Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
missanita84 schreef:Moratoetje schreef:Tja, wolven zijn prachtig maar vrees dat er hier geen plek is voor hun. Moet ook eerlijk bekennen dat ik ze ook liever niet in de buurt heb. We hebben al genoeg overlast van de vossen hier.
Kennissen van mij wonen in de buurt van de grens met Duitsland, , die vertelden mij laatst dat niet alle wolven die gezien worden in NL ook worden gemeld. Er zijn boeren die het ‘probleem’ meteen zelf oplossen met een jachtgeweer en wegwerken onder de grond.
Yep dat hoor ik om mij heen dus ook (woon in duitsland)
dees_daan schreef:Een wandelaar ben ik en overal moet ik altijd naar buiten. Hier en dus ook als ik in Nederland ben. Hier loop ik uren alleen en zelden of nooit kom ik een mens tegen, zo ook als ik met de paarden er op uit trek, of op de fiets.Het is niet te vol, het aanpassingsvermogen van de mens ontbreekt blijkbaar.
SVRL schreef:Eerlijk? De eerste die mij verteld dat ie zoiets gedaan heeft, geef ik persoonlijk aan bij de bevoegde instanties en die mogen ze wat mij betreft pluimen. Wij mensen zijn soms toch echt walgelijke schepsels.
Janine1990 schreef:SVRL schreef:Eerlijk? De eerste die mij verteld dat ie zoiets gedaan heeft, geef ik persoonlijk aan bij de bevoegde instanties en die mogen ze wat mij betreft pluimen. Wij mensen zijn soms toch echt walgelijke schepsels.
Ach, het gebeurt ook met steenmarters... Ik begrijp het volkomen...
Zijn we walgelijk omdat we onze eigen dieren beschermen?
pien_2010 schreef:dees_daan schreef:Een wandelaar ben ik en overal moet ik altijd naar buiten. Hier en dus ook als ik in Nederland ben. Hier loop ik uren alleen en zelden of nooit kom ik een mens tegen, zo ook als ik met de paarden er op uit trek, of op de fiets.Het is niet te vol, het aanpassingsvermogen van de mens ontbreekt blijkbaar.
Hier ben ik na al die jaren inmiddels zo aan gewend dat als ik in Nederland wandel, ik vaak aan de kant moet gaan op het laatste nippertje. Ik ben niet meer berekend op fietsers c.q. auto's zeker niet als ik net in Nederland ben en geloof me ook in de buitengebieden in Nederland is het hartstikke vol met mensen, recreanten en heel erg veel vee. Overal hoor je ook verkeer de uitzondering nagelaten.
Nederland niet vol, met alle respect voor het kleine kikkerlandje waar ik heel veel van hou, Nederland is bom, bom en bom vol. Echt niet normaal en daar kom je achter als je er niet meer woont. En dan gaan wij vaak nog naar de rustiger gebieden in Nederland.
Dus de wolf is een geweldig dier, maar niet geschikt in mijn ogen voor het bomvolle te volle Nederland. En let op hé, ik heb het op geen enkele manier over immigranten, vluchtelingen etc.
__Elizabeth schreef:Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.
dees_daan schreef:Het is niet te vol, het aanpassingsvermogen van de mens ontbreekt blijkbaar. Alles wat schade kan aanrichten aan gehouden dieren moet maar weg of dood. En ondertussen klagen we wel dat er geen echte natuur is, als ik sommige reacties hier lees vind ik dat niet zo vreemd.
SVRL schreef:Je kan je dieren ook beschermen zonder roofdieren te doden. Hier stikt het vd marters en vossen en ik wil kippen. Dus graven we draad in, doen daar steenpuin op en dan een laag zand. Komt geen roofdier door. Maar ja, mensen kiezen er liever voor om een leven dat hen niet past, te vernielen ipv andere oplossingen te zoeken.
Dus ja, ik vind het uitmoorden van roofdieren walgelijk.
dees_daan schreef:Ik loop nog steeds elke ochtend in het bos hier en ik kom hooguit 1 fietser per keer tegen, over het fietspad dat door het bos loopt. En ik loop geen kwartiertje maar 1,5 uur. Overdag is het drukker maar daar passen de dieren zich dan ook op aan.
Er is plek voor de wolf, dat hebben we aan Naya gezien, en als ze niet geschoten of vergiftigd worden zullen er meer blijven op den duur, die kans moet er dan wel zijn maar die krijgen ze niet, daar ben ik wel van overtuigd. Mensen zullen op een andere manier vee moeten gaan houden en zich dus aanpassen en dat wil/kan het overgrote deel niet.
Er is nu al een hoop gezeik over de slechtvalk, steenmarter, vos, ooievaars.. de wolf sluit gewoon aan in het rijtje het moet maar dood want er is last van ze.
