LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:24

Kan bovenstaande post onderschrijven: dit gebeurt inderdaad. Ook hier in Nederland.

Ik schreef al eerder: er is geen draagvlak voor de wolf in Nederland, als ze ze niet illegaal schieten, worden ze wel vergiftigd. En anders wel aan/doodgereden, zoals talloze wolven - niet alleen hier maar ook vlak over de grens - gebeurt.

Het land is te klein, te agrarisch, te dichtbevolkt, te veel doorsneden met verkeerswegen, te veel hekken. Er zijn geen grotere aaneengesloten gebieden.

Ze komen hier, ja, omdat het hier qua veedichtheid en slechte beveiliging luilekkerland is.

Maar ze kunnen beter wegblijven, want hier zijn ze - buiten het buitengewoon grote makkelijke prooiaanbod - hun leven niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:31

Het is niet te vol, het aanpassingsvermogen van de mens ontbreekt blijkbaar. Alles wat schade kan aanrichten aan gehouden dieren moet maar weg of dood. En ondertussen klagen we wel dat er geen echte natuur is, als ik sommige reacties hier lees vind ik dat niet zo vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:33

missanita84 schreef:
Moratoetje schreef:
Tja, wolven zijn prachtig maar vrees dat er hier geen plek is voor hun. Moet ook eerlijk bekennen dat ik ze ook liever niet in de buurt heb. We hebben al genoeg overlast van de vossen hier.

Kennissen van mij wonen in de buurt van de grens met Duitsland, , die vertelden mij laatst dat niet alle wolven die gezien worden in NL ook worden gemeld. Er zijn boeren die het ‘probleem’ meteen zelf oplossen met een jachtgeweer en wegwerken onder de grond.

Yep dat hoor ik om mij heen dus ook (woon in duitsland)

Eerlijk? De eerste die mij verteld dat ie zoiets gedaan heeft, geef ik persoonlijk aan bij de bevoegde instanties en die mogen ze wat mij betreft pluimen. Wij mensen zijn soms toch echt walgelijke schepsels.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:33

Nederland niet vol? grapjas :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:40

KarmaChansy schreef:
Nederland niet vol? grapjas :D

Tè vol. Er zit een verschil in vol en té vol.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:42

dees_daan schreef:
Het is niet te vol, het aanpassingsvermogen van de mens ontbreekt blijkbaar.
Een wandelaar ben ik en overal moet ik altijd naar buiten. Hier en dus ook als ik in Nederland ben. Hier loop ik uren alleen en zelden of nooit kom ik een mens tegen, zo ook als ik met de paarden er op uit trek, of op de fiets.
Hier ben ik na al die jaren inmiddels zo aan gewend dat als ik in Nederland wandel, ik vaak aan de kant moet gaan op het laatste nippertje. Ik ben niet meer berekend op fietsers c.q. auto's zeker niet als ik net in Nederland ben en geloof me ook in de buitengebieden in Nederland is het hartstikke vol met mensen, recreanten en heel erg veel vee. Overal hoor je ook verkeer de uitzondering nagelaten.
Nederland niet vol, met alle respect voor het kleine kikkerlandje waar ik heel veel van hou, Nederland is bom, bom en bom vol. Echt niet normaal en daar kom je achter als je er niet meer woont. En dan gaan wij vaak nog naar de rustiger gebieden in Nederland.
Dus de wolf is een geweldig dier, maar niet geschikt in mijn ogen voor het bomvolle te volle Nederland. En let op hé, ik heb het op geen enkele manier over immigranten, vluchtelingen etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:45

SVRL schreef:
Eerlijk? De eerste die mij verteld dat ie zoiets gedaan heeft, geef ik persoonlijk aan bij de bevoegde instanties en die mogen ze wat mij betreft pluimen. Wij mensen zijn soms toch echt walgelijke schepsels.

Ach, het gebeurt ook met steenmarters... Ik begrijp het volkomen...

Zijn we walgelijk omdat we onze eigen dieren beschermen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:53

Janine1990 schreef:
SVRL schreef:

Ach, het gebeurt ook met steenmarters... Ik begrijp het volkomen...

