Paardensector vraagt om betere registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:51

De meeste mensen verdienen heel niet zo veel aan paarden hoor. Sterker nog, ik denk dat er een paar met winst worden verkocht, maar heel veel ook zonder winst. En dan hebben het nog niet over de dieren die door kreupelheid of ziekte of dood niet meer commercieel verkocht kunnen worden... Weinig mensen die daar een het einde van het jaar een fatsoenlijke boterham mee kunnen verdienen.

Wat betreft zwart-geld en wit-wassen... Het zal heus gebeuren in de paarden. Maar een belegging in paarden is doorgaans een slechte belegging. Zou de Belastingdienst echt op zwart-geld uit zijn, dan is er ook veel te halen in de pleziervaart.

Een particulier hoeft zijn 'per ongelukke' winst helemaal niet op te geven aan de Belastingdienst. Als jij op de rommelmarkt een leuk schilderijtje koopt voor 20 euro, en je verkoopt het een week later voor 20.000 euro, dan heb je gewoon mazzel en ben je daarover niet belastingplichtig. Net zoals je een gerestaureerde auto voor 15K winst mag verkopen zonder belasting te hoeven afdragen. Zo mag je ook een veulentje verkopen voor 20K. Zolang het maar om incidenten gaat. Oefen je die hobby seriematig uit, bijvoorbeeld 4-5x per jaar zo'n mazzeltje, dan gaat de Belastingdienst er anders tegenaan kijken. Maar eens per jaar, geen probleem hoor.

Nogmaals, ik denk niet dat dit gaat om "paardenbelasting". Dat staat helemaal nog niet in de wet, voordat paardenbelasting kan worden ingevoerd zijn we een mooi aantal jaartjes verder (minstens 4 - het staat namelijk nu ook niet in het regeerakkoord).

danzzz

Re: Paardensector vraagt om betere registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 17:51

Ik geloof dat ik even uit moet leggen hoe dat werkt dat witwassen.

Ik heb een paard staan die zeg 1000 euro waard is *in de sport gelopen, maar nu blessure*, maar ik heb net 35.000 euro verdient op een wiettuin, dan koopt mijn vriendje mijn paard voor 35.000 euro, dus kan ik die storting van 35.000 euro verantwoorden, en is het wit.

Zoals sommigen misschien wel weten is de fiod bij allemaal belwinkeltjes/geldoverboekkantoortjes binnengevallen een paar maanden terug, ook witwas. 20 belwinkeltjes in een straat is witwassen (fictieve omzet) net zoals 10 kappers op een rijtje, en 5 donorzaaktjes op een vierkante meter. Allemaal fictieve omzet, maar een beproefde witwasmanier.

crimineel (dus fiscaal niet bestaand) geld kan je alleen witwassen door een omzet in iets creeert. Paarden zijn dus ideaal, want pietje heeft gewoon vier paarden verkocht op zuidlaren voor een 20.000 euri, en dat valt niet te controleren. Zeker niet als Piet inderdaad daar met 4 shetjes gestaan heeft.

Witwassen heeft niks met beleggen te maken, en zeker niet met winst. Jullie denken net verkeerd om. Wit wassen is niet bestaand geld bestaand maken door omzet te maken.

Dees geloof me, als jij ineens 20.000 op de bank zet aan contanten, krijg je echt een briefje of je even uit wil leggen hoe je eraan komt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:32

danzzz schreef:
Dees geloof me, als jij ineens 20.000 op de bank zet aan contanten, krijg je echt een briefje of je even uit wil leggen hoe je eraan komt.

