Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:05

Eifelopfok schreef:
Eens met GypsyCobs!

Er zal heus wel wat aan vooraf gegaan zijn wil een manegehouder een paard naar de eigenaar brengen. Naar het niet betaalde stalgeld kan hij wel fluiten nu, maar hij is in ieder geval wel van de komende kosten af. Ik weet niet of ik het op die manier zou doen maar ik heb er wel begrip voor.

Het is voor een stalhouder erg vervelend om achter je geld te moeten aanzitten. Je verzorgt de dieren naar eer en geweten en je krijgt stank voor dank. Ook wij hebben er wel eens mee te maken. Dan zeggen de mensen, ja sorry, ik heb geen geld. Of zijn ze plotseling onbereikbaar. Maar ik vind het ronduit asociaal om van hun probleem ons probleem te maken. Wij zijn geen bank van lening en werken ook hard voor ons geld.

Ik heb gelukkig een goede rechtsbijstandsverzekering. Ik heb het tot nu toe 1 keer tot een zaak laten komen en die zaak ook gewonnen en mijn geld gekregen. Daarna hebben we ook op advies van de advocaat direct het paard naar de eigenaar gebracht zodat de kosten niet weer opnieuw zouden oplopen (die was er trouwens wel van op de hoogte dat wij hem kwamen brengen).

En dan vind ik het nog raar dat jij het beest naar de eigenaar moet brengen. Je (althans, ik) zou denken dat een rechter de eigenaar meteen zou sommeren het beest op te halen met een dwangsom voor elke dag dat dit niet gebeurt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:47

Shirley schreef:
Nee precies, niemand weet verder iets.
Alleen de stalhouder en de eigenaar.

En het paard weet nog het minst.
Dier wordt uit zijn omgeving gehaald, in een trailer gezet en tientallen kilometers verderop moederziel alleen in een woonwijk gedumpt.
Hoezee!

Vraag me oprecht af of dit dan wettelijk wel is toegestaan?

Oké, eigenaar is een wanbetaler en komt zijn betalingsverplichtingen niet na, maar ontslaat dat dan de stalhouder ook van zijn zorgplicht?
We hebben het hier niet over een oude auto die uit een niet betaalde garagebox is gezet...

Een stalhouder heeft geen zorgplicht, de eigenaar heeft een zorgplicht.
De stalhouder wordt betaald voor een dienst en zal die dienst dan ook uitvoeren, maar alleen dan, tijdens die dienst zal hij zorgplicht hebben.

Maar zolang er niet betaald wordt hoeft de stalhouder de dienst niet te verlenen en heeft hij dus ook geen zorgplicht.

Je zou maar als managehouder 10 van dit soort klanten hebben en daarnaast nog een gezin hebben wat je moet onderhouden.
Lekker dan, denk dat je dan wel snel je faillissement kan gaan aanvragen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:00

Ik vind dat iedereen wel weer heerlijke vooroordelen heeft en mooie aannames doet. Hoezo is dit dierenmishandeling?? Alsof dat paard daar een week gestaan heeft? Even buiten in een voortuin gebeurt wel vaker hoor, alleen dan met een heel topic en foto's op Bokt erbij. Dan is het opeens leuk en gezellig. Beetje hypocriet :Y)

Eigenaar betaalt niet, dus het bedrijf levert geen dienst. Als ik niet werk, krijg ik ook geen geld.
Ja het gaat om een levend wezen, maar wel 1 die met een dikke wintervacht even buiten heeft gestaan en nu een andere eigenaar heeft.
Die man leeft van het pensiongeld en als hij in moet leveren op zijn salaris omdat men een halfjaar niet betaalt, nou ik vind dit geen gekke actie.

khirshanta

Re: Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:28

Degenen die de stalhouder in het ongelijk stellen; betalen jullie graag voor andermans paard? Doen jullie daar maandenlang het werk voor?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:43

khirshanta schreef:
Degenen die de stalhouder in het ongelijk stellen; betalen jullie graag voor andermans paard? Doen jullie daar maandenlang het werk voor?

Jij ziet het wel zitten om de kosten van je paard uit te besteden? :D

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:54

Het is ook nog een liguster heg, hartstikke giftig voor een paard

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:58

djuulsie schreef:
Wat een drama's worden er weer bedacht :') OMG echt...

Dit dus....

Waarom nu meteen alles wat fout had kunnen gaan er bij halen, om dan vervolgens daar een hele discussie over te beginnen..

Meerdere stalhouders zouden dit zo moeten doen, misschien dat mensen dan eens 2 x na gaan denken om een paard in pension te zetten en dan niet te betalen, en je paard te gaan verwaarlozen..

