Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:26

Is dan bevestigd dat bovenstaande de reden is dat hij stopt? Want dat lees ik nergens?
Wel dat hij zich een vijfde wiel voelde, maar dat hoeft niet per sé te maken te hebben met de rijmethodes.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:32

Cayenne schreef:
Is dan bevestigd dat bovenstaande de reden is dat hij stopt? Want dat lees ik nergens?
Wel dat hij zich een vijfde wiel voelde, maar dat hoeft niet per sé te maken te hebben met de rijmethodes.

Dat komt naar voren in het interview van de nos.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:33

Hij verwoordt het heel diplomatiek, maar inderdaad.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:15

lotje5lotje schreef:
Ik verbaas me ook al jaren dat bijvoorbeeld in Duitsland Ingrid Klimke of Uta Graf nooit eens in een team worden opgenomen, deze dames zijn het voorbeeld van vriendelijk rijden. Maar blijkbaar te weinig spektakel.....

Maar dat is precies mijn punt. Het gaat niet alleen om de Nederlandse dressuur-scène, het is wereldwijd zo dat de meest spectaculaire en/of de meest precieze vertoningen de hoogste punten krijgen. Hoe dat bereikt wordt,.......???? Als er maar geen bloed vloeit.
Dat licht aan de verkeerde doelstelling van de dressuurwedstrijd. Voorop staat maximalisering van de beweging en precisie, als het dat ook licht en ongedwongen uitziet is dat mooi meegenomen, en zo wordt gepunt.
TERWIJL HET JUIST ANDERSOM ZOU MOETEN ZIJN. Dat is tekstueel best in het FEI-reglement vast te leggen. Maar zolang dat niet verandert, zie ik geen mogelijkheid om van deze misstanden, op de lange termijn, af te komen.

Riel

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:54

Respect voor Rien van der Schaft! Fijn dat hij kiest voor zichzelf en doet wat goed voelt voor hem!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:59

Evelijn schreef:
Of ze gaan eerst op hun bek in Tryon.. waar de ruiters eerst allemaal andere dingen de schuld gaan geven...

Wanneer ga je op je bek? Als de Nederlandse ruiters bij de 1e 20-25 eindigen, dan doen ze het toch internationaal goed? Er kan er maar 1 de winnaar zijn. Wij zijn ook nog steeds maar een klein landje; we hebben grote successen gehad, maar dat is uitzonderlijk. Dat geldt imo voor de meest sporten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:07

Electra63 schreef:
Evelijn schreef:
Of ze gaan eerst op hun bek in Tryon.. waar de ruiters eerst allemaal andere dingen de schuld gaan geven...

Wanneer ga je op je bek? Als de Nederlandse ruiters bij de 1e 20-25 eindigen, dan doen ze het toch internationaal goed? Er kan er maar 1 de winnaar zijn. Wij zijn ook nog steeds maar een klein landje; we hebben grote successen gehad, maar dat is uitzonderlijk. Dat geldt imo voor de meest sporten.

We hebben Duitsland nog niet kunnen evenaren in het hooghouden van een dergelijk sterke positie.

Sportief gezien is het natuurlijk als Nederland ver beneden de maat om niet met het gehele team in de top 10 terecht te komen. De oogkleppen zijn enige jaren geleden opgegaan. We stonden op eenzame hoogte qua ontwikkeling (of moet ik zeggen aanwas jong talent die nodig is vanwege de VOC mentaliteit), en zijn niet verder gaan ontwikkelen.
Dit zal je in Duitsland niet snel zien...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:58

Electra63 schreef:
Evelijn schreef:

Mevrouw Evelijn, niet sarcastisch bedoelt, maar ik had u niet ingeschat als iemand die zich erg druk zou maken als het Nederlandse Team op de "bek"gaat. Ik had eerder de indruk dat u het erg zou vinden indien een lelijk rijdend team daar ook nog eens voor beloond zou worden. Nogmaals dit is een opmerking/vraag zonder een dubbele bodem, niets negatiefs wordt ermee bedoeld.
Dat men bij een eventueel echec naar een zondebok zal willen zoeken, wijst dan ook alleen maar op hun eigen kwaliteit denk ik zo. Verstandige mensen kijken naar zichzelf, en trachten eerst daar de oorzaak te vinden.
Maar of dat ervoor zorgt dat ze in de toekomst mooier of fijner gaan rijden? Daar heb ik mijn twijfels aan. Ik heb het hierboven al geschreven, daarvoor moet er fundamenteel iets veranderen.