Correctie: telefoontje :+
Wij verkochten een auto en stortten 6.500 euro contant, drie dagen later een meneer van de bank aan de lijn, of ik dat kon toelichten. Heb ik geweigerd want hoe kon ik weten of hij echt van de bank was? :D

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:07

Nou inderdaad. Mijn vader wilde nog wel eens wat pokeren, en toen het wat slechter met hem ging vroeg hij altijd aan mij of mijn broer om centen af te storten omdat hij zich niet meer comfortabel voelde met contanten in huis. Dus broer en ik stortte op afroep geld af voor hem. Moest hij echt helemaal uitleggen en nog wat meer, hemellief. En als het nou om veel geld ging maar ik denk dat we bij elkaar in een jaar tijd misschien iets van 10.000 gestort hebben bij elkaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:15

Dorien66 schreef:
anjali schreef:
Sinds het chippen verplicht is,worden er wel minder paarden gestolen.

Interessant! Bron?

Bron is wat ikzelf hoorde en meemaakte. Ik ben 64.Dus van ver voor het chippen.Toen werden er echt veel paarden gestolen.Na het chippen hoor je dat nog zelden. Want ze kunnen ze niet meer kwijt.WAt wel jammer is,toen dat chippen verplicht werd hadden sommigen dat geld niet over voor hun oude pony,en werden er veel geslacht die eigenlijk nog best goed waren.Er was ook verzet tegen het chippen om andere reden,dat het de afbuiging in de hals zou belemmeren. Zodat bijv. Anky v.Grunsven een DNA profiel van haar paarden liet maken,wat nog veel duurder was. daar hoor je nu ook niets meer van.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:26

danzzz schreef:
Ik geloof dat ik even uit moet leggen hoe dat werkt dat witwassen.

Ik heb een paard staan die zeg 1000 euro waard is *in de sport gelopen, maar nu blessure*, maar ik heb net 35.000 euro verdient op een wiettuin, dan koopt mijn vriendje mijn paard voor 35.000 euro, dus kan ik die storting van 35.000 euro verantwoorden, en is het wit.

Zoals sommigen misschien wel weten is de fiod bij allemaal belwinkeltjes/geldoverboekkantoortjes binnengevallen een paar maanden terug, ook witwas. 20 belwinkeltjes in een straat is witwassen (fictieve omzet) net zoals 10 kappers op een rijtje, en 5 donorzaaktjes op een vierkante meter. Allemaal fictieve omzet, maar een beproefde witwasmanier.

crimineel (dus fiscaal niet bestaand) geld kan je alleen witwassen door een omzet in iets creeert. Paarden zijn dus ideaal, want pietje heeft gewoon vier paarden verkocht op zuidlaren voor een 20.000 euri, en dat valt niet te controleren. Zeker niet als Piet inderdaad daar met 4 shetjes gestaan heeft.

Witwassen heeft niks met beleggen te maken, en zeker niet met winst. Jullie denken net verkeerd om. Wit wassen is niet bestaand geld bestaand maken door omzet te maken.

en je vriend die het hele jaar rood staat hoeft niet te verantwoorden hoe hij aan het geld komt?

En met registratie eigenaar? kun je precies hetzelfde riedeltje afdraaien... je vriend zet peerd op naam en verkoopt het jaar later met verlies terug aan jou.

Maar goed dan heb je het dus over incidenten.... Henk Handelaar heeft daar niets aan, en die is misschien de prof in witwassen en valt dan buiten schot omdat ie een handel heeft... snelle en langzame en als Totaloss dan direct doorverkocht wordt heeft ie niet eens de tijd om peerd op naam te zetten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:29

anjali schreef:
Dorien66 schreef:
Interessant! Bron?

Bron is wat ikzelf hoorde en meemaakte. Ik ben 64.Dus van ver voor het chippen.Toen werden er echt veel paarden gestolen.Na het chippen hoor je dat nog zelden. Want ze kunnen ze niet meer kwijt.WAt wel jammer is,toen dat chippen verplicht werd hadden sommigen dat geld niet over voor hun oude pony,en werden er veel geslacht die eigenlijk nog best goed waren.Er was ook verzet tegen het chippen om andere reden,dat het de afbuiging in de hals zou belemmeren. Zodat bijv. Anky v.Grunsven een DNA profiel van haar paarden liet maken,wat nog veel duurder was. daar hoor je nu ook niets meer van.

