Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pompadour schreef:NatasjavE schreef:stel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.
Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,
Ik heb dit stukje nu 3 x gelezen maar ik heb geen idee wat je er mee wil zeggen.
Genetica is behoorlijk ingewikkeld en soms super simpel tegelijk.
Het gen waar we het nu over hebben kan soms wel en soms niet een mutatie bevatten. Een veulen zal het gen met mutatie van 2 ouders moeten krijgen om lijder te zijn.(dan zijn beide ouder drager)
Er zijn ook erfelijke ziektes en of aandoeningen waarbij maar 1 gen(mutatie) nodig is om de aandoening tot uiting te laten komen.
Maar dat is bij WFFS dus niet het geval.
denk er over na, en verdiep er meer in.het fokkers wereldje van honden is niet anders dan het paarden fokkerij.En loop niet achter de achteraan andere aan In de gelders zit ook anders bloed in .En wat toe gelaten worden in de stamboom, BV Olderburgers bloed
NatasjavE schreef:Ik moet me verdiepen in de Gelderse fokkerij? Oh goed idee.
Nog meer tips?
Albert schreef:NatasjavE schreef:Ik moet me verdiepen in de Gelderse fokkerij? Oh goed idee.
Nog meer tips?
Mooie hobby, heb er zelf ook veel schik van.
De paardenfokkerij verschilt in zoverre van de rashondenfokkerij dat paardenfokkers (meestal) voor alles fysiek gezonde en bruikbare paarden willen fokken, dus alle belang hebben genetische ellende te vermijden. Wetgeving om dit te sturen lijkt mij overbodig.
Overigens is het probleem hier lang niet zo ernstig als bijvoorbeeld bij de Fell:
https://www.horses.nl/welzijn/gezondhei ... fell-pony/
pompadour schreef:Albert schreef:Mooie hobby, heb er zelf ook veel schik van.
De paardenfokkerij verschilt in zoverre van de rashondenfokkerij dat paardenfokkers (meestal) voor alles fysiek gezonde en bruikbare paarden willen fokken, dus alle belang hebben genetische ellende te vermijden. Wetgeving om dit te sturen lijkt mij overbodig.
Overigens is het probleem hier lang niet zo ernstig als bijvoorbeeld bij de Fell:
https://www.horses.nl/welzijn/gezondhei ... fell-pony/
met rashonden wordt ook gezonde en fysieke honden gebruikt, maar zijn fokkers bij, die alleen in hun eigen belang fokken.
pompadour schreef:Is dat verplicht bij de KWPN om de fokdieren te testen op erfelijke aandoeningen .
pompadour schreef:Ze zouden dat bij merries ook moeten verplichten,
pompadour schreef:Ze zouden dat bij merries ook moeten verplichten,
pompadour schreef:Ingewikkeld verhaalstel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.
Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,