Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:18

SusanH schreef:
M niveau zegt niks over goed kunnen buiten rijden :n. Ik ken bijvoorbeeld M (en ander niveau) dressuur ruiters die met hun paard aan een touwtje de binnenbak binnen geleidt moeten worden en pas los geklikt worden als de deur weer veilig dicht is :=. Die gaan echt geen stukje buiten stappen. En zo'n grote groep is een groot risico. Als er 1 gaat gaan er meer. En dan hou je niks meer hoe goed je ook kan rijden en hoe braaf je paard normaal gesproken ook is. Meeste paarden reageren toch wel op wind, en open ruimte. Als je ergens wind hebt en ver zicht dan is het daar.


Je snapt het niet... Dit zijn Friezen... die zijn zo braaf...

:') :') :')

Deze organisatie staat volgens mij erg ver van de sport af...

pien_2010

Berichten: 44049
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:51

Janine 1990 je hoeft daar toch ook niet aan mee te doen. Maar diegene die het wel leuk vinden zullen er wel een uitstapje van kunnen maken. Als ik mee zou doen, dan ging mijn wax jas aan vanwege de wind (Hercule heeft het nooit koud gehad), zweetdeken voor Hercule voor na de rit, dan regelde ik overnachting vlak in de buurt voor en na het rijden, dan zou ik ochtend na de rit voor reis naar huis uurtje stappen doen, en dag voor het festijn beginnen met seleen preparaat en daar mee stoppen als ik paar dagen thuis zou zijn. Paardje moet je goed begeleiden natuurlijk. Nieuwe ijzers van een week er onder etc.
Kijk dit is niet voor iedereen. Met mijn andere merens is dat veel te link want die is zowel fysiek als emotioneel niet zo sterk om dat aan te kunnen want dit is niet voor watjes en je hebt wel groom nodig.

senna21

Berichten: 11999
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:02

LBLGypsyCobs schreef:
Uhm...er staat toch geldig ruiterbewijs OF M-niveau kunnen rijden?

Niet dat je dan wel meer weet over het niveau qua buitenrijden.
Ik heb mensen dat ruiterbewijs zien halen waar ik nooit mee zou willen buiten rijden.

Er zijn relatief weinig ruiters met een geschikt paard in die regio die een ruiterbewijs hebben. In het noorden kun je zonder ruiterbewijs bijna overal rijden.
Maar goed, wie weet zijn er wel genoeg enthousiastelingen met een Fries te vinden.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:03

pien_2010 schreef:
Janine 1990 je hoeft daar toch ook niet aan mee te doen. Maar diegene die het wel leuk vinden zullen er wel een uitstapje van kunnen maken. Als ik mee zou doen, dan ging mijn wax jas aan vanwege de wind (Hercule heeft het nooit koud gehad), zweetdeken voor Hercule voor na de rit, dan regelde ik overnachting vlak in de buurt voor en na het rijden, dan zou ik ochtend na de rit voor reis naar huis uurtje stappen doen, en dag voor het festijn beginnen met seleen preparaat en daar mee stoppen als ik paar dagen thuis zou zijn. Paardje moet je goed begeleiden natuurlijk. Nieuwe ijzers van een week er onder etc.
Kijk dit is niet voor iedereen. Met mijn andere merens is dat veel te link want die is zowel fysiek als emotioneel niet zo sterk om dat aan te kunnen want dit is niet voor watjes en je hebt wel groom nodig.


Nee, maar als ik om me heen kijk, veel amazones op hetzelfde niveau met een Fries... Denk ik niet dat die het wel zouden doen...

Je paard hoeft het niet koud te krijgen, maar ik denk even aan wat die wind op de spieren van het paard doet... Daar merk je diezelfde dag niets van... Kan je wel overnachten, moet je wel een paard hebben die daar makkelijk in is, anders staat hij zich de hele nacht alsnog druk te maken. En zet je de volgende dag een paard op de trailer die doodop is en echt niet relaxed op de trailer kan staan, laat staan zich schrap kan zetten als er flink geremd moet worden. Want helaas weten we allemaal dat we niet alleen op de weg rijden...

Inderdaad, zo'n toch is niet voor iedereen. Ik denk dat een hoop mensen die de risico's goed kunnen inschatten, niet zullen meedoen. Dan zijn er nog een hele hoop mensen die zichzelf goed kunnen overschatten en de risico's vooral onderschatten en wel meedoen. Ze haken af, of jagen hun paard gewoon over de finish. Is er zorg voor afhaak? Zijn er mensen die ruiters en paarden in de gaten houden en kunnen bepalen of iemand moet afstappen?
Ik denk dat er maar een klein groepje is waarvan het vertrouwd is om een dergelijke tocht te rijden.

