Paardentrailer gekanteld met paard door gladheid in Leusden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Paardentrailer gekanteld met paard door gladheid in Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:53

Jeetje, dat wens je niemand toe!

Zelf kwam ik van een wandeling met de hond tijdens de ergste sneeuw. Het rijden ging zeer traag maar bij de brug van Roosteren was er een busje met aanhanger die de brug niet opraakte. Zeer vervelend als je er achter staat (met +-20 anderen achter je). Snap ook niet dat mensen met zo een weer met van die versleten zomerbandjes gaan rijden.

Uiteindelijk op de brughelling in de dichte sneeuw op goed geluk voorbij gegaan net als de 3 voorgangers en alle achtergangers. Levensgevaarlijk maar wat moet je? Het busje ging nergens heen en die bestuurder in kwestie had helaas niet het verstand om hem zo ver mogelijk aan de kant te zetten en bleef maar proberen. Ging steeds verder van links naar rechts en daar wou ik zo ver mogelijk vandaan blijven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:02

Nessie schreef:
Met zomerbanden in Duitsland? Dat is niet zo verstandig want dan ben je altijd (mede) verantwoordelijk voor een ongeluk wat betreft de verzekering. Het is dan ook verboden.

Tja, blijkbaar hechten niet al te veel mensen daar waarde aan en gaan toch met zomerbandjes op wintersport.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:19

Hier was het ook vreselijk op de weg. Vanaf de opgang A4 naar A44 was het stapvoets rijden, linkerbaan niet begaanbaar. Prima, zo kom je er ook. En tóch nog trailers zien rijden op de baan de andere richting op. Gekkenwerk :\ noodsituaties uitgezonderd natuurlijk..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:25

Morgen wordt ook aangeraden niet de weg op te gaan.

Hopelijk zijn de eigenaren en het paard met de schrik vrijgekomen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:33

melissapupa schreef:

dat ligt dan echt aan je auto, vw Amarok kan het makkelijk hebben[/quote]

Ga jij toch met vw amok op pad.
Klinkt alsof je stoer wilt doen.

Ga je glijden, dan hou je niks meer aan, met geen enkele auto.[/quote]

tussen stoer doen en weten waar je bezig bent zit verschil, mijn vader heeft genoeg rijervaring (20 wegenbouw incl.gladheidsbestrijding) ;)[/quote]
Vraag me af of je überhaupt verzekerd bent als je toch gewoon op pad gaat ondanks alle waarschuwingen. En je moet het ook voor jezelf kunnen verantwoorden. Stel dat er iets gebeurt, kan je daarna nog wel verder zonder schuld gevoel. Je had het namelijk kunnen weten....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:36

Geen haar op mijn hoofd dat ik nu met trailer ga rijden. Ik moet wel zeggen dat ik op fb ook meerdere zag ivm wedstrijd en het vanmorgen fijn weer was tot 10 uur. Ineens sloeg het om en binnen 20 min. Was alles wit.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:41

Hoe goed je zelf ook kan sturen of rijden met gladheid, kijk het nieuws maar, de kans dat een ander een aanrijding veroorzaakt is ook gewoon groter met dit weer. Persoonlijk vindt ik het niet echt verstandig om bij winters weer een paard te gaan vervoeren. Zou het er alleen op wagen als hij toch echt naar kliniek moet of zo

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:42

Ik ben zojuist ook naar huis gereden vanaf Roosendaal waar ik vanaf woensdag was. Sneeuw was al een behoorlijk deel weg en de snelwegen waren prima. Nou ben ik zelf sowieso niet zo fan van het rijden met een paardentrailer, maar met de vrachtwagen ga ik met een beetje sneeuw gewoon de weg op. Snelheid en rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden en ver vooruit kijken.
Ik vraag me af hoe een trailer door sneeuw kan kantelen eigenlijk. Ik vraag me sowieso af wat er gebeurd is, voordat ik ga oordelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:43

Ik denk dat de auto is gaan glijden en scheef voor de trailer kwam en toen de trailer is gekanteld. vrachtwagen is al veiliger dan trailer maar als je gaat dan hou je ook niks aan een vrachtwagen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:48

Hier in de Achterhoek ook een flink pak sneeuw en in het buitengebied wordt weinig gestrooid. Boeren zijn hier zelf in de weer met trekkers en schuiven/grondbakken. School en boodschappen is altijd een uitdaging met sneeuw, maar het went snel als je je maar aanpast.