Zijn we walgelijk omdat we onze eigen dieren beschermen?

Je kan je dieren ook beschermen zonder roofdieren te doden. Hier stikt het vd marters en vossen en ik wil kippen. Dus graven we draad in, doen daar steenpuin op en dan een laag zand. Komt geen roofdier door. Maar ja, mensen kiezen er liever voor om een leven dat hen niet past, te vernielen ipv andere oplossingen te zoeken.

Dus ja, ik vind het uitmoorden van roofdieren walgelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:56

pien_2010 schreef:
dees_daan schreef:
Het is niet te vol, het aanpassingsvermogen van de mens ontbreekt blijkbaar.
Een wandelaar ben ik en overal moet ik altijd naar buiten. Hier en dus ook als ik in Nederland ben. Hier loop ik uren alleen en zelden of nooit kom ik een mens tegen, zo ook als ik met de paarden er op uit trek, of op de fiets.
Hier ben ik na al die jaren inmiddels zo aan gewend dat als ik in Nederland wandel, ik vaak aan de kant moet gaan op het laatste nippertje. Ik ben niet meer berekend op fietsers c.q. auto's zeker niet als ik net in Nederland ben en geloof me ook in de buitengebieden in Nederland is het hartstikke vol met mensen, recreanten en heel erg veel vee. Overal hoor je ook verkeer de uitzondering nagelaten.
Nederland niet vol, met alle respect voor het kleine kikkerlandje waar ik heel veel van hou, Nederland is bom, bom en bom vol. Echt niet normaal en daar kom je achter als je er niet meer woont. En dan gaan wij vaak nog naar de rustiger gebieden in Nederland.
Dus de wolf is een geweldig dier, maar niet geschikt in mijn ogen voor het bomvolle te volle Nederland. En let op hé, ik heb het op geen enkele manier over immigranten, vluchtelingen etc.

Ik loop nog steeds elke ochtend in het bos hier en ik kom hooguit 1 fietser per keer tegen, over het fietspad dat door het bos loopt. En ik loop geen kwartiertje maar 1,5 uur. Overdag is het drukker maar daar passen de dieren zich dan ook op aan.
Er is plek voor de wolf, dat hebben we aan Naya gezien, en als ze niet geschoten of vergiftigd worden zullen er meer blijven op den duur, die kans moet er dan wel zijn maar die krijgen ze niet, daar ben ik wel van overtuigd. Mensen zullen op een andere manier vee moeten gaan houden en zich dus aanpassen en dat wil/kan het overgrote deel niet.
Er is nu al een hoop gezeik over de slechtvalk, steenmarter, vos, ooievaars.. de wolf sluit gewoon aan in het rijtje het moet maar dood want er is last van ze.
Door het verkeer zal het aantal wolven niet snel heel hoog worden, dat ze hier niet zullen overleven puur door het verkeer geloof ik niet want er worden ook regelmatig reëen en ander wild aangereden, toch is daar inmiddels een aardige populatie van.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:58

__Elizabeth schreef:
Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.

Ik had het over 6 honden, jij hebt mijn post maar half gelezen denk ik. Wij hebben niet maar 3 schapen.
Wij hebben de schapen in verschillende groepen op 3 verschillende percelen lopen, en nee, als ik maar een hond heb moet ik dan maar kiezen welke kudde risico mag lopen?

Daarbij heb ik ook mijn bedenkingen hoe dat in een klein en drukbevolkt land als NL of BE moet werken.
We zitten hier immers niet in Cananda!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:07

dees_daan schreef:
Het is niet te vol, het aanpassingsvermogen van de mens ontbreekt blijkbaar. Alles wat schade kan aanrichten aan gehouden dieren moet maar weg of dood. En ondertussen klagen we wel dat er geen echte natuur is, als ik sommige reacties hier lees vind ik dat niet zo vreemd.

