Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:23

Even over dat ze in dit bos (Landgoed Bruggelen van het Geldersch Landschap & Kastelen)bewuste fiets en paardrijroutes moeten maken.
In dit bosgebied word er gewerkt met knooppunten, vanuit die knooppunten worden er routes uitgezet. Deze knooppunten staan vaak bij een bepaald monument of andere bijzondere plek die mensen willen zien wanneer ze dit gebied bezoeken.

Menwedstrijden, fietswedstrijden en ruiter routes worden uitgezet via deze knooppunten.

Daarbij wil ik even zeggen dat de vrouwen te paard gasten waren van het paardenhotel.
Deze vrouwen (in ieder geval de vrouw in kwestie die uit Leiden komt) kennen de route in het bos niet. Er zijn kaarten voor die je via het hotel kan verkrijgen en die een bepaalde route voor je uitstippelen.
Hierdoor vermoed ik dat de ruiters niet van hun route zijn afgeweken omdat ze simpelweg de weg niet wisten door het bos.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:21

Koper schreef:
Ik denk eigenlijk dat wij als ruiters/paardenmensen er niet meer van opkijken als er af en toe eens iemand in botsing komt met een paard. Dat zijn wij. of velen van ons, zó gewend dat dat een min of meer normaal iets is, en niet iets om je heel erg druk over te maken als degene die in botsing kwam nog bij bewustzijn is.

Meen je dit nu serieus?

Ik rijd in de drukke randstad en heb wel wat dingen mee gemaakt, maar nog nooit heb ik mijn schouders opgehaald bij wijze van en doorgereden of er niks gebeurd is.

Als iemand anders is gevallen, geschrokken is etc gewond of niet dan vraag ik of het goed gaat en bied zo nodig mijn excuses aan en vertel indien van toepassing een korte uitleg waarom mijn paard reageerde met een zijsprong ofzo en hoe ze dat in de toekomst zouden kunnen voorkomen.

Lijkt mij volstrekt normaal gedrag... al het andere valt onder de zelfde noemer “ doorrijden na ongeval” en is wat mij betreft strafbaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:11

Dit dus +:)+

Shadow0 schreef:
Ten eerste: jij deed zelf stellige uitspraken over hoe de rechter zou oordelen. Ten tweede wordt de uitspraak die jij citeert gedaan door de gevallen fietser. Dat maakt in zoverre uit dat het nogal derdehands info was. Een beetje voorbehoud daarbij is wel op z'n plek denk ik: hij was niet aanwezig op het moment dat de verkeersbegeleiders die aanwijzing gaven, en weet ook niet hoe die gegeven waren.

Dat is in zoverre relevant dat de conclusie dat het om 'verkeershufters' gaat niet automatisch te trekken is, daarvoor zou ik toch echt eerst even de verkeersbegeleiders en de ruiters zelf vragen wat men nou gezegd en begrepen heeft. Ik geloof beslist dat de verkeersbegeleiders wat gezegd hebben, en ik ga er op basis van dit verhaal ook wel vanuit dat dat toch niet heeft geleid tot het kiezen van een andere route door de ruiters. Maar dat is dan ook wel ongeveer tot hoever je kunt gaan met de conclusies op basis van de gegeven info.

(En... ik denk dat het ook niet helpt dat er zowel hier als in het vorige topic best een aantal dingen heel stellig neergezet worden, die misschien ook niet zo duidelijk en vanzelfsprekend zijn. Zoals bv de vergunningen. Maar ook - als je er op voorhand vanuit gaat dat de ruiters egoistische verkeershufters zijn... dan denk ik niet dat je het meest open gesprek krijgt. Terwijl ik toch echt wel het idee heb dat de meeste ruiters en de meeste bokkers - niet allemaal, wel de meeste - helemaal niet op regelmatige basis fietsers overrijden of dat ok vinden.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:43

pmarena schreef:
Dit dus +:)+

Shadow0 schreef:
Ten eerste: jij deed zelf stellige uitspraken over hoe de rechter zou oordelen. Ten tweede wordt de uitspraak die jij citeert gedaan door de gevallen fietser. Dat maakt in zoverre uit dat het nogal derdehands info was. Een beetje voorbehoud daarbij is wel op z'n plek denk ik: hij was niet aanwezig op het moment dat de verkeersbegeleiders die aanwijzing gaven, en weet ook niet hoe die gegeven waren.