De antichip beweging heeft veel broodje aap verhalen in de wereld geholpen, oa dat van Salinero die niet gechipt hoefde te worden (en in principe volgens de regelgeving geen DNA hoefde te laten vastleggen)
bron: de algemeen geldende regels omtrent chippen en registratie paardachtigen (weet even de artikel nummers niet uit mijn hoofd) dan de overgangsregels.
weet ik het zeker? yup... onze merrie heeft geen chip (wel een paspoort) en toch een KNHS startkaart en alles conform de geldende regels :D

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:37

Ik dacht echt dat ik het begrijpelijk uitgelegd had, althans, ik heb er wel mijn best voor gedaan
Alane schreef:
en je vriend die het hele jaar rood staat hoeft niet te verantwoorden hoe hij aan het geld komt?

Ik vraag me af hoe je aan dat rood staan komt, echt. Uitgaven hoef je nooit te verantwoorden, die vriend hoeft dus niks te verantwoorden.

Citaat:
En met registratie eigenaar? kun je precies hetzelfde riedeltje afdraaien... je vriend zet peerd op naam en verkoopt het jaar later met verlies terug aan jou.
Is een beetje lang qua tijd. Maar dan blijft de naamregistratie erop, zie mijn voorbeeld van de zuidlaarder markt. De handel is nu nog anoniem, en zo zien criminelen dat heel graag. Alles wat geregistreerd is, laat een spoor na.

Citaat:
Maar goed dan heb je het dus over incidenten.... Henk Handelaar heeft daar niets aan, en die is misschien de prof in witwassen en valt dan buiten schot omdat ie een handel heeft... snelle en langzame en als Totaloss dan direct doorverkocht wordt heeft ie niet eens de tijd om peerd op naam te zetten.

Ik denk dat ik het met de belastingdienst eens ben dat het niet om incidenten gaat, het is structureel en het zijn meer particulieren onder elkaar dan handelaren alhoewel handelaren ook wel veel in het spel zitten.

In de paarden is gewoon heel veel gerommel in de marge mogelijk, de waarde van een paard is niet vast, de registratie is kut dus een hoge mate van anonimiteit en weinig sporen om achter te laten. Nogmaals ideaal

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:58

Hier een van de initiatiefnemers van de antichippers. Ik wens de discussie over wel of niet verstandig/gezond/etc verder niet weer te voeren, maar als er onwaarheden worden verkondigd over ons, zal ik toch even moeten reageren... Wij hebben geen broodje aap verhalen de wereld in geholpen. Veel mensen die het weer niet met ons eens waren wel. Niks makkelijker dan de ander monddood te maken dan door onwaarheden over die personen te gaan roepen. Contact met ons opnemen, vragen waarom we nou echt tegen waren of open een discussie ingaan, was er niet bij. We werden vanaf dag 1 weggezet als een stel lastige pubers.... Zie hier de reden waarom ik me tot deze ene reactie zal beperken.
Indertijd begon alleen de KNHS met chippen en stelde dat iedereen dat moest. Dit klopte niet, want o.a. De FEI hanteerde dat voorschrift op dat moment nog helemaal niet. Daarom hoefde Anky TOEN niet te chippen. Maar ook Anky betwijfelde of het gezondheidstechnisch wel zo verstandig was een chip in -uitgerekend - de halsspier in te brengen. Omdat zij toch niet moest en geen risico liep, kon ze zich toen dus makkelijk tegen het chippen uitspreken. Net als IJsbrand Chardon en Jeroen Dubbeldam, om nog een paar grote namen erin te gooien.
Vwb chiploze paarden die wel een paspoort hebben; er is een tijd een uitzonderingsregeling van kracht geweest, daar zijn toen zo’n 1500-2000 paarden voor aangemeld, een deel daarvan loopt zeker nog rond. Die regeling is nu vervallen voor nieuwe aanmeldingen.
Tot slot de gestolen paarden-opmerking van Anjali, wat je leeftijd ermee te maken heeft, is me een raadsel. Ik hoorde 20jaar geleden niet vaker van gestolen paarden dan nu. Wie heeft er gelijk?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 01:37

danzzz schreef:
Ik dacht echt dat ik het begrijpelijk uitgelegd had, althans, ik heb er wel mijn best voor gedaan
Alane schreef:

Ik vraag me af hoe je aan dat rood staan komt, echt. Uitgaven hoef je nooit te verantwoorden, die vriend hoeft dus niks te verantwoorden.

