Singel breekt af tijdens cross

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:15

Hm aparte discussie is er ontstaan.
Tikken kunnen prima een gevaarlijke twijfel wegnemen in situaties waar het belangrijk is dat er wel voorwaarts gegaan moet worden.
Waar ik eigenlijk voor in dit topic kwam is omdat ik verbaasd was dat er geen oversingel was. Het is namelijk precies daarom er normaal gesproken oversingels worden gebruikt in de cross.
Ik weet niet sinds wanneer en waarom, wellicht alleen bepaalde, ruiters daar vanaf gestapt zijn?
Zelfs ik gebruikte het in recreatief cross hindernissen nemen.
In elk geval zal ze die nu weer gaan gebruiken. Zo af en toe moeten sommige mensen blijkbaar herinnerd worden aan het nut....

Ayasha
Blogger

Re: Singel breekt af tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:19

Ik zie dat mijn eerdere bericht nooit geplaatst geraakt is.
Wat ik nog het meest triest vind aan dit topic is dat deze klappen blijkbaar onder "tikken" vallen. Het verklaart een boel, dat dan weer wel.. Maar het is vooral erg triest. :\
Als ik zeg dat ik mijn paard "een tik geef" bedoel ik wel wat anders dan wat hier getoond wordt. :\ En dergelijke meppen krijgen ze ook niet om "wakker te maken" (wat sowieso een geininge uitspraak is bij een paard dat zogenaamd zo vol adrenaline zit dat stemhulpen niet helpen. :D)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:10

Tja, dat zal misschien niet elk paard hetzelfde hebben, maar die van mij heeft echt momenten dat ik 'gewoon' niet meer doorkom. Dat kan in verschillende situaties voorkomen. Zo heb ik haar wel eens hardhandig van de straat af geslagen omdat ze helemaal blokkeerde zonder duidelijke reden en we niet alleen onszelf maar ook het overige verkeer in gevaar brachten. En ook tijdens een oefencross was ze zo gefocussed op een wandelaar dat ze nog helemaal niet had gezien dat we op een sprong afreden en we waren er al bijna en ze liet op geen enkele manier merken dat ze zich klaar maakte voor een sprong. En ik had al een paar keer mijn stem gebruikt, paar stevig been gegeven, niets. Ja, dan maar een lel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:16

Ik heb de beelden niet gekeken maar ik kan me er wel een voorstelling van maken. Als je de keuze heb om in een sprong te belanden of er met 2 tikken wat kracht bij zetten om er wel veilig overheen te komen dan snap ik die keuze.

Al denk ik dat het lastig beoordelen is als je nooit in zo'n situatie heb gezeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:23

Qimm schreef:
Tja, dat zal misschien niet elk paard hetzelfde hebben, maar die van mij heeft echt momenten dat ik 'gewoon' niet meer doorkom. Dat kan in verschillende situaties voorkomen. Zo heb ik haar wel eens hardhandig van de straat af geslagen omdat ze helemaal blokkeerde zonder duidelijke reden en we niet alleen onszelf maar ook het overige verkeer in gevaar brachten. En ook tijdens een oefencross was ze zo gefocussed op een wandelaar dat ze nog helemaal niet had gezien dat we op een sprong afreden en we waren er al bijna en ze liet op geen enkele manier merken dat ze zich klaar maakte voor een sprong. En ik had al een paar keer mijn stem gebruikt, paar stevig been gegeven, niets. Ja, dan maar een lel.

Als de veiligheid in het gedrang komt: akkoord. Maar om 'even wakker te maken'? Nee. Dan niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:25

Hier is veiligheid en wakker maken hetzelfde.
Als hij niet reageert op de beenhulp ligt het paard in de sprong.
Dit is niet iets wat hoort in een dressuur proef omdat hij daar een hulp negeert. Omdat daar geen gevaar uit voortvloeit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:29

Ayasha schreef:
Ik zie dat mijn eerdere bericht nooit geplaatst geraakt is.
Wat ik nog het meest triest vind aan dit topic is dat deze klappen blijkbaar onder "tikken" vallen. Het verklaart een boel, dat dan weer wel.. Maar het is vooral erg triest. :\
Als ik zeg dat ik mijn paard "een tik geef" bedoel ik wel wat anders dan wat hier getoond wordt. :\ En dergelijke meppen krijgen ze ook niet om "wakker te maken" (wat sowieso een geininge uitspraak is bij een paard dat zogenaamd zo vol adrenaline zit dat stemhulpen niet helpen. :D)

Bedoel je dat je dit juist harder vind, dan je verwacht? Of juist niet?

vibabu schreef:
Ik heb de beelden niet gekeken maar ik kan me er wel een voorstelling van maken. Als je de keuze heb om in een sprong te belanden of er met 2 tikken wat kracht bij zetten om er wel veilig overheen te komen dan snap ik die keuze.

