Meerderheid van grooms verdient minder dan minimumloon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Meerderheid van grooms verdient minder dan minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:49

Maar kinke. Andere mensen die werken voor een min loon hebben toch ook niet meer? Waarom is dat dan bij een groom een probleem?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:52

huh? ik snap je vraag niet. Waar zeg ik dat het wel een probleem is bij een grom en niet bij anderen? Ik vind overigens voor het minimum werken als volwassene pure uitbuiting. Is maar voor 1 iemand goed, en dat is de werkgever.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:15

Qerty schreef:
Ik mis de toevoeging 'Britse' in de titel.

Nee hoor, speelt hier net zo goed.
Ik stond met 30 jaar ook voor nog geen 1100 netto in de maand me krom te werken in de paarden. Aantal uren die we draaiden waren gewoon dik in de 60 plus in de week.....kom je thuis met nog geen 1100 netto; ver onder het minimum loon voor een volwassene.
Ben ook niet voor niks na een half jaar weer weg gegaan, was gewoon pure uitbuiting...en zo gaat het met de meeste stallen ; grooms worden gewoon uitgebuit

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:19

Schoentje schreef:
Als je echt iets wilt bereiken in de paardenwereld, dan begin je gewoon voor een laag salaris of zelfs vrijwillig. Op die manier krijg je ervaring, bouw je een netwerk op en laat je zien uit welk hout je gesneden bent.
Als je dan echt uitzonderlijke kwaliteiten lijkt te hebben, dan krijg je vanzelf aanbiedingen voor een betere functie en/of een beter salaris, zoals je kunt lezen in bijvoorbeeld het verhaal van JustMeKV.
Natuurlijk moet je geluk hebben met waar je terecht komt, maar als je dat geluk dan hebt, kun je eigenlijk geen mooiere baan krijgen.

Precies dit! Ik doe het werk niet meer, maar wat heb ik het leuk gehad als wedstrijdgroom. Op prachtige concoursen geweest, met superlieve collega's gewerkt en ik ben nog altijd dol op 'mijn' paarden. En ja, ik mis ze stiekem best een beetje en kom nog met regelmaat (op concours) kijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:41

Kinke schreef:
huh? ik snap je vraag niet. Waar zeg ik dat het wel een probleem is bij een grom en niet bij anderen? Ik vind overigens voor het minimum werken als volwassene pure uitbuiting. Is maar voor 1 iemand goed, en dat is de werkgever.

Omdat je schrijft dat ze zich met dat loon niet kunnen redden.
Dan reageer ik. Andere beroepen met dat loon ook niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:46

Eens, Bruintje.
En ik ben misschien te simpel, maar ben ook overgestapt naar een veel leukere baan in de buurt voor veel minder geld als eerst. Ben al blij, dat ik een baan heb, die nog leuk is ook. ( uiteraard zou het me niet storen, om er flink veel meer mee te verdienen).

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:48

Kinke, zij en ik bouwen pensioen op en zonder dat prijzengeld hebben we een prima basissalaris, dus bij een uitkering is er geen probleem wat dat betreft. Prijzengeld is extra, maar zonder dat kunnen we gewoon onze hypotheek, alle andere vaste lasten betalen en sparen.
Wij zijn wel beide met een minimumloon begonnen op dit bedrijf. Maar waar verdien je meer, in een functie die veel mensen graag willen hebben en waar je geen opleiding voor nodig hebt? Je kunt het ook van de andere kant zien, iedereen krijgt gelijke kansen in zo'n baan en kan zichzelf omhoog werken. Ook jonge onervaren mensen.

Daarnaast hebben we een fantastische baan en dat is mij nog veel meer waard dan het geld eigenlijk. Elke dag met ontzettende tegenzin naar een kantoor waar je een topsalaris krijgt, lijkt me vele malen erger.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:35

bruintje123 schreef:
Omdat je schrijft dat ze zich met dat loon niet kunnen redden.
Dan reageer ik. Andere beroepen met dat loon ook niet.

Beter lezen, want dat schreef ik niet. Het is allemaal prachtig, dat liefdewerk, zolang je in ieder geval normaal beloond wordt voor wat je doet. Dus geen 40 uur minimum betaald krijgen terwijl je standaard 60+ uren werkt etc. Ik zei ook dat ik het bizar vind dat een volwassene een minimumloon krijgt, niet alleen grooms dus.
Als jij standaard bizar veel uren maakt tegen een schijtloontje, dan is dat gewoon uitbuiting. Helaas houdt iedereen die dit doet het ook in stand. Werkgevers doen net alsof je ontzettend dankbaar mag zijn om dat werk te doen, maar zo is het natuurlijk niet. Lijkt mij een heel goed idee dat dit in Nederland ook gecontroleerd wordt en dat werkgevers die beneden minimum betalen flink aangepakt worden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:08

Er zijn genoeg goed betaalde banen in de paarden te vinden. Al helemaal als je het internationaler bekijkt. Maar daarvoor moet je wel over de juiste kennis en bekwaamheden bezitten. Er bestaat geen fatsoenlijke opleiding meer waar je dat kunt leren en als je als ´ongeschoold´ de paardenwereld instroomt is het inderdaad moeilijk om een net betaalde baan te vinden. Vervolgens zie je dat mensen te lang op dezelfde plek blijven hangen, waar ze nooit hogerop komen. Als je op je leerplek met minder genoegen neemt, moet je natuurlijk wel naar iets beters blijven uitkijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:12

Kinke schreef:
Dat is allemaal heel leuk, maar bouwt ze ook pensioen op? En prijzengeld is geen vast component dus bij een eventuele uitkering zal dit ook niet meetellen.
Plezier in je werk is heel belangrijk, maar je moet jezelf ook kunnen redden als er iets gebeurt met bijvoorbeeld je gezondheid etc.

Ik las best goed maar haal alles wat je nu schrijft hier niet uit terwijl ik daar wel op reageerde.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:36

Ik raad het eigenlijk niet aan om in de paarden te beginnen. Laag loon, veel risico op lichamelijk letsel, ... Enkel een beperkt groepje mensen slaagt er in om zich goed op te werken en in de sector te blijven. Dag in dag uit stallen uitmesten lijkt mij ook niet de "droom"job die veel meiden in hun hoofd hebben. Toch beginnen en eindigen heel wat grooms hier mee. Niet moeilijk dat velen op den duur verstand krijgen en hun geluk ergens anders zoeken. Maar bon, volgens mij is er heel wat aanbod van mensen die graag groom willen zijn. Veel meer dan dat er vraag naar is. Wat mij betreft mag de paardensector veel meer controle krijgen m.