Dat is in zoverre relevant dat de conclusie dat het om 'verkeershufters' gaat niet automatisch te trekken is, daarvoor zou ik toch echt eerst even de verkeersbegeleiders en de ruiters zelf vragen wat men nou gezegd en begrepen heeft. Ik geloof beslist dat de verkeersbegeleiders wat gezegd hebben, en ik ga er op basis van dit verhaal ook wel vanuit dat dat toch niet heeft geleid tot het kiezen van een andere route door de ruiters. Maar dat is dan ook wel ongeveer tot hoever je kunt gaan met de conclusies op basis van de gegeven info.

(En... ik denk dat het ook niet helpt dat er zowel hier als in het vorige topic best een aantal dingen heel stellig neergezet worden, die misschien ook niet zo duidelijk en vanzelfsprekend zijn. Zoals bv de vergunningen. Maar ook - als je er op voorhand vanuit gaat dat de ruiters egoistische verkeershufters zijn... dan denk ik niet dat je het meest open gesprek krijgt. Terwijl ik toch echt wel het idee heb dat de meeste ruiters en de meeste bokkers - niet allemaal, wel de meeste - helemaal niet op regelmatige basis fietsers overrijden of dat ok vinden.)

Tja als:

Citaat:
...en als het voor de rechter komt, dan ga je je als ruiter echt niet vrijpleiten met "ja maar hun"-verhalen...

verandert in een stellige uitspraak over hoe een rechter zou oordelen.

En in een algemeen stukje wat niet specifiek over de ruiters uit de OP gaat:
Citaat:
...dat ruiters zich soms niet gedragen in het verkeer, soms verantwoordelijk zijn voor een ongeluk of soms gewoonverkeershufters zijn...

erin verandert dat ik er op de voorhand vanuit ga dat de ruiters egoïstische verkeershufters zijn.

Dan zijn we wat mij betreft snel uitgepraat.

En het bewijst ook weer eens waarom ik al heel lang geleden gestopt ben om op Shadow0 te reageren. Ze verandert wat je zegt in iets wat haar goed uitkomt om op te reageren en op die manier haar mening in een beter daglicht te stellen. Dat heeft niks meer met discussiëren te maken maar op een kwaadaardige manier proberen je eigen gelijk te halen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:31

Ik snap Karl66 wel een beetje, mijn eerste reactie bij het lezen van het artikel was "oei, wat zal je je als ruiter schuldig voelen", ook al ben ik er wel meteen van overtuigd dat het geen opzet is geweest van de ruiter.
Dat kan natuurlijk ook helemaal niet, want het paard was los.
Ik begrijp dan ook weer niet het verwijt dat de ruiter "doorgereden" is na het ongeluk. Volgens mij viel er voor de ruiter niet veel meer te rijden en het lijkt mij dat de ruiter niet naast haar op hol geslagen paard rende ten tijde van het ongeluk.
Voor mij maakt dit duidelijk dat dit stuk voornamelijk vanuit de beleving van de mtb-er is geschreven, die zich waarschijnlijk tot geschrokken is.
Mogelijk hebben de ruiters de aanwijzingen van de verkeersregelaars genegeerd maar we weten niet of dat heeft uitgemaakt: de ruiter had alsnog van haar paard kunnen vallen en het paard had dan alsnog op de wedstrijd route terecht kunnen komen.
Ik denk dus dat het past om een beetje voorzichtig te zijn met een oordeel over de situatie waarin we niet alle details kennen.