Al denk ik dat het lastig beoordelen is als je nooit in zo'n situatie heb gezeten.

Kijk de beelden even, de tikken zijn na de sprong.

Ik blijf het een rare redenering vinden dat er van alles geoorloofd is, in de naam van "veiligheid". Uiteindelijk ben je als ruiter zelf verantwoordelijk dat je je paard in die onveilige situatie brengt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:31

'Hij voelde wat kijkerig' komt op mij niet over als 'er was direct gevaar' maar goed. Dat dit nog steeds 'tikken' genoemd wordt maakt veel duidelijk. Dit zijn IMO geen tikken meer. Dit zijn gewoon ordinaire meppen. En als je daarmee je eigen vel en dat van het paard en/of omstaanders red is dat IMO nog 'te verklaren' maar zo'n situatie zie ik hier simpelweg niet en lees ik ook niet. En het dan vergoelijkend 'tikken' noemen maakt het alleen maar erger.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:35

Natuurlijk kan er dan wel gevaar zijn.
Als zij de afstand dicht wil rijden en een paard reageert niet heb je echt wel een probleem.

Ik vind het ook niet direct tikken of je moet het flink harde tikken noemen. Hoe Iemand het noemen wil.
Het zijn Geen aaitjes nee.
Maar ik begrijp wel het waarom.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:35

Maar dat jij dat niet ziet wil niet zeggen dat dat er niet is. De ruiter zal het gevaar wel gezien en gevoeld hebben

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:36

Heb het filmpje na reacties eens gekeken, de twee klappen zijn na de sprong, zo te zien een kort springzweepje. Deze heb ik zelf ook als been hulp voor mijn slechtere linker been. Heb zelf wel eens getest hoe dit aanvoelt op mezelf. Maar juist die korte springzweepjes doen niet eens zo n zeer bij een flinke mep. Juist een langere scherpe dressuur zweep is veel gemener.

De twee klappen lijken te zijn eerdr he even aandacht bij mij graag. Paard wijkt een kant op uit wat met dat tempo niet echt lekker is.

Maar dit is wel eem duidelijk voorbeeld van een goed passend zadel dat netjes blijft liggen als het niet is vastgemaakt met een singel. Enige dat mij verbaasd is dat ze blijft zitten tot iemand bij haar is, ik was meteen afgestapt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:37

En dus ook verantwoordelijk om er veilig weer uit te komen...

Het zijn 2 tikken, lellen, meppen of hoe je het ook wil noemen. En, nee, slaan is niet lief en leuk voor het paard. En, nee, het paard heeft er zelf niet voor gekozen om aan zoiets mee te doen. Überhaupt is eigenlijk iedere vorm van paardensport wel discutabel. Maar er gebeurt echt letterlijk niets wat echt niet door de beugel kan. Paard lijkt zelf ook niet erg onder de indruk van die tikken ondanks dat ze 'onterecht' waren.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:15

Heb toch even het filmpje gekeken en ik blijf bij mijn standpunt. Ik vind er echt weinig aan de hand. Ik zie het als paard twijfelt wat maar springt toch. Amazone heeft niet door dat singel breekt en geeft 2 tikken om hem vooruit te houden. Uit veiligheid? Zou kunnen. Beter nu de attentie krijgen dan vlak voor de sprong. Al lijkt paard niet erg er van onder de indruk te zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:46

Liever 2 onterechte tikken dan crashen in de hindernis. Daarbij geeft ze zelf toe dat ze fout zat, kun je blijven doorzeuren, maar je kunt het niet terugdraaien... hij zal best een peentje extra gehad hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:49

karuna schreef:
. Enige dat mij verbaasd is dat ze blijft zitten tot iemand bij haar is, ik was meteen afgestapt

Mij niet.. ik was ook blijven zitten tot iemand het paard onder controle kan houden. Als je afstapt en het zadel gaat schuiven, en paard schrikt kun je alsnog een verrekt rottige val maken...