Citaat:
Is een beetje lang qua tijd. Maar dan blijft de naamregistratie erop, zie mijn voorbeeld van de zuidlaarder markt. De handel is nu nog anoniem, en zo zien criminelen dat heel graag. Alles wat geregistreerd is, laat een spoor na.

Citaat:

Ik denk dat ik het met de belastingdienst eens ben dat het niet om incidenten gaat, het is structureel en het zijn meer particulieren onder elkaar dan handelaren alhoewel handelaren ook wel veel in het spel zitten.

In de paarden is gewoon heel veel gerommel in de marge mogelijk, de waarde van een paard is niet vast, de registratie is kut dus een hoge mate van anonimiteit en weinig sporen om achter te laten. Nogmaals ideaal

Danzzzz als jij denkt dat ik je niet begrijp ligt dat niet aan mij.....
vwb roodstaan was even een voorbeeld net als de jouwe dat jouw vriend op papier dat paard koopt....
Nee uitgaven hoef je niet te verantwoorden maar je moet het geld wel hebben om te kunnen uitgeven, dat bedoelde ik met mijn voorbeeld

Jij hebt het ook over incidenten... jouw voorbeeld is ook niets wat op iedere straat hoek gebeurd en daarvoor een registratie systeem invoeren en in leven houden kost veel meer dan Jantje die incidenteel (is niet beroepsmatig) een paard voor veel geld verkoopt.

Ik mag een paard verkopen voor veel geld, want waar staat wat ik er voor betaald heb? Hoef immers mijn uitgaven niet te verantwoorden als particulier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 01:51

Dorien66 schreef:
Hier een van de initiatiefnemers van de antichippers. Ik wens de discussie over wel of niet verstandig/gezond/etc verder niet weer te voeren, maar als er onwaarheden worden verkondigd over ons, zal ik toch even moeten reageren... Wij hebben geen broodje aap verhalen de wereld in geholpen. Veel mensen die het weer niet met ons eens waren wel. Niks makkelijker dan de ander monddood te maken dan door onwaarheden over die personen te gaan roepen. Contact met ons opnemen, vragen waarom we nou echt tegen waren of open een discussie ingaan, was er niet bij. We werden vanaf dag 1 weggezet als een stel lastige pubers.... Zie hier de reden waarom ik me tot deze ene reactie zal beperken.
Indertijd begon alleen de KNHS met chippen en stelde dat iedereen dat moest. Dit klopte niet, want o.a. De FEI hanteerde dat voorschrift op dat moment nog helemaal niet. Daarom hoefde Anky TOEN niet te chippen. Maar ook Anky betwijfelde of het gezondheidstechnisch wel zo verstandig was een chip in -uitgerekend - de halsspier in te brengen. Omdat zij toch niet moest en geen risico liep, kon ze zich toen dus makkelijk tegen het chippen uitspreken. Net als IJsbrand Chardon en Jeroen Dubbeldam, om nog een paar grote namen erin te gooien.
Vwb chiploze paarden die wel een paspoort hebben; er is een tijd een uitzonderingsregeling van kracht geweest, daar zijn toen zo’n 1500-2000 paarden voor aangemeld, een deel daarvan loopt zeker nog rond. Die regeling is nu vervallen voor nieuwe aanmeldingen.
Tot slot de gestolen paarden-opmerking van Anjali, wat je leeftijd ermee te maken heeft, is me een raadsel. Ik hoorde 20jaar geleden niet vaker van gestolen paarden dan nu. Wie heeft er gelijk?

