Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:49

Zouden er oprecht mensen zijn die gewoon weg niet beter weten dan dat een paard 2x per 24 uur een emmer drinken aanbieden als enige mogelijkheid tot vochtinname, misschien niet goed is? Of dat stands niet ideaal zijn? AKA: zou dat zin hebben, zo'n verbeter-rapport voor een manege, of zouden ze het zelf niet gewoon wel weten (dat onbeperkt toegang tot schoon drinkwater goed is, dat stands niet ideaal zijn, dat sociaal contact met soortgenoten prettig zou zijn of vrije beweging..) ?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:52

Ik zag net dat mijn manege ook heel kort in het filmpje voorkomt (2 paarden die naar elkaar bijten door dat gat in de stalwand). Ben wel benieuwd wat de score is, dus naar de uitkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:56

soloro schreef:
Ik zag net dat mijn manege ook heel kort in het filmpje voorkomt (2 paarden die naar elkaar bijten door dat gat in de stalwand). Ben wel benieuwd wat de score is, dus naar de uitkomst.

los van de score, hoe vind je het zelf daar!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:56

Paar puntjes: 1- op de website van de stichting is niet te vinden wie er zitting hebben in het bestuur en daarom alleen al vind ik het een bedenkelijk gebeuren. 2- Het lijkt erg alsof de persoonlijke mening van 'de mensen van de stichting' erg meespeelt waardoor er makkelijk selectief gekeken wordt. 3- Deze mensen realiseren zich niet dat als 'ze' hun zin krijgen sommige maneges verdwijnen of heel erg veel duurder worden. Dit betekent dat veel kinderen en volwassen niet meer in aanraking zullen komen met paarden omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:00

Pipodipo schreef:
3- Deze mensen realiseren zich niet dat als 'ze' hun zin krijgen sommige maneges verdwijnen of heel erg veel duurder worden. Dit betekent dat veel kinderen en volwassen niet meer in aanraking zullen komen met paarden omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.

Hmm ja, zie jij dat juist zo? Ik vind het zelf eigenlijk zeer wenselijk dat de maneges verdwijnen wanneer ze zich niet kunnen aanpassen om ten minste een beetje een fatsoenlijke standaard dierenwelzijn te voldoen (constante toegang tot schoon drinkwater, niet meer in stands staan), ook als dat betekent dat er dan minder mensen in aanraking komen met paarden. Als ze dan in aanraking komen met paarden, is dat tenminste op een plek waar het dierenwelzijn in orde is. Daardoor zal de standaard voor goed dierenwelzijn ook een stuk hoger worden, want mensen leren direct dat bepaalde zaken niet normaal zijn, omdat ze dan niet meer voorkomen. Dat lijkt mij een heel wenselijke ontwikkeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:03

NikkiDeKerf schreef:
Pipodipo schreef:
3- Deze mensen realiseren zich niet dat als 'ze' hun zin krijgen sommige maneges verdwijnen of heel erg veel duurder worden. Dit betekent dat veel kinderen en volwassen niet meer in aanraking zullen komen met paarden omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.

Hmm ja, zie jij dat juist zo? Ik vind het zelf eigenlijk zeer wenselijk dat de maneges verdwijnen wanneer ze zich niet kunnen aanpassen om ten minste een beetje een fatsoenlijke standaard dierenwelzijn te voldoen (constante toegang tot schoon drinkwater, niet meer in stands staan), ook als dat betekent dat er dan minder mensen in aanraking komen met paarden. Als ze dan in aanraking komen met paarden, is dat tenminste op een plek waar het dierenwelzijn in orde is. Daardoor zal de standaard voor goed dierenwelzijn ook een stuk hoger worden, want mensen leren direct dat bepaalde zaken niet normaal zijn, omdat ze dan niet meer voorkomen. Dat lijkt mij een heel wenselijke ontwikkeling!

Top!!!! veranderen kan ook lijkt me veel beter voor iederen

Lumi

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:08

Ik ben vooral heel benieuwd waar dit onderzoek is uitgevoerd. Hier in de omgeving (Twente) ken ik véél maneges, maar er is er geen enkele waar de paarden niet/nauwelijks buiten komen. Pensionstallen waar dat gebeurt ken ik daarentegen dan weer wel.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:09

Goed dat er onderzoek word gedaan. Jammer alleen dat ze maar net iets meer dan 50 bedrijven bekeken hebben.

