Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:46

Wat Minikatje zegt inderdaad.
We horen pas dat er wolven rond lopen als er (huis)dieren zijn gedood.
Niemand wordt ingelicht, terwijl (een deel van) de wolven wel gewoon worden 'getracked'.
Als wij niet weten dat er wolven in de buurt zijn, gaan we ook geen maatregelen treffen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:48

Citaat:
Wat veel mensen vergeten is dat er ook onvoldoende informatie voor handen is over de aanvallen.
Bij mij in een straal van 20 km zijn 4 aanvallen geweest, dna wees naar de wolf.
Daar hoor je nergens wat van terug.

Nee?
En jij dan...?
Citaat:
Dan is het ook niet raar dat mensen denken dat het wel meevalt, in de beschikbare informatie komt dat ook naar voren.

Conplot theorieën zijn hier dol op:"...mensen, er loert gevaar! Ze houden het stil - wordt wakker....!"
Citaat:
Gisteravond heb ik op een bijeenkomst (geen Nowolves of iets in die trant, gewoon jaarvergadering ) gehoord dat zowel Nederland als Belgie een vaste wolf hebben.
Dan is er geen sprake meer van die wanderwolven op een moment.

Verder verbaas ik mij over alle "wolvenexperts" die zeggen dat het allemaal wel op te lossen is met een kbh of een ezeltje. Die worden ook gewoon aangevallen en hopelijk wint dan het dier dat aan onze kant staat.

Laat ik toch echt hele andere geluiden horen.
Niet dat gebagatelliseer, dat jij hier citeert.
Citaat:
Tijdens mijn trektochten door Duitsland en Roemenie heb ik ook gepraat met verschillende herders, heel toevallig hadden die allemaal wel een geweer bij zich (Moeten we dat nu ook gaan verlangen van herders in Nederland?). Ook veel karkassen gezien van aangevallen dieren,zowel kbhhonden als vee als wolven.

Aangezien wij geen Roemenië zijn, maar Nederland kun je dat niet 1 op 1 overzetten.

Citaat:
Totdat de bijt-incidenten uit de hand lopen.

In mijn ogen bagatelliseer jij.
Het is zaak om NU actie te ondernemen. Wolvenschriksraad. 21ste eeuwse verklikkers. Canine wolvenverschrikkers.
En serieus nadenken over hoe verschrikkelijk complex en slim de natuur in elkaar steekt - en hoe gigantisch ver veel paardenmensen daar vandaan staan.
(Natuurlijk is 24 uur beweging prettig voor een paard - maar gun je dier dan wel een fikse serie beschermingen tegen wolven. Liefst inclusief een kuddehengst.)

Citaat:
Al die mensen langs het hek van de kuddes, vooral mensen die kinderen er ook nog even overheen zetten onder het mom "ga maar schaapje aaien".

...vreselijk, dat soort types.

Citaat:
En we moeten vooral lering trekken bij landen die totaal verschillend zijn van Nederland. Al ging het alleen maar om de ruimte, maar ook de mentaliteit is een groot issue. Zie kbhhond, het is pluizig dus aaibaar.

...ik zou het niet weten, waarom Duitsland zo'n totaal ander land zou zijn...?
Citaat:
veelal een organisatie die deze winter om andere redenen in het nieuws was.

Zullen we de OVP er buiten laten?

En noem toch eens een keer man en paard!

Om over de aaibaarheidsfactor van de OVP maar te zwijgen...

Citaat:
Laten we gewoon praktisch blijven en kijken wat nodig is.

Nederland is een aangelegd park vergeleken met andere landen, in dat park kan best een wolf.
Maar dan zal er een beheersplan moeten komen, informatie en voorlichting en ook een afschietbeleidt bij repeterende wolven.
Ben ik pro afschieten, nee. Maar ik snap wel dat mensen er anders tegenaan kijken in bijv. kop van Noord-Holland dan mensen bij de grens.

Op papier zijn al die oplossingen en gedachten prachtig. het idee van de wolf in ons Nederlandje in prachtig. Maar laten we gewoon reëel blijven en praktisch nadenken. Niet alles hoeft dood, dat geldt voor zowel vee als wolf.

