Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:43

Ik zeg ook niet dat hij veel te dik is / obesitas heeft. Maar er moet imo geen gewicht bij en dus oppassen dat deze in gewicht aan komt, daarom mijn “ hij is wat aan de dikke kant” op de opmerking dat hij volgens “ een kenner” te schraal zou zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:05

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:30

Dat is een verschil!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:14

nou idd, daar is gewoon een complete haflinger vanaf gehaald, kwa gewicht.........een hele verbetering

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:16

Mijn paard is een klein beetje te dik.
Hij krijgt s'morgens (tegenwoordig wel erg laat) een schep bietenpulp + 3/4 schep Sport mix zero (zeer laag suiker- en zetmeelgehalte). S'avonds hetzelfde. Maar nu door de vakantie krijgen de paarden echt véél te laat hun krachtvoer... Hierdoor wilde ik eigenlijk afstappen van het krachtvoer s'morgens (lees: soms na 11 uur) en slechts een halve schep bietenpulp te geven. S'avonds een schep krachtvoer en wederom een halve schep bietenpulp. Hij staat Van 11-19h binnen door de warmte, en voor de rest op een ruime weide waar ze dus genoeg op wandelen. Hij krijgt hooi bijgevoerd, maar niet in overvloed.
Verder wordt hij 4-5/week gewerkt: jumping, buitenrit, dressuur en longeren. Hoe kan ik hem een klein beetje meer 'in shape' krijgen?
Hij is wel van zichzelf breed gebouwd
https://www.instagram.com/p/BkKKGRGASHz ... dutch_eros Zo is hij nu ongeveer!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:24

WoW die haf! Zelf op stan z’n dikst is hij nog nooit zo dik geweest. Fijn dat t er weer af is

Dit was de mijne op z’n dikst ongv 11 jaar geleden... oeps

Afbeelding

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:29

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:29

Wat voeren jullie (en hoeveel) de te dikke paarden? De mijne moet van de osteopaat stoppen met granen. Krijgt nu pavo vital en wat ander biks. Maar ik wil iets anders voeren dan biks, liever meer een muesli. Iemand tips? Vind het wel interessant om alles uit te zoeken. Suiker en zetmeel is ook niet goed voor hem want hij is een sober ras.

Mijn pony is een haflinger kruising en groeit van de lucht :')

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:01

Mijn paard voer ik Pavo Nature’s Best, een muesli mix. Nu is mijn paard verre van dik maar ‘s ochtends een halve kilo. Rest van de dag nat hooi, onbeperkt. Meer krijgt hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:20

Mijn “dikke” krijgt een klein handje eczeem muesli (ongeveer 1/8e schep) en een klein beetje vitaminekorrel. Helaas eet ze de vitaminekorrel niet zonder iets anders. Daarnaast onbeperkt arm hooi uit slowfeeders (2 Tinkers en een mini eten ongeveer 1,5 baaltje per dag) en een uurtje weidegang per dag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:02

Mijn op gewenst gewicht zijnde IJslander geef ik 100 gram marstall force vitamine korrel + een halve kilo Endurix sportmuslie en onbeperkt hooi.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:42

Die haflinger is iid wel erg schrok toen ik het zag en moest meteen aan dit topic denken. Ik was aan het lezen maar kon niet vinden hoe dit nou gekomen was want hier gaat wel een behoorlijke tijd overheen.
Als ik de haflingers nu zie vallen ze allemaal wel mee _O-

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:50

xLiez schreef:
Wat voeren jullie (en hoeveel) de te dikke paarden? De mijne moet van de osteopaat stoppen met granen. Krijgt nu pavo vital en wat ander biks. Maar ik wil iets anders voeren dan biks, liever meer een muesli. Iemand tips? Vind het wel interessant om alles uit te zoeken. Suiker en zetmeel is ook niet goed voor hem want hij is een sober ras.

Alpengrun muesli van agrobs

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 22:14

Marstall Force met Alpengrun muesli van Agrobs, magnesium, klein handje zwarte haver en lijnzaadkorrel. Als hij heeft gewerkt krijgt hij Agrobs Fetura bij.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:27

Een behoorlijke tijd overheen? Mijn Haflinger heeft in het voorjaar 2 weken op het hoge gras gestaan en ik zag haar met de dag groeien ik denk dat als ze er langer op had gestaan ze echt uit haar vel was geknapt.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:28

MyChoice schreef:
xLiez schreef:

Alpengrun muesli van agrobs

Dat ziet er erg fijn en lekker uit! Ik ga eens kijken of ik dat hier in de buurt kan kopen. Anders bestel ik een zak online om te testen of hij het wil eten :j

Alexandra309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:12

Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb een (vermoedelijke) kruising Andalusiër x Ardenner. Nu is ze in mij ogen 'goed'. De ribben kun je wel licht zien. Mijn instructrice zei echter dat ik haar nu heb staan als een warmbloed en dat ze voller moest worden imdat de meeste koudbloeden dat zijn, en dat haflingers ook altijd voller waren. Klopt dit?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:44

Mijn paard werd laatst ook mager genoemd. Daarna was er op stal een weegschaal waarbij ook je paard werd beoordeeld en tips werden gegeven. Mijn paard was qua fewicht prima, maar het liefst zou 30 kilo vet omgezet moeten worden in spier. Ze woog 570 en is 1.58.
De meeste paarden die werden fewogen waren veel te zwaar. Dat is ook gezegd, maar de meeste eigenaren waren het daar niet mee eens. Ik snap dan niet waarom je je paard laat wegen, als je er vervolgens niets mee doet...

Afbeelding
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:58

Alexandra309 schreef:
Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb een (vermoedelijke) kruising Andalusiër x Ardenner. Nu is ze in mij ogen 'goed'. De ribben kun je wel licht zien. Mijn instructrice zei echter dat ik haar nu heb staan als een warmbloed en dat ze voller moest worden imdat de meeste koudbloeden dat zijn, en dat haflingers ook altijd voller waren. Klopt dit?

Ze horen gewoon als warmbloeden te staan!
Zo veel instructeurs denken dit, en het is zó fout.
Je hoort bij ieder paard de ribben te kunnen voelen. Natuurlijk is de bouw iets anders, ze zul je bij een koudbloed vol in de spieren toch nog een geultje op de billen kunnen hebben. Maar een koudbloed hoort absoluut niet voller te zijn. Veel van deze paarden zijn gewoon te vet. Simpel. Ze zijn sober, en worden dus makkelijk vet (uitzonderingen daargelaten). Laat je niet gek maken: dik is ongezond!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:55

Maanlicht schreef:
Amber_anne schreef:

Ik snap echt niet hoe je het zo ver kan laten komen -O-

Het is hier ook gebeurd, enkele jaren geleden, van mooi slank paard tot een dikbil koe in 3 of 4 weken tijd en dat ook nog met strookbegrazing.
Ik besefte ook gelijk dat er iets niet in orde was dus heb ik de DA laten komen.
Alles laten testen maar ook alles negatief (IR/EMS) . Ik ben hem toen wel o gaan voeren, geen gras meer en glucobalance. Toen zag je het dier veranderen.

Dus het kan heel snel gaan als je paard iets mankeert aan de stofwisseling.