Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:48

Famke160301 schreef:
@ janneke
Dus jij mag alles goed praten en Albert mag niks zeggen over jouw geliefde PvdD en OVP??
Hoezo hypocriet!
Waar ik me nog t meeste aan stoor is het bet-weterige gezever over de wolf.
De wolf is geen aaibaar schoothondje. Het is een gevaarlijk wild dier die niet onderschat moet worden. En de eventuele terugkeer naar Nederland moet zeker niet geromantiseerd worden.
Waar haal je trouwens die onzin vandaan dat ze geen of liever geen schapen eten?
Je onderschat de wolf...

Een wolf moet zeker niet onderschat worden; maar ook niet onterecht als een monster neergezet worden. Geregeld lees ik onwaarheden mbt de wolf en zijn gedrag. Mensen zouden beter voorgelicht moeten worden, ook qua preventie. Neemt niet weg dat ze nog steeds een mogelijke oplossing zouden kunnen bieden, zodat er niet meer zo'n hoog aantal afgeschoten hoeft te worden. In mijn ogen althans.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:48

Walgelijk!!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:51

Ik? Ik heb dat uit papers uit Duitsland gehaald die ik als eerstejaars moest lezen voor het schrijven van een wetenschappelijk paper over een maatschappelijk onderwerp(wij deden het over de terugkeer van de wolf). Als je een goede omheining maakt voor je schapen, koeien, paarden/whatever dan talen wolven er niet naar, ik kan mijn papers wel weer voor je opzoeken als je dat wilt. Voor de meeste wolven is dat gebied namelijk al niet afgelegen genoeg, wolven zijn echt megaschuw. Die wolf die hier in Nederland door dorpen heen liep vertoonde echt abnormaal gedrag. Het kan zelfs zo wezen dat ze al in Nederland verblijven zonder dat we er vanaf weten, want zo schuw zijn ze.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:56

Famke160301 schreef:
@ janneke
Dus jij mag alles goed praten en Albert mag niks zeggen over jouw geliefde PvdD en OVP??
Hoezo hypocriet!

Mij ontgaat van alles, hoor.
Ik zeg expliciet (bericht 21.04) dat kritiek op de pvdd mag - maar graag wel op feiten baseren.
En ook mag iedereen zeggen 'dat de politiek hier faalt', maar in termen van de 2e Kamer hebben we het dan over tenminste 76 zetels. Ik vind het oneerlijk om je dan te richten op 1 partij met destijds nul of twee en tegenwoordig 5 zetels - geef dan anderen ook van Jetje.

Dus waar zie jij 'goedpraten' en waar baseer jij 'mag niets zeggen' op?

Citaat:
Waar haal je trouwens die onzin vandaan dat ze geen of liever geen schapen eten?
Je onderschat de wolf...

...van de boer. En van de werkgroep 'wolven in Nederland'.
Wat wolven doen, is ruiken dat het eten is, als jager is het een makkelijke prooi voor ze, het dier wordt doodgebeten - maar het daadwerkelijk eten valt vies tegen.

Mind: ik zeg hier iets over eten, echt op wolvenwijze met huid en haar verslinden.
Ik beweer niet 'dat wolven ongevaarlijk zouden zijn' voor schapen.

Ik heb geen flauw idee waarom ik een wolf zou onderschatten...

VeraaaaahJarig

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 01:43

700 dieren is wel extreem veel... Ik zou zelf beginnen met geboortebeperking en meer mannen ipv vrouwen. Ik ben er zelf nooit geweest dus kan me niet echt inbeelden hoe het er uit ziet...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 02:20

Janneke2 schreef:
...van de boer. En van de werkgroep 'wolven in Nederland'.
Wat wolven doen, is ruiken dat het eten is, als jager is het een makkelijke prooi voor ze, het dier wordt doodgebeten - maar het daadwerkelijk eten valt vies tegen.

Mind: ik zeg hier iets over eten, echt op wolvenwijze met huid en haar verslinden.
Ik beweer niet 'dat wolven ongevaarlijk zouden zijn' voor schapen.

Ik heb geen flauw idee waarom ik een wolf zou onderschatten...