Precies, we nodigen de wolf niet uit door een spoor van broodkruimels en zetten ze ook niet uit, ze komen vanzelf dus kennelijk is er plaats. Dát is natuur.
Ik denk dat deze dieren een goede aanvulling zijn op onze natuur, de populatie herten en zwijnen is op veel plaatsen een probleem/te groot geworden. Hierdoor zijn er ook extra problemen zoals bv een gigantische toename van teken, ontbossing (zoals Oostvaardersplassen) en overlast van omwonenden.
En is er onvoldoende voedsel is er dus géén hek en zal de wolf echt weer verder verhuizen naar een ander stuk in Nederland of daarbuiten.

En ook al woont er een wolf in het bos, ik ga gewoon wandelen hoor. Dat doe ik ook als ik op vakantie ben in een land met tijgers, beren etc. Op sommige plaatsen worden wel voorzorgsmaatregelen gevraagd (denk aan berenspray of je melden ergens), dat zou hier ook ingevoerd kunnen worden indien nodig. Maar goed, nogmaals: er zijn ontzettend veel landen waar mensen te maken hebben met grote roofdieren. Tuurlijk gaat dit niet altijd goed maar over het algemeen leven ze hier toch langs elkaar heen..

Janine1990

SVRL schreef:
Je kan je dieren ook beschermen zonder roofdieren te doden. Hier stikt het vd marters en vossen en ik wil kippen. Dus graven we draad in, doen daar steenpuin op en dan een laag zand. Komt geen roofdier door. Maar ja, mensen kiezen er liever voor om een leven dat hen niet past, te vernielen ipv andere oplossingen te zoeken.

Dus ja, ik vind het uitmoorden van roofdieren walgelijk.

Kippen voor de hobby versus schapen om van te leven...

In een land dat bol staat van de regeltjes voor een boer... Zeker met levende have...

Voorbeelden over hoe er in Duitsland en Frankrijk om wordt gegaan met wolven (of wordt gereageerd op de discussie in NL), geeft al aan in wat voor betuttelend land wij wonen, hoe anders de mentaliteit is...
Ik denk dat menig melkveehouder of varkensboer dit herkent... Vraag me af of die bedrijfsmatig überhaupt jouw wensen voor elkaar zouden kunnen krijgen, als ze het willen én er voldoende geld voor hebben. Ze zullen er vast wel zijn hoor... Maar bestemmingsplan zus, vergunning zo, bezwaar dit, gebrek dat...

Nou goed, dromen moet je houden, zullen we maar zeggen :)

Sansevieria

dees_daan schreef:
Ik loop nog steeds elke ochtend in het bos hier en ik kom hooguit 1 fietser per keer tegen, over het fietspad dat door het bos loopt. En ik loop geen kwartiertje maar 1,5 uur. Overdag is het drukker maar daar passen de dieren zich dan ook op aan.
Er is plek voor de wolf, dat hebben we aan Naya gezien, en als ze niet geschoten of vergiftigd worden zullen er meer blijven op den duur, die kans moet er dan wel zijn maar die krijgen ze niet, daar ben ik wel van overtuigd. Mensen zullen op een andere manier vee moeten gaan houden en zich dus aanpassen en dat wil/kan het overgrote deel niet.
Er is nu al een hoop gezeik over de slechtvalk, steenmarter, vos, ooievaars.. de wolf sluit gewoon aan in het rijtje het moet maar dood want er is last van ze.
Door het verkeer zal het aantal wolven niet snel heel hoog worden, dat ze hier niet zullen overleven puur door het verkeer geloof ik niet want er worden ook regelmatig reëen en ander wild aangereden, toch is daar inmiddels een aardige populatie van.

Waarbij je wel niet moet vergeten dat het gebied waar Naya nu loopt (en dat is zowat in onze achtertuin!) niet bepaald representatief is voor heel NL of BE.
Dat is een groot natuurreservaat waar men al jaren aan de weg timmert voor natuurbehoud.
Google maar eens op "vallei van de zwarte beek", hier zit buiten die ene wolf nog heel erg veel ander wild, van roofvogels, uilen, wildzwijnen, vossen, ree en noem het maar op, vanalles dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:11

Sassy schreef:
dees_daan schreef:

Waarbij je wel niet moet vergeten dat het gebied waar Naya nu loopt (en dat is zowat in onze achtertuin!) niet bepaald representatief is voor heel NL of BE.
Dat is een groot natuurreservaat waar men al jaren aan de weg timmert voor natuurbehoud.
Google maar eens op "vallei van de zwarte beek", hier zit buiten die ene wolf nog heel erg veel ander wild, van roofvogels, uilen, wildzwijnen, vossen, ree en noem het maar op, vanalles dus.