Het is allemaal goed afgelopen, dus waar gaan mensen zich in godsnaam druk over lopen maken..

Citaat:

Het paard is nog in leven hoor.. Dus don't worry ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:14

Het blijft een domme actie, net als laatst met die pitbulls die ze voor een huis hadden geparkeerd op dezelfde wijze.
Honden met ernstige gedragsproblemen.
In een woonwijk waar ook kleine kinderen lopen.
2 honden hadden elkaar ernstig verwond.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:16

Festeropre schreef:
Het blijft een domme actie, net als laatst met die pitbulls die ze voor een huis hadden geparkeerd op dezelfde wijze.

Vind je dit een serieuze vergelijking?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:17

CharmingS schreef:
djuulsie schreef:
Wat een drama's worden er weer bedacht :') OMG echt...

Dit dus....

Waarom nu meteen alles wat fout had kunnen gaan er bij halen, om dan vervolgens daar een hele discussie over te beginnen..

Meerdere stalhouders zouden dit zo moeten doen, misschien dat mensen dan eens 2 x na gaan denken om een paard in pension te zetten en dan niet te betalen, en je paard te gaan verwaarlozen..

Het is allemaal goed afgelopen, dus waar gaan mensen zich in godsnaam druk over lopen maken..

Citaat:

En jij.....jij start een discussie over een discussie.
En daar kan jij je net zo druk om maken als ieder ander hier doet over het incident

Het paard is nog in leven hoor.. Dus don't worry ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:18

Polly schreef:
Festeropre schreef:

Toen waren er ook heel veel mensen die de actie begrepen

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:20

Makkelijk gezegd dat het paard nog oke is.

"De liguster is extreem giftig, het eten van deze struik kan binnen enkele uren fataal zijn. Symptomen zijn kort na het eten van liguster diarree, koliek, verminderde coördinatie, stuiptrekkingen, koorts en een versnelde ademhaling en hartslag. Wanneer je vermoedt dat je paard liguster heeft gegeten is het essentieel om direct een dierenarts te bellen voor een behandeling, anders is de kans groot dat je paard overlijd"

De symptomen behoeven niet onmiddelijk te komen. Niemand heeft gezien hoeveel het paard gegeten heeft. Kan alsnog ernstig ziek worden.

Uiteindelijk praat je over een levend wezen die hier zelf niet voor kiest.

Ik vind beiden fout. Manegehouder had in dit geval het paard door een instantie kunnen laten ophalen in plaats van het naast een voor het paard gevaarlijke heg zetten.

Ben het er mee eens dat de eigenaar verantwoordelijk is, maar het zegt ook iets indien men op deze manier een paard dumpt terwijl er echt wel andere mogelijkheden zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:23

Citaat:
Manegehouder had in dit geval het paard door een instantie kunnen laten ophalen in plaats van het naast een voor het paard gevaarlijke heg zetten.

Wat voor instantie denk je dan aan?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:25

Festeropre schreef:
Polly schreef:

Toen waren er ook heel veel mensen die de actie begrepen

Tsja ook voor dat soort beesten geld dat als je niet betaald dat je ze terug krijgt. Wat is het alternatief? Euthanasie? Zou ik bij valse honden ook prima vinden maar wie gaat dat betalen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:27

Liefde voor het dier... maneges zijn ook gewoon bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen. Wat moet je dan doen als iemand maanden lang niet betaald. Manegehouder is er nu iig mooi vanaf en heeft t probleem bij de eigenaar (en de volgende pensionhouder) neergelegd. Ik snap het helemaal. Ik vind het wel een mooie actie eigenlijk. Statement is iig erg duidelijk!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:36

Citaat:

"De liguster is extreem giftig, het eten van deze struik kan binnen enkele uren fataal zijn. Symptomen zijn kort na het eten van liguster diarree, koliek, verminderde coördinatie, stuiptrekkingen, koorts en een versnelde ademhaling en hartslag. Wanneer je vermoedt dat je paard liguster heeft gegeten is het essentieel om direct een dierenarts te bellen voor een behandeling, anders is de kans groot dat je paard overlijd"

De symptomen behoeven niet onmiddelijk te komen. Niemand heeft gezien hoeveel het paard gegeten heeft. Kan alsnog ernstig ziek worden.

