen die geen eten bij zich hebben of gewoon door willen lopen.
Een reset door de natuur is ook "prima" maar zorg er dan wel voor dat ze niet lang lijden, dat doen "we" met de wildopvang in NL ook, genoeg vogels en zoogdieren die voor euthanasie gaan omdat ze niet herstellen en om verder lijden te voorkomen.
Er zijn nou eenmaal geen grote roofdieren die de zwakke grazers er uit kunnen pakken dus dan vind ik dat de mens die taak op zich moet nemen. Dat beheer is nu dan wel aangepast maar dus niet omdat ze dat zelf een goed ding vinden, dat werd letterlijk gezegd.

Hoezo zouden merries hoefbevangen worden als ze niet drachtig worden?De meeste van onze merries worden nooit drachtig en zolang ze jong zijn ook niet hoefbevangen. Dat is een rotziekte,maar meestal pas bij oudere paarden,zowel merries als ruinen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:34

Tijdig beheer kan, laten verhongeren niet. Wettelijk geldt er nog steeds een zorgplicht, ook voor de zgn. Wilde dieren. Het excuus van hoefbevangenheid slaat idd nergens op. Ook daar kun je overigens op selecteren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:36

oomens schreef:
Jennyj01 schreef:

Even de reacties waarin wederzijds persoonlijk wordt geworden daargelaten, ben ik toch wel benieuwd waar dan precies de bullshit staat in het bericht waar je op reageert en waar de plaatser zichzelf tegenspreekt? Ik kan het oprecht niet vinden.

Dat is dan jammer voor je.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 31-12-18 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:37

Na enig nadenken, denk ik wel te weten wat ze bedoelt. Ik denk dat ze het idee dat bij een populatie in evenwicht de aanwas en sterfte in evenwicht is in tegenspraak vindt met het verhaal in de OVP dat de populatie langzaam groeit en bij een slechte winter crasht. Alleen is dat geen tegenspraak, want in de OVP heb je ook een evenwicht. Alleen de aard van het gebied, het gigantische verschil in zomerdraagkracht en winterdraagkracht, zorgt ervoor dat de sterfte die voor het evenwicht moet zorgen niet een jaarlijkse balans is, maar eentje die eens in de zoveel jaar met een gigantische sterfte het evenwicht herstelt. Daarmee is er nog steeds een evenwicht, alleen eentje die wij als mensen niet zo acceptabel vinden.

Maar ik kan me vergissen en als ze iets anders bedoelt, dan hoor ik dat graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:01

anjali schreef:
Hoezo zouden merries hoefbevangen worden als ze niet drachtig worden?De meeste van onze merries worden nooit drachtig en zolang ze jong zijn ook niet hoefbevangen. Dat is een rotziekte,maar meestal pas bij oudere paarden,zowel merries als ruinen.

Onze merries zijn dan ook niet gefokt op soberheid. Er zijn er trouwens genoeg die wel bevangen raken en hoeveel hectare grasland hebben zij waar ze van kunnen eten? 1? Verdiep je eens in de rassen en hoeveel ruimte ze in de zomer hebben, kijk dan eens naar hoeveel van die ruimte grasland is, zo gek is het dan niet dat ze bevangen gaan raken want in de zomer kunnen ze de hele dag door eten. Zonder het hele voortplantingsgebeuren hebben ze nog minder nodig dan nu dus als je er alleen maar merries in zou zetten dan kunnen de activisten gaan demonstreren met graasmaskertjes.
Onze paarden zijn niet te vergelijken met de dieren daar, de rassen niet en de omstandigheden waarin ze leven niet. Dat moeten mensen zich eens realiseren.