Registreren eigenaarschap paard is een must

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:47

Dat een ruiter of geleider van een trekdier of vee een bestuurder is, maakt van een rij- of trekdier of vee nog niet direct een (motor)voertuig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:57

Zinzi_jewel schreef:
Wat ik gewoon niet begrijp waarom een paspoort niet verplicht op naam van de eigenaar moet .
En dat als registratie en eigenaars document kan gelden .

Zou een hoop leed schelen .

Ik houdt bijvoorbeeld keurig een lijst bij in t paspoort met toegediende medicatie en ontwormingen
Om dat voor diverse medicatie geen menselijk consumptie verbod geldt
Maar wel een wachttijd.
Wel zo netjes.
En een databank waar je als eigenaar kan inloggen voor wijzigen .
Of als je je paard meeneemt naar meerdaagse concoursen.
Houdt ook diverse besmettelijke ziekte onder controle.

Zo'n databank zou het eerste weekeind met beetje mooi weer al overbelast zijn, met al die tijdelijke mutaties.
Paard heeft een veel nauwere band met de mens dan koe/schaap/geit/varken, die band is wel te vergelijken met die tussen mens en hond (en vlak niet uit wat die aan probleem ziektes kan verspreiden). Daarnaast mag het voor mij eindelijk eens afgelopen zijn met het geregel en het uit handen nemen van de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar van welk hobby dier dan ook.
Industrie is stuk lastiger door de grote aantallen en afstanden, als daar iets mis gaat en er worden mensen ziek, dan staat de producent niet aan het graf/ziekbed omdat de dode/zieke buurkind/familie/klasgenootje kind is. Fouten komen door die afstand niet binnen en dan moet er iets anders zijn om ze voor zover mogelijk eerlijk te houden. En dat is eerder totdat er een beter systeem is dan de permanente oplossing die er van gemaakt is en die klein en diervriendelijk de nek om draait. Die schaalvergroting (en dus ook minder rare hoekjes weideperceel die boer liever verhuurt dan bewerkt) is ook ten nadele van allerlei klein schalige dierhouders zoals wij paardeneigenaren, en wat er verder een plekje zoekt voor wat beestjes + moestuin en (nog) geen middelen heeft voor koop.

Fatsoenlijk voor je dieren zorgen en niet met zieke dieren op wedstrijd gaan moet vanuit de eigenaren zelf komen, dat afdwingen werkt niet. Er zijn genoeg middelen om mensen aan te pakken als dat echt nodig is, en zelfs waar dat te kort schiet is dit geen oplossing. Dit zijn allemaal zaken die je van je ouders of eventueel op de basisschool hoort te leren, ipv dat het via een wetboek er in geramt moet worden. Verantwoordelijkheidsgevoel krijg je niet vervangen door wetten en regels, en hoe harder je het probeerd hoe verder je van je doel verwijderd raakt en hoe meer je die mensen klem zet die de boel uit eigen verantwoordelijkheidsgevoel netjes in orde hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:08

tamary schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Wat ik gewoon niet begrijp waarom een paspoort niet verplicht op naam van de eigenaar moet .
En dat als registratie en eigenaars document kan gelden .

Zou een hoop leed schelen .

Ik houdt bijvoorbeeld keurig een lijst bij in t paspoort met toegediende medicatie en ontwormingen
Om dat voor diverse medicatie geen menselijk consumptie verbod geldt
Maar wel een wachttijd.
Wel zo netjes.
En een databank waar je als eigenaar kan inloggen voor wijzigen .
Of als je je paard meeneemt naar meerdaagse concoursen.
Houdt ook diverse besmettelijke ziekte onder controle.

Zo'n databank zou het eerste weekeind met beetje mooi weer al overbelast zijn, met al die tijdelijke mutaties.
Paard heeft een veel nauwere band met de mens dan koe/schaap/geit/varken, die band is wel te vergelijken met die tussen mens en hond (en vlak niet uit wat die aan probleem ziektes kan verspreiden). Daarnaast mag het voor mij eindelijk eens afgelopen zijn met het geregel en het uit handen nemen van de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar van welk hobby dier dan ook.
Industrie is stuk lastiger door de grote aantallen en afstanden, als daar iets mis gaat en er worden mensen ziek, dan staat de producent niet aan het graf/ziekbed omdat de dode/zieke buurkind/familie/klasgenootje kind is. Fouten komen door die afstand niet binnen en dan moet er iets anders zijn om ze voor zover mogelijk eerlijk te houden. En dat is eerder totdat er een beter systeem is dan de permanente oplossing die er van gemaakt is en die klein en diervriendelijk de nek om draait. Die schaalvergroting (en dus ook minder rare hoekjes weideperceel die boer liever verhuurt dan bewerkt) is ook ten nadele van allerlei klein schalige dierhouders zoals wij paardeneigenaren, en wat er verder een plekje zoekt voor wat beestjes + moestuin en (nog) geen middelen heeft voor koop.