Wat mij betreft laat juist de OVP zien, dat het niet klopt.
Nederland, zelfs Nederland IS geen aangelegd park.
Of nu ja: beheersplanben bij de vleet, maar de natuur gaat toch lekker haar eigen gang.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-04-18 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:48

Fennadev schreef:
Is de pony dan niet overdag bevallen en dat kan dan mis zijn gegaan en dan later heeft er dier de al dode dieren aangevreten? Of liep het veulen er al langer langs? Er mist nogal veel informatie wat dat betreft. Maar echt vreselijk voor de eigenaar zo om zowel je veulen als merrie te verliezen.

De merrie is levend gevonden, maar ingeslapen vanwege bijtwonden in de hals volgens het bericht op Facebook.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:56

Uh Janneke, ik zeg ook dat we die landen niet 1 op 1 kunnen overzetten :)
Graag even lezen wat ik zeg zonder gelijk complottheorieën etc erbij te halen, moet kunnen toch?

En ik praat met mijn buren en mede-eigenaren, zouden meer mensen moeten doen.

Eilinora

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:10

Is hier maar 25 minuten vandaan dus mijn veulen blijft nog mooi snachts binnen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:21

Wat een lastige kwestie vind ik het. Ik durf ook niet zo goed uitspraken te doen erover, omdat ik er domweg te weinig over weet.

Mijn gedachte is, in andere landen is de wolf ook. Daar gaat het blijkbaar wel? Maar goed er zullen veel factoren meespelen.

Vind het wel apart dat huisdieren voor de wilde dieren worden geplaatst. Er zijn blijkbaar, als ik zo op internet lees, genoeg middelen om ervoor te zorgen dat een wolf niet bij het vee komt. Daarnaast, zoals iemand anders al zei, is het wel oké dat huisdieren wilde dieren vermoorden (meestal nog geen eens om te overleven).

Maar goed, zoals ik al zei, ik weet er te weinig van.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:29

Nachocheese schreef:
Wat een lastige kwestie vind ik het. Ik durf ook niet zo goed uitspraken te doen erover, omdat ik er domweg te weinig over weet.

Mijn gedachte is, in andere landen is de wolf ook. Daar gaat het blijkbaar wel? Maar goed er zullen veel factoren meespelen.

Vind het wel apart dat huisdieren voor de wilde dieren worden geplaatst. Er zijn blijkbaar, als ik zo op internet lees, genoeg middelen om ervoor te zorgen dat een wolf niet bij het vee komt. Daarnaast, zoals iemand anders al zei, is het wel oké dat huisdieren wilde dieren vermoorden (meestal nog geen eens om te overleven).

Je kunt je best doen om ze buiten te houden - of het dan ook daadwerkelijk lukt is een tweede.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:33

Er zitten hier toch ook genoeg bokkers die in Duitsland wonen toch? Hoe gaat dat daar? Worden daar ook dieren dood gebeten, of komt het niet eens meer in het nieuws?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:35

Eilinora schreef:
Is hier maar 25 minuten vandaan dus mijn veulen blijft nog mooi snachts binnen.

Dit veulen is overdag gepakt, dus dan zou je niet meer zonder toezicht buiten kunnen zetten.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:38

Laurie schreef:
Nachocheese schreef:

Je kunt je best doen om ze buiten te houden - of het dan ook daadwerkelijk lukt is een tweede.

Ja, niets is zeker in het leven. Dan kan je ze beter binnenhouden want ze kunnen ook een been breken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:38

-O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:43

fransje23 schreef:
Als een huisdier een wild dier pakt is het de natuur.
Als een wild dier een huisdier pakt moet het gedood?

Precies! Als een kat een vogel pakt is het argument "ja maar dat doen katten nu eenmaal". Pakt een wolf een veulen.. Afschieten?