Maar het is niet het enige geschikte gebied.. er zijn er meer. Het gaat mij om het feit dat er meteen geroepen word dat er geen plek is in heel NL voor de wolf. Dat is gewoon niet waar. Mensen zullen zich moeten aanpassen, dat wel maar van een roedel wolven gaat niet ineens heel NL naar de klote. Dat zou niet best zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:16

dees_daan schreef:
Maar het is niet het enige geschikte gebied.. er zijn er meer. Het gaat mij om het feit dat er meteen geroepen word dat er geen plek is in heel NL voor de wolf. Dat is gewoon niet waar. Mensen zullen zich moeten aanpassen, dat wel maar van een roedel wolven gaat niet ineens heel NL naar de klote. Dat zou niet best zijn.

Maar wat is de reden dat de wolf eind 19e eeuw uit Nederland verdween? Industriële revolutie? Zal wel, maar in 1830 telde Nederland krap 2,6 miljoen inwoners...

Edit: Ik moet de vraag anders stellen... Ik begrijp namelijk dat het door vervolging kwam. Maar de populatie werd teruggedrongen tot 'diep in Oost-Europa, en de gebergtes van Spanje en Italië'.

Wolven planten zich (volgens de site) vrij snel voort... Waarom is de wolf dan 'nu' pas weer terug? En waarschijnlijk niet in een complete roedel? Het lijken tot dusver allemaal solistische waarnemingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:26

Janine1990 schreef:
dees_daan schreef:

Maar wat is de reden dat de wolf eind 19e eeuw uit Nederland verdween? Industriële revolutie? Zal wel, maar in 1830 telde Nederland krap 2,6 miljoen inwoners...

Edit: Ik moet de vraag anders stellen... Ik begrijp namelijk dat het door vervolging kwam. Maar de populatie werd teruggedrongen tot 'diep in Oost-Europa, en de gebergtes van Spanje en Italië'.

Wolven planten zich (volgens de site) vrij snel voort... Waarom is de wolf dan 'nu' pas weer terug? En waarschijnlijk niet in een complete roedel? Het lijken tot dusver allemaal solistische waarnemingen.

Ik denk dat het qua bescherming van de natuur nu wel wat beter geregeld is dan in 1830.
Wolven zijn niet de enige dieren die terugkomen. Ook wat (roof)vogels betreft gaat het goed, dankzij de bescherming. De duivenhouders in 1830 hadden de slechtvalken al uitgeroeid vermoed ik, zeker als de post op die manier kwijt raakte..

Dat ze nu pas terugkomen is omdat de oversteek nu logisch is, ze zitten in Duitsland en de logische route voor de dieren zonder roedel is NL. Het heeft al een tijd geduurd voordat het in Duitsland weer goed ging, nu dat zo is zullen ze steeds verder gaan zoeken als ze weg moeten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:40

Hier schijnt ook een wolf gesignalleerd te zijn. Woon tussen Hengelo en Enschede.

Ons paard is niet zo lang geleden zwaar overstuur door de omheining gegaan. Wij weten nog steeds niet waarvan. Liep midden in de nacht los over straat en de (nieuwe) omheining was aan gort.
Sporen in de weide lieten zien dat hij ergens heeeel hard is voor gaan rennen. Aan het einde van de wei kwam en een noodsprong door de afrastering heeft gemaakt.
Weide ligt aan een stukje bos. Hij is nog weken bang geweest voor de hoek naast het bos van waaruit hij het op een lopen zette.
Er moet daar iets gezeten hebben. Maar wat?
Vos? Wolf misschien? Geen idee.
Paard is er goed van af gekomen, maar is ontzettend bang geweest!