Mevrouw Electra: Ik denk dat er niets zal gebeuren. U hebt hierboven [of op de vorige pagina] heel precies en, mijn inziens, heel correct weergegeven waarom de missie van meneer van de Schaft niet kon slagen: men blijft trouw aan de trainer die ervoor gezorgd dat men in het team is gekomen. Dat houdt ook in dat het verdwijnen van meneer van der Schaft, niet echt als een gemis ervaren zal worden.
En Ja, een plaats onder eerste 20/30 is zeker ook eervol. Echter heb ik het gevoel dat veel personen hier minder met de wedstrijdprestaties bezig zijn, als dat zij hoopten dat meneer van der schaft een verandering in het rijden van de team-leden te weeg kon brengen. In die zin, heb ik de indruk dat zelf een hoge notering velen hier, incluis mijzelf, niet gelukkiger zouden maken.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:02

Als stelselmatig laag punten van de huidige Nederlandse top zou helpen om de wijze van rijden te veranderen, dan zou ik dat alleen maar toejuigen.

Al ben ik het niet met je eens dat het een wereldwijd probleem is Kadankovitch, als je ziet hoe Duitsland, Denemarken, USa en Engeland zijn gaan rijden de afgelopen jaren, dan is dat weer dressuursport zoals het hoort en daarom enorm genieten ( mijn inziens).

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:39

Careri18 schreef:
Als stelselmatig laag punten van de huidige Nederlandse top zou helpen om de wijze van rijden te veranderen, dan zou ik dat alleen maar toejuigen.

Al ben ik het niet met je eens dat het een wereldwijd probleem is Kadankovitch, als je ziet hoe Duitsland, Denemarken, USa en Engeland zijn gaan rijden de afgelopen jaren, dan is dat weer dressuursport zoals het hoort en daarom enorm genieten ( mijn inziens).

Ik geef zeker toe dat in alle andere vooraanstaande landen, de topruiters fijner zijn gaan rijden. Daar hebt u zeker gelijk in.
Maar dat zie ik niet terug als in de subtop zie van de landen die u noemt. Daar wordt toch ook veel en sterk gewrongen, gekneveld en geprikt. En dat betreft, wat Duitsland betreft ruiters die, als ze inwoners van een ander land zouden zijn internationaal op hoog niveau zouden meerijden.

Ik vind sowieso dat ruiters die op die manier rijden nooit hoge punten zouden mogen krijgen. Jammer is eigenlijk dat, inderdaad alleen lage punten deze ruiters zal aanzetten om anders te rijden. Terwijl eigenlijk,..... ze gewoon zouden moeten inzien dat zo knevelen niet juist is. Niet elk doel heiligt de middelen.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:43

Ik ga volgende week weer naar het Bundeschampionate en eerlijk, 10 jaar geleden vond ik dat al een verademing qua rijderij, ik verwacht dat ik dat weer vind.

Maar ik vraag mij de afgelopen 2 dagen ook echt af hoe de ruiters zich voelen, voelen ze zich superieur? Die vd schaft snapt het niet, of denken ze..........jeetje, ik ben beschuldigd van dieronvriendelijk paardrijden, hoe ga ik dat oplossen?

Zelf zou ik mij als het laatste voelen, maar ik betwijfel of onze top zich zo voelt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:16

Janine1990 schreef:
Electra63 schreef:

We hebben Duitsland nog niet kunnen evenaren in het hooghouden van een dergelijk sterke positie.

Sportief gezien is het natuurlijk als Nederland ver beneden de maat om niet met het gehele team in de top 10 terecht te komen. De oogkleppen zijn enige jaren geleden opgegaan. We stonden op eenzame hoogte qua ontwikkeling (of moet ik zeggen aanwas jong talent die nodig is vanwege de VOC mentaliteit), en zijn niet verder gaan ontwikkelen.
Dit zal je in Duitsland niet snel zien...

Je kan ons kleine Nederland toch niet vergelijken met Duitsland?
Anky was de enige echte uitzondering. Edward en Adelinde hebben ook goed gepresteerd, maar we zijn niet te vergelijken met Duitsland en Engeland.

Wat aanwas van jong talent betreft: we zijn de laatste jaren behoorlijk internationaal succesvol: bij de pony's, junioren, young riders enz.
Met name Daphne van Peperstraten is zeer succesvol, dus wie weet.....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:12

Careri18 schreef:
Ik ga volgende week weer naar het Bundeschampionate en eerlijk, 10 jaar geleden vond ik dat al een verademing qua rijderij, ik verwacht dat ik dat weer vind.

Maar ik vraag mij de afgelopen 2 dagen ook echt af hoe de ruiters zich voelen, voelen ze zich superieur? Die vd schaft snapt het niet, of denken ze..........jeetje, ik ben beschuldigd van dieronvriendelijk paardrijden, hoe ga ik dat oplossen?