Een aantal reacties in dit topic zijn wel vermakelijk hilarisch :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:49

Karl66 schreef:
Even twee citaten uit de berichtgeving:

Citaat:
Volgens de organisatie negeerde de groep vrouwen waarvan zij deel uitmaakte waarschuwingen over de naderende rijders.

Citaat:
Er was een groep vrouwelijke ruiters in de buurt van het parcours gesignaleerd. De verkeersbegeleiders van de MTB-wedstrijd hadden hen gewaarschuwd, maar blijkbaar hadden ze het advies gedeeltelijk genegeerd.

Gezien deze informatie kan je ervan uitgaan dat ze de aanwijzingen van de verkeersregelaars genegeerd hebben.

En nee, ik was er niet bij. Vandaar dat ik me ook bij de bekende feiten probeer te houden en niet zelf van alles ga invullen. Ik kan ook wel beweren dat ze in het voorbijgaan de gevallen fietser nog even met haar zweep heeft afgerost. Om dan te zeggen, jullie waren er niet bij, dus jullie kunnen niet zeker weten dat het niet gebeurd is. Want dat is wat er nou net de hele tijd gebeurt, er wordt de hele tijd van alles ingevuld om maar een verhaal te creëeren waarin de ruiter er toch niet zoveel aan had kunnen doen.

Maar het zijn natuurlijk niet perse feiten. Het is een eenzijdig verhaal, door een partij met een bepaald belang. Het lijkt mij dat een dergelijke organisatie verantwoordelijk is voor het creeren van een veilig parcours en dat het dan dus ook hun verantwoordelijkheid is om het zo aan te geven/af te zetten dat er niet per ongeluk allerlei andere recreanten op komen die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. En een wedstrijd stil te leggen als er ontsnapt vee op het parcours loopt. Als de organisatie niet voor een veilig parcours heeft gezorgd en er gedeeltelijk door verkeerde inschattingen van de organisatie een ongeluk is gebeurt waar je wellicht gedeeltelijk voor aansprakelijk kan zijn dan is het wellicht niet echt in je belang om dat toe te geven.
De ruiters is niet eens even gevraagd hoe ze op het parcours zijn geraakt en of ze daar uberhaubt waren of enkel het ontsnapte paard het parcours op raakte? Andere mensen in het eerste topic over dit ongeluk zijn ook per ongeluk op het parcours terecht gekomen zonder bordjes of verkeersregelaars tegen te komen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 00:31

Maar dan moet je je ook weer afvragen hoe die andere ruiters op het parcours terecht zijn gekomen zonder door verkeersregelaars aangesproken te zijn? Een verklaring zou kunnen zijn dat de organisatie bij elke kruising met een ruiterroute netjes een verkeersregelaar had geposteerd, maar dat er ook ruiters zijn die zich niet aan de verplichte ruiterroutes houden. Of dat de juiste verklaring is weet ik niet, maar dat zou natuurlijk zo maar kunnen...

Wat de feiten betreft. Er staan hier op Bokt twee krantenartikelen, één van de Gelderlander en één van het AD. De journalisten van die stukken hebben, op basis van de informatie die zij hebben kunnen verzamelen, de feiten zo goed mogelijk gepresenteerd. Als je de meningen van Bokt, of de ideeën van bokkers hoe het misschien ook wel gebeurd zou kunnen zijn betrouwbaardere informatie vindt, dan vraag ik me echt af wat het nut van het plaatsen van dit soort artikelen nog is. In deze artikelen staat de beschikbare informatie en de daarop gebaseerde feiten en als je geen betere informatie kan aanleveren, dan zal je je toch echt op die feiten moeten baseren en niet op meningen van mensen die denken dat een ruiter nooit iets fout kan doen.

beatje

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:42

Wat ik wel grappig vind is dat er steeds gesproken word over het doorrijden vd ruiter.Maar die liep toch te voet in het bos?Ze was haar paard kwijt dus hoe kan je dan doorrijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:48

