Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wat veel mensen vergeten is dat er ook onvoldoende informatie voor handen is over de aanvallen.
Bij mij in een straal van 20 km zijn 4 aanvallen geweest, dna wees naar de wolf.
Daar hoor je nergens wat van terug.
Citaat:Dan is het ook niet raar dat mensen denken dat het wel meevalt, in de beschikbare informatie komt dat ook naar voren.
Citaat:Gisteravond heb ik op een bijeenkomst (geen Nowolves of iets in die trant, gewoon jaarvergadering ) gehoord dat zowel Nederland als Belgie een vaste wolf hebben.
Dan is er geen sprake meer van die wanderwolven op een moment.
Verder verbaas ik mij over alle "wolvenexperts" die zeggen dat het allemaal wel op te lossen is met een kbh of een ezeltje. Die worden ook gewoon aangevallen en hopelijk wint dan het dier dat aan onze kant staat.
Citaat:Tijdens mijn trektochten door Duitsland en Roemenie heb ik ook gepraat met verschillende herders, heel toevallig hadden die allemaal wel een geweer bij zich (Moeten we dat nu ook gaan verlangen van herders in Nederland?). Ook veel karkassen gezien van aangevallen dieren,zowel kbhhonden als vee als wolven.
Citaat:Totdat de bijt-incidenten uit de hand lopen.
Citaat:Al die mensen langs het hek van de kuddes, vooral mensen die kinderen er ook nog even overheen zetten onder het mom "ga maar schaapje aaien".
Citaat:En we moeten vooral lering trekken bij landen die totaal verschillend zijn van Nederland. Al ging het alleen maar om de ruimte, maar ook de mentaliteit is een groot issue. Zie kbhhond, het is pluizig dus aaibaar.
Citaat:veelal een organisatie die deze winter om andere redenen in het nieuws was.
Citaat:Laten we gewoon praktisch blijven en kijken wat nodig is.
Nederland is een aangelegd park vergeleken met andere landen, in dat park kan best een wolf.
Maar dan zal er een beheersplan moeten komen, informatie en voorlichting en ook een afschietbeleidt bij repeterende wolven.
Ben ik pro afschieten, nee. Maar ik snap wel dat mensen er anders tegenaan kijken in bijv. kop van Noord-Holland dan mensen bij de grens.
Op papier zijn al die oplossingen en gedachten prachtig. het idee van de wolf in ons Nederlandje in prachtig. Maar laten we gewoon reëel blijven en praktisch nadenken. Niet alles hoeft dood, dat geldt voor zowel vee als wolf.
Fennadev schreef:Is de pony dan niet overdag bevallen en dat kan dan mis zijn gegaan en dan later heeft er dier de al dode dieren aangevreten? Of liep het veulen er al langer langs? Er mist nogal veel informatie wat dat betreft. Maar echt vreselijk voor de eigenaar zo om zowel je veulen als merrie te verliezen.
Nachocheese schreef:Wat een lastige kwestie vind ik het. Ik durf ook niet zo goed uitspraken te doen erover, omdat ik er domweg te weinig over weet.
Mijn gedachte is, in andere landen is de wolf ook. Daar gaat het blijkbaar wel? Maar goed er zullen veel factoren meespelen.
Vind het wel apart dat huisdieren voor de wilde dieren worden geplaatst. Er zijn blijkbaar, als ik zo op internet lees, genoeg middelen om ervoor te zorgen dat een wolf niet bij het vee komt. Daarnaast, zoals iemand anders al zei, is het wel oké dat huisdieren wilde dieren vermoorden (meestal nog geen eens om te overleven).
Maar goed, zoals ik al zei, ik weet er te weinig van.
Laurie schreef:Nachocheese schreef:Wat een lastige kwestie vind ik het. Ik durf ook niet zo goed uitspraken te doen erover, omdat ik er domweg te weinig over weet.
Mijn gedachte is, in andere landen is de wolf ook. Daar gaat het blijkbaar wel? Maar goed er zullen veel factoren meespelen.
Vind het wel apart dat huisdieren voor de wilde dieren worden geplaatst. Er zijn blijkbaar, als ik zo op internet lees, genoeg middelen om ervoor te zorgen dat een wolf niet bij het vee komt. Daarnaast, zoals iemand anders al zei, is het wel oké dat huisdieren wilde dieren vermoorden (meestal nog geen eens om te overleven).
Maar goed, zoals ik al zei, ik weet er te weinig van.
Je kunt je best doen om ze buiten te houden - of het dan ook daadwerkelijk lukt is een tweede.
fransje23 schreef:Als een huisdier een wild dier pakt is het de natuur.
Als een wild dier een huisdier pakt moet het gedood?
kiki1976 schreef:Eigenlijk best erg om te lezen hoe sommige erin staan. Wolf moet maar (het liefst) dood/weg omdat het mogelijk hun vee buiten kan grijpen.
Sinds wanneer is alle natuur van ons?
Waarom moet alles weg of dood wat in onze ogen een bedreiging kan wezen?
Waarom beginnen we gelijk te roepen, weet je wel niet wat het kost om een bepaalde omheining te plaatsen?
Deze aarde is niet alleen van ons, deze aarde is ook van de dieren.
Selka schreef:fransje23 schreef:Als een huisdier een wild dier pakt is het de natuur.
Als een wild dier een huisdier pakt moet het gedood?
Precies! Als een kat een vogel pakt is het argument "ja maar dat doen katten nu eenmaal". Pakt een wolf een veulen.. Afschieten?
Misschien nuttig om te vermelden wat voor afrastering de wolf tegenhoudt mocht iemand dit weten.
Mariska_28 schreef:Er zitten hier toch ook genoeg bokkers die in Duitsland wonen toch? Hoe gaat dat daar? Worden daar ook dieren dood gebeten, of komt het niet eens meer in het nieuws?
Nachocheese schreef:Ja, niets is zeker in het leven. Dan kan je ze beter binnenhouden want ze kunnen ook een been breken.
Shirley schreef:Selka schreef:
Misschien nuttig om te vermelden wat voor afrastering de wolf tegenhoudt mocht iemand dit weten.
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... gen-wolven
Wat interessant leesvoer, Selka.
_AB_ schreef:Het veulentje heeft blijkbaar al een tijdje dood in het weiland gelegen...
https://www.google.nl/amp/s/www.rtvdren ... -duidelijk