'probleem' met schapen... die blijven rennen, dus blijven de wolven jagen en killen. Tijd om te vreten hebben ze dan niet, en wanneer ze een kudde aanvallen, dan killen ze het meerendeel.
Hekken van 1.40 m houden hen niet tegen.
Dus eten ze schapen? ja zeker, probleemloos.
Maar ze worden door de rennende schapen telkens weer geprikkeld om te jagen en te doden.
Het wild dat ze eten, reeen of zwijnen, zijn wat moeilijker te pakken te krijgen, en zal nooit eindigen in een massamoord.
Schapen worden steeds vaker bewaakt omdat boeren teveel schapen kwijtraken door de wolven.

bron: de schapenhouders, de kranten, de experts :D

vwb de pvdd... kamervragen stellen over het gebruik van slipkettingen bij honden trainingen. kost een paar centjes, maar dan heb je ook antwoorden.
En ja ze doen heel veel goeds, ze weten alleen nog niet wanneer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:52

anjali schreef:
Getver.En dan de onrust die onder de dieren daar ontstaat in het omheinde terrein.Nee dit is geen natuurgebied.Schiet er maar op los zeg,op ondervoede dieren die geen kant op kunnen.En ja,ik ben zelf vegetarier.

Die onrust ontstaat ook in het bos bij mij om de hoek waar op reeën gejaagd wordt. Bos is niet omheind dus de reeën die het bos uitvluchten lopen zich te pletter op de trein of in het verkeer.

In het topic "de nieuwe wildernix" is eindeloos lang gezeurd dat de dieren moeten worden afgeschoten en nu dat gebeurt is dát weer zielig.

De stelling die hier vaak gedeponeerd wordt dat het een begrensd natuurgebied is: wake up! Elk natuurgebied is begrensd. In Afrika sterven elk jaar dieren van honger en dorst. In Azië worden dieren afgeschoten omdat ze buiten de grenzen van het natuurgebied komen en daarmee een gevaar worden voor de bevolking.

Vind ik dat niet zielig? Jawel dat vind ik wel. Maar dit staat of valt niet met de OVP, maar met het feit dat de mensheid de aarde wil bezitten ten koste van de dieren.
En het feit dat er steeds minder leefruimte komt voor wilde dieren komt voor een heel groot deel door de voedsel (lees VLEES) industrie.
Dus misschien eerst eens met zijn allen vegetarisch gaan eten óf gewoon de consequenties aanvaarden van de menselijke hebzucht.

(Geen persoonlijke aanval op jou Anjali, en prettig te lezen dat jij vegetarisch eet ;) )

Berdien het aantal dieren dat op de Veluwe wordt geschoten is net zo hoog en ook de waterleiding duinen heeft er aan moeten geloven en zo zijn er nog meer natuurgebieden in Nederland.
Het aantal reeën dat wordt doodgereden is ook behoorlijk kan ik je vertellen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-02-18 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:14

wat zien jullie dan als oplossing voor deze tragedie?
hekken weghalen?
alle dieren eruit/afschieten?
geboortebeperking en bijvoeren?
hele OVP opheffen?

Ik vind het ook zeer triest wat er gebeurt, prestigeproject van??? WUR/SBB/Politiek wat fout loopt.. maar niemand die in wil grijpen.

De Pvdd is niet de schuldige, maar als een partij die zegt voor dieren op te willen komen verwacht ik toch meer van ze. Als ook van al die andere zogenaamde dierenrechtenorganisaties.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:18

Janneke2 schreef:
Albert schreef:
Even voor de duidelijkheid;
Het gebied was heel vruchtbaar, de begroeiing was heel divers, het is nooit natuur geweest

Eeuwen was het zeebodem, toen werd het ingepolderd en "gekraakt" door de vogels.

En tot de huidige dag is het gebied erg vruchtbaar, al is het idd wel zo dat de flora ingrijpend is veranderd door de enorme hoeveelheid grote grazers die het gebied voedt.

Citaat:
En er is niets diervriendelijks aan een omheind nat weiland waar vee mag sterven van honger, parasieten en vergiftiging.

Nee, idd.
Ben ik roerend met je eens maar dat is niet op de OVP van toepassing.
Citaat:
Over de PvdD: altijd begaan met het welzijn van dieren, behalve de dieren in de OVP kennelijk, want zij blijven zonder enig weerwoord achter deze schandvlek staan.

Oh?
Waar haal jij dit vandaan dan...?
Sinds kort heeft die partij welgeteld 5 zetels, dus 71 te weinig om wetgeving te veranderen.

