Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:54

Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 23-12-18 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniemk2

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:59

Ik ga al onze paarden direct weer laten enten voor de zekerheid.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:59

Harry72 schreef:
Maartje1990 schreef:
Morgen mogelijkheid om tussen 12 en 2 paarden tr laten vaccineren bij paardenkliniek venlo wellicht interessant voor sommige hier

[ [url=m/wuhqhG.png]Afbeelding[/url] ]

Lekker handig om nu te gaan verzamelen.
Er hoeft maar 1 paard tussen te zitten die al besmet is ,en het feest is compleet.
Als er bij de koeien of varkens iets uitbreekt is er haast gelijk een stand stil.
En word bij dreiging alleen al contact en verzamelen afgeraden.
En wat doen ze nu ??? en ook nog een DAP die het organiseert |o |o |o |o
En op de trailer /wagen laten staan helpt NIET.
Griep gaat ook door de lucht.
De veearts huppelt van trailer naar trailer.
En vergeet niet ,ook met de adem kun je een griepvirus overbrengen. |o |o |o

Idd en die kliniek denkt ook gelijk :$ Ping-ping :$

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:16

Maartje1990 schreef:
Morgen mogelijkheid om tussen 12 en 2 paarden tr laten vaccineren bij paardenkliniek venlo wellicht interessant voor sommige hier

BELACHELIJK! Wat een risico's worden hiermee genomen op het gebied van mogelijke besmetting en een aanslag op de weerstand.
Wel lekker cashen voor de kliniek.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:30

Mijn paarden zouden 12/2 weer ingeënt moeten worden,
maar het lijkt me als je nu ent en het is een gemuteerde versie dat het ook niet helpt??

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:41

Volgens mij wordt er weer paniek gezaaid om niks. Onze paarden moeten in februari weer geënt worden en dus een 'riscogroep' en onze shet is helemaal niet geënt. Ik ga nu toch niet meer halsoverkop enten, heeft toch geen nut en door de enting gaat de weerstand al iets omlaag.

We hebben nu toch 2 weken kerstvakantie van de vereniging en ook geen wedstrijden, dus zal wel goed komen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:57

wat een hysterie.
dat inloopuur lijkt mij ook niet echt handig. juist alle beesten op 1 plek en dan lekker kruisbesmetten via de dierenarts. beetje jammer. volgens mij proberen ze gewoon geld te verdienen uit alle onruststokerij.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:58

NenaC schreef:
wat een hysterie.
dat inloopuur lijkt mij ook niet echt handig. juist alle beesten op 1 plek en dan lekker kruisbesmetten via de dierenarts. beetje jammer. volgens mij proberen ze gewoon geld te verdienen uit alle onruststoker.

Eerlijk? Dit was ook mijn idee.. :=

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:04

Wat een heisa in inderdaad. Wij krijgen zelf ook griep.
Scheelt wel dat mijn paard afgelopen dinsdag nog geënt is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:55

Wat een hysterie!
Toevallig word mijn paard morgen geënt, maar zou niet per direct laten enten (of überhaupt naar een inloopspreekuur) omdat er in de media zoveel aandacht aan word besteed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 01:39

Myrthe3 schreef:
Dus de enting helpt niet?

Wel maar paarden die 5+ maanden geleden zijn geent lopen meer risico

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:56

De mijne wordt 1 keer per jaar ingeent, de andere 2 op stal zijn niet ingeent. Vaker dan 1 keer per jaar ga ik niet doen. Allereerst is het paspoort nu al vol, de dierenarts schrijft een volgende keer in de kantlijn bij en de daarop volgende keer gaat ie de pagina 'anders dan influenza' aanpassen door 'anders dan' weg te strepen, dan hoef ik geen nieuw paspoort aan te schaffen heeft ie me verzekerd. Paard is nog maar 15 en paspoort is nu al vol. Dat klopt gewoon niet immers. Ze zouden voor 60 injecties een paspoort moeten maken, dan kun je 2 keer per jaar (en deed ik nog maar 1 keer per jaar).
Maar ik vind het ook vooral een hoop hysterie om niets. Mijn paard heeft als twenter ook een keer griep gehad, en was wel ingeent. Mensen worden ook een keertje ziek hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:06

Nou als er zo met een uitbraak van rhino of droes werd gereageerd zouden er een stuk minder paarden daaraan overlijden :roll:

Kijk influenza is niet fijn voor een paard, maar ze gaan er niet dood aan. Of je moet complicaties hebben maar dat geldt bij elke ziekte.
Ik vind het een enorme hysterie die er echt niet toe gaat lijden dat mensen een paar weken niet op wedstrijd gaan, of niet naar een manege, etc, sterker dat deed zelfs de KNHS niet midden in de rhino uitbraak periode tijdens de kampioenschappen destijds >;) (iets met goed voorbeeld doet goed volgen???).