Zelf zou ik mij als het laatste voelen, maar ik betwijfel of onze top zich zo voelt.

Ik zelf vind het ook een verademing om het rijden in Duitsland te zien, in vergelijking met de BENELUX, maar echt helemaal bevredigend vind ik het niet.
Ik zie mij ideaal bij sommige ruiters, met verschillende achtergronden/landen. Soms merk ik dat een trainer bij de ene ruiter wel doordringt, en bij de ander niet [ook mijn ervaring]. Maar ik blijf bij meestal bij mijn hierboven genoemde bezwaar steken: Harmonie is een welkom bij-product bij de meesten in de wedstrijdring.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:07

Ik vind harmonie geen bijzaak, ik vind het noodzaak en hoofdzaak.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:34

Kom, Electra, Nederland was jaren hét tweede dressuurland na Duitsland. Dat halen we nu al tijden niet meer. En dat kwam echt niet alleen door Anky, de top was breder dan dat. Ik vind persoonlijk dat Nl. de laatste jaren echt ondermaats presteert.
Ik heb juist wél het idee dat het internationale jurycorps de Nederlanders minder waardeert door de manier van rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:45

Electra, Engeland is het land dat nu opkomt. Die hebben geen rijke dressuurhistorie, moesten het van het springen hebben. Als je die nu naast Duitsland zet... dan begrijp je niet wat ik vergelijk.

En met talent bedoelde ik geen mensen. :+

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:47

N0a schreef:
Zal wellicht ook te maken hebben met de keuze voor het team dat naar het wk gaat. Ik geloof niet dat hij Madeleine mee zou nemen.. En knhs is nogal van de oude stempel. Dus die zullen hem wel niet de vrijheid hebben gegeven om meer harmonie in de combinaties te ontwikkelen.

Precies dat ja! Waarom überhaupt een bondscoach ze doen toch allemaal hun eigen ding met hun eigen trainers. Hij zou eerder wat zijn voor de jeugd. Die kun je lekker kneden. Dan is er in de toekomst misschien meer harmonie....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:33

Ligt het aan mijn zoekskills of staat hier op de Facebookpagina van KNHS Nederland heelmaal niks over :?.

Heel jammer dat Rien stopt, begrijpelijk, maar jammer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:15

Fitzroy schreef:
Kom, Electra, Nederland was jaren hét tweede dressuurland na Duitsland. Dat halen we nu al tijden niet meer. En dat kwam echt niet alleen door Anky, de top was breder dan dat. Ik vind persoonlijk dat Nl. de laatste jaren echt ondermaats presteert.
Ik heb juist wél het idee dat het internationale jurycorps de Nederlanders minder waardeert door de manier van rijden.

Wij blijven een klein landje. Ik vond het uitzonderlijk dat wij zoveel successen in het verleden hebben gehad.alles kwam op dat moment samen.
Ik geloof zeker dat het internationale jurycorps de Nederlanders minder waardeert, met name door de druk vanuit Social Media.
Daarbij wordt hier veel gewezen naar de Rollkurmethode van Anky.
Ook Isabel en andere Duitsers worden daar regelmatig van beschuldigd.
Sohnke Rothenberger, op dit moment zeer gewaardeerd internationaal, heeft bij Anky gelest.

@Janine
Engeland is de bakermat van de paardensport.

Sportresultaten gaan (bijna) altijd op en neer. Om de wereldtop te kunnen bereiken en te blijven, ben je afhankelijk van zoveel factoren en bij dressuur ook nog eens van het juiste paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:23

Kleine kanttekening, hij heeft er maar een hele korte periode gelest.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:43

Dat wij als kikkerlandje veel successen hebben geboekt heeft ook veel te maken met het feit dat het Nederlandse fokproduct de KWPNner het zeer goed doet in bepaalde, hier in nederland populaire disciplines. Dat betekent dat wij hier een enorme bron van zeer goede paarden hebben, waardoor ook de jeugd gemiddeld genomen al goede paarden onder de bibs heeft en daar veel van leert.

In de springsport draaien we al heel lang mee aan de absolute top. In de dressuur wordt gemiddeld ook heel goed gescoord, ondanks dat het niet op een manier is die we graag zien. Ook in de 4-span is NL absoluut de wereldtop, ook veelal KWPNners.
Maar wij hebben voor die disciplines gewoon de beste paarden in huis.

