Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
aikon schreef:Van de site https://www.nkc.nl/advies/techniek/veil ... ?fromsso=1
Ether is bekend als starthulp bij slechtstartende dieselmotoren. Het is een spray op basis van diethylether. Bij lage temperaturen start de motor vlot. Ook wanneer de startaccu zwak begint te worden is vlot starten nog mogelijk. Starthulp is bij alle benzinestations en automateriaalzaken vrij te koop. De spuitbusjes hebben een inhoud van ca. 250 gram.
Er is een grote kans dat ether wordt gebruikt om bewoners onder narcose te brengen. Er zijn twee manieren:
Men gebruikt een met ether gedrenkte doek. In dit geval is er altijd persoonlijk contact nodig om een persoon te kunnen bedwelmen. De andere mogelijkheid is met een spuitbus het ether in de kampeerauto te spuiten.
Afhankelijk van de inhoud van de kampeerauto ligt een onveilige concentratie tussen de 15 en 20 gram ingespoten ether. Dan is er kans op narcotische effecten.
Ether is een kleurloze vloeistof met een typische geur. De damp is zwaarder dan lucht en verspreidt zich over de grond. Gemengd met de omgevingslucht (reeds bij 1,7 volume % in lucht) is ontsteking mogelijk. Dus, brandgevaar.
Bij het inademen kan men duizelig en slaperig worden. In hoge concentraties is bewusteloosheid zelfs mogelijk. Eerste hulp: frisse lucht, rust en zonodig beademing.
Ether is een vluchtige koolwaterstofverbinding.
Het kan worden gedetecteerd met een zogenaamde "elektronische neus", die op basis van een halfgeleiderprincipe werkt. Een luidalarm wordt na detectie ingeschakeld. De gevoeligheid van zo'n detectieapparaat is in te stellen tussen 100 ppm tot 5000 ppm. De letters ppm staan voor parts per million oftewel delen per miljoen.
Het is gewoon verkrijgbaar bij tankstations en er is voor een vrachtwagen/camper net veel nodig buiten een dun slangetje en een klein gaatje kiertje om het slangetje door te steken.
Citaat:De hoeveelheid product nodig in de motorhome is berekend op een Kampeerauto
binnenvolume van 10 m3.
Product.................Staat........... Concentratie nodig ..............Hoeveelheid
.........................bij 20 gr C ..........voor narcose ...................nodig in Kampeerauto
Chloroform...... Vloeistof ...............100 g/m3 .............................1 kg
Lachgas............. Gas .....................50% ......................................5 m3
Halothaan ........Vloeistof............... 60 g/m3 ...............................600 g
Ether................ Vloeistof ..............300 g/m3 ..............................3 kg
Opmerkingen
Lachgas
- De 5 m3 die nodig zijn om de kampeerauto te vullen, vereist een gasfles van 25 liter (bij een
druk van 200 atm).
- Zeer vlot verkrijgbaar (wordt gebruikt in race wagens en de melkindustrie, kan zelf
gemaakt worden uit ammonium nitraat).
- Niet brandbaar bij kamertemperatuur.
Halothaan
- Vrij duur (een bron geeft aan: $70 per kg)
- Niet brandbaar
- Werd gebruikt door de Russen in het theater in Moskou tijdens de gijzelneming
door Tsjetsjenen om deze te verdoven (samen met een slaapmiddel). Dit product is
dus gebruikt geweest in grote ruimten.
Ether (Ethyl ether)
- Zeer goedkoop (spuitbusjes van 250 mL).
- Zeer gemakkelijk verkrijgbaar in bussen voor het starten van dieselmotoren.
- Zeer ontvlambaar. Inbrekers lopen waarschijnlijk niet graag het risico op
ontploffing.
- 12 spuitbusjes nodig om de kampeerauto te vullen.
De hoevelheden die nodig zijn om een overval te plegen zijn te groot om practisch
inzetbaar te zijn. Alleen de hoeveelheid Halothaan is vrij klein: 600 gram is slechts
300 mL vloeistof. Maar de kostprijs is hoog.
beatje schreef:Het is bij onze buren echt gebruikt hoor Alane,wat heeft de politie er aan om er over te liegen?
Mij had een stuk worst ook handiger geleken maar blijkbaar gaat gas sneller en bij worst weet je niet zeker of ze het eten.Niet alle honden zijn zo scherp dat ze gelijk aanslaan.
Ik vind het wel straf dat julie mensen zomaar voor leugenaar uitmaken omdat je denkt dat het niet kan,zonder enig bewijs verder.
beatje schreef:Het is bij onze buren echt gebruikt hoor Alane,wat heeft de politie er aan om er over te liegen?
Mij had een stuk worst ook handiger geleken maar blijkbaar gaat gas sneller en bij worst weet je niet zeker of ze het eten.Niet alle honden zijn zo scherp dat ze gelijk aanslaan.
Ik vind het wel straf dat julie mensen zomaar voor leugenaar uitmaken omdat je denkt dat het niet kan,zonder enig bewijs verder.
Bloodymary schreef:Mij lijkt het ook geloofwaardiger dat bijvoorbeeld iemand gezien had dat ze veel geld bij zich hadden en vervolgens iets in hun drankje heeft gedaan.
