Deel paarden Oostvaardersplassen gaat verhuizen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:36

Paintlinger schreef:
Morgen 30 september 12 uur grote demonstratie centrum lelystad.

Kom als je ook wil dat de dieren de 'gehouden'status krijgen.

En dan deze winter weer klagen dat ze allemaal dood gaan van de honger?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:47

Almighty schreef:
Als de koningspaarden niet herplaatst kunnen worden kunnen ze die toch ook bij een stal plaatsen en rijwaardig maken? Zeker de jongere dieren maken kans tam worden.

zien er niet echt rijbaar uit. en wat van inteelt? en lichamelijk gezond om mens te dragen?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:10

speurneusc schreef:
Almighty schreef:
Als de koningspaarden niet herplaatst kunnen worden kunnen ze die toch ook bij een stal plaatsen en rijwaardig maken? Zeker de jongere dieren maken kans tam worden.

zien er niet echt rijbaar uit. en wat van inteelt? en lichamelijk gezond om mens te dragen?

Jonge Konik's zijn zeer zeker wel mak te maken,kijk heel even in het topic dat vandaag in uitgelicht staat over mijn konik Vaiana. We hebben haar met 6 andere in april uit een slachthuis gehaald en alle 6 de pony's zijn inmiddels tam/mak waarvan er 1 zelfs een "kinder" pony is..

Ik snap dat vangen en veilen zoals ze in Duitsland met de dülmer paarden doen er voor ssb niet inzit maar had er anders zo graag weer een aantal mak willen maken 1 van gaafste/leerzaamste dingen die ik ooit heb gedaan.

mvdende

Re: Deel paarden Oostvaardersplassen gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:25

Even de hongersnood van afgelopen winter daar gelaten, die herten hebben toch een heel prima leven? Worden in vrijheid geboren en mogen net zo lang bij de moeder lopen als ze willen. De winter is wat lastiger, maar als er een normale populatie loopt, vormt dag geen probleem. Als de herten 1 a 2 jaar oud zijn, vallen ze "ineens" dood neer door een kogel. Ik zeg dat eerlijker vlees bijna niet bestaat. Natuurlijk mag het aantal dieren niet te groot zijn zodat ze de winter gemakkelijk overleven en de jagers moeten kundig genoeg zijn om het met 1 schot te kunnen dooden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:51

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:12

Tja... helaas vinden veel mensen afschieten nog steeds heel erg.

Ik vind afschieten natuurlijk ook niet leuk. Ik zou het zelf ook niet kunnen..
Ik ben blij dat er mensen zijn die dat wel kunnen!
mvdende schreef:
Even de hongersnood van afgelopen winter daar gelaten, die herten hebben toch een heel prima leven? Worden in vrijheid geboren en mogen net zo lang bij de moeder lopen als ze willen. De winter is wat lastiger, maar als er een normale populatie loopt, vormt dag geen probleem. Als de herten 1 a 2 jaar oud zijn, vallen ze "ineens" dood neer door een kogel. Ik zeg dat eerlijker vlees bijna niet bestaat. Natuurlijk mag het aantal dieren niet te groot zijn zodat ze de winter gemakkelijk overleven en de jagers moeten kundig genoeg zijn om het met 1 schot te kunnen dooden.

Hier ga ik helemaal in mee!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:38

idinn schreef:
Paintlinger schreef:
Morgen 30 september 12 uur grote demonstratie centrum lelystad.

Kom als je ook wil dat de dieren de 'gehouden'status krijgen.

En dan deze winter weer klagen dat ze allemaal dood gaan van de honger?

Eerst even verdiepen graag wat 'gehouden status' inhoudt..... voordat je commentaar leverd ;) thanks
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 03-10-18 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:43

Bravura schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/5488184/actievoerders-protesteren-afschieten-herten-in-oostvaardersplassen.html

Het spijt me geweldig maar wat een malloten. Ze voeren tegenwoordig actie om actie te voeren maar gebruiken hun grijze massa zeer zeker niet in deze.

Dankjewel....heel aardig van je.

Alle actievoerders (stuk voor stuk) zijn allemaal geheel op de hoogte.
Zowel van de situatie als van hoe er daar politiek en juridisch dwaling op dwaling gaande is.

Deze actie was helemaal niet vanwege die 1000 herten.
Oké, ja dat zouden we graag anders zien (en dat kan ook).

Deze actie was vooral om te strijden voor de 'gehouden status'.
Dwz dat de dieren nooit meer zo aan hun lot over gelaten mogen worden omdat het zogenaamd wild is.

Nu zwaaien een aantal ecologen de scepter met SBB als marjonetten om de 'natuurlijke processen' tw promoten.
Dwz laten creperen en verhongeren.
Maar wanneer dit achter een hek plaatsvind in een veel te kleine ruimte is dit gewoon puur sadisme.

Na het afschot gaan deze walgelijke 'natuurlijke processen'gewoon weer verder.....want dat vinden ze prachtig.

Dát is waar het om ging.
Hopelijk is het zo iets duidelijker voor jullie.

Overal is een prima oplossing voor.
Die zelfs niet vergezocht is.... maar de WIL is er niet.

Het verbaasd me wederom weer hoeveel toetsenbordridders hier gaan lopen roeptoeteren terwijl jullie duidelijk geen idee hebben hoe de vork in de steel zit.

IMJ

Re: Deel paarden Oostvaardersplassen gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:03

Als je ze laat leven is er volgend jaar een nog groter probleem.. en ndaarna nog groter, waarna de kudde inmiddels verdubbelt etc..

Hoe moet dat dan? Steeds meer bijvoeren? Anticonceptie? (wat ik prima vindt maar voor nu en komende winter is dat even geen oplossing)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:20

IMJ schreef:
Als je ze laat leven is er volgend jaar een nog groter probleem.. en ndaarna nog groter, waarna de kudde inmiddels verdubbelt etc..

Hoe moet dat dan? Steeds meer bijvoeren? Anticonceptie? (wat ik prima vindt maar voor nu en komende winter is dat even geen oplossing)

Alle paarden en runderen eruit.
De herten zitten dan qua aantal binnen het quotum.

Die darten met pzp (anticonceptie).... dan groeit de populatie niet meer.
Uiteindelijk ga je dan uitsterven naar helemaal geen grote grazers meer.
In de tussentijd alleen afschot als ICMO2 in treedt.

De grote grazers zijn ooit illegaal uitgezet door Frans Vera.... later pas zijn ze gelegaliseerd.
Maar dit gebied is niet geschikt voor deze dieren....en het was ook nooit de bedoeling.
Daarnaast is het 1 grote inteeltbedoeling door gebrek aan beheer.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:24

Paintlinger schreef:

En hoe moet dat dan met de vogels die een begraasd gebied nodig hebben om te broeden of te eten?
Helemaal geen grote grazers is ook geen oplossing.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:26

JewEmm schreef:
Paintlinger schreef:

En hoe moet dat dan met de vogels die een begraasd gebied nodig hebben om te broeden of te eten?
Helemaal geen grote grazers is ook geen oplossing.

Seizoensbegrazing dmv een herder.
Maar vlak de ganzen niet uit... 8 ganzen eten evenveel als 1 grote grazer.
En met 30.000 stuks dragen die dus flink bij