Misschien nuttig om te vermelden wat voor afrastering de wolf tegenhoudt mocht iemand dit weten.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:44

Zet ze op de oostvaardersplassen :')

Nee grapje, ik ben geen bioloog en ik begrijp heel goed dat mensen boos zijn op dit dier.
Ook heel sneu voor het veulen en de eigenaren, kan me niet voorstellen hoe dat moet voelen....

Maar ik vind ook dat je niet kan verwachten dat (mocht het wolven zijn geweest) dat die in ingebouwde navigatie hebben, en zich bij de grens beseffen oh nee dit is Nederland daar mag ik niet naar binnen..

In andere landen zijn niet alleen wolven maar bijvoorbeeld dingo's, beren, lynxen, enz. zelfs elanden of apen kunnen in een stad een groot probleem zijn, maar ook in deze landen zijn ze er nog steeds.

Omdat het nu om zwervende wolven gaat en nog niet om roedels, valt de 'schade' nu ook nog mee en moeten we juist nu maatregelen nemen om ons vee te beschermen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:46

kiki1976 schreef:
Eigenlijk best erg om te lezen hoe sommige erin staan. Wolf moet maar (het liefst) dood/weg omdat het mogelijk hun vee buiten kan grijpen.

Sinds wanneer is alle natuur van ons?
Waarom moet alles weg of dood wat in onze ogen een bedreiging kan wezen?
Waarom beginnen we gelijk te roepen, weet je wel niet wat het kost om een bepaalde omheining te plaatsen?

Deze aarde is niet alleen van ons, deze aarde is ook van de dieren.

Wat denk je dat het met onze natuur beleving doet als als weilanden met hoge heras hekwerken worden omheind?
Nog los van de kosten van zo'n geintje inderdaad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:47

Selka schreef:
fransje23 schreef:
Als een huisdier een wild dier pakt is het de natuur.
Als een wild dier een huisdier pakt moet het gedood?

Precies! Als een kat een vogel pakt is het argument "ja maar dat doen katten nu eenmaal". Pakt een wolf een veulen.. Afschieten?

Misschien nuttig om te vermelden wat voor afrastering de wolf tegenhoudt mocht iemand dit weten.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... gen-wolven

Wat interessant leesvoer, Selka.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:57

Mariska_28 schreef:
Er zitten hier toch ook genoeg bokkers die in Duitsland wonen toch? Hoe gaat dat daar? Worden daar ook dieren dood gebeten, of komt het niet eens meer in het nieuws?

Er komt sporadisch iets in het nieuws, veel wordt onder de pet gehouden om voor niet al te veel onrust te zorgen. er zijn berichten dat honden van het erf afgehaald worden door wolven, veel verlies van dieren onder schapenhouders en zoogkoeienhouders. juist in dunbevolkte gebieden waar veel wild voorkomt.
het krijgen van schadevergoedingen is een hele lange weg, en de vraag is maar of je de emotionele schade kan 'afkopen'.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:58

Ik vind het ook nogal een hysterie om wat misschien een wolf gedaan heeft.Ten eerste worden er per jaar meer paarden gedood door mensen als door een wolf.
Mocht het toch een wolf zijn geweest ,dan zullen we onze dieren moeten gaan beschermen.

Nadat mijn kippen zijn uitgemoord door een vos,worden ze iedere avond opgesloten.Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de vos uit te moorden.
Mijn paarden lopen ook dag en nacht buiten,mocht er ooit een wolf bedenken een poging te gaan doen ze aan te vallen ,dan gaan ze helaas voor ze, s'nachts op stal.Of idd een hond er bij ,vooral de kanten van Turkije en Rusland uit fokken ze speciale rassen ter verdediging van kuddes ,denk aan een Kaukaas ik dacht ook de kommedoor zo gauw uit mijn hoofd.Of de portugeese en spaanse mastins.Wat dat betreft best wat keuze. Ik heb 4 ha,Bij ons staat er 1.80 heras hekwerk rond en dat heeft best wat gekost.Maar het houd ook veel uit de wei oa de huishond die losloopt en ze godsegang maar mag gaan want hij luisterd niet als hij paardjes ziet.Voorlopig zijn er in NL en BE veel meer andere bedreigingen als de af en toe passerende wolf.Het is nu ook niet dat ze hier met 10.000 en een rugzak op aan de grens staan he.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:05

Minikatje, petje af voor je verhaal!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:05

Nachocheese schreef:
Ja, niets is zeker in het leven. Dan kan je ze beter binnenhouden want ze kunnen ook een been breken.