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:55

Harry72 schreef:
Maartje1990 schreef:

Lekker handig om nu te gaan verzamelen.
Er hoeft maar 1 paard tussen te zitten die al besmet is ,en het feest is compleet.
Als er bij de koeien of varkens iets uitbreekt is er haast gelijk een stand stil.
En word bij dreiging alleen al contact en verzamelen afgeraden.
En wat doen ze nu ??? en ook nog een DAP die het organiseert |o |o |o |o
En op de trailer /wagen laten staan helpt NIET.
Griep gaat ook door de lucht.
De veearts huppelt van trailer naar trailer.
En vergeet niet ,ook met de adem kun je een griepvirus overbrengen. |o |o |o

*\o/* *\o/* *\o/*

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:59

germie schreef:
De mijne wordt 1 keer per jaar ingeent, de andere 2 op stal zijn niet ingeent. Vaker dan 1 keer per jaar ga ik niet doen. Allereerst is het paspoort nu al vol, de dierenarts schrijft een volgende keer in de kantlijn bij en de daarop volgende keer gaat ie de pagina 'anders dan influenza' aanpassen door 'anders dan' weg te strepen, dan hoef ik geen nieuw paspoort aan te schaffen heeft ie me verzekerd. Paard is nog maar 15 en paspoort is nu al vol. Dat klopt gewoon niet immers. Ze zouden voor 60 injecties een paspoort moeten maken, dan kun je 2 keer per jaar (en deed ik nog maar 1 keer per jaar).
Maar ik vind het ook vooral een hoop hysterie om niets. Mijn paard heeft als twenter ook een keer griep gehad, en was wel ingeent. Mensen worden ook een keertje ziek hoor.

Zolang je niet op wedstrijd gaat is dat geen probleem nee. Ga je wel op wedstrijd en ze controleren dan mag je niet mee doen.

Je hoeft er ook geen nieuw paspoort voor te hebben. Ik kon mijn paspoort opsturen naar t stamboek en die hebben toen nieuwe pagina`s bij gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:07

Een influenza infectie is toch een stuk heftiger dan de veel voorkomende rhino verkoudheidsvorm.
De aanslag op de luchtwegen en longen kunnen groot zijn en je paard kan restverschijnselen houden. Dus ja, ik ent toch nog maar een keer extra, voor die paar tientjes.

Paarden (longen) kun je overigens niet vergelijken met mensen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:24

VanHuisUit schreef:
Nou als er zo met een uitbraak van rhino of droes werd gereageerd zouden er een stuk minder paarden daaraan overlijden :roll:

Kijk influenza is niet fijn voor een paard, maar ze gaan er niet dood aan. Of je moet complicaties hebben maar dat geldt bij elke ziekte.
Ik vind het een enorme hysterie die er echt niet toe gaat lijden dat mensen een paar weken niet op wedstrijd gaan, of niet naar een manege, etc, sterker dat deed zelfs de KNHS niet midden in de rhino uitbraak periode tijdens de kampioenschappen destijds >;) (iets met goed voorbeeld doet goed volgen???).

Nou ik zou me niet vergissen in paarden influenza.

Daar gaan weldegelijk paarden aan dood. Het is echtheftiger dan de menselijke variant.

Ben het met je eens dat er geen rede voor hysterie heft te zijn. En ik zou graag alle paarden tegen rhino geënt zien.

Maar een waarschuwing vind ik niet meer dan terecht.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:36

Is inmiddels al bekend om welke regio het gaat. Tot nu toe lees ik alleen midden en zuiden van het land, dat is een erg ruim begrip.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:41

__elise__ schreef:
Is inmiddels al bekend om welke regio het gaat. Tot nu toe lees ik alleen midden en zuiden van het land, dat is een erg ruim begrip.

Noord-Limburg en Oost-Brabant. Nog steeds vrij ruim, maar al specifieker dan ‘midden’ en ‘zuiden’.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:03

Bij anky is er niks aan de hand!

