Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pipodipo schreef:3- Deze mensen realiseren zich niet dat als 'ze' hun zin krijgen sommige maneges verdwijnen of heel erg veel duurder worden. Dit betekent dat veel kinderen en volwassen niet meer in aanraking zullen komen met paarden omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.
NikkiDeKerf schreef:Pipodipo schreef:3- Deze mensen realiseren zich niet dat als 'ze' hun zin krijgen sommige maneges verdwijnen of heel erg veel duurder worden. Dit betekent dat veel kinderen en volwassen niet meer in aanraking zullen komen met paarden omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.
Hmm ja, zie jij dat juist zo? Ik vind het zelf eigenlijk zeer wenselijk dat de maneges verdwijnen wanneer ze zich niet kunnen aanpassen om ten minste een beetje een fatsoenlijke standaard dierenwelzijn te voldoen (constante toegang tot schoon drinkwater, niet meer in stands staan), ook als dat betekent dat er dan minder mensen in aanraking komen met paarden. Als ze dan in aanraking komen met paarden, is dat tenminste op een plek waar het dierenwelzijn in orde is. Daardoor zal de standaard voor goed dierenwelzijn ook een stuk hoger worden, want mensen leren direct dat bepaalde zaken niet normaal zijn, omdat ze dan niet meer voorkomen. Dat lijkt mij een heel wenselijke ontwikkeling!
NikkiDeKerf schreef:Pipodipo schreef:3- Deze mensen realiseren zich niet dat als 'ze' hun zin krijgen sommige maneges verdwijnen of heel erg veel duurder worden. Dit betekent dat veel kinderen en volwassen niet meer in aanraking zullen komen met paarden omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk.
Hmm ja, zie jij dat juist zo? Ik vind het zelf eigenlijk zeer wenselijk dat de maneges verdwijnen wanneer ze zich niet kunnen aanpassen om ten minste een beetje een fatsoenlijke standaard dierenwelzijn te voldoen (constante toegang tot schoon drinkwater, niet meer in stands staan), ook als dat betekent dat er dan minder mensen in aanraking komen met paarden. Als ze dan in aanraking komen met paarden, is dat tenminste op een plek waar het dierenwelzijn in orde is. Daardoor zal de standaard voor goed dierenwelzijn ook een stuk hoger worden, want mensen leren direct dat bepaalde zaken niet normaal zijn, omdat ze dan niet meer voorkomen. Dat lijkt mij een heel wenselijke ontwikkeling!
ynskek schreef:Goed dat er onderzoek word gedaan. Jammer alleen dat ze maar net iets meer dan 50 bedrijven bekeken hebben.
Om echt reëel uitspraken te kunnen doen zouden ze naar mijn mening toch minimaal 3 a 4 keer zoveel bedrijven moeten onderzoeken...
ynskek schreef:Goed dat er onderzoek word gedaan. Jammer alleen dat ze maar net iets meer dan 50 bedrijven bekeken hebben.
Om echt reëel uitspraken te kunnen doen zouden ze naar mijn mening toch minimaal 3 a 4 keer zoveel bedrijven moeten onderzoeken...
Magrathea schreef:ynskek schreef:Goed dat er onderzoek word gedaan. Jammer alleen dat ze maar net iets meer dan 50 bedrijven bekeken hebben.
Het is niet zo'n goede steekproef nee. Wel is de uitkomst gewoon dat er 46(?) stallen zijn waarbij de (redelijk minimale) standaarden gewoon niet gehaald worden. Dat gaat al gauw om honderden paarden en pony's... Reden genoeg om aan de bel te trekken
Pipodipo schreef:Er is ook geen onderzoek gedaan, er zijn gewoon op een paar maneges stiekem filmpjes gemaakt van situaties die volgens 'de mensen van de stichting' niet oke waren.
Pipodipo schreef:NikkiDeKerf schreef:Hmm ja, zie jij dat juist zo? Ik vind het zelf eigenlijk zeer wenselijk dat de maneges verdwijnen wanneer ze zich niet kunnen aanpassen om ten minste een beetje een fatsoenlijke standaard dierenwelzijn te voldoen (constante toegang tot schoon drinkwater, niet meer in stands staan), ook als dat betekent dat er dan minder mensen in aanraking komen met paarden. Als ze dan in aanraking komen met paarden, is dat tenminste op een plek waar het dierenwelzijn in orde is. Daardoor zal de standaard voor goed dierenwelzijn ook een stuk hoger worden, want mensen leren direct dat bepaalde zaken niet normaal zijn, omdat ze dan niet meer voorkomen. Dat lijkt mij een heel wenselijke ontwikkeling!
