Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:55

AmyPony schreef:
Waardeloze reactie dit. Als een dierenarts het besluit neemt, zal er zeker nog wel meer met het paard aan de hand zijn geweest.

Ze laten heus geen paard inslapen als het niet nodig is, en helemaal niet voor de 'likes'!

Inderdaad, een dierenarts laat niet zomaar een paard inslapen.

En daarmee komen we dus wel met een mogelijk meespelend probleem, mocht iemand zijn/haar paard te oud en te krakkemikkig vinden: stel je vindt dat je paard ingeslapen moet worden, maar de dierenarts ziet, terecht of onterecht, nog mogelijkheden om je paard te behandelen en weigert mee te werken aan inslapen... ziedaar een mogelijke reden waarom mensen hun paard dan maar als "weidemaatje" de deur uit proberen te werken...

Oftewel: niet alles is zwart/wit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:03

Yep daar pak je een punt wat imo veel meer nadruk mag krijgen de rol van DA's hierin. Ik vind ze veel te terughoudend in inslapen. Heb dat zelf meegemaakt. Heb het paardje in kwestie dus bij de slacht moeten afleveren -O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:43

Zoolgangster schreef:
AmyPony schreef:
Waardeloze reactie dit. Als een dierenarts het besluit neemt, zal er zeker nog wel meer met het paard aan de hand zijn geweest.

Ze laten heus geen paard inslapen als het niet nodig is, en helemaal niet voor de 'likes'!

Inderdaad, een dierenarts laat niet zomaar een paard inslapen.

En daarmee komen we dus wel met een mogelijk meespelend probleem, mocht iemand zijn/haar paard te oud en te krakkemikkig vinden: stel je vindt dat je paard ingeslapen moet worden, maar de dierenarts ziet, terecht of onterecht, nog mogelijkheden om je paard te behandelen en weigert mee te werken aan inslapen... ziedaar een mogelijke reden waarom mensen hun paard dan maar als "weidemaatje" de deur uit proberen te werken...

Oftewel: niet alles is zwart/wit.

Dan is er altijd nog de slager of je belt een andere dierenarts.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:44

VanHuisUit schreef:
Yep daar pak je een punt wat imo veel meer nadruk mag krijgen de rol van DA's hierin. Ik vind ze veel te terughoudend in inslapen. Heb dat zelf meegemaakt. Heb het paardje in kwestie dus bij de slacht moeten afleveren -O-

Een da heeft denk ik ook wel vaak een commercieel motief om verder te willen dokteren.

Als eigenaar moet je sterk in je schoenen staan.

Het blijft een triest en moeilijk verhaal. Waar trek je een grens. Bij welke leeftijd of welk 'gebrek'.

(Ik heb nu een merrie staan 14 jaar. Lichamelijk gezond, maar met wat mentale problemen. Ik zou er wel vanaf willen, maar durf het niet aan, bang dat ze verkeerd terecht komt. Ik vind haar te goed voor de dood, maar levend wegdoen .... ben bang dat ik er dus nog zo'n 15 jaar aan vast zit. Gelukkig heb ik geen stalgeld te betalen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:50

VanHuisUit schreef:

Dit dus, inslapen is niet altijd zo simpel er door te krijgen bij een DA, ook omdat dit voor de DA zelf een behoorlijk emotionele handeling is. Je bent DA geworden (net als mensen artsen) om te genezen, niet om te helpen met sterven ook al is dat de betere keuze en wens eigenaar.
Wat dat betrefd hebben wij het in NL (en grote delen van Europa) goed voor elkaar, paarden kunnen eigenlijk altijd wel voor euthanasie naar de slager (ook als ze niet opgegeten mogen worden) en je hoeft er niet zover voor te reizen of je paard daar lang te laten staan.
En hoewel ik het geheel eens ben met het eigen verantwoordelijkheid verhaal, blijft hier dus de vraag of de DA van de eigenaar wilde meewerken aan euthanasie en of er anders iemand was die het dier had kunnen (en willen! ook ivm emotionele kanten en opvang eigenaar) schieten ter plekke. Hert op 200m afstand schieten voor de vriezer is iets heel anders dan de pony van tante waar je kindjes op rondgehobbeld hebben vorige vakantie.

Gini

Re: Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:59

Al die handelaren ertussen vind ik net zo erg als de oude eigenaar van Skip. Het paard is in deze staat continu verhandeld geweest. Dat is de schuld van de oude eigenaar die het dier gewoon dumpt, maar ook de schuld van diegenen die het zo gemakkelijk maken om een paard te dumpen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:15

tamary, er is altijd wel iemand, zeker in de VS, die het helemaal niet moeilijk vindt om een dier dood te schieten en daarvoor kun je bij wijze van spreke een oproep doen op craigslist. Die heeft geen binding met het paard.