Afbeelding

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:26

Ik zal als mijn paard het niet gehad had nu ook zeker niet hals over kop gaan enten. Mijn paard is altijd geïnt geweest enkel nu 4 jaar niet omdat ze niet op wedstrijd gaat en eigenlijk maar met 1 pony contact heeft en die ook alleen met haar. Het is dus gewoon pech hebben dat ze het dit jaar toevallig wel heeft gekregen. Ik ga volgend jaar pas weer enten, Dit omdat ze nu ook wel wat ouder word en ik het haar volgend jaar wil besparen voor zo ver het kan.

Paard is er zelf bovenop gekomen. Heb haar nu wel onder de dekens staan normaal altijd in haar eigen vacht, heb wat muesli, lijnzaadolie en een supplement voor verkoudheid en hoest bijgegeven en gelukkig is het toen binnen 1 week zowat weg gegaan. Dus geen zorgen, het klinkt heftiger dan dat het is (in mijn geval dan )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:45

VanHuisUit schreef:

Influenza is juist wel flink dodelijk bij paarden, daarom zijn ze in Australie ook behoorlijk voorzichtig met importeren.

De paniek slaat echter nergens op. Liever juist even niet ergens heen met je paard.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:15

Wat een angstzaaierij ineens?
Jaren terug heb ik met 2 paarden meegemaakt dat ze doodziek werden door een influenza besmetting ondanks altijd keurig vaccineren. Het ene paard kreeg als complicatie er zelfs een fikse longontsteking bij. Hoezo krijgen ze de influenza infectie milder als ze gevaccineerd zijn?
Mijn ervaring was helaas het tegenover gestelde.

Sinds 2004 vaccineer ik helemaal niet meer. En quess what? Veel gezondere paarden. Geen snotneuzen meer en als ze al 's een kleine infectie onder de leden hebben dan is het met 3 dagen over. Koorts geeft een booster voor het immuunsysteem dus zo'n ramp is het helemaal niet dat ze een keer een paar daagjes ziek zijn. Het enige nadeel is dat ik niet meer naar wedstrijden kan maar dat heb ik er graag voor over.
Ik geloof dat vaccinaties het natuurlijke immuunsysteem van paarden onderdrukt i.p.v. oppept. Met als gevolg dat als er zoals nu een keer een influenza virus over komt waaien, dan zijn er een heleboel paarden de klos. Ook de gevaccineerden.

Toevallig kreeg ik vanochtend onderstaande artikelen in mijn mailbox van Wanttoknow. De klokkenluider van o.a. vaccinatiebeleid. Weliswaar gaat dit over de humane vaccinaties maar trek het maar rustig door naar ook dierenvaccinaties.

Eindelijk een onderzoek tussen gevaccineerde en ongevaccineerde kinderen!
https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... ccineerde/

En dan deze. Een vaccinatie schandaal aan het licht in Italië. Een diepgaand onderzoek naar de Infanrix-Hexa van GSK. Een 6 in 1 vaccinatie voor kinderen waar geen enkel antigeen stof tegen 1 van de 6 ziektes bleek te zitten maar wel andere chemische rommel.

https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... het-licht/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:33

henny_w schreef:
Wat een angstzaaierij ineens?
Jaren terug heb ik met 2 paarden meegemaakt dat ze doodziek werden door een influenza besmetting ondanks altijd keurig vaccineren. Het ene paard kreeg als complicatie er zelfs een fikse longontsteking bij. Hoezo krijgen ze de influenza infectie milder als ze gevaccineerd zijn?
Mijn ervaring was helaas het tegenover gestelde.

Je zult nooit weten hoe het met dat paard zou zijn afgelopen als het niet gevaccineerd zou zijn geweest. Misschien milder maar misschien ook niet.

Vaccineer je ook niet tegen tetanus?

Overigens vind ik de hysterie ook wel wat overdreven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:43

Ehm angstzaaierij??
In Italie hebben tijdens een meerdaagse wedstrijd vorige week 8 paarden een kliniek moeten bezoeken vanwege influenza. Er waren er nog veel meer ziek die op de stal behandeld konden worden. Maar zo zie je hoe snel een besmetting kan gaan. Deze paarden werden overigens ook meerdere keren per Jaar ingeënt.
Symptomen waren ook koorts, lusteloos en dikke benen.
Ik was blij er geen paarden van mezelf bij waren.