Zoolgangster schreef:Bloodymary schreef:Mij lijkt het ook geloofwaardiger dat bijvoorbeeld iemand gezien had dat ze veel geld bij zich hadden en vervolgens iets in hun drankje heeft gedaan.
Dat zou ook heel goed kunnen, maar dan spreek je net zo goed van bedwelming.
Het is ook nog mogelijk dat mensen die al in slaap zijn minder bedwelmend gas nodig hebben om niet wakker te worden van een inbraak dan mensen tijdens een operatie nodig hebben.
Eline91 schreef:Kunnen we het vriendelijk houden?
Ik was trouwens aanwezig op de wedstrijd, ik ken één van de mensen die beroofd werd en heb hem de dag erna ook gesproken, maar dat de slachtoffers bedwelmd zouden zijn met gas heb ik toch niet gehoord.
Dat neemt echter niet weg dat zo'n beroving een zeer traumatische ervaring kan zijn.
BigBen schreef:Methylfentanyl is een poeder. Het schijnt inderdaad ongelofelijk krachtig te zijn, maar om het als gas te gebruiken zou je een vernevelinstallatie moeten hebben, het poeder moeten vernevelen tot een aerosol, en vervolgens zou je ook nog eens actief (met een ventilator bv.) de aerosol in de juiste richting moeten blazen. Theoretisch is dat misschien wel mogelijk, maar het is echt een high-tech operatie, en het past niet in de setting van een crimineel die een inbraak met diefstal pleegt.
BigBen schreef:Methylfentanyl is een poeder. Het schijnt inderdaad ongelofelijk krachtig te zijn, maar om het als gas te gebruiken zou je een vernevelinstallatie moeten hebben, het poeder moeten vernevelen tot een aerosol, en vervolgens zou je ook nog eens actief (met een ventilator bv.) de aerosol in de juiste richting moeten blazen. Theoretisch is dat misschien wel mogelijk, maar het is echt een high-tech operatie, en het past niet in de setting van een crimineel die een inbraak met diefstal pleegt.
Supertje schreef:BigBen schreef:Methylfentanyl is een poeder. Het schijnt inderdaad ongelofelijk krachtig te zijn, maar om het als gas te gebruiken zou je een vernevelinstallatie moeten hebben, het poeder moeten vernevelen tot een aerosol, en vervolgens zou je ook nog eens actief (met een ventilator bv.) de aerosol in de juiste richting moeten blazen. Theoretisch is dat misschien wel mogelijk, maar het is echt een high-tech operatie, en het past niet in de setting van een crimineel die een inbraak met diefstal pleegt.
Het is inderdaad een poeder, maar het is ook (o.a.) wateroplosbaar. De vorm waarin het als drugs bijvoorbeeld veel gebruikt wordt is een neusspray.
En het hoeft echt niet met een hele ventilator opstelling de juiste richting opgeblazen te worden, spuitbussen etc werken ook. In Moskou werkte het ook door het ‘simpelweg’ het gebouw in te laten lopen, daar konden ze ook geen richting geven aan wat ze naar binnen lieten lopen, niet alle kieren afdichten etc, maar het effect was er niet minder door. Daar had het een hele berg doden tot gevolg, waarschijnlijk door combinatie met nog een ander (slaap)middel, hoewel 3-MT zelf ook makkelijk te overdoseren is. En een cabine van een vrachtwagen oid is niet bijzonder groot.
En nee, de overvallers zelf hebben waarschijnlijk niet de kennis om het zelf te maken en tot aerosol te maken in handige vervoerbare vorm. Maar dit soort ‘bendes’ zijn vaak goed georganiseerd, de overvallers zelf zijn alleen de uitvoerders, die maken het inderdaad niet zelf.
safina schreef:Ik vraag me af: als het lukt om mensen met gas in een vrachtwagencabine onder zeil te brengen, hoe kan het dan eigenlijk dat er nog nooit is overgedoseerd? De eerder genoemde stoffen hebben (voor zover ik weet) bij een hoge dosering ernstige gevolgen, tot aan de dood. En correct doseren (wel slapen, niet dood) lijkt me in zo'n setting best een behoorlijke uitdaging. Toch heb ik nog nooit een bericht gehoord van iemand die met gas in z'n vrachtwagen onder zeil is gebracht en die het niet heeft overleefd. Hoe zit dat dan eigenlijk?
speurneusc schreef:safina schreef:Ik vraag me af: als het lukt om mensen met gas in een vrachtwagencabine onder zeil te brengen, hoe kan het dan eigenlijk dat er nog nooit is overgedoseerd? De eerder genoemde stoffen hebben (voor zover ik weet) bij een hoge dosering ernstige gevolgen, tot aan de dood. En correct doseren (wel slapen, niet dood) lijkt me in zo'n setting best een behoorlijke uitdaging. Toch heb ik nog nooit een bericht gehoord van iemand die met gas in z'n vrachtwagen onder zeil is gebracht en die het niet heeft overleefd. Hoe zit dat dan eigenlijk?
omdat de daders binnen moeten zijn, en dan is gelijk de ruimte in 1x geventileerd en is er frisse lucht bij wat de slachtoffers dan weer inademen en inwendig wordt dan het middel weer uit het menselijke systeem gepompt waardoor ze weer bij bewustzijn komen