Om echt reëel uitspraken te kunnen doen zouden ze naar mijn mening toch minimaal 3 a 4 keer zoveel bedrijven moeten onderzoeken...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:12

NikkiDeKerf schreef:
Pipodipo schreef:

Eens! Het is niet dat mensen het "recht" hebben op contact met paarden. Als het kan is het leuk, als het niet kan omdat niemand er plek/geld/ruimte etc voor heeft moet je maar een andere hobby zoeken. Jammer maar helaas.

Ik heb zelf intussen ook al +- 4 jaar niet meer op een paard gezeten omdat ik geen manege in de omgeving kan vinden waar 1) paarden een groot deel van de dag buiten komen (in de winter snap ik dat het niet altijd kan maar gooi ze dan een paar uurtjes los in de bak verspreid over de dag) 2) waar ruime stallen zijn met veel contact mogelijk 3) waar paarden zijn die groot/sterk genoeg zijn voor mijn lengte en gewicht. Dat laatste is natuurlijk vooral een dingetje voor mezelf (al denk ik niet dat ik nog heel erg veel af ga vallen) maar die eerste twee lijken me nou geen onredelijke eisen. En toch is dat hier nergens. Ongeacht de reden wil ik zo'n stal niet supporten. En dat betekent dan dat ik nu geen paard rijd, nou ja, jammer voor mij. Niet alles hoeft te wijken voor wat mensen willen.

Als je zo graag wil dat mensen in aanraking komen met paarden kun je ook een knuffelstal beginnen. Paardenmassage doen. Kindjes laten borstelen. Dat is ook ontzettend fijn. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:13

ynskek schreef:
Goed dat er onderzoek word gedaan. Jammer alleen dat ze maar net iets meer dan 50 bedrijven bekeken hebben.

Om echt reëel uitspraken te kunnen doen zouden ze naar mijn mening toch minimaal 3 a 4 keer zoveel bedrijven moeten onderzoeken...

Het is niet zo'n goede steekproef nee. Wel is de uitkomst gewoon dat er 46(?) stallen zijn waarbij de (redelijk minimale) standaarden gewoon niet gehaald worden. Dat gaat al gauw om honderden paarden en pony's... Reden genoeg om aan de bel te trekken

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:15

NikkiDeKerf schreef:
Pipodipo schreef:

Nou, ik vraag me af of het -in het algemeen- wel zo slecht gesteld is met het welzijn op maneges. Of meer specifiek: of je daar echt mensenwelzijn op moet inleveren. Maar misschien ben jij opgegroeid in een omgeving dat je kon ponyrijden zoveel je wilde en kun je je niet voorstellen dat er mensen zijn die alleen op een manege bij paarden (of pony's) kunnen zijn.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:16

Ja, Dier en Recht kan erg goed schreeuwen en zielige plaatjes posten. Maar dit is absoluut waar. Ik rijd van ellende al jaren niet meer, want er is geen fatsoenlijke manege te vinden. De enige manege die heel misschien nog zou kunnen qua dierenwelzijn, heeft zo zijn eigen rare praktijken.

En hoezo is het onwenselijk dat, wanneer slechte maneges failliet gaat, er mensen dan niet kunnen paardrijden? Geen goed welzijn is gewoon NIET rijden. Je eigen egoïsme gaat toch niet voor het welzijn van het dier? Ik dacht dat we wel klaar waren met "ik weet dat het slecht is, maar ik doe het toch, want ik vind mezelf belangrijk".

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:18

ynskek schreef:

Er is ook geen onderzoek gedaan, er zijn gewoon op een paar maneges stiekem filmpjes gemaakt van situaties die volgens 'de mensen van de stichting' niet oke waren.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:22

Magrathea schreef:
ynskek schreef:

Het is niet zo'n goede steekproef nee. Wel is de uitkomst gewoon dat er 46(?) stallen zijn waarbij de (redelijk minimale) standaarden gewoon niet gehaald worden. Dat gaat al gauw om honderden paarden en pony's... Reden genoeg om aan de bel te trekken

Ze hebben maar 46 stallen onderzocht in Nederland en 7 in België.

In hoeverre zijn de uitspraken die ze hierover doen reëel als beeld om meteen te generaliseren?

Hiermee zeg ik niet dat t goed is wat gebeurd alleen dat je niet dit zo breed kan stellen terwijl je maar zo'n kleine groep bedrijven hebt gezien.