Leg eens uit waarom Anky van Grunsven of Jeroen Dubbeldam zich druk zouden maken over iets wat voor hen niet van toepassing is? Dat heb ik nooit begrepen (los van gezondheid en de rest) Salinero en de andere ongechipte paarden met paspoort hoefden en hoeven niet gechipt te worden (mits ze een paspoort hebben), volgens de regels en de wetten. En de gechipte veulens van toen zijn de toppers van nu, probleemloos.

Toen transponders nog niet verplicht waren volgens de regeling heeft de KNHS die eis gesteld, wil je wedstrijden rijden heb je paspoort nodig en geen paspoort zonder chip.... echter veel stamboeken gaven al paspoorten uit, en die paarden hoefden geen transponder om te voldoen aan de regeling, nog steeds niet. (Niet in Nederland, niet in Duitsland)

Ik heb de mensen van antichippen helemaal in het begin al getipt de regelingen te lezen (hier op bokt) maar daar hebben ze niet mee gedaan, nl heeft je paard een paspoort en geen transponder dan nog voldoe je aan de eisen.
helaas waren de meesten te laat met aanvragen van een paspoort en toen en nog steeds is het zo: geen paspoort betekend ook transponder laten implanteren.
verder zouden er weet ik welke dingen zijn om transponders onleesbaar te maken en te verwijderen en weet ik wat, tot op heden... alles broodje aap, niets geen aantoonbaar bewijs, geen videos niets
en alle veulens (stamboek) worden gechipt.

Ik was in den beginne compleet en totaal anti chip.... (heb sowieso wat tegen verplichte dingen) maar heb me er in verdiept, ingelezen etc.... en ben bijgedraaid.
Toch heb ik een ongechipt paard met een KNHS startkaart (wel met een paspoort) heeft wat voeten in de aarde gehad (als ik gelijk heb wil ik het ook hebben soort van :P ) met wat loze dreigementen van de KNHS over DNA controle en meer blabla... op mijn kosten. regeling zegt anders en kunnen ze niet eisen en niet verlangen, willen ze DNA is het op kosten van de KNHS :D (eigenlijk dan de leden maar dat is dan ook weer een andere discussie)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 09:22

Alane schreef:
Danzzzz als jij denkt dat ik je niet begrijp ligt dat niet aan mij.....
vwb roodstaan was even een voorbeeld net als de jouwe dat jouw vriend op papier dat paard koopt....
Nee uitgaven hoef je niet te verantwoorden maar je moet het geld wel hebben om te kunnen uitgeven, dat bedoelde ik met mijn voorbeeld

Jij hebt het ook over incidenten... jouw voorbeeld is ook niets wat op iedere straat hoek gebeurd en daarvoor een registratie systeem invoeren en in leven houden kost veel meer dan Jantje die incidenteel (is niet beroepsmatig) een paard voor veel geld verkoopt.

Ik mag een paard verkopen voor veel geld, want waar staat wat ik er voor betaald heb? Hoef immers mijn uitgaven niet te verantwoorden als particulier.

Dat is nu juist de truk, er is niks op papier en dat geld om uit te geven aan dat paard dat is natuurlijk niet het geld van de koper, maar van de verkoper. En zolang de koper niet in een onderzoek zit hoeft die niet te verantwoorden hoe die aan dat geld komt, en om iedereen die een paard koopt in een onderzoek te zetten is de capaciteit er niet voor en zeker als je eerst moet gaan onderzoeken wie de koper dan is, want geen registratie.

Het gaat om witwassen, en dat heeft een prio 1 boven alle andere misdrijven, er zitten meer mensen op witwassen dan op moorden, en witwassen wordt steeds belangrijker omdat je steeds minder met zwart geld kan doen, alles wordt namelijk steeds beter geregistreerd, alleen de paardensector niet, en daar gaat gewoon veel geld in om. We hebben het niet over incidenten, we hebben het over structureel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 09:25

Ik denk soms wel eens dat een chip ook echt niet goed is. Mijn paard buigt soms moeilijk af en dat kan heel best door de chip komen. Er zijn ook gewoon paarden onbruikbaar geworden door de chip immers.