En ja Gini, zo´n paard als inruilmiddel gebruiken (want zo gaat dat dan meestal met onbruikbare paarden) is ook onvergeeflijk, maar wel een gevolg van het op de markt komen van dit paard.
Dat is uiteindelijk de boodschap. Voorkom gewoon zo´n lijdensweg.

Waar het de mensen die dit schreven om gaat is dat dit paard zijn gewicht in goud waard was toen hij nog lessen liep, maar toen hij dat niet meer kon, hij plots afgedankt is ipv dat hij waardig kon sterven, al of niet geholpen, op de stal waar hij het grootste deel van zijn leven had gewoond.

Voor die vinden dat de eigenaar door het slijk gehaald wordt, er worden helemaal geen namen, plaatsen of wat dan ook genoemd om te kunnen achterhalen waar het zich afspeelde en degene dit het paard kennen, kennen automatisch ook de bewuste eigenaar en weten dus ook dat het paard is afgedankt. Er wordt niets verteld dat niet waar is of niet bekend.

Die zich afvragen hoe men van het verleden weet, er staat in de engelse tekst dat de eigenaar met de stal gesproken heeft. Bovendien kun je altijd vragen wie de laatste eigenaar was en aan hem vragen wie de laatste eigenaar was enz. Als je echt wilt is het niet zo lastig om dingen te achterhalen.
Een van mijn paarden is in mijn woonplaats (ook nog) drie keer van eigenaar veranderd.... Een paard hoeft natuurlijk niet het hele land door te gaan...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:25

Lusitana schreef:
tamary, er is altijd wel iemand, zeker in de VS, die het helemaal niet moeilijk vindt om een dier dood te schieten en daarvoor kun je bij wijze van spreke een oproep doen op craigslist. Die heeft geen binding met het paard.

Als je op yt gaat zoeken, dan kom je zat "thuisslachters" tegen van groter vee. Al giechelend, vrienden er bij en fles bier in de hand. Niet bepaald figuren die je daar voor wil vragen. Idem voor oproep via craigslist, het is een grote gok wie er reageerd en dat is nu eenmaal niet simpel juist omdat het zo'n emotionele beslissing is voor veel eigenaren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:33

en zo kom je al lezend achter allemaal invalshoeken waar je zelf nooit over nagedacht hebt omdat het je nooit overkomen is. Dank je wel medeposters, ik heb er nooit bij stilgestaan dat dierenartsen ook wel eens niet mee zouden willen werken, schijnt (in iedergeval bij mij) toch weer een ander lichtje op de problematiek, hmz, heb ik weer wat om over na de denken.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:53

Wat vreselijke naar voor Skip...
Geen een dier zou op zo’n manier moeten lijden. Ik heb helaas dit jaar mijn merrie laten inslapen (kreupel, met weinig kans op goed herstel). Beestje was op en niet gelukkig,m. Het liefst wilde ik haar weg doen als weidemaatje, zodat ze toch een fijne oude dag zou hebben. Maar de kans dat ze dan in de handel terecht komt omdat je niet altijd zag dat er wat mis was was te groot. En dan? Dan wordt je lieve paard steeds van de hand gedaan, gaan ze er toch op rijden net zolang totdat ze echt op is en niks meer kan.
Ik heb haar deze weg bespaard door de moeilijke beslissing te nemen haar in te laten slapen. Ze is er voor mij geweest, en ik ben er voor haar geweest (tot de laatste zucht).

Ben blij dat ze niet onnodig verhandelt is en nog meer ellende heeft moeten meemaken. Neen gewoon je verantwoordelijkheid als eigenaar. En als er geen geld is voor euthanasie dan breng je hem/haar naar de slager of je vraagt kennisen of je zoekt een klein baantje bij. 100/200 euro moet te missen zijn als je een paard hebt.

Rust in vrede Skip, dat je maar van je rust mag genieten Y;(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:59

tamary schreef:
Lusitana schreef:

Als je op yt gaat zoeken, dan kom je zat "thuisslachters" tegen van groter vee. Al giechelend, vrienden er bij en fles bier in de hand. Niet bepaald figuren die je daar voor wil vragen. Idem voor oproep via craigslist, het is een grote gok wie er reageerd en dat is nu eenmaal niet simpel juist omdat het zo'n emotionele beslissing is voor veel eigenaren.