Om maar niet over sommige pensionstallen te beginnen...

Veronica2

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:23

Of hoe mensen soms paarden achter hun huis hebben...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:33

Pipodipo schreef:
Er is ook geen onderzoek gedaan, er zijn gewoon op een paar maneges stiekem filmpjes gemaakt van situaties die volgens 'de mensen van de stichting' niet oke waren.

Zonder vooronderzoek filmen is gewoon echt een heel stom idee. Ik heb het filmpje bekeken, en beelden van te kleine stalletjes, dat doet me wel veel. Maar een paard wat zenuwachtig heen en weer loopt, of een paard wat door de tralies heen probeert te bijten, wat kan je daar nou over zeggen? Een nieuw paard hier op de manege loopt de eerste paar uur ook zenuwachtig heen en weer of steigert in de stal, en hier doet een paard ook weleens boos naar z'n buurman als er net gevoerd is. Zonder vooronderzoek waarbij je kunt aantonen dat meerdere paarden dit langere tijd doen en het dus stereotiep gedrag is, is zo'n filmpje weinig waard. En daarmee haalt het de geloofwaardigheid helaas erg naar beneden. Ik vind het ontzettend belangrijk dat hier meer aandacht voor is en er moet iets veranderen, maar doe gewoon op een goede manier onderzoek en kom met onomstotelijk bewijs.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:36

Pipodipo schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Nou, ik vraag me af of het -in het algemeen- wel zo slecht gesteld is met het welzijn op maneges. Of meer specifiek: of je daar echt mensenwelzijn op moet inleveren. Maar misschien ben jij opgegroeid in een omgeving dat je kon ponyrijden zoveel je wilde en kun je je niet voorstellen dat er mensen zijn die alleen op een manege bij paarden (of pony's) kunnen zijn.

Mensenwelzijn? :') :') Sinds wanneer is paardrijden een levensbehoefte?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:38

YellowGray schreef:
Pipodipo schreef:

Zonder vooronderzoek filmen is gewoon echt een heel stom idee. Ik heb het filmpje bekeken, en beelden van te kleine stalletjes, dat doet me wel veel. Maar een paard wat zenuwachtig heen en weer loopt, of een paard wat door de tralies heen probeert te bijten, wat kan je daar nou over zeggen? Een nieuw paard hier op de manege loopt de eerste paar uur ook zenuwachtig heen en weer of steigert in de stal, en hier doet een paard ook weleens boos naar z'n buurman als er net gevoerd is. Zonder vooronderzoek waarbij je kunt aantonen dat meerdere paarden dit langere tijd doen en het dus stereotiep gedrag is, is zo'n filmpje weinig waard. En daarmee haalt het de geloofwaardigheid helaas erg naar beneden. Ik vind het ontzettend belangrijk dat hier meer aandacht voor is en er moet iets veranderen, maar doe gewoon op een goede manier onderzoek en kom met onomstotelijk bewijs.

Dat ben ik met je eens en er moet ook dialoog zijn. Boos doen naar de buren is net zo goed sociaal gedrag als lief kroelen, alleen de boodschap is anders. Maar zoals het nu is gedaan, is het inderdaad helemaal niet geloofwaardig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:42

Nies_ schreef:
Pipodipo schreef:

Mensenwelzijn? :') :') Sinds wanneer is paardrijden een levensbehoefte?

Sport en beweging zijn voor mensen ook essentieel hoor, niet alleen voor paardjes. Dat wordt in het nieuws ook heel vaak gezegd, vooral dat kinderen meer buiten moeten zijn en moeten bewegen. Bij paardrijden ben je al veel meer in beweging buiten het rijden om en je komt vaak ook wel wat meer in de buitenlucht, daarom is het ook belangrijk dat het niet verdwijnt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:51

Pipodipo schreef:
Sport en beweging zijn voor mensen ook essentieel hoor, niet alleen voor paardjes. Dat wordt in het nieuws ook heel vaak gezegd, vooral dat kinderen meer buiten moeten zijn en moeten bewegen. Bij paardrijden ben je al veel meer in beweging buiten het rijden om en je komt vaak ook wel wat meer in de buitenlucht, daarom is het ook belangrijk dat het niet verdwijnt.