Voor disciplines waar de KWPNner minder geschikt is, zoals eventing, reining, endurance etc, zie je ook dat we gemiddeld genomen maar tot de subtop of zelfs tot "bladvulling" behoren.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:45

Udo2001 schreef:
N0a schreef:
Zal wellicht ook te maken hebben met de keuze voor het team dat naar het wk gaat. Ik geloof niet dat hij Madeleine mee zou nemen.. En knhs is nogal van de oude stempel. Dus die zullen hem wel niet de vrijheid hebben gegeven om meer harmonie in de combinaties te ontwikkelen.

Precies dat ja! Waarom überhaupt een bondscoach ze doen toch allemaal hun eigen ding met hun eigen trainers. Hij zou eerder wat zijn voor de jeugd. Die kun je lekker kneden. Dan is er in de toekomst misschien meer harmonie....

Sjef eiste destijds dat het hele team bij hem kwam lessen.
Daar was trouwens ook niet iedereen blij mee, maar veel keus had men niet.
Daar had de KNHS dan weer geen problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:26

Janine1990 / Electra, Engeland is het land dat nu opkomt. Die hebben geen rijke dressuurhistorie, moesten het van het springen hebben. Als je die nu naast Duitsland zet... dan begrijp je niet wat ik vergelijk.

Engeland geen rijke historie!!!!!!
1985

https://www.youtube.com/watch?v=p3dJNc_TNoM

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:54

fransje23 schreef:
Kadankovitch schreef:
Ik denk ook dat het een keerpunt is in de aanstelling van bondstrainers in Nederland. En wellicht zou men beter eraan doen alleen een Chef d'equipe aan te stellen.

Bij endurance is er geen bondscoach maar een chef d'equipe en een teamtrainer.
Wat dat laatste betreft zit Rien dus in de verkeerde tak van de paardensport ;)

Komt misschien ook omdat de huidige bondstrainer endurance ooit als bondscoach ontslagen is door de KNHS. Kun je hem moeilijkeen jaar later wel weer in die functie aanstellen :+

Maar wat ik wilde zeggen, de functie zijn bij de KNHS dus sowieso aan verandering onder hevig.

Rien verdient groot respect met een groep individuen kun je geen harmonie en teamspirit bereiken.

KNHS blijft nog steeds een clubje oude jongens krentenbrood"die niet ziet dat ze niet klaar zijn voor de toekomst.

Kadankovitch schreef:
Ik vermoed dat wij er hetzelfde over denken.

Ik vermoed dat de vergelijking met endurance gemaakt is uit onbekendheid over de methoden en ideeen van Emile Docquier. Kort na de WEG in Normandie is de bom over de rij methoden in groep 7 gebarsten. Dat met een ban van de UAE tot gevolg.

Blijkbaar omdat deze loyale belg zijn geldschieters niet wilde verlochenen. Heeft hij in die tijd samen met een in de UEA geregistreerde trainer en een Nederlands kader lid in belgie een endurance ritje gedaan in de kleding van de UAE (ten tijde dat hij de Nederlands bondscoach was) De desbetreffende trainer starte destijds op vervalste papieren omdat de UEA een ban had. Iets waarvan Emile Docquier voledig op de hoogte was en waardoor hij is ontslagen.

Sorry, die mensen horen wat mij betreft niet in de sport thuis, dus laat staan bij het Nederlands Team.

Deze hele storm ging om het grote percentages ongelukken, breuken en CI bij de paarden.
Als je iets van paarden welzijn verwacht van Emile Docquier dan heb je het niet begrepen.

Als je in de commentaren de reacties hier leest over Maarten van der Heijden, de man die verantwoordelijk is voor de herindienst name van Emile Docquier, en de redenen die van der Schans opgeeft, dan kan ik alleen respect voor van de Schans tonen.

Veranderingen in de dressuur komen alleen dan als de jury anders gaat jureeren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:59

MCE schreef:
Janine1990 / Electra, Engeland is het land dat nu opkomt. Die hebben geen rijke dressuurhistorie, moesten het van het springen hebben. Als je die nu naast Duitsland zet... dan begrijp je niet wat ik vergelijk.

Engeland geen rijke historie!!!!!!
1985

https://www.youtube.com/watch?v=p3dJNc_TNoM

Ik deel de mening van Janine1990 volledig. Ik hen dikke 20 jaar intensief in Engeland les gegeven. Het niveau van inzicht in dressuur was schrikbarend. Er was op z'n best een grote boekenwijsheid. Op 1 klant na gaf ik uitsluitend les aan instructeurs van de British Horse Society.
Engeland is nu succesvol, maar ik betwijfel sterk of die achterstand ook in brede lage van de bevolking is ingehaald.
Jenny Lorriston Clarc, was een uitzondering, en nog een heel slechte ook nog. Haar rijden was niet om aan te zien.