Nou, ik vraag me af of het -in het algemeen- wel zo slecht gesteld is met het welzijn op maneges. Of meer specifiek: of je daar echt mensenwelzijn op moet inleveren. Maar misschien ben jij opgegroeid in een omgeving dat je kon ponyrijden zoveel je wilde en kun je je niet voorstellen dat er mensen zijn die alleen op een manege bij paarden (of pony's) kunnen zijn.
YellowGray schreef:Pipodipo schreef:Er is ook geen onderzoek gedaan, er zijn gewoon op een paar maneges stiekem filmpjes gemaakt van situaties die volgens 'de mensen van de stichting' niet oke waren.
Zonder vooronderzoek filmen is gewoon echt een heel stom idee. Ik heb het filmpje bekeken, en beelden van te kleine stalletjes, dat doet me wel veel. Maar een paard wat zenuwachtig heen en weer loopt, of een paard wat door de tralies heen probeert te bijten, wat kan je daar nou over zeggen? Een nieuw paard hier op de manege loopt de eerste paar uur ook zenuwachtig heen en weer of steigert in de stal, en hier doet een paard ook weleens boos naar z'n buurman als er net gevoerd is. Zonder vooronderzoek waarbij je kunt aantonen dat meerdere paarden dit langere tijd doen en het dus stereotiep gedrag is, is zo'n filmpje weinig waard. En daarmee haalt het de geloofwaardigheid helaas erg naar beneden. Ik vind het ontzettend belangrijk dat hier meer aandacht voor is en er moet iets veranderen, maar doe gewoon op een goede manier onderzoek en kom met onomstotelijk bewijs.
Nies_ schreef:Pipodipo schreef:
Nou, ik vraag me af of het -in het algemeen- wel zo slecht gesteld is met het welzijn op maneges. Of meer specifiek: of je daar echt mensenwelzijn op moet inleveren. Maar misschien ben jij opgegroeid in een omgeving dat je kon ponyrijden zoveel je wilde en kun je je niet voorstellen dat er mensen zijn die alleen op een manege bij paarden (of pony's) kunnen zijn.
Mensenwelzijn?![]()
Sinds wanneer is paardrijden een levensbehoefte?
Pipodipo schreef:Sport en beweging zijn voor mensen ook essentieel hoor, niet alleen voor paardjes. Dat wordt in het nieuws ook heel vaak gezegd, vooral dat kinderen meer buiten moeten zijn en moeten bewegen. Bij paardrijden ben je al veel meer in beweging buiten het rijden om en je komt vaak ook wel wat meer in de buitenlucht, daarom is het ook belangrijk dat het niet verdwijnt.
Magrathea schreef:Dus voor jou ligt de grens bij rijden? Rijden is slecht en al het andere is goed?Pipodipo schreef:Sport en beweging zijn voor mensen ook essentieel hoor, niet alleen voor paardjes. Dat wordt in het nieuws ook heel vaak gezegd, vooral dat kinderen meer buiten moeten zijn en moeten bewegen. Bij paardrijden ben je al veel meer in beweging buiten het rijden om en je komt vaak ook wel wat meer in de buitenlucht, daarom is het ook belangrijk dat het niet verdwijnt.
Maar moet dat rijden zijn? Kun je niet aan de hand gaan wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur voor mijn part?
Om te zeggen dat met het verdwijnen van goedkope (al dan niet slechte) maneges de volksgezondheid in gevaar komt vind ik wat kort door de bocht. Daar ben je zelf ook bij. Kinderen die op paardrijden willen maar dat niet kunnen zullen waarschijnlijk iets anders kiezen.
Kinke schreef:ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.
Pipodipo schreef:Dus voor jou ligt de grens bij rijden? Rijden is slecht en al het andere is goed?
Magrathea schreef:Pipodipo schreef:Dus voor jou ligt de grens bij rijden? Rijden is slecht en al het andere is goed?
Ik mag toch hopen dat je het ermee eens bent dat rijden niet in het belang is van het paard. Sterker nog, blessures bij paarden zijn over het algemeen het gevolg van het rijden (of slechte huisvesting).
Ik probeer je hier gewoon een beetje tegemoet in te komenIk denk inderdaad niet dat ik tegen een stal zou zijn waar mensen alleen komen om paarden te knuffelen (en dus niet te rijden), maar jouw statement over dat het niet wenselijk is dat slechte maneges verdwijnen vind ik vreemd.
Pipodipo schreef:Nou, ik vraag me af of het -in het algemeen- wel zo slecht gesteld is met het welzijn op maneges. Of meer specifiek: of je daar echt mensenwelzijn op moet inleveren. Maar misschien ben jij opgegroeid in een omgeving dat je kon ponyrijden zoveel je wilde en kun je je niet voorstellen dat er mensen zijn die alleen op een manege bij paarden (of pony's) kunnen zijn.