Glij je nu niet weg door de gladheid, dan waai je hier wel weg. Het stormt enorm %)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:52

Ik reed achter deze combinatie toen het gebeurde. Ze reden heel rustig op een rechte weg toen de combinatie door de gladheid opeens begon te slingeren. Auto en trailer gleden een tegengestelde kant op en het kon niet meer gecorrigeerd worden. De auto eindigde tegen een boom en de trailer op zijn kant.
Gelukkig zijn zowel paard als bestuurder en passagier er goed uit gekomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:57

Lynn_Nikita schreef:
Geen haar op mijn hoofd dat ik nu met trailer ga rijden. Ik moet wel zeggen dat ik op fb ook meerdere zag ivm wedstrijd en het vanmorgen fijn weer was tot 10 uur. Ineens sloeg het om en binnen 20 min. Was alles wit.

"Ineens" - ik geloof grif dat het op sommige plaatsen ineens begon te sneeuwen. (Hier ging het eerst zachtjes motsneeuwen en daarna 'was Vrouw Holle met haar dekbed buiten blijven schudden...')

Maar het klinkt mij als een verrassing in de oren.
En dat zou toch niet moeten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:27

Wat een vervelend ongeluk! Gelukkig iedereen ongedeerd gebleven. Er lag daar veel meer sneeuw dan hier. Mijn zusje had 1,5 uur over de rit van Breda naar Zeist gedaan. Normaal 45 minuten.En er lag zo'n 10cm.

Kabayo schreef:
Code oranje word al gegeven bij 1 vlok. Vandaag ook. Was hardstikke groen bij ons :=

Kabayo schreef:
Ineke2 schreef:

Ehm maar jij zit in het noorden waar het laatste sneeuw valt vandaag. ( de buien trokken van zuid-west naar het noorden... dus ja jullie veel minder of geen sneeuw. Heel logisch hoor als je het weerbericht had gevolgd :)

Ik heb de hele dag het werrbericht gevolgd en het sneeuwde wel degelijk vanaf 12 uur. Maar niks bleef liggen en het was al helemaal niet glad

Hier ook niet. Ook het Noorden. Er was al gestrooid maar tot 15:00/16:00 bleef zelfs op het gras niets liggen.
Eigenaresse bijrijd/trainingspaard had eerst afgezegd maar appte me later dat het toch niet doorzette of ik nog wilde. Ik heb dus gewoon in de binnenbak gereden van 15:00-16:00. Net als een aantal clubgenootjes. Pas toen ik om 17:45 vanaf de eigenaresse richting huis reed met trailer (zonder paard want die woont in zelfde plaats als de binnenbak en ik ergens anders ) bleef het een beetje liggen en ben ik in aangepast tempo naar huis gereden. Doorgaande weg kon ik rustig 50 rijden (60 en 80km per uur weg) en heb niet de grens opgezocht maar met testen met doorremmen ging de ABS niet aan. Op de klinkerweg door het bos die heel snel glad is (paard met ijzers glijd daar zonder gladheid al op weg en met flinke buien ook kans op aquaplaning) heb ik 30 gereden zonder de 4x4 HG aangehad te hebben want er lag niet veel sneeuw. er kwam een dikke Volvo me met 60 voorbij scheuren toen ik even voor hem opzij ging bij een parkeerstrook en die ben ik onderweg niet meer tegengekomen dus dat ging blijkbaar ook prima :p .
Als het gelijk al was blijven liggen vanaf begin middag en er een paar centimeter sneeuw al had gelegen en het zou nog flink doorsneeuwen, was ik niet weg gegaan. Maar nu was code oranje voor Friesland voor de hele dag wel tikje overdreven. Dan kun je nooit meer weg in de winter.