Ik leid uit onderstaande tekst niet af "dat ze er mee instemmen", zoals jij beweert.

https://www.partijvoordedieren.nl/items ... ersplassen

Ik ben het volledig met je eens Janneke, ook met je andere berichten in dit topic. En ze zijn goed onderbouwd met feiten. Prettig om te lezen tussen de vele roepmaarwatvanuitemotie berichten. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:11

Nikass schreef:
Die onrust ontstaat ook in het bos bij mij om de hoek waar op reeën gejaagd wordt. Bos is niet omheind dus de reeën die het bos uitvluchten lopen zich te

De stelling die hier vaak gedeponeerd wordt dat het een begrensd natuurgebied is: wake up! Elk natuurgebied is begrensd. In Afrika sterven elk jaar dieren van honger en dorst. In Azië worden dieren afgeschoten omdat ze buiten de grenzen van het natuurgebied komen en daarmee een gevaar worden voor de bevolking.

Vind ik dat niet zielig? Jawel dat vind ik wel. Maar dit staat of valt niet met de OVP, maar met het feit dat de mensheid de aarde wil bezitten ten koste van de dieren.
En het feit dat er steeds minder leefruimte komt voor wilde dieren komt voor een heel groot deel door de voedsel (lees VLEES) industrie.

Verschil tussen wilde dieren in bijvoorbeeld Kruger en de OVP is dat de Afrikaanse dieren er van nature waar kwamen en er nog enigzins een ecosysteem is met jagers en prooidieren. OVP is totaal bedacht, terug gefokt dieren zijn er los gelaten en geen jagers maar alleen uithongeren als selectie.

Minder leefruimte voor wilde dieren komt vooral door de toename van het aantal mensen. Die moeten allemaal eten en waar voedsel, ook rijst bijvoorbeeld, verbouwd wordt is geen plek voor wilde dieren.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:39

juval schreef:
wat zien jullie dan als oplossing voor deze tragedie?
hekken weghalen?
alle dieren eruit/afschieten?
geboortebeperking en bijvoeren?
hele OVP opheffen?

Ik vind het ook zeer triest wat er gebeurt, prestigeproject van??? WUR/SBB/Politiek wat fout loopt.. maar niemand die in wil grijpen.

De Pvdd is niet de schuldige, maar als een partij die zegt voor dieren op te willen komen verwacht ik toch meer van ze. Als ook van al die andere zogenaamde dierenrechtenorganisaties.

Ik zou inderdaad alle uitgezette niet-inheems Nederlandse grazers er uit halen. Dan zal echt wild het gebied in trekken (reeën, ganzen, klein wild heeft over het algemeen geen problemen met hekken, al weet ik niet wat er werkelijk om de Oostvaardersplassen staat) waardoor het werkelijk als natuurgebied gaat functioneren. Gemaakte natuur heb ik geen problemen mee, maar wel wanneer dat als dierentuin gebruikt wordt.

Een andere optie die ik prima zou vinden zou het openen van een commercieel jachtseizoen zijn. Dat klink misselijk, maar zou de kuddes uitdunnen en geld in het laatje van Staatsbosbeheer brengen, waarmee natuurgebied kan worden onderhouden/opgekocht. Een quotum om de kuddes op een bepaald aantal dieren te houden, met een X bedrag per dier dat geschoten mag worden. Daar kan controle op worden uitgevoerd (jachtdagen o.i.d., of excursies) waardoor slechte schutters/dronken schutters/hersenloze kl**tzakken geweerd worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:52

Sar schreef:
Famke160301 schreef:
@ janneke
Hoezo hypocriet!
Waar ik me nog t meeste aan stoor is het bet-weterige gezever over de wolf.
De wolf is geen aaibaar schoothondje. Het is een gevaarlijk wild dier die niet onderschat moet worden. En de eventuele terugkeer naar Nederland moet zeker niet geromantiseerd worden.
Je onderschat de wolf...

Een wolf moet zeker niet onderschat worden; maar ook niet onterecht als een monster neergezet worden. Geregeld lees ik onwaarheden mbt de wolf en zijn gedrag. Mensen zouden beter voorgelicht moeten worden, ook qua preventie. Neemt niet weg dat ze nog steeds een mogelijke oplossing zouden kunnen bieden, zodat er niet meer zo'n hoog aantal afgeschoten hoeft te worden. In mijn ogen althans.

Eet een roedel wolven dan een dier per dag in een jaar? ( dat worden Obese wolven)
Want dan zou je met afschot pas op de helft zijn als je het in een jaar overzicht zet.