Door het verkeer zal het aantal wolven niet snel heel hoog worden, dat ze hier niet zullen overleven puur door het verkeer geloof ik niet want er worden ook regelmatig reëen en ander wild aangereden, toch is daar inmiddels een aardige populatie van.
Sassy schreef:dees_daan schreef:Ik loop nog steeds elke ochtend in het bos hier en ik kom hooguit 1 fietser per keer tegen, over het fietspad dat door het bos loopt. En ik loop geen kwartiertje maar 1,5 uur. Overdag is het drukker maar daar passen de dieren zich dan ook op aan.
Er is plek voor de wolf, dat hebben we aan Naya gezien, en als ze niet geschoten of vergiftigd worden zullen er meer blijven op den duur, die kans moet er dan wel zijn maar die krijgen ze niet, daar ben ik wel van overtuigd. Mensen zullen op een andere manier vee moeten gaan houden en zich dus aanpassen en dat wil/kan het overgrote deel niet.
Er is nu al een hoop gezeik over de slechtvalk, steenmarter, vos, ooievaars.. de wolf sluit gewoon aan in het rijtje het moet maar dood want er is last van ze.
Door het verkeer zal het aantal wolven niet snel heel hoog worden, dat ze hier niet zullen overleven puur door het verkeer geloof ik niet want er worden ook regelmatig reëen en ander wild aangereden, toch is daar inmiddels een aardige populatie van.
Waarbij je wel niet moet vergeten dat het gebied waar Naya nu loopt (en dat is zowat in onze achtertuin!) niet bepaald representatief is voor heel NL of BE.
Dat is een groot natuurreservaat waar men al jaren aan de weg timmert voor natuurbehoud.
Google maar eens op "vallei van de zwarte beek", hier zit buiten die ene wolf nog heel erg veel ander wild, van roofvogels, uilen, wildzwijnen, vossen, ree en noem het maar op, vanalles dus.
dees_daan schreef:Maar het is niet het enige geschikte gebied.. er zijn er meer. Het gaat mij om het feit dat er meteen geroepen word dat er geen plek is in heel NL voor de wolf. Dat is gewoon niet waar. Mensen zullen zich moeten aanpassen, dat wel maar van een roedel wolven gaat niet ineens heel NL naar de klote. Dat zou niet best zijn.
Janine1990 schreef:dees_daan schreef:Maar het is niet het enige geschikte gebied.. er zijn er meer. Het gaat mij om het feit dat er meteen geroepen word dat er geen plek is in heel NL voor de wolf. Dat is gewoon niet waar. Mensen zullen zich moeten aanpassen, dat wel maar van een roedel wolven gaat niet ineens heel NL naar de klote. Dat zou niet best zijn.
Maar wat is de reden dat de wolf eind 19e eeuw uit Nederland verdween? Industriële revolutie? Zal wel, maar in 1830 telde Nederland krap 2,6 miljoen inwoners...
Edit: Ik moet de vraag anders stellen... Ik begrijp namelijk dat het door vervolging kwam. Maar de populatie werd teruggedrongen tot 'diep in Oost-Europa, en de gebergtes van Spanje en Italië'.
Wolven planten zich (volgens de site) vrij snel voort... Waarom is de wolf dan 'nu' pas weer terug? En waarschijnlijk niet in een complete roedel? Het lijken tot dusver allemaal solistische waarnemingen.
julius_juut schreef:Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import.
troi schreef:julius_juut schreef:Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import.
Over grenzen heen gaan, is dat bijv lammetjes aaien? Want dat is wat de NL kleuters (en ouders) doen, dat vinden ze schattig. Hoe zou zo’n hond gemiddeld reageren?
__Elizabeth schreef:Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.
Sassy schreef:dees_daan schreef:Ik loop nog steeds elke ochtend in het bos hier en ik kom hooguit 1 fietser per keer tegen, over het fietspad dat door het bos loopt. En ik loop geen kwartiertje maar 1,5 uur. Overdag is het drukker maar daar passen de dieren zich dan ook op aan.
Waarbij je wel niet moet vergeten dat het gebied waar Naya nu loopt (en dat is zowat in onze achtertuin!) niet bepaald representatief is voor heel NL of BE.
Dat is een groot natuurreservaat waar men al jaren aan de weg timmert voor natuurbehoud.
Google maar eens op "vallei van de zwarte beek", hier zit buiten die ene wolf nog heel erg veel ander wild, van roofvogels, uilen, wildzwijnen, vossen, ree en noem het maar op, vanalles dus.
Nikass schreef:__Elizabeth schreef:Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.
Ik heb het over honden als de Kaukasische Owcharka. Er is zelfs een topic op bokt over iemand die deze honden als huishond houdt.
Zijn geen gezellige hondjes om tegen te komen als je met je hond aan het wandelen bent.
Op Barfplaats vertelt iemand hoe zo'n hond uit de achtertuin ontsnapte en op haar honden dook.
Ik heb het niet over pyrenese berghonden of Kuvasz, daar ken ik geen slechte ervaringen van.