Dit is inderdaad giftig ja, als het om verse bladeren gaat :o Dat zijn dus de groene blaadjes, deze blaadjes zijn oud en bruin. Laten we er van uit gaan dat dit paard in orde is :)

Hoop dat het paard oke is en hij een baasje krijgt die wel voor hem wil zorgen :(:)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:38

Spijtig dat het dier uiteindelijk de dupe is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:40

Nou ja, dupe... hij heeft een uurtje op een vreemde plek gestaan. Ommetje gemaakt. Beetje van een heg gevreten. En is naar een andere nieuwe plek verhuisd, waar 'ie nu woont. Denk niet dat 'ie daar een trauma van heeft opgelopen. Vindt 'm op de foto ook niet bepaald panisch overkomen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:44

Cowboy55 schreef:
khirshanta schreef:

Jij ziet het wel zitten om de kosten van je paard uit te besteden? :D

Nou, bied je jezelf aan? ;p :+

Nee hoor, ik betaal met liefde en plezier voor het heerlijke plekje waar mijn paard staat te genieten.

Ik zou alleen niet graag maandenlang zomaar een vreemde z'n pony onderhouden, en ik denk stiekem wel meer mensen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:46

Je zit als pensionhouder in een heel moeilijke positie. Een paard op stal die jou geld kost en een eigenaar die niet (meer) betaalt.
Aan een rechter heb je in dit soort situaties niks, gaat allemaal veel te lang duren, met oplopende kosten die allemaal voor rekening van de pensionhouder komen. Want áls de rechter de eigenaar al veroordeelt tot betaling, is het van een kale kip moeilijk veren plukken.
De enige optie die hem zou resten naast het dier in de tuin parkeren: dossier opbouwen en dier verkopen of indien paard niet geschikt is voor de verkoop: naar de slager.

Eigenaar verzuimt in dit hele gebeuren zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen. Als je niet meer wilt of kunt betalen, zul je dat toch echt zelf op moeten lossen. Hoe naar het ook is. En niet een ander de vuile werkjes op laten knappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:52

Hulde aan de staleigenaar. Paard heeft een uurtje op een vreemde plek gestaan, dus de kans op stress en andere nare dingen is nihil. In mijn ogen proberen wanbetalers te vaak om de zorgen op de staleigenaar af te schuiven. Daar heeft deze eigenaar mooi een stokje voor gestoken :D (Hoewel er vast een heel rottig traject aan vooraf is gegaan, want een staleigenaar gaat echt niet over één nacht ijs.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:55

Jinks schreef:

Uiteindelijk praat je over een levend wezen die hier zelf niet voor kiest.

Ik vind beiden fout. Manegehouder had in dit geval het paard door een instantie kunnen laten ophalen in plaats van het naast een voor het paard gevaarlijke heg zetten.

Ben het er mee eens dat de eigenaar verantwoordelijk is, maar het zegt ook iets indien men op deze manier een paard dumpt terwijl er echt wel andere mogelijkheden zijn.

Ik vraag me echt af welke mogelijkheden jij ziet en die niet maanden gaan duren en daardoor ook niet nog eens honderden euro's gaat kosten? Je kan proberen het paard te verkopen maar denk dat je daar uiteindelijk meer gesodemieter mee krijgt dan met het paard in de tuin parkeren.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat de eigenaar op de hoogte was dat het paard gebracht zou worden maar gewoon niet thuis was of naar buiten kwam waardoor de manege houder het paard wel ergens aan moest binden. Mee terug nemen lijkt me ook niet echt een optie op zo'n moment.

Wat vreselijk als je dit paard herkent en op stal hebt staan. Wie weet staat hij dan over een maand weer in de tuin.

En het paard de dupe? Tja volgens mij valt dat ook weer wel mee. Politie is erbij geweest dus paard zal daar geen uren gestaan hebben. De meeste paarden maken meer mee als ze op wedstrijd moeten, met alle gedoe en heisa erom heen. Er is niets gebeurt en het heeft ook geen zin om van alles uit de hoek te zoeken wat had kunnen gebeuren. Want het paard had ook op stal uit kunnen breken en de weg over kunnen gaan en dan had de manege houder de kosten van de DA zeker mogen betalen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:08

Anoeska schreef:
Ach nou ja, het is niet alsof het beest daar weken heeft gestaan, tot 'ie eruit zag als een Oostvaardersplassen-pony. Dus zo zielig is het allemaal ook weer niet.

Pony heeft een ommetje gemaakt. Ik zie in het stukje geen groot leed. En er is nu een nieuw plekje gevonden.

...ik neem aan dat het dier verkocht is?
Of in beslag genomen en nu kinderboerderij pony...?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:23

Je mag aannemen wat je wil, maar dat staat nergens. Er staat: De eigenaar heeft het paard nu ergens anders ondergebracht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:33

...ehm - waar staat dat precies?