Ik weet niet, maar er staat me een verhaal bij van een Amerikaanse forumkennis van me die een paard heeft achter moeten laten in een van de orkanen ooit en daarbij is een been eraf geraakt. Een (verre) buurman met geweer heeft hem uit zijn lijden geholpen. Dat heeft ze achteraf moeten horen. Er zijn ook gewoon nog decent people met geweren die wel om dieren geven, maar gewoon geen emotionele binding hebben met die van jou.
Iemand die graag een beest wil vermoorden en slachten is niet bepaald hetzelfde als iemand die wil bijstaan om een dier te euthaniseren. Het is maar hoe je de advert opstelt en hoe je selecteert natuurlijk.
Hoe dan ook, waar een wil is, is een weg, maar het ontbrak aan de wil en daar is de verontwaardiging ook over ontstaan.

Veraaaaah schreef:
En als er geen geld is voor euthanasie dan breng je hem/haar naar de slager of je vraagt kennisen of je zoekt een klein baantje bij. 100/200 euro moet te missen zijn als je een paard hebt.

Gaat ook nog om een geliefd lespaard. Eigenaar had zo met de pet rond kunnen gaan, lijkt me stug dat niemand van de vele lessers een bijdrage had willen doen.

Naar de slager brengen is in de VS een ander verhaal, ze komen dan in een zogenaamde "kill pen" en daar kunnen ze alsnog verhandeld....

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:17

Fijn als hier eens wat meer aandacht voor komt.
Ik heb sinds kort een praktijk voor paardencoaching. Wordt continue benaderd door mensen of ik hun oude paard niet gratis wil hebben, want ze zijn niet meer geschikt om op te rijden maar voor coaching zouden ze super zijn. Of ik dan wel een blijvend, goed, laatste huis wil bieden.
Kan er echt niet over uit... waarom is een paard alleen leuk zolang je erop kan rijden? Moet de verantwoordelijkheid bij een ander gelegd worden zo gauw het moeilijker wordt? Ik ben gek op mijn oudje en ben blij met elke dag dat hij nog bij ons mag zijn, wil hem voor geen goud missen. Snap niet dat mensen het wel kunnen..

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:30

NathalietjeB schreef:
Ik vind dat meer mensen die hun paard met mankementen aanbieden, zich eens achter hun oren mogen krabben.
Want die paarden zouden niet als weidemaatje aangeboden moeten worden, maar gewoon door de eigenaar naar de hemel gebracht moeten worden..

Staan zo vaak paarden van 25+ op marktplaats enz

Helemaal mee eens, het klinkt hard maar het is wel de enige manier waarop je zeker weet dat ze niet onnodig hoeven te lijden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:45

aadburg schreef:
NathalietjeB schreef:
Ik vind dat meer mensen die hun paard met mankementen aanbieden, zich eens achter hun oren mogen krabben.
Want die paarden zouden niet als weidemaatje aangeboden moeten worden, maar gewoon door de eigenaar naar de hemel gebracht moeten worden..

Staan zo vaak paarden van 25+ op marktplaats enz

Helemaal mee eens, het klinkt hard maar het is wel de enige manier waarop je zeker weet dat ze niet onnodig hoeven te lijden.

Maar als ze nog als weidemaatje kunnen dienen, waarom dan hun leven beëindigen?
Zorg dan ook zelf voor die laatste paar jaren pensioen als dat nog op een waardige manier kan. Wie kan nou z'n paard afdanken omdat het niet meer bereden kan worden?

Net als wat Veraaaaah hierboven zegt, dat haar paard nog wel als weidemaatje kon maar dat ze hem toch in liet slapen. Waarom?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:47

Gelukkig wilde de dierenarts wel meewerken om mijn zieke 12 jarige in te slapen. Ook al had ze misschien langer kunnen leven (op medicijnen met een onprettig leven).

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:47

mijn meisje gaat haar 33ste jaar in, ik heb haar ook zo lang al, ze is niet zo gezond meer als 4 jaar geleden maar dat maakt niks uit we gaan samen door het leven en als leven richting lijden gaat zullen we dat ook samen doen, Zan...ik hou van jou en jij vind mij aardig tegen voertijd....zo is het, jij bent geen artikel wat je om kan ruilen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:40

Ik kan mijn paard al 6 jaar niet meer berijden... Maar hij hoort bij mij en sterft hopelijk in mijn armen als zijn tijd daar is.
In principe is hij weidevulling, maar wel eentje waar ik de volle verantwoordelijkheid voor draag. Graag!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:34

Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

Juist.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 04:05

Als je aan beesten begint dan hoor je er van begin tot eind voor te zijn. Als je echt om je beestjes geeft dan ben je niet egoïstisch als de tijd gekomen is. Kan er zo verdrietig van worden. De stal waar ik stond heeft er ook 2 staan waarvan er 1 in mijn ogen 10 jaar terug al had horen te gaan. Beestje staat maar op stal. Komt zeer weinig uit zn box en de eigenaar is er ong 1 a 2x per week. Nog een paard waarvan dierenarts zegt dat beestje lijd. Hoefsmid die hem nog amper kan doen omdat het zeer doet bij het paard.....en als je er wat van zegt dan is haar paard niet zo slecht. Inmiddels zelf niet meer veel daar op stal ivm inslapen eigen paard maar als ik ze zie rijden ga ik weg met de tranen in mn ogen. Zo egoïstisch is het maar niks dringt door.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:20

Misschien heb ik hele nuchtere en niet op geld beluste DA's, maar ik heb echt nog nóóit een DA ontmoet die een kreupel, oud en/of ziek paard niet wilden laten inslapen.

Voorbeeld: kliniek Utrecht, merrie van toen 11 jaar, flink peesprobleem. Operatie kostte 1500 euro, kans op herstel 50/50. Had al een jaar op de wei gestaan, nog meer rust werd niet zinnig geacht. Inslapen kon ook. Werd gewoon als alternatief gegeven.

Nog een voorbeeld, lokale DA: paard van 24, PPID, hoefbevangen als eerste uiting van de PPID, uiteraard geen medicatie voor de PPID, want was tot dat moment niet gediagnosticeerd. Inslapen was geen probleem, geen pushen om op de prascend te zetten.

In het eerste geval is er geopereerd (met succes), in het tweede geval ingeslapen - voor wie het wil weten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:05

Sjolvir schreef:
Op fb is momenteel discussie gaande over soort "Skip" mager kreupel oudje, waar een handelaar nog te veel geld voor wil hebben.

Diertje staat daar nog naar pas te koop, waar ze vandaan komt geen idee.

Prijs is te hoog ( aanzienlijk meer dan slachtwaarde) zouden ze 100 euro vragen is het al te veel opknappen ( indien al mogelijk) gaat veel geld kosten.

Voor 100 of minder wil ik het diertje wel gaan halen, maar dat wordt dan enkeltje slager ( er van uitgaand dat dat mogelijk is qua paspoort).
Diertje verdiend haar rust dus of laatste blijvend thuis tot het einde of gewoon meteen het einde. Terwijl ze ongetwijfeld ooit iemand haar allerliefste allesie knuffel paard is geweest, wat koopt dat diertje daar nu nog voor? Niets, helemaal niets.........

Ik heb ook zoiets op MP zien staan de afgelopen dagen, een fjord.
Dier is ouder, stokmager en kreupel.... bied naar waarde staat er dan. Bied naar waarde?! Geef dat dier fatsoenlijk te eten of euthanaseer het, ik word er vreselijk treurig van.
Dat heb ik de verkoper dan ook maar gemaild.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:23

Ik heb hier ook een paardje van 32 lopen van iemand anders. Mw verhuisde naar een aanleunwoning.
Ze komt geregeld kijken. Maar die zegt ook, ik heb haar van jongs af aan en ik kan het niet over me hart verkrijgen om hem te slachten of wat dan ook. Ze staat alleen gestald hier, de kosten betaald zij.
En me andere oudje van 24 heeft gezelschap. Iedereen blij.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:24

Birdie60 schreef:
Ik heb hier ook een paardje van 32 lopen van iemand anders. Mw verhuisde naar een aanleunwoning.
Ze komt geregeld kijken. Maar die zegt ook, ik heb haar van jongs af aan en ik kan het niet over me hart verkrijgen om hem te slachten of wat dan ook. Ze staat alleen gestald hier, de kosten betaald zij.

Dat is de enige manier, zelf blijven betalen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:43

_suus19_ schreef:
Maar als ze nog als weidemaatje kunnen dienen, waarom dan hun leven beëindigen?
Zorg dan ook zelf voor die laatste paar jaren pensioen als dat nog op een waardige manier kan. Wie kan nou z'n paard afdanken omdat het niet meer bereden kan worden?

Net als wat Veraaaaah hierboven zegt, dat haar paard nog wel als weidemaatje kon maar dat ze hem toch in liet slapen. Waarom?

Waarom? Omdat het kan en mag.
Er is geen enkele wet die je verbiedt je paard naar de slager te brengen. Gezond of niet, jong of oud ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:12

danzzz schreef:
Birdie60 schreef:

Dat is de enige manier, zelf blijven betalen

Dat is inderdaad de goede manier.