Ik blijf het bijzonder vinden Karl dat je het steeds maar hebt over "mensen die denken dat een ruiter nooit iets fout kan doen".
WAAR zie jij die in hemelsnaam :?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:27

Het doorrijden na ongeluk zal wel komen van het " paard loopt door na ongeluk" aangezien je als ruiter verantwoordelijk bent voor je paard zal dat de conclusie wel zijn volgens de wet gok ik.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:37

Karl66 schreef:
Wat de feiten betreft. Er staan hier op Bokt twee krantenartikelen, één van de Gelderlander en één van het AD. De journalisten van die stukken hebben, op basis van de informatie die zij hebben kunnen verzamelen, de feiten zo goed mogelijk gepresenteerd. Als je de meningen van Bokt, of de ideeën van bokkers hoe het misschien ook wel gebeurd zou kunnen zijn betrouwbaardere informatie vindt, dan vraag ik me echt af wat het nut van het plaatsen van dit soort artikelen nog is. In deze artikelen staat de beschikbare informatie en de daarop gebaseerde feiten en als je geen betere informatie kan aanleveren, dan zal je je toch echt op die feiten moeten baseren en niet op meningen van mensen die denken dat een ruiter nooit iets fout kan doen.

Als er een vaag en eenzijdig verhaal uit tweede hand voor de krant wordt uitgetypt voor een krant maakt dat niet dat je ineens feiten hebt waar je echt een mening over kan vormen? Ik vind het wel een prettig idee dat de meeste mensen bij een dergelijk verhaal bedenken dat het verhaal nog wel een andere kant zal hebben. Er worden wel mensen van vrij enstige zaken beschuldig met een of ander vaag verhaal en er wordt geen wederhoor toegepast, het zou je maar gebeuren dat iemand zo'n derdehands verhaal over jou publiceerd waar niets meer van klopt...
Het lijkt me dan dus ook helemaal niet verkeerd dat je als ruiter wel tegen leken zegt dat je je met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen dat iemand te paard express tussen een enorme groep racende mtb wil rijden en dat je dus vermoed dat er een andere kant aan dit verhaal zit ipv dat je mensen laat denken dat de meeste ruiters gewoon gek zijn /3 8)7
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-03-18 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:38

beatje schreef:
Wat ik wel grappig vind is dat er steeds gesproken word over het doorrijden vd ruiter.Maar die liep toch te voet in het bos?Ze was haar paard kwijt dus hoe kan je dan doorrijden.

Ze zullen daarmee doelen op de aansprakelijkheid denk ik? Maar het staat er idd krom. Ik wil de ruiter te voet niet vrij pleiten, maar hoe zit het met de concurrentie? Die zijn immers doorgefietst terwijl ze wisten dat er iemand gevallen was (of hebben ze dat niet gemerkt? het is mij niet helemaal duidelijk na dit verhaal). Als je sec naar de verkeersregels gaat kijken, als je als omstander/getuige geen hulp verleent en doorrijdt na een ongeluk te hebben gezien ben je ook fout bezig en kun je hierop aangesproken worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:56

Zoveel vragen, zulke gekleurde journalistiek in dit artikel

-hoe precies hebben die dames de begeleiders genegeerd? Wat is er gebeurt en gezegd?
- waarom waren deze dames waar ze waren?
- wat is er objectief gebeurt? Waarom konden deze mensen niet uitwijken (en ja, op een vervelend smal pad waar je volle vaart rijdt kan dat best lastig zijn, maar dan is het zeker geen ruiterpad geweest)
- waar reden deze mountainbikers?

Zonde dat dit artikel zo gekleurd is, geen enkele deelnemer komt er op deze manier goed vanaf. Zowel de ruiter niet als de mountainbiker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:06

Ik kom ondertussen deze foto tegen:

Afbeelding

Waarom konden zij elkaar hier niet normaal passeren? Het is smal, maar niet zo smal dat je als MTB niet opzij zou kunnen? Fiets in de bosjes en zelf er achteraan. Moet je wel een halt op je wedstrijd zetten en als ik het zo lees heb je het over pro's. Ik begrijp dat dat niet altijd makkelijk is als je in een wedstrijdmodus zit.