Ik vind een wolf een machtig mooi dier, maar weet niet zo goed wat ik er van moet vinden dat ie steeds vaker gezien wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:56

julius_juut schreef:
Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import. :)

Over grenzen heen gaan, is dat bijv lammetjes aaien? Want dat is wat de NL kleuters (en ouders) doen, dat vinden ze schattig. Hoe zou zo’n hond gemiddeld reageren?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:09

troi schreef:
julius_juut schreef:
Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import. :)

Over grenzen heen gaan, is dat bijv lammetjes aaien? Want dat is wat de NL kleuters (en ouders) doen, dat vinden ze schattig. Hoe zou zo’n hond gemiddeld reageren?

Ze lopen bij ons gewoon het veld of de lammertent in :)

En onze werkcollies moeten ook maar knuffelhondjes zijn.
Ook als we met de schapen een weg moeten oversteken :+

Op de facebookpagina van KBH zitten verreweg de meesten of in het buitenland of hebben ze een kbh onder toezicht (dus nooit alleen).
Kbh's staan niet toe dat mensen de kudde naderen,het zijn gewoon waakhonden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:10

__Elizabeth schreef:
Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.

Ik heb het over honden als de Kaukasische Owcharka. Er is zelfs een topic op bokt over iemand die deze honden als huishond houdt.
Zijn geen gezellige hondjes om tegen te komen als je met je hond aan het wandelen bent.
Op Barfplaats vertelt iemand hoe zo'n hond uit de achtertuin ontsnapte en op haar honden dook.
Ik heb het niet over pyrenese berghonden of Kuvasz, daar ken ik geen slechte ervaringen van.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:10

Sassy schreef:
dees_daan schreef:

Naya is vanaf de hoogte meppel via nederland naar beneden gelopen. Ze is de gehele periode onopgemerkt gebleven en is gevolgd via haar zender. Ze is wel degelijk door drukker gebied gelopen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:18

Wij zijn voorbereid..

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 00:34

Ik heb niks gelezen behalve Op..... waarom staan zoogdieren apart gemeld? Schapen en paarden zijn ook zoogdieren :+

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 01:32

Nikass schreef:
__Elizabeth schreef:

Ik heb het over honden als de Kaukasische Owcharka. Er is zelfs een topic op bokt over iemand die deze honden als huishond houdt.
Zijn geen gezellige hondjes om tegen te komen als je met je hond aan het wandelen bent.
Op Barfplaats vertelt iemand hoe zo'n hond uit de achtertuin ontsnapte en op haar honden dook.
Ik heb het niet over pyrenese berghonden of Kuvasz, daar ken ik geen slechte ervaringen van.

Dat zijn inderdaad 2 niet te vergelijken rassen. Pyrenese berghonden en maremma zijn livestock guardians die niet aanvallen. Onze hond en de tientallen die ik ken blaffen bij vreemden maar komen niet in de buurt. Dat mag ook niet want een hond wint het niet van een wolf, coyote of beer. En dat is wat ik bedoel met de mensen die hier zeggen dat deze honden gevaarlijk zijn. Sommige rassen zullen dat zijn maar andere ook zeer zeker niet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 06:24

Ik heb toevallig vrijdag een zeer interessante lezing gehad over de wolf in Nederland.

Dit plaatje kwam ook voorbij
Afbeelding
Het gaat over wat wolven eten in Duitsland. Daaruit blijkt dat ze in Duitsland maar 0.8% vee eten. Ze eten vooral reeën, edelhert en wilde zwijnen.

Wolven die eerder Nederland hebben aangedaan hebben ook vrijwel geen vee gegeten.

Veehouders kunnen na een mogelijke aanval trouwens gewoon faunabeheer inschakelen, deze zal nagaan of er inderdaad sprake is van een wolf en dan zijn er ook gewoon compensaties voor verloren vee.

Deze regioadviseur gaf trouwens aan dat 99% van de meldingen die ze kregen over wolven eigenlijk gewoon honden zijn.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 01-04-18 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foutjes aangepast, was vanmorgen nog niet helemaal wakker blijkbaar.