Maar als ik een paard verplicht op naam moet zetten dan zit er meer achter, dan gaat het om extra inkomsten over mijn rug genereren. En daar is niemand voor. Op het moment dat ik belasting moet gaan betalen voor het bezitten van een paard, dan gaat het paard weg. Ik denk dat je dan nog meer gedumpte paarden gaat krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:00

danzzz schreef:
Het gaat om witwassen, en dat heeft een prio 1 boven alle andere misdrijven, er zitten meer mensen op witwassen dan op moorden, en witwassen wordt steeds belangrijker omdat je steeds minder met zwart geld kan doen, alles wordt namelijk steeds beter geregistreerd, alleen de paardensector niet, en daar gaat gewoon veel geld in om. We hebben het niet over incidenten, we hebben het over structureel.

Zie, en incidenteel heb je, anders dan wellicht een bevragend telefoontje, helemaal niets te vrezen. Zelfs al ben je ordinair aan het witwassen, dan nog heb je bij een eenmalige actie niets te vrezen.
Maar ga jij structureer op gezette tijden opvallende kastransacties maken, tja... dan zul je tegen de lamp lopen.

Nou, een ieder die zich een keertje wil lenen voor witwaspraktijken, succes. Weet je zeker dat je zulke connecties wilt aangaan? Ik zou het niet doen.

Maar nogmaals, ik denk niet dat de Belastingdienst achter dit voorstel zit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:31

Had er geen idee van dat dit zo beroerd is geregeld in het regelneven land Nederland.
Hier ( IJsland) wordt ieder paard verplicht gechipt en is in één centrale databank ingeschreven. Heel praktisch, van ieder paard kun je in principe geboortedatum, eigenaar, afstamming evt keuringen etc opzoeken.
Natuurlijk is een grote factor die de zaak hier heel wat gemakkelijker maakt het absolute importverbod.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:41

Als Nederland een eiland was, was er hier waarschijnlijk ook geen probleem.
Maar Nederland is handelsland nr 1.

Bij het KWPN is het in beginsel (geboorte/chip/registratie) wel goed geregeld. Maar als je een wpn-er koopt, ben je vrij om dat paard wel/niet op jouw naam over te laten schrijven.

En ons bint zunig, dus veel mensen doen dat niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:55

Er lopen hier heel veel meer soorten rond, het gaat lang niet om allemaal wpn-ers. Waar het overigens ook heus wel eens misgaat met de registratie. Kijk maar eens hoeveel stamboeken er deelnemen in de Koepelfokkerij voor paarden. De tijd dat moeders de vrouw van de voorzitter aan de achtertafel een paspoort in elkaar fröbelde is nog maar nét achter ons. Terecht dat er wat moet gaan gebeuren.

Maar in plaats van paranoïde kijken of het een idee van de Belastingdienst was, denk eens aan de risico's die je loopt als 100% van alle registraties, en alle wijzigingen daarop, bij één partij terecht gaan komen? Wie zou dat dan moeten zijn?
Gaan we er hier bijvoorbeeld allemaal akkoord met het verdwijnen van alle kleinere stamboeken? De ijslander, de new forest, de lusitano, de haflingers.... wat vinden we daarvan? Want dat kan indirect zomaar het gevolg zijn van wat er hier wordt voorgesteld.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:00

Dees schreef:
Er lopen hier heel veel meer soorten rond, het gaat lang niet om allemaal wpn-ers. Waar het overigens ook heus wel eens misgaat met de registratie. Kijk maar eens hoeveel stamboeken er deelnemen in de Koepelfokkerij voor paarden. De tijd dat moeders de vrouw van de voorzitter aan de achtertafel een paspoort in elkaar fröbelde is nog maar nét achter ons. Terecht dat er wat moet gaan gebeuren.