Afbeelding
Volgens onderschrift gaat het om dit paard, maar je kan natuurlijk niet zeggen hoe lang na de botsing de foto is gemaakt. Wel valt mij direct op dat er achter het paard een bordje staat dat het een ruiterpad is.
https://www.destentor.nl/apeldoorn/paar ... ~a5a0d763/ In het artikel wordt bevestigd dat de mountainbikeroute inderdaad over ruiterpaden heen ging. Hier staat ook iets van verklaring van het paardenhotel.

Ik denk dat er op meerdere punten fouten zijn gemaakt: slechte communicatie en voorlichting, afsluiten van ruiterpaden voor een mountainbike-wedstrijd, slechte communicatie ten tijde van het ongeval (dames dachten blijkbaar: we gaan achter het paard aan. Biker interpreteerde dit als: ze laten ons achter, doorrijden na ene ongeval. Het nadeel van een paard is dat het ook zonder ruiter doorrijdt, itt tot een auto :+ ).
Ik zei het in het vorige topic al: mijn ervaring met MTB wedstrijden is dat ze qua organisatie redelijk schijt hebben aan de overige gebruikers. Eerste prio is een mooi parcour, en als ze daarvoor anderen in de weg moeten zitten dan is dat zo. Ik denk dat communicatie en rekening houden met elkaar de essentie is en dat nu mountainbiker en ruiter beide "slachtoffer" zijn van de organisatie en de slechte communicatie daar omheen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:36

Dat bord ruiterpad zegt opzich ook niet zo veel, is dat dan een pad exclusief voor ruiters of een pad waarvan ruiters van worden geacht gebruik te maken maar verder dus ook gewoon te gebruiken is door de rest van Nederland?
Pad op de eerste foto ziet er idd niet zo spannend uit, plaatselijk zijn de paden wel ver uitgesleten dus zomaar van het pad af fietsen kan ook niet overal. Al lijkt dat ook op de foto niet het geval te zijn.

Maar idd, voorlopig staan alle verhalen nog niet naast elkaar dus er zijn niet echt conclusies te trekken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:40

Dat is hetzelfde artikel als in het AD. Er is gewoon een vergunning aangevraagd voor deze wedstrijd en dat is allemaal netjes door de gemeente gecommuniceerd. Als je dan als Cantharel zegt dat er niet gecommuniceerd is omdat zij er niks vanaf wisten, terwijl zij geld vangen voor ruiters voor dit soort ritten en je dus mag verwachten dat ze actief de communicatie in de gaten houden, dan geef je als Cantharel natuurlijk gewoon een brevet van onvermogen af. Dat een privé persoon die besluit om daar een keer te gaan rijden zo'n aankondiging mist, dat kan gebeuren. Maar van een professionele organisatie als Cantharel mag je verwachten dat ze daar actief op monitoren, daar betalen hun klanten tenslotte voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:49

Karl66 schreef:
Dat is hetzelfde artikel als in het AD. Er is gewoon een vergunning aangevraagd voor deze wedstrijd en dat is allemaal netjes door de gemeente gecommuniceerd.

Dit is dus maar zeer de vraag: zie links in het topic waarop de publicatiedatum van de vergunning 13 maart is - dus na het weekend.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:11

Wat ik even mis is hoe zeker het is dat de groep ruiters door het parcours reed? Het is net zo realistisch dat ze parallel of zelfs nog iets verderop reden naar aanleiding van de aanwijzing van de verkeersregelaar. Een paard op hol heeft daar dan weer geen idee van en kan wel op het parcours terecht komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:07

Cantharel is toch ook gewoon een vd valk hotel? Kans is dus best aanwezig dat er deelnemers van de wedstrijd daar hebben overnacht