Janneke2

Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:04

Annemeik schreef:
[ Afbeelding ]

Fietspad ligt helemaal los van de weg.

Zal een goede dagtocht worden. Er zal vast ook een rust tussendoor worden gehouden. En misschien in groepen worden gereden.



Waar is deze foto genomen...?

Het enige mbt de Afsluitdijk zou het monument kunnen zijn.
Dan staat de fotograaf aan de Zuiderzee/ IJsselmeerkant, zijn die betonstroken waar mensen lopen de aanvliegplaats voor het parkeren - en is het fietspad vaagjes te vermoeden waar die kleine blauwe bordjes staan.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:55

Lijkt mij leuk met mijn kwpn-merrie, is een echte Friese dame, want is geboren in Friesland. :D
Maar 44km is behoorlijk ver. Op zich kun je dat prima doen zonder groom. Maar wie brengt je trailer naar het eindpunt? Dat zou voor mij het probleem zijn. Als organisatie dan voor wat water onderweg zorgt en dat soort dingen, dan kom je een heel eind als je rustig rijdt.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-11-17 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:10

Foto is 34 kilometer van Den Oever bij Kornwerderzand.
Dat is de eerste gelegenheid (...in de richting van de Tustocht) om als fietser aan de de IJsselmeerkant te komen.
Tot deze tijd kan alleen aan de Waddenzee kant worden gefietst.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:13

Janneke2 schreef:
Foto is 34 kilometer van Den Oever bij Kornwerderzand.
Dat is de eerste gelegenheid (...in de richting van de Tustocht) om als fietser aan de de IJsselmeerkant te komen.
Tot deze tijd kan alleen aan de Waddenzee kant worden gefietst.

Ja, en?

De rest van de route ziet er ongeveer zo uit: https://goo.gl/maps/FvnFp5N7hbs

Je kunt in totaal op drie plekken bij de paarden komen:
1. Het vlietmonument (alleen te voet)
2. De Breezanddijk (met een auto)
3. Kornwerderzand (met een auto)

Als je er eens gewoon Streetview op loslaat, kun je de hele route bekijken en zien dat het allemaal wel meevalt.

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:19

Wat een doemdenkers, de friezenstrandrit gaat toch ook altijd goed. Strand in toch wat aantrekkelijker om het op een rennen te zetten dan zo een dijk.

Grootste probleem is de afstand, met enkel te stappen wordt het een enorm lange rit. Maar om een paard, zeker een Fries met niet een echt een optimale hart/ longverhouding, in zo een conditie te krijgen dat het ook een hoger tempo aan kan vraagt wel serieus trainen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:24

fransje23 schreef:
Wat een doemdenkers, de friezenstrandrit gaat toch ook altijd goed. Strand in toch wat aantrekkelijker om het op een rennen te zetten dan zo een dijk.

Grootste probleem is de afstand, met enkel te stappen wordt het een enorm lange rit. Maar om een paard, zeker een Fries met niet een echt een optimale hart/ longverhouding, in zo een conditie te krijgen dat het ook een hoger tempo aan kan vraagt wel serieus trainen.


Op een strand heb je wel wat meer ruimte in de breedte ;) En kan je makkelijker afhaken, de rit duurt 'slechts' 3 uur en daarbij zul je vast op meer plekken het strand af kunnen waar een auto je weer kan oppikken.

Geloof niet dat iemand zich hier zorgen maakt om uitbrekende paarden.

Janneke2

Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:49

ikke schreef:
Janneke2 schreef:
Foto is 34 kilometer van Den Oever bij Kornwerderzand.
Dat is de eerste gelegenheid (...in de richting van de Tustocht) om als fietser aan de de IJsselmeerkant te komen.
Tot deze tijd kan alleen aan de Waddenzee kant worden gefietst.

Ja, en?

Die informatie ontbrak en dat vind ik een misser.

Op basis van de foto ga je denken dat de eerste 34 kilometer er ook zo uitzien.
Citaat:
De rest van de route ziet er ongeveer zo uit: https://goo.gl/maps/FvnFp5N7hbs

Je kunt in totaal op drie plekken bij de paarden komen:
1. Het vlietmonument (alleen te voet)
2. De Breezanddijk (met een auto)
3. Kornwerderzand (met een auto)

Als je er eens gewoon Streetview op loslaat, kun je de hele route bekijken en zien dat het allemaal wel meevalt.
[/quote]
Hoezo: er gewoon streetview op los laten...? (Daarmee heeft vast iemand een losse foto te voorschijn getoverd. Kennis ter plekke en een stafkaart werken beter. ;) )