Maar in plaats van paranoïde kijken of het een idee van de Belastingdienst was, denk eens aan de risico's die je loopt als 100% van alle registraties, en alle wijzigingen daarop, bij één partij terecht gaan komen? Wie zou dat dan moeten zijn?
Gaan we er hier bijvoorbeeld allemaal akkoord met het verdwijnen van alle kleinere stamboeken? De ijslander, de new forest, de lusitano, de haflingers.... wat vinden we daarvan? Want dat kan indirect zomaar het gevolg zijn van wat er hier wordt voorgesteld.

De KNHS zal het heus niet vervelend vinden deze geldinhetlaatjebrengtaakje op zich te nemen, dunkt me. Het hoeft niet door de stamboeken gedaan te worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:03

Bedenk dat er een hele geldstroom (inclusief lidmaatschappen) met die registratie gemoeid is.
Velen zullen niet meer lid worden/ willen zijn van een stamboek als het veulentje via KNHS (of iets anders, bijvoorbeeld RVO-gerelateerd) met volledige afstamming geregistreerd kan worden.
Jij wel?

Als stamboeken niet gecompenseerd worden door het wegvallen van registratie-inkomsten, zullen ze omvallen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:04

Ik ben voor betere registratie.. in mijn gedachtegang heb ik zoiets van stel ik verkoop een paard, wordt niet overgeschreven en een aantal jaar later veroorzaakt dat paard een enorm ongeluk, ik sta als eigenaar nog steeds geregistreerd, nieuwe eigenaar meldt zich niet
Wie draait er voor de kosten op?
Heb het meegemaakt met een kennis met een shetlander en wees eerlijk voordat je bewezen hebt dat het dier niet meer van jou is ben je een heel eind verder

Het rare is in dit geval men heeft geld om het dier te onderhouden, dierenartskosten enz, maar die l.u.l.igge 50 euro voor overschrijven heeft men niet

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:22

Dees schreef:

Dat zou dan bij de overheid moeten worden, zodat deze ook de regels en maatregelen kan beheren en uitvoeren. Niet zozeer de belastingdienst primair, maar meer de hoek van inspectie en registratie?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:41

Echwel schreef:
Ik ben voor betere registratie.. in mijn gedachtegang heb ik zoiets van stel ik verkoop een paard, wordt niet overgeschreven en een aantal jaar later veroorzaakt dat paard een enorm ongeluk, ik sta als eigenaar nog steeds geregistreerd, nieuwe eigenaar meldt zich niet
Wie draait er voor de kosten op?
Heb het meegemaakt met een kennis met een shetlander en wees eerlijk voordat je bewezen hebt dat het dier niet meer van jou is ben je een heel eind verder

Het rare is in dit geval men heeft geld om het dier te onderhouden, dierenartskosten enz, maar die l.u.l.igge 50 euro voor overschrijven heeft men niet

Daar heb je het verkoopcontract voor, je kassabonnetje dus.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:07

En wie heeft een bonnetje van de aan- of verkoop van zijn paard? :=

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:21

Dees schreef:

Is het bij honden ook niet zo?
stamboom via raad van beheer via de rasvereniging?
Dat zou dan ook nog steeds kunnen met raspaarden, maar honden staan ook niet allemaal op naam, niet de rashonden en de mengelmoesjes al helemaal niet.
paarden met stamboom, kan dan altijd nog via de rasvereniging, die het dekbewijs, geboortemelding en registratie en chippen veulen beheerd, die gegevens doorstuurt naar een overkoepelende organisatie die dan zorg draagt voor de database.
Voor de rasloze/wilde/per ongeluk dekkingen via een stamboek naar keuze.
Maar..... welke waarde krijgt dan die registratie wettelijk gezien?
Hoe snel moet er gemuteerd worden? (denk aan verkoop/handelaar/markt) of import en erger export.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:30

vur schreef:
En wie heeft een bonnetje van de aan- of verkoop van zijn paard? :=

en dat is nou net wat de BD wil. Alles registreren :Y)