Dat zeg ik toch niet? :) Ik probeer je uitspraak te nuanceren.

Je zegt dat je er te weinig van weet om er uitspraken over te doen, maar komt - naar ik aanneem zonder praktijkervaring - wel tot de conclusie dat er genoeg middelen zijn om wolven bij je vee weg te houden. Wij fokken al jaren met lama’s en alpaca’s die in het buitenland veelvuldig worden ingezet tegen wolven. Soms lukt het om kuddes daarmee te beschermen, maar heel vaak ook niet en dat geldt voor heel veel maatregelen. Het is allemaal niet zo simpel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:07

Shirley schreef:
Selka schreef:

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... gen-wolven

Wat interessant leesvoer, Selka.

Thanks! +:)+

Wij zijn nu de omheining aan het aanleggen. Nemen we dat meteen mee.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:12

Waar ik mij een beetje over verbaas in de discussie over hoe om te gaan met wolven in je buurt, is dat er nogal wat mensen denken dat wanneer je gaat afschieten je daarmee de oplossing hebt voor het probleem wolf, alsof de wolf daarmee direct uit Nederland verdwenen is.
Even praktisch denkend: al zou je wolven legaal mogen afschieten. Daarmee heb je niet automatisch je veiligheid/bescherming terug voor je huisdieren/vee. De wolf vertrekt echt niet direct uit Nederland als er op hem gejaagd gaat worden. Dan zul je toch zelf als bewaker (of iemand inhuren) 24/7 of hoelang de dieren dan ook buiten lopen, aanwezig moeten zijn. I.m.o. kun je dit beter niet aan de overheid of iets daaraan gelieerd overlaten, dit wil je toch echt zelf regelen!
Daarnaast vind ik het verschil in reacties ook opvallend: het lijkt minder erg te zijn als je huisdier/vee wordt aangevallen door een hond dan door een wolf??? Het maakt voor mij toch echt geen fluit uit door wat of wie dan ook mijn dier zou worden aangevallen/gedood; hond of wolf, ik wil geen van beide meemaken.
En nog een ander praktisch voordeel voor een wolf: wij houden onze dieren allemaal op een "relatief klein stuk grond", omheind en wel , waarmee je het hem natuurlijk alleen maar makkelijker maakt om ergens op te jagen. Hij kan er zo in en uit, maar zijn prooi niet.
Ik neem geen stelling in pro of contra de wolf. De wolf is er gewoon, onafhankelijk van wat wij er van vinden. Ik verbaas me alleen maar over hoe de mensen hierop reageren in de vorm van praten.
Belangrijker is misschien wat doe je zelf, hoe ga je nu op dit moment om met het feit dat er wolven rondlopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:18

Ik heb het idee dat er meer dieren worden gedood door (illegaal) loslopende honden als door wolven. Waarom is dit dan opeens goed voor zoveel hysterie? Verder blijft het natuurlijk een lastige kwestie. Waarom heeft de wolf hier minder recht om te leven als een ander (gedomesticeerd) dier?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:50

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:55

_AB_ schreef:
Het veulentje heeft blijkbaar al een tijdje dood in het weiland gelegen...
https://www.google.nl/amp/s/www.rtvdren ... -duidelijk

Krijg het gevoel van een gevalletje doofpot :x

Ik zie hier al hoeveel problemen de vossen veroorzaken, moet er niet aan denken dat het ook zo uit de klauwen loopt met de populatie wolven. Ze hebben hier in een paar maanden meer dan 60 vossen geschoten en er zitten nog er nog veel te veel. Kleine dieren zoals konijnen zie je niet meer. Geen kip loopt veilig.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 20-04-18 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:55

Als het inderdaad na 24 uur pas ontdekt is, maakt het geheel nog triester...
Keek er niemand naar die dieren om dan?