Er moeten toch heel wat wolven komen wil je het afschot terug brengen naar pakweg 150/200 stuks per jaar.
En dat is dan alleen nog maar het afschot. Dan heb ik het nog niet over de dieren die op andere wijze doodgaan.

Het is daar gewoon een grote slacht partij waar de wolf maar een druppel op een gloeiende plaat zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:53

Ik vind het maar een lastige kwestie.

Mijn eerste reactie was dezelfde als de meesten van jullie, project is mislukt, dierenwelzijn is in het geding.

Ik vind de aantallen die moeten worden afgeschoten bizar hoog, en denk dat die grote grazers daar niet horen. Maar ik heb net de verslagen van 4 deskundigen van een hoorzitting vorig jaar doorgelezen, heel interessant en toch wat genuanceerder allemaal dan ik dacht.
https://flevoland.partijvoordedieren.nl/news/verslag-hoorzitting-oostvaardersplassen

Deze mensen zijn echter allemaal betrokken (geweest) bij de OVP, weet iemand hier misschien waar ik meningen van onafhankelijke deskundigen over OVP kan vinden? Als ik google vind ik dat niet echt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:04

Is er dan nergens in Nederland een plek waar het aantal dieren wat nu afgeschoten is wel kunnen overleven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:30

Citaat:
Maar heb jij op school opgelet over hoe de 2e Kamer werkt?
De 2e Kamer is dan wel de baas in dit land, maar er zijn 76 stemmen nodig.
Daar zit de PvdD ruim onder.

Ehh, volgens mij heeft de Eerste Kamer het laatste woord.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Ka ... n-Generaal

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:35

Anoeska27 schreef:
CharmingS schreef:

Volgens mij proef je het alleen als een dier stress heeft tijdens het slachten. Maar excuse me if i'm wrong.

Inderdaad als het dier veel stress heeft gehad voor het word geslacht dan proef je dit inderdaad in het vlees, vanwege de adrenaline die dan door het lijf gaat..

Dat heeft niets te maken met liefde, koeien krijgen toch ook geen liefde zoals wij die aan onze paarden geven. Maar die smaken mij ook prima hoor :D

Pff krijg er honger van }:0 :Y)

Ik denk dat jij een ander beeld hebt bij liefde voor het dier dan ik. Liefde noem ik de boer die iedere dag door zijn kudde loopt, ieder dier kent en eventuele problemen probeert te voorkomen. Die ziet of ze goed in hun vel zitten of niet. Dat heeft niets te maken met kusjes, poetsbeurten of knuffels.[/quote]

Maar dat is geen liefde sorry hoor, maar dat is gewoon goed voor je dieren zorgen, zoals het hoort ;) Inderdaad als je het dan zo stelt ja, dan zijn de dieren inderdaad netjes verzorgd, komen niets te kort en er word actie ondernomen als het nodig is. Dan zullen ze inderdaad beter smaken. Dus die paarden op de Oostvaardersplassen zullen niet echt lekker zijn aangezien er geen vlees aan zit

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:44

Uit een observatie in 2006 (Yellow stone park) is gebleken dat die wolven elke 2 à 3 dagen een prooi doden en opeten. Wanneer er niks "beschikbaar" is doen ze het met al overleden dieren. Dus nee het zal misschien niet veel oplossen en ja het zal misschien wel een druppel op een gloeiende plaat zijn; maar toch blijf ik dat voor elk dier natuurlijker vinden dan afschieten. Al helpt het maar een beetje, het is toch iets. Wellicht een naïeve denkwijze vanuit mijn kant maar ik vind het echt zonde dat er zoveel geschoten moet worden en je er eigenlijk ook maar zo weinig over hoort.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:21

Cowgirl schreef:
Het is daar gewoon een grote slacht partij waar de wolf maar een druppel op een gloeiende plaat zal zijn.

Afgezien van het gegeven dat de OVP geen geschikte omgeving zijn voor wolven, zou één roedelt het probleem het probleem al vrijwel uit de wereld helpen.
Wolven eten nl. hoofdzakelijk de veulens en daar uiteraard veel meer van.
Dit terzijde.

Mbt het probleem op zich begrijp ik niet waarom geen gebruik gemaakt wordt van pzp om de voortplanting wat te beperken.
Dit is al 20 jaar een bij de beheerders een bekend alternatief.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:35

fokfanaat schreef:
denk niet dat daar nog vlees aan zit.

