Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:13

Oh her, das veel. Houden Ze weinig meer over...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:15

kleinvosje schreef:
Oh her, das veel. Houden Ze weinig meer over...

Of ze hadden gewoon al weinig om mee te beginnen ;)

Je zou je ook kunnen afvragen waarom ze zo lang op dubbele lidmaatschappen hebben gedraaid. Immers; wie hielden ze voor de gek?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:44

Extra inkomsten altijd welkom natuurlijk

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:02

joyce B schreef:

Ja, het lid betaalt 2x maar NOC/ NSF geeft ook nog een bijdrage per lidmaatschap aan de sportbonden dus hoe meer lidmaatschappen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:17

aadburg schreef:
joyce B schreef:

Ja, het lid betaalt 2x maar NOC/ NSF geeft ook nog een bijdrage per lidmaatschap aan de sportbonden dus hoe meer lidmaatschappen....

Precies...

En hoe meer lidmaatschappen, hoe interessanter je bent voor sponsoren...
Waarom werd het eeuwenoude sponsorcontract met Rabobank niet verlengd? Het schijnt aanleiding te zijn geweest voor de gigantische ruzie die in het bestuur is ontstaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:26

Rabobank heeft zich uit veel meer sporten teruggetrokken. Ik heb via zo'n enquêtesite er eens een E quete over in moeten vullen hoe de Rabobank paste bij verschillende sporten. Misschien zijn daar dingen uitgekomen waardoor de Rabobank zich terug heeft getrokken uit die sporten. Ze doen nog wel regionale sponsoring van projecten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:43

joyce B schreef:
Rabobank heeft zich uit veel meer sporten teruggetrokken. Ik heb via zo'n enquêtesite er eens een E quete over in moeten vullen hoe de Rabobank paste bij verschillende sporten. Misschien zijn daar dingen uitgekomen waardoor de Rabobank zich terug heeft getrokken uit die sporten. Ze doen nog wel regionale sponsoring van projecten

Klopt, ik weet het... Ze sponsoren veel meer plaatselijk. Wat natuurlijk heel erg nobel is en misschien eerder al een plan was van Rabo...
Maar waarom dan die ruzie binnen het bestuur?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 23:38

De rabo trok zich terug omdat de financiën bij de KNHS niet op orde waren. Het KNHS centrum werd voor een appel en een ei verhuurd aan een fokkerij en er waren wel meer vreemde zaken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:32

Vroeger had je maar 2 smaken: je reed recreatief of je reed wedstrijden.
Veel mensen reden wedstrijden. Als je een jong paard had vroegen mensen: 'wanneer ga je starten'?
Dat is nu wel veranderd, er is veel meer variatie in wat mensen met hun paarden doen.
Ook daardoor zijn er minder leden.

Verder doet de KNHS weinig dat ook niet door een ander kan worden / wordt gedaan.... Dus waarom zou je lid blijven als je geen wedstrijden rijdt?

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:40

Arabesk schreef:
De rabo trok zich terug omdat de financiën bij de KNHS niet op orde waren. Het KNHS centrum werd voor een appel en een ei verhuurd aan een fokkerij en er waren wel meer vreemde zaken.

Dat er vreemde zaken waren dat klopt, dat appel en ei verhaal klopt niet.

En dat de Rabo zich terugtrok ligt ook wat genuanceerder.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:40

Nergens vind ik terug dat er gewoon minder kinderen worden geboren. Scholen krimpen hierdoor dus ook sportverenigingen.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:47

Zonnetje81 schreef:
Nergens vind ik terug dat er gewoon minder kinderen worden geboren. Scholen krimpen hierdoor dus ook sportverenigingen.

Je vergeet vergrijzing.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 00:52

Careri18 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Je vergeet vergrijzing.

Dat is vergrijzing....minder babys veel ouderen.

Heeft niks met wanbeleid te maken of tijdrovende sport.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 01:03

Zonnetje81 schreef:

Je hebt gelijk, het is al laat :D

Maar ik denk echt dat het ook met de vergrijzing te maken heeft en dat gewoon steeds meer mensen zichzelf liever niet laten beoordelen door een jury, maar thuis in de achtertuin willen trainen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 01:05

Careri18 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Je hebt gelijk, het is al laat :D

Maar ik denk echt dat het ook met de vergrijzing te maken heeft en dat gewoon steeds meer mensen zichzelf liever niet laten beoordelen door een jury, maar thuis in de achtertuin willen trainen.

Dat laatste heb ik wel al jaren. Haha.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:01

Ik rijd wedstrijden om mijzelf te laten toetsen op niveau, om winstpunten te halen zodat ik weer een klasse hoger mag, maar niet echt voor de gezelligheid of prestige of prijzen. Ik rijd er liefst zo min mogelijk en die eerst een aantal onderlinge wedstrijdjes voor ik een startkaart aanvraag. Rijd langer thuis door zodat je al wat over hebt en vlotter door kunt.

Nu kom ik op voor mij erg onervaren niveau en zal ik langer door moeten om routine en ervaring op te doen maar straks mag ik met een ander paard weer versneld doorstromen omdat ik dan met 2 paarden geklasseerd ben in deze klasse. Dat was vroeger ook niet zo. Dan moest je met alle nieuwe onervaren paarden alle klasses doorrijden tot 10 winstpunten. Ik mag alles gelijk L2 starten en straks als ik mijn eerste winstpunt in de M1 heb met dit paard mag ik alles versneld doorstromen tot/met de M1 of gelijk starten in de M1. Dat betekend dat ik me een jaar startkaart en wedstrijden rijden kan besparen... Gewoon langer thuis doorrijden en ervaring op doen op ander terrein door lessen, clinics of oefendressuur te rijden op vreemd terrein. En dan versneld promoverend de klasses door en wat overslaan hier en daar. Denk dat meer mensen dat zo doen.