Fatsoenlijk voor je dieren zorgen en niet met zieke dieren op wedstrijd gaan moet vanuit de eigenaren zelf komen, dat afdwingen werkt niet. Er zijn genoeg middelen om mensen aan te pakken als dat echt nodig is, en zelfs waar dat te kort schiet is dit geen oplossing. Dit zijn allemaal zaken die je van je ouders of eventueel op de basisschool hoort te leren, ipv dat het via een wetboek er in geramt moet worden. Verantwoordelijkheidsgevoel krijg je niet vervangen door wetten en regels, en hoe harder je het probeerd hoe verder je van je doel verwijderd raakt en hoe meer je die mensen klem zet die de boel uit eigen verantwoordelijkheidsgevoel netjes in orde hebben.

De band mag dan veelal vergelijkbaar zijn met die met een hond, belangrijkste verschil is dat een hond in principe nooit als menselijke voeding dient, en een paard, tenzij anders vermeld, wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:20

oomens schreef:
De band mag dan veelal vergelijkbaar zijn met die met een hond, belangrijkste verschil is dat een hond in principe nooit als menselijke voeding dient, en een paard, tenzij anders vermeld, wel.

Dat is veel meer cultureel bepaald dan iets anders en zo groot is de markt in NL niet voor paardenvlees (die vleesprijs is hier niet voor niets zo laag). Bovendien gaat al dit eigenaarsregistratie gedoe niks veranderen aan of er al dan niet een dier met verboden medicijnen in vlees voor menselijke consumptie terecht komt. Er is hier niet tot nauwelijks een paardenfok voor de vleesproductie industrie, weidegrond is te duur, paarden ook en markt te klein. Nodigt daarmee ook niet uit te rotzooien. Blijft eigenlijk de handel over (en die krijgt te maken met groeiend aantal paarden die volgens paspoort al zijn uitgesloten van menselijke consumptie (eigenlijk meteen al als emotionele pavlov reactie van aanvrager paspoort). Als er dus wat mis gaat, dan komt daar dus of wist niet (paard verkocht en niks bijgehouden) of er wordt doelbewust fraude gepleegd. Beide zaken ga je niet opvangen met registratie van wie is de eigenaar. 1e mogelijkheid is deels DA (mits medicijnen inderdaad daar vandaan komen) en 2e valt al onder dekkende wetgeving en is de laatste eigenaar niet aan te rekenen.

Voedselveiligheid is hier verworden tot excuus truus voor allerlei regels die de gewone burger en de paarden niet ten goede komen (zijn ze ook niet voor bedoeld), daar blind achter aan lopen is ongezond voor zowel paard als eigenaar.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:23

link2thepast schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Bij het ICS België is er een verkoop formulier wat koper en verkoper moeten tekenen om een paard over te schrijven.

Ik heb dat formulier altijd dubbel afgedrukt en laten ondertekenen als verkoop bewijs.

Dus document met naam paard, chip nr. en handtekeningen en gegevens van koper en verkoper, dat lijkt me toch voldoende bewijs?

Hoe het exact in het Belgische recht werkt ben ik ook wel benieuwd naar. :) In België zijn ze al verder met de ontwikkeling van de centrale databank. Deze is overigens verplicht voor heel Europa.

In Nederland heeft een formulier van "overschrijving" heeft niet heel veel kracht als het er echt op aan gaat komen in de rechtbank. Ook het "op naam" zetten bij de NL-stamboeken is puur en alleen voor de "stamboekdiensten". Voor de welshjes zijn er 3 stamboeken en een dier kan dus 3 "eigenaren" hebben.

Het maakt mij niet zoveel uit die database, want ik woon zelf in Nederland.

Het gaat er mij om of dat ondertekende document een geldig bewijs van eigenaarschap is.

anjali

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:41

Het is waar dat er ruzie kan komen over de eigendomsrechten van een paard.Maar of er wel of niet iets op een papiertje staat zal dat niet verminderen,wel de kans op rechtszaken vergroten.