Vraag me wel af hoeveel er daar staan, als ze er al 700 afschieten per jaar

heb getallen voorbij zien komen van paar duizend, dus dat er te kort is is niet alleen de winterperiode's zomers is er ook tekort maar dan valt het niet zo op omdat de nood dan veel langzamer gaat en minder opvalt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:59

Morganlefay schreef:
Citaat:
Maar heb jij op school opgelet over hoe de 2e Kamer werkt?
De 2e Kamer is dan wel de baas in dit land, maar er zijn 76 stemmen nodig.
Daar zit de PvdD ruim onder.

Ehh, volgens mij heeft de Eerste Kamer het laatste woord.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Ka ... n-Generaal

Haha, je hebt groot gelijk!

(Blijft staan dat ook daar de pvdd geen meerderheid heeft en dus niet in haar eentje aangesproken mag worden op wat iemand ervaart als wanbeleid.)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:16

Maar misschien mag men van een PvdDieren zoiets als een initiatief wetsvoorstel verwachten. Natuurlijk hebben ze geen meerderheid, welke partij wel?
Maar als partij met als hoofdthema Dierenwelzijn wordt er op dat specifieke gebied meer van je verwacht dan van andere partijen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:28

700. Stel je voor het aantal paarden wat bij jou op stal staat en dat keer ... en dat zijn dan 700. Dat is toch een verschrikkelijke hoeveelheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:34

CharleyT schreef:
Maar misschien mag men van een PvdDieren zoiets als een initiatief wetsvoorstel verwachten. Natuurlijk hebben ze geen meerderheid, welke partij wel?
Maar als partij met als hoofdthema Dierenwelzijn wordt er op dat specifieke gebied meer van je verwacht dan van andere partijen.

...nou is dat natuurlijk een optie, maar toen iemand in mijn ogen onredelijk boos werd op 1 partij heb ik het partijstandpunt op-ge-google-d en daar stonden een serie actiepunten in. Dus aan de verwachting 'dat laat je toch niet op zijn beloop' wordt wel voldaan.

Overigens is dierenwelzijn volgens mij geen hoofdthema van de pvdd.
Maar dat weet ik niet exact :o .

Mij treft altijd de verfrissende invalshoek dat de groei en het kapitalisme de grote boosdoeners zijn -
en dat de kwetsbaren, zoals de dieren maar ook de boeren, de zieken, de 'derde rangs gemaakte wereld' en het milieu de rekening mogen betalen.
Dat is nog eens een politiek statement en klinkt toch anders dan dat geknuffel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:47

Ik heb afgelopen zomer een gesprek gehad met een reiziger in mijn trein. De man kwam uit het buitenland, was voor zaken in Nederland en we kwamen langs de OVP. De man vroeg aan mij wat voor ramp daar gebeurt was, omdat er overal kale bomen stonden en er zoveel grote groepen dieren bij elkaar stonden. Ik heb dus alles uitgelegd, dat dat een mooi natuurgebied was, dat ze daar grote grazers hebben uitgezet, die zich nogal snel hebben vermenigvuldigd, dat er nu veel teveel waren kon hij zelf ook al zien :+ . en dat er in de winter een voedseltekort is waardoor er veel dieren dood gaan aan de honger. Die man heeft voor zijn werk heel wat landen gezien en heel wat natuur. Die kwam tot de conclusie dat de mensen die dit nog natuur noemen echt knettergek zijn, nergens in de wereld zie je echte natuur wat er uitziet als een rampgebied. Behalve als er bosbranden zijn geweest.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:03

Jennyj01 schreef:
700. Stel je voor het aantal paarden wat bij jou op stal staat en dat keer ... en dat zijn dan 700. Dat is toch een verschrikkelijke hoeveelheid.

Ja, tegelijkertijd ook: stel je één zeugenstal voor. Om even de advocaat van de duivel te spelen.

http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij ... n-232054E/
Afbeelding
750 varkens.

Overigens moet de grote sterfte waarschijnlijk nog komen. Ik heb daar gisteren een mooie interactieve grafiek van gezien, maar kan deze helaas niet meer terugvinden. Vorig jaar rond deze tijd, waren er echter slechts 150-200 dieren afgeschoten. De vorige keer dat er rond deze tijd al 700 dieren waren afgeschoten, eindigde de teller rond de 1600-1700 dode dieren op 1 mei.

Er staan zo'n 3500 dieren in de OVP gemiddeld per 1 mei:
Afbeelding

Dus dat betekent dat zo'n 35-40% van de dieren sterft (immers was er sinds 1 mei ook een hoop aanwas door geboorten).