Sinds die weeralarmen lijkt het wel alsofvroeger als gewoon herfst (wind) of winters weer (sneeuw/opvriezend wegdek) ineens vreselijk is. En wordt het hele land stil gelegd.

Met naar buiten kijken en vergelijken met buienradar Hoe het nu is en dat er nog komt en de temperaturen en een portie gezond verstand en inschattingsvermogen kom je ook een heel eind.

Hoe zouden ze dat in Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden en Finland doen? Op wintersport kom je wel wat extremere sneeuwval tegen lijkt me...

Wij zijn gewoon niets gewend denk ik.
Te onervaren. regelmatig een Cursus rijden met sneeuw/gladheid (slipcursus) zou wel goed zijn na halen rijbewijs... Veel mensen passen hun snelheid te laat of onvoldoende aan. Al glijdt je met echt gladde wegen ook als je langzaam rijd zo de bocht uit of de weg af als die wat schuin ligt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:38

Kabayo schreef:
Code oranje word al gegeven bij 1 vlok. Vandaag ook. Was hardstikke groen bij ons :=

Precies dit! Zo vaak klopt er geen bal van die codes. Hier was vandaag niets aan de hand. Je kunt ook gewoon je verstand gebruiken en je tempo een beetje aanpassen. En andere weggebruikers... tja, dan moet je beter maar helemaal de weg niet meer op gaan. Die kunnen altijd voor ellende zorgen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:48

Richtje schreef:
Ik reed achter deze combinatie toen het gebeurde. Ze reden heel rustig op een rechte weg toen de combinatie door de gladheid opeens begon te slingeren. Auto en trailer gleden een tegengestelde kant op en het kon niet meer gecorrigeerd worden. De auto eindigde tegen een boom en de trailer op zijn kant.
Gelukkig zijn zowel paard als bestuurder en passagier er goed uit gekomen.

Dat is dus juist het verraderlijke met een aanhanger nu. Toepasselijk onderschrift trouwens :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:57

Hartstikke gek ben je dan... sorry. Ben momenteel in Leusden en heb meerdere auto’s zien slippen en die kwamen slecht weg. :+
Ligt hier best wat en het was aan de weg vastgeklonterd wat het verergerde.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:08

tine10 schreef:
Kabayo schreef:

Precies dit! Zo vaak klopt er geen bal van die codes. Hier was vandaag niets aan de hand. Je kunt ook gewoon je verstand gebruiken en je tempo een beetje aanpassen. En andere weggebruikers... tja, dan moet je beter maar helemaal de weg niet meer op gaan. Die kunnen altijd voor ellende zorgen.

Zoals al vaker in dit topic is gezegd, in andere delen van het land was het wel spekglad. Hier was zelfs de snelweg dicht omdat de auto's de van Brienenoordbrug niet opkwamen. Dus jouw reactie is niet passend voor heel Nederland.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:09

Ik vond hier code oranje zelfs wat matig hoor. Het was echttt heel glad, harder dan 30/40 kon je echt nergens en nu begint het te dooien en vriest het straks weer wat op. Dan word het gevaarlijk

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:09

Als het OV ermee stopt weet je dat het goed fout is:

Glibberende bussen
Het busvervoer is vandaag op meerdere plekken (deels) stil komen te liggen door de hevige sneeuwval. Op sommige wegen ligt zoveel sneeuw dat er helemaal niet meer gereden kan worden. Buschauffeurs hadden ook problemen met stoppen bij haltes. BrengOV, het bedrijf dat het openbaar vervoer in de stadsregio Arnhem-Nijmegen verzorgt, heeft zondag vroeg in de middag alle bussen van de weg gehaald. Arriva besloot later op de middag hetzelfde te doen met de bussen in Zuid-Holland en in de Gelderse Achterhoek. Volgens de bedrijven kwam de veiligheid van zowel reizigers als buschauffeurs in gevaar.