Maar moet dat rijden zijn? Kun je niet aan de hand gaan wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur voor mijn part?
Om te zeggen dat met het verdwijnen van goedkope (al dan niet slechte) maneges de volksgezondheid in gevaar komt vind ik wat kort door de bocht. Daar ben je zelf ook bij. Kinderen die op paardrijden willen maar dat niet kunnen zullen waarschijnlijk iets anders kiezen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:54

Magrathea schreef:
Pipodipo schreef:

Maar moet dat rijden zijn? Kun je niet aan de hand gaan wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur voor mijn part?
Om te zeggen dat met het verdwijnen van goedkope (al dan niet slechte) maneges de volksgezondheid in gevaar komt vind ik wat kort door de bocht. Daar ben je zelf ook bij. Kinderen die op paardrijden willen maar dat niet kunnen zullen waarschijnlijk iets anders kiezen.
Dus voor jou ligt de grens bij rijden? Rijden is slecht en al het andere is goed?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:00

Kinke schreef:
ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.

Ook zoiets: het zijn de maneges die níet bij hen zijn aangesloten zijn die slecht zijn...
WC eend.

Ik heb heb zelf trouwens alleen maar bij maneges gereden die hun paarden dagelijks de wei op lieten gaan, was helemaal niet moeilijk om zo'n manege te vinden. Hierin heeft de consument dus ook een keuze en als niemand meer genoegen neemt met rijden bij een legbatterij, eh, manege zonder weidegang (of maar 1x per maand/kwartaal/jaar weidegang) dan houdt het fenomeen slechte maneges vanzelf op.

Wat witte haren op de rug betreft: het is voor de klant natuurlijk lastig te bepalen of die witte vlekken er door een slecht zadel bij de vorige eigenaar kwamen of door de zadels die de huidige eigenaar erop legt.

Rijden met verse drukkingen is natuurlijk een ander verhaal, dat is duidelijk. Maar dan nog: als mensen het accepteren dat paarden daarmee moeten werken, dan houdt het nooit op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:09

Pipodipo schreef:
Dus voor jou ligt de grens bij rijden? Rijden is slecht en al het andere is goed?

Ik mag toch hopen dat je het ermee eens bent dat rijden niet in het belang is van het paard. Sterker nog, blessures bij paarden zijn over het algemeen het gevolg van het rijden (of slechte huisvesting).
Ik probeer je hier gewoon een beetje tegemoet in te komen ;) Ik denk inderdaad niet dat ik tegen een stal zou zijn waar mensen alleen komen om paarden te knuffelen (en dus niet te rijden), maar jouw statement over dat het niet wenselijk is dat slechte maneges verdwijnen vind ik vreemd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:14

Magrathea schreef:
Pipodipo schreef:

Ik mag toch hopen dat je het ermee eens bent dat rijden niet in het belang is van het paard. Sterker nog, blessures bij paarden zijn over het algemeen het gevolg van het rijden (of slechte huisvesting).
Ik probeer je hier gewoon een beetje tegemoet in te komen ;) Ik denk inderdaad niet dat ik tegen een stal zou zijn waar mensen alleen komen om paarden te knuffelen (en dus niet te rijden), maar jouw statement over dat het niet wenselijk is dat slechte maneges verdwijnen vind ik vreemd.

Nou, ik zeg nergens iets over slechte maneges, ik heb het over de stichting. Voor mij is een knuffelmanege geen goed alternatief, ik vind dat paarden moeten bewegen en knuffelen lijkt mij nogal ver daarvan.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:22

Pipodipo, denk je dan dat een paard alleen kan bewegen onder het zadel?

Pipodipo schreef:

Ik vind persoonlijk dat de basisbehoeftes van een dier (vrijheid van dorst of honger, vrijheid om sociale interacties met soortgenoten aan te gaan als het geen solitaire diersoort is, bewegingsvrijheid) niet moeten lijden onder het plezier van de mens (paardrijden). Paardrijden is voor de mens geen behoefte zoals voedsel, drinkwater, vrijheid of contacten dat zijn, vind ik zelf. Te doen alsof niet paardrijden inleveren op 'mensenwelzijn' is dat opweegt tegen het inleveren van dierenwelzijn, vind ik wel een vreemd uitgangspunt.

Je laatste opmerking vind ik nogal persoonlijk en niet per se ontopic, maar nee, ook ik kon alleen op de manege bij paarden of pony's zijn en ben niet opgegroeid met paarden.