Overigens vond ik het absolute bedrag per jaar voor het KNHS lidmaatschap nog wel meevallen. Dacht iets van €17,50 per jaar? En dat is inclusief ongevallen en (secundaire?) aansprakelijkheidsverzekering meende ik. Alleen jammer dat het elk jaar omhoog moet... Om financiële gaten te dichten voor keuzes die de leden zelf niet maken. En er veel onderstrunings-en sponsorgeld gaat naar mensen die dat eigenlijk niet nodig hebben omdat ze zonder er ook wel komen vanwege hun achtergrond en contacten of financiële situatie.

En de startkaarten zijn erg duur. Logisch dat mensen daar op gaan bezuinigen. Vooral als je toch niet zo vaak weg wil of je het financieel niet ruim hebt, maakt het wedstrijden rijden vrij kostbaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:25

Daar heb ik inderdaad met verbazing naar gekeken; KNHS financiert ritten van topruiters in het buitenland, endurance, inclusief de kosten voor twee grooms. En wat ziet de basissport ruiter ooit terug voor z'n lidmaatschap...? (behalve dat nutteloze tijdschrift dat vooral over dressuur gaat, KNHS vergeet nog weleens dat er méér dan dressuur is, zucht)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:31

Careri18 schreef:

En niet alleen in de paardensport zie je dat... Kritiek is een taboe aan het worden en ontwijken mensen het liefst zoveel mogelijk.
Nouja... kritiek... Moet je het als kritiek zien? Ik denk dat het er al bij begint dat mensen te bang zijn om in de spiegel te kijken en dat zoveel mogelijk ontwijken.

Naar mijn idee is dat in het algemeen een slechte ontwikkeling.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:32

Arabesk schreef:
Daar heb ik inderdaad met verbazing naar gekeken; KNHS financiert ritten van topruiters in het buitenland, endurance, inclusief de kosten voor twee grooms. En wat ziet de basissport ruiter ooit terug voor z'n lidmaatschap...? (behalve dat nutteloze tijdschrift dat vooral over dressuur gaat, KNHS vergeet nog weleens dat er méér dan dressuur is, zucht)

Je hebt nu verschillende uitvoeringen van de P&S toch?
Maar inderdaad, als recreatieruiter zie je weinig terug van het lidmaatschapsgeld, al heb ik wel de indruk dat er hard aan wordt gewerkt. In het kader van ruiterpaden etc.
Maar goed, ik zit ver van een ruiterpad af, dus ik heb er zelf niks aan :')

En nu we het er over hebben, volgens mij heb ik 'm van de week gekregen en geen idee waar ik 'm heb gelaten. Of was het een droom? :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:53

Arabesk schreef:

Dat doet de Judobond en KNWB enz. toch ook? Als t internationale landenwedstrijden zijn? Ik denk dat dit voor alle sportbonden geldt?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:09

Andere sportbonden krimpen ook, maar KNHS het meest.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:03

_San87_ schreef:
Lowara schreef:
Logisch ook. Zo heeft onze rijvereniging doodleuk ineens ingevoerd dat je 100 euro extra moet betalen plus 20 uur verplicht vrijwilligerswerk per jaar per lid. Anders nog extra 100 euro. Heeft ze veel leden gekost en gaat gok ik dit jaar nog meer leden kosten.
20 uur per jaar is belachelijk veel, ik wil best af en toe helpen en inspringen, maar deze aantallen....
En de gezinnen met meerdere rijdende jonge kids zijn helemaak de sjaak, mag nama 40/60 uur draaien per jaar :=

Serieus? Lonneker bedoel je? Achterlijk.

Jep....

PP_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:43

Arabesk schreef:

Waar baseer je dit op?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 06:35

Het je niet willen laten beoordelen is op zich onzin. Maar met de huidige cameras en foto opties waarbij iedereen lukraak schiet en een oordeel vormt ontdek je ook de minder mooie kanten. Alsik alleen al kijk hoe erg sommige duikers naar een foute lampkabel kijken of een duiker net niet geheel in trim. Zo worden ook de momentopnamen vande ruiter afgekraakt. Deels terecht maar ook wel onterecht.
Ik denk verder dat de gemiddelde ruiter ouder wordt. En dan heb je minder behoefte aan wedstrijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:54

Oh die minder mooie kanten waar je geen oordeel over wilt hebben ook niets te maken met je te laten beoordelen :')

Je eigen tekortkomingen kennen of leren kennen wordt niemand minder van hoor. Als je daar ook al niet mee om kan gaan... wat zal het leven dan moeilijk worden zeg.

Dat men daar niet mee om kan gaan heeft invloed op de toekomst van de sport. Zolang een tekortkoming tot een taboe wordt gemaakt door individuen, zal de buitenwereld dat ook niet accepteren. Maar het komt van binnen.

Accepteer gewoon dat je niet perfect bent en al helemaal niet perfect rijdt. Ik heb nog nooit een instructeur horen zeggen dat je geen fouten mag maken. Dat leggen we onszelf op.