U-OV staakte het busvervoer in Utrecht tijdelijk. Connexxion meldde daarnaast dat in Amstelland-Meerlanden vanwege het winterweer geen R-net- en Connexxion-bussen meer rijden. De Schiphol-bussen (Sternet) rijden nog wel. In Arnhem kwam een stadsbus in het centrum vast te zitten in de sneeuw. Op diverse plekken konden bussen niet meer tegen heuvels in de weg op. Ook het speciale vervoer voor ouderen en gehandicapten in een deel van Gelderland is gestaakt, laten de vervoerders weten. Er worden geen nieuwe ritten meer aangenomen. De vervoerders vragen om bestelde ritten die niet dringend noodzakelijk zijn af te bellen.

Bron AD.nl

Dus misschien viel het mee in het noorden van het land, maar hier viel er echt niet een lullig vlokje.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:13

Er ligt hier ook best wat. En toch inderdaad mensen die op facebook schrijven dat ze op wedstrijd zijn gegaan. Hoop zure reacties van die mensen ook als je schrijft dat jij het onverstandig vind. Naast de ellende voor jezelf en je paard breng je ook andere weggebruikers in gevaar.

Überhaupt, als je geen feeling hebt met dit weer of te bang bent of te overmoedig... Ga dan niet rijden.
Ik hou van dit weer, ook om in te rijden, en ik weet heus wat ik doe. Ben vandaag naar stal gereden en weer terug om de paarden te voeren enzo. 10 km totaal. 2 keer bijna ongeluk.

Eerst was mazzel hebben. Ik draai van een kleine weg over spekgladde stenen rechts af. In de bocht steken ineens 2 voetgangers over. Kwamen van achter geparkeerde auto's. Remmen was geen houden aan. Mijn nieuwe banden glipte zo door. Kom ik naast ze tot stilstand en krijg ik een boze blik.

Tweede zie ik iemand met te hoge snelheid over een ongeveegde en ongestrooide provinciale weg rijden. Hij haalde mij rap in en schuift voor mij langs weer terug naar de goede weghelft. Op dat punt vergist hij zich in de breedte van de weg en komt in de watergeul terecht en raakt vervolgens in de spin... Naja, toen stond ik al stil. Hij ook, met z'n neus op de andere weghelft.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:18

Ik was ook verbaast hoeveel trailers ik vandaag nog zag rijden. Wij gleden praktisch tegen de stoep onderweg naar stal. Toen dus ookal besloten niet met de trailer naar de binnen manege te gaan. Mijn vriend reed en heeft zelfs een keer de auto aan de kant gezet toen er een dikke BMW met vee trailer ons tegemoet kwam, die man reed echt heel hard voor deze omstandigheden. Hoopte echt dat die de wagen leeg had.
Morgen maar eens zien of het veilig is om op pad te gaan. Ik zit met een paard met peesblessure die alleen maar mag stappen

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:23

Hier (Arnhem) is het ook geen grapje. Bussen rijden idd niet meer dus mijn vriend moest na het werk naar huis lopen. (8km) Onderweg zelfs paar keer gevallen.. Voor morgen heb ik mijn werk afgezegd, wat gelukkig nooit een probleem is.

Sabr276

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:43

Mijn eerste reactie is ook: waarom met trailer de weg op met dit weer.

Maar aan de andere kant: in landen waar het met grote regelmaat sneeuwt, daar gaat het hippische leven ook gewoon door!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:29

Vandaag 124 km gereden voor mijn werk. Tot 10.00 u ging t prima (beter als gisteren) maar een kwartier later was er geen houden meer aan. Temperatuur zakte naar -1 en toen was t feest...not!!
Werd een latertje vandaag. Snelheid kwam niet boven de 30 km /u uit. Veel stukken zelfs in de kruip. Zo extreem heb ik t nog niet eerder meegemaakt.
Blijkbaar toch per regio grote verschillen vandaag.
Waar ik heb rondgereden was code oranje zeker niet overdreven. Had ook rood mogen zijn.
Denk dat snelheid wel een hele grote rol speelt bij het ontstaan van glijpartijen en botsingen. Kalm aan, dan lukt het wel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:33

In landen waar het met regelmaat sneeuwt hebben ze ook wel goede oplossingen en als het te erg is wordt ook alles stilgelegd..Ik woonde vroeger in Canada en als het te gevaarlijk was om te rijden hadden we geen school en lag er heel veel stil..