xyzutu2 schreef:Ik lees de brief alsof het stamboek geen keuringen meer mag houden met blokstaarten, maar dat geldt volgens mij niet voor reguliere dressuurwedstrijden. Als je met een door een ongeluk gecoupeerde Andalusier naar een reguliere dressuurwedstrijd gaat heb je namelijk ook geen dierenartsverklaring nodig.
Artikel 1 lid 12 van het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS:
Paarden die ziek zijn (waaronder ook kreupelheid valt) en hoogdrachtige merries mogen niet worden uitgebracht op wedstrijden. Dit geldt tevens voor paarden, geboren na 2005, waarvan de staart gecoupeerd is.
Aangezien nagenoeg alle wedstrijden onder de vlag van de KNHS georganiseerd worden is een gecoupeerd paard al uitgesloten van deelname aan wedstrijden. Dus ook die door een ongeluk gecoupeerde Andalusiër mag niet deelnemen, tenzij het betreffende paard voor 2005 geboren is.
Daphara schreef:Maar ook een gecoupeerd paard verdient een goed thuis en een lieve baas. Het kan ook zijn dat een gecoupeerd paard gekocht is ondanks dat die een gecoupeerde staart heeft, gewoon omdat het dier een gouden karakter heeft.
Ik praat het couperen absoluut niet goed, maar het paard zelf kan er ook niets aan doen en deze verdient het niet per definitie om in een worst te verdwijnen.
Verander in jouw redenatie "gecoupeerd paard" eens door "broodfok pup/kitten". In het laatste geval roept iedereen altijd heel hard (en terecht) dat je meehelpt met het in stand houden van broodfok door zo'n pup/kitten te kopen. En dat geldt mijn inziens net zo voor bewust gecoupeerde paarden. Door ze aan te schaffen, zeker na instellen van het coupeerverbod in NL, heb je gewoon een bijdrage geleverd aan het in stand houden van deze gewoonte. Als de fokker het gecoupeerde veulen niet kwijt raakt, maar wel een "bestelling" heeft voor het veulen van het jaar erop, mits er een staart aan zit, dan is het snel over.