Het was geen direct onderdeel van mijn posting, maar de afstand tussen Den Oever en Breezanddijk is aanzienlijk.
Maar och - we hebben het over Friezen.
Elk jaar wordt er een serie monstertochten verreden en de organisatie weet om half 12 'savonds op 2e Pinksterdag uitstekend hoeveel fietsers er nog onderweg zijn in de tocht (zo is mijn ervaring) - dus daar valt wel beleid op te maken.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:57

Janneke2 schreef:
Hoezo: er gewoon streetview op los laten...? (Daarmee heeft vast iemand een losse foto te voorschijn getoverd. Kennis ter plekke en een stafkaart werken beter. ;) )

Het was geen direct onderdeel van mijn posting, maar de afstand tussen Den Oever en Breezanddijk is aanzienlijk.
Maar och - we hebben het over Friezen.
Elk jaar wordt er een serie monstertochten verreden en de organisatie weet om half 12 'savonds op 2e Pinksterdag uitstekend hoeveel fietsers er nog onderweg zijn in de tocht (zo is mijn ervaring) - dus daar valt wel beleid op te maken.


Huh??? Je stuurt toch gewoon negen uur na de start een auto over de route? :') Dan weet je meer lijkt me... :+ Dat lijkt me wel het minst grote probleem... Of volg ik het nu even niet :o?

Janneke2

Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:05

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:
Het was geen direct onderdeel van mijn posting, maar de afstand tussen Den Oever en Breezanddijk is aanzienlijk.
Maar och - we hebben het over Friezen.
Elk jaar wordt er een serie monstertochten verreden en de organisatie weet om half 12 'savonds op 2e Pinksterdag uitstekend hoeveel fietsers er nog onderweg zijn in de tocht (zo is mijn ervaring) - dus daar valt wel beleid op te maken.


Huh??? Je stuurt toch gewoon negen uur na de start een auto over de route? :') Dan weet je meer lijkt me... :+


Welnee...!

In principe rijdt de tocht op het fietspad = aan de IJsselmeerkant.
Dat fietspad is tweerichtingverkeer en - volgens de OP - die dag afgesloten.

Wat mij logisch lijkt in een mooie sjees in bakfietsvariant die op bepaalde "baanvakken" op en neer pendelt en onverhoopte medische hulp kan bieden.

Anoniem

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:06

Het fietspad is niet aan de IJsselmeerkant.......?

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:15

Ik ken de situatie ter plekke, wij zijn met paarden de afsluitdijk over gestoken, dus ik teken voor je uit hoe het zit. Ik ga niet uit van kaarten maar van de werkelijkheid!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:16

Een Fries paard is toch gewoon een in Friesland geboren paard? Wat denken jullie moeilijk. De mijne mag dus ook meedoen. Dat levert een kleuriger beeld op. :D En meer uithoudingsvermogen gemiddeld genomen.
Je kunt het immers op 2 manieren lezen. LOL
De wegen zelf zijn prima te doen, je moet gewoon een braaf dier hebben, maar de mijne zou braaf genoeg zijn voor zo'n tocht. Ik vind alleen 44km in het zadel wel zwaar, hoewel ik wel een heerlijk Fryso (ook Fries) zadel heb ;)
Zie er de humor van in en geef je op als je mee wilt doen zou ik zeggen.

Janneke2

Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:18

Anoniem schreef:
Het fietspad is niet aan de IJsselmeerkant.......?

Nee, dat vond ik het onhandige aan de foto.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:38

Wat een ontzettend leuk idee! Zelf heb ik jaren meegereden met trektochten die werden georganiseerd door "de aangespannen Haflinger". Ongeveer 40 km stappen per dag, 5/6 dagen lang. Nooit problemen mee gehad, geen enkel dwars paard gezien, het kon zowel onder het zadel als aangespannen en wij trokken ook dwars door dorpjes e.d. Zoals wij in de Achterhoek zeggen; Vake bu'j te bange

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34881
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:21

Dat iets altijd goed gaat (voorbeeld strandrit) wil niet zeggen dat er geen risico's zijn. Heeft niks met doemdenken te maken maar is wel realistisch. Een groep van 100 paarden of meer bij elkaar is heel erg groot. Zeker in zo'n beperkte ruimte. Ik ben door eerdere ervaringen met grotere groepen paarden geen fan van dit soort activiteiten. Ga graag naar buiten maar liefst alleen of met een kleine groep. Voor overzicht en controle wel zo fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:36

germie schreef:
Een Fries paard is toch gewoon een in Friesland geboren paard? Wat denken jullie moeilijk. De mijne mag dus ook meedoen. Dat levert een kleuriger beeld op. :D En meer uithoudingsvermogen gemiddeld genomen.
Je kunt het immers op 2 manieren lezen. LOL
De wegen zelf zijn prima te doen, je moet gewoon een braaf dier hebben, maar de mijne zou braaf genoeg zijn voor zo'n tocht. Ik vind alleen 44km in het zadel wel zwaar, hoewel ik wel een heerlijk Fryso (ook Fries) zadel heb ;)
Zie er de humor van in en geef je op als je mee wilt doen zou ik zeggen.


In de voorwaarden staat dat het paard ingeschreven moet staan bij het KFPS, dan valt die van jou al af denk ik :+

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:55

SusanH schreef:
Dat iets altijd goed gaat (voorbeeld strandrit) wil niet zeggen dat er geen risico's zijn. Heeft niks met doemdenken te maken maar is wel realistisch. Een groep van 100 paarden of meer bij elkaar is heel erg groot. Zeker in zo'n beperkte ruimte. Ik ben door eerdere ervaringen met grotere groepen paarden geen fan van dit soort activiteiten. Ga graag naar buiten maar liefst alleen of met een kleine groep. Voor overzicht en controle wel zo fijn.


Wie zegt dat ze met 100 tegelijk vertrekken? Kunnen bijvoorbeeld ook gewoon groepjes van bijvoorbeeld 10 paarden die om de 10 minuten vertrekken ?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:18

dees_daan schreef:
germie schreef:
Een Fries paard is toch gewoon een in Friesland geboren paard? Wat denken jullie moeilijk. De mijne mag dus ook meedoen. Dat levert een kleuriger beeld op. :D En meer uithoudingsvermogen gemiddeld genomen.
Je kunt het immers op 2 manieren lezen. LOL
De wegen zelf zijn prima te doen, je moet gewoon een braaf dier hebben, maar de mijne zou braaf genoeg zijn voor zo'n tocht. Ik vind alleen 44km in het zadel wel zwaar, hoewel ik wel een heerlijk Fryso (ook Fries) zadel heb ;)
Zie er de humor van in en geef je op als je mee wilt doen zou ik zeggen.


In de voorwaarden staat dat het paard ingeschreven moet staan bij het KFPS, dan valt die van jou al af denk ik :+

Staat niet op de standaard website. Ik ben altijd iemand die zoiets dan rustig probeert. Zo ook 10 jaar terug bij een talentenjacht van laurens van lieren, ik ging bitloos. Er stond niet dat het niet mocht en toen was het raar. Ze dachten dat ik ze in de maling nam, maar ik was bloedserieus om bitloos te promoten.
Maar goed, ik heb met de thustocht een probleem om auto en trailer op eindpunt te krijgen. Maar zon rit kan mijn paard wel.
Maar wees niet bang, ik doe niet mee. Maar echt was het in mijn dorpdan was ik er absoluut bij. Gewoon omdat het dan kan. Is een leuke rit. Ik zie hier veel doemdenkerij voor een leuk idee. Het kan echt veilig. Een paard is een vluchtdier, maar ik lees hier wel erg veel negativiteit. Je kunt ook een rijdende afzetting met snelheidsbeperking mee laten gaan alsje bang bent voor scheurende autos.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-11-17 08:33, in het totaal 5 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:21


germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:42

Kabayo schreef:
Germie. Staat wel op de "standaard " site
http://tustocht.nl/about/

En mijn sarcasme werd niet gezien. Maar ergens is het discriminatie en genderneutraal en pieten discussies kun je ook hier weer op laten terugslaan. Maar ja, wat is m niveau of wat zegt een ruiterbewijs?
Maar ik vind vooral dat mensen er behoorlijk negatief over zijn wegens zgn. Gevaren. De afstand is erg lang, maar er zijn best manieren te verzinnen om het zo veilig mogelijk te doen. De 44 km zou ik inkorten, maar de tocht zelf, leuk. Go for it. En ikdenkdat het een leuke tocht is al ben ik er zelf niet bij ( ook niet met een kfps paard als ik die zou hebben, ik woon te ver weg )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34881
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:53

fransje23 schreef:
SusanH schreef:
Dat iets altijd goed gaat (voorbeeld strandrit) wil niet zeggen dat er geen risico's zijn. Heeft niks met doemdenken te maken maar is wel realistisch. Een groep van 100 paarden of meer bij elkaar is heel erg groot. Zeker in zo'n beperkte ruimte. Ik ben door eerdere ervaringen met grotere groepen paarden geen fan van dit soort activiteiten. Ga graag naar buiten maar liefst alleen of met een kleine groep. Voor overzicht en controle wel zo fijn.


Wie zegt dat ze met 100 tegelijk vertrekken? Kunnen bijvoorbeeld ook gewoon groepjes van bijvoorbeeld 10 paarden die om de 10 minuten vertrekken ?


Dat maakt op zo'n lang recht stuk toch niks uit? Ze blijven altijd in elkaars zicht.