Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:05

Ik moet me verdiepen in de Gelderse fokkerij? Oh goed idee.

Nog meer tips?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:19

pompadour schreef:
NatasjavE schreef:
stel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.

Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,

Ik heb dit stukje nu 3 x gelezen maar ik heb geen idee wat je er mee wil zeggen.

Genetica is behoorlijk ingewikkeld en soms super simpel tegelijk.

Het gen waar we het nu over hebben kan soms wel en soms niet een mutatie bevatten. Een veulen zal het gen met mutatie van 2 ouders moeten krijgen om lijder te zijn.(dan zijn beide ouder drager)

Er zijn ook erfelijke ziektes en of aandoeningen waarbij maar 1 gen(mutatie) nodig is om de aandoening tot uiting te laten komen.

Maar dat is bij WFFS dus niet het geval.

denk er over na, en verdiep er meer in.het fokkers wereldje van honden is niet anders dan het paarden fokkerij.En loop niet achter de achteraan andere aan In de gelders zit ook anders bloed in .En wat toe gelaten worden in de stamboom, BV Olderburgers bloed

En Oldenburgs bloed is ook niet per definitie vrij van wffs, dus ik zie niet in hoe dat in relatie staat tot de gelderse fokkerij.
Gewoon niet fokken met drager x drager en zo verdwijnt het gen naar de achtergrond.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:32

Mensen naar onze oosterburen sturen om te dekken waar nog maar weinig hengstenboeren hun hengsten op dit gen hebben getest is idd een heel mooi plan. :+

Binnen het kwpn en nrps hebben wij relatief weinig drager hengsten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:20

NatasjavE schreef:

Nog meer tips?

:o Mooie hobby, heb er zelf ook veel schik van.

De paardenfokkerij verschilt in zoverre van de rashondenfokkerij dat paardenfokkers (meestal) voor alles fysiek gezonde en bruikbare paarden willen fokken, dus alle belang hebben genetische ellende te vermijden. Wetgeving om dit te sturen lijkt mij overbodig.
Overigens is het probleem hier lang niet zo ernstig als bijvoorbeeld bij de Fell:
https://www.horses.nl/welzijn/gezondhei ... fell-pony/

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:08

FIS (Fell pony syndroom) is echt vervelend, zeker omdat je eerst denk een gezond veulen te hebben. Gelukkig is er inmiddels goed op te testen, dekhengst verplicht en dit word gepubliceerd. Als ze het dragen worden ze niet uitgesloten ivm bloedspreiding. Net als met WFFS is een drager gewoon gezond en is er met een drager dus niets mis.

Dingen als dit is vervelend, maar als je er goed mee om ga geen ramp. Mensen zullen toch de voorkeur gaan geven aan niet-dragers waardoor het er heel rustig toch uit eindelijk wel grotendeels uitgefokt zal worden. Duurt een paar generaties, maar zo lang je weet welke paarden drager zijn is het imo geen groot probleem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:13

Albert schreef:
NatasjavE schreef:

Nog meer tips?

Dank je wel...klinkt goed.

Wie weet kan ik me er ook eens toe zetten.... ;) :D

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:38

Elisa 2: met de Olderburger gaf ik als voorbeeld niet om perse te gebruiken.
ja daar heb ik gelijk in

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:42

Albert schreef:
NatasjavE schreef:

Nog meer tips?

De paardenfokkerij verschilt in zoverre van de rashondenfokkerij dat paardenfokkers (meestal) voor alles fysiek gezonde en bruikbare paarden willen fokken, dus alle belang hebben genetische ellende te vermijden. Wetgeving om dit te sturen lijkt mij overbodig.
Overigens is het probleem hier lang niet zo ernstig als bijvoorbeeld bij de Fell:

met rashonden wordt ook gezonde en fysieke honden gebruikt, maar zijn fokkers bij, die alleen in hun eigen belang fokken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:52

pompadour schreef:
Albert schreef:

met rashonden wordt ook gezonde en fysieke honden gebruikt, maar zijn fokkers bij, die alleen in hun eigen belang fokken.

Dikgedrukte is pertinent niet waar. Kijk alleen al naar fokken op uiterlijk.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:13

San 87: Rashonden moeten shows lopen om te mogen fokken, En je hebt werkhonden en jachthonden,
Ik heb zelf een jachthond als je daar mee wilt fokken moet je naar shows gaan waar minimaal ZG en U moeten hebben , dat zijn namelijk de eisen van een rasvereniging.
En ze moeten gekeurd worden op HD, LD, patella(knie)onderzoek, oog onderzoek, dat zijn ook de eisen om te mogen fokken, en ze hebben jacht diploma Minimaal C.nodig

En is tegenwoordig verplicht om DNA af te nemen bij de beide ouder dieren voor afstammeling en de pups die geboren wordt ook

het raad van beheer heeft dat laten verplichten,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:16

Rashondenfokkerij en de KWPN fokkerij kan je toch niet op die manier met elkaar vergelijken.

Bij de rashonden is er doorgaans spraken van een geloten populatie. Dat is bij het KWPN(en Oldenburger, Hannoveraner, Holsteiner, NRPS etc, etc) niet zo. Dat zijn open stamboeken voor fokdieren van buiten het eigenfokgebied. Juist om een te smalle bloedbasis te voorkomen en kwaliteiten binnen te halen die er binnnen de eigen fokkerij niet of te weinig zijn.

Er wordt binnen het KWPN al heel lang zo geselecteerd dat blessures en erfelijke aandoeningen terug gedrongen worden. Juist om een zo gezond mogelijk paard te fokken.

En het lullige is dat dat in het geval van Amor nu ook een negatief element naar binnen is gehaald.
Maar Amor heeft ook heel erg veel goedsgebracht. Namelijk een gruwlijk sterk gestel. Hard op de benen en veel beweging.

Oh en btw Oldenburg?? Die hebben nou net Henkie erkend voor de fokkerij.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:20

Is dat verplicht bij de KWPN om de fokdieren te testen op erfelijke aandoeningen .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:27

pompadour schreef:
Is dat verplicht bij de KWPN om de fokdieren te testen op erfelijke aandoeningen .

Nog niet alle erfelijke aandoeningen zijn via DNA op te sporen.

Maar ja bij het KWPN is het voor alle hengsten(want veel meer invloed dan merries) verplicht om volledig klinisch en rontgenologisch gekeurd te worden.
Op die manier is het voorkomen van aandoeningen als apat en hoefkatrolontsteking al zeer sterk terug gedrongen.
Ze worden gecontroleerd op cornage, ataxie en weet ik veel wat.

En er word voor OCD een DNA profiel opgemaakt.

En ik neem aan dat het testen op WFFS ook in het protocol opgenomen wordt.

Voor merries is dit niet verplicht maar wordt sterk aangemoedigd om ook allemaal te doen. Merries die rontgenoloisch goed zijn krijgen een PROKcertificaat en als ze keur zijn dan worden ze elite.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:36

Ze zouden dat bij merries ook moeten verplichten,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:36

En als aanvulling...dat is ook het doel van een keuring bij de paarden.
Niet om perse hem meest aansprekende paard te laten winnen.

Als het mooiste en meest rastypische paard een hazehak heeft wint het de keuring niet....dan wordt het niet eens in het stamboek opgenomen.

De merries moeten om in het stamboek opgenomen te worden ten minste vrij zijn van alle zichtbare harde en zachte gebreken. Hanentred is ook zo'n rede tot afwijzing. Hoe intressant ook op papier en hoe mooi het snoetje ook kan zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:40

pompadour schreef:

waarom??

Een merrie krijgt op zijn max 20 veulens.

Een hengst wel 200.

En zoals gezegt..heel veel grebreken zijn er al uit gefokt of sterk terug gedrongen. Puur door de keuringen. Ze kijken naar functionaliteit en pas daarna naar dat wat mooi is.

Een echte serieuze fokker zal het liefst alleen maar elitemerries willen. Want het KWPN kijkt naar de moederlijn.

En zoals gezegt...je kan de populatie ook te klein maken. Dan kan je last krijgen van inteelt depressie

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:43

Is hanetred erfelijk?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:46

Weet ik niet eerlijk gezegt. Maar het is een rede tot afwijzing.

Een deel is dus ook verplicht voor de merries. Hazehak, bolspat(kan OCD zijn) worden allemaal meegenomen bij de stamboekopname.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:51

Ik heb vroeger een paard gekend, een ruin een gigantisch mooi paard met heel lieve hoofd. Hij had een lichte vorm van hanetred, Maar hij had een gigantische stamboom. hij was dacht ik dressuur gefokt maar zat ook iets van een springlijn in.
Maar hij had maar even last van, als ie een tijdje liep had ie nergens geen meer van,

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:03

pompadour schreef:

Dat zou mooi zijn, maar is praktisch niet haalbaar. Een groot deel (zo niet, het grootste deel) is in particuliere handen en niet iedereen zal dat laten doen (om wat voors stomme reden dan ook).
Wel eisen veel hengstenhouders een bewijs dat de merrie niet-dragend is als het gaat om een dekking met een dragende hengst, dus dat is in ieder geval al een begin.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:06

KWPN zouden dan moeten gaan verplichten vanaf dat ze veulens zijn,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:13

Waarom zou je dat doen? De meeste veulens worden helemaal geen fokdieren. Slechts een klein percentage van de hengsten wordt dekhengst.
En heel veel merries zullen nooit ingezet worden voor de fokkerij.

Straks heb je alleen nog hengsten die getest zijn en steeds meer merries. de veulens daarvan zouden in principe ook niet getest hoeven worden. (indien beide ouders vrij)

Als veulen al is een fokker nodeloos op kosten jagen.

Als 3 jarige is prima.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:57

Even voor de duidelijkheid: ik had het zelfs alleen over dieren waarmee gefokt wordt of gaat worden

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:59

NatasjavE schreef:
Albert schreef:

Dank je wel...klinkt goed.

Wie weet kan ik me er ook eens toe zetten.... ;) :D

Ik ga echt stuk om jullie :')

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:23

pompadour schreef:
stel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.

Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,
Ingewikkeld verhaal -O- Om te beginnen: wat is jouw definitie van lijnteelt?