Elisa2 schreef:Lees het hele topic en oordeel dan...hetzelfde geld voor Raafsmits.
Duidelijk dat jullie echt geen idee hebben hoe de handel er in de paardenwereld uit ziet..en dan bedoel ik niet de markt.
Een beetje ervaren paardenmens weet ook hoe er met veulens omgegaan word en hoe je er net wat meer over te zeggen hebt als je gebruik maakt vd staartwortel op de rug, en dat dat veiliger en beter voor het dier is dan om aan het hoofd te staan trekken.
Ik vind het jammer dat er zoveel geroepen word door mensen die niet "weten" hoe het allemaal in elkaar zit, maar wel direct een oordeel hebben klaar staan.
Dat is een aanname.
Waarom zou je er vanuit gaan dat men "niet weet hoe het allemaal in elkaar zit?".
Is het niet JUIST "omdat men weet hoe het in elkaar zit" dat men zich ertegen verzet.
Ik kom van het platteland, de veemarkt vond mijn hele leven zelfs bij mij in de straat plaats. Ik heb veel meer gezien dan me lief is. Juist door het weten, WEET ik wat me tegenstaat.
En wat jonge dieren betreft. Ook daar biedt voortschrijdend inzicht uitkomst.
Als wij vroeger de veulens ontwormden en halsterden ging dat er vrij ruig aan toe. Nieuwe inzichten maken dat je het veel beter voorbereid waardoor het uiteindelijk geen strijd hoeft te zijn.
Enfin... ik denk dat het handig is te weten "hoe iets werkt" alvorens je ertegen te verzetten soms, maar sommige zaken zijn heel klip en klaar niet wenselijk. Daar hoef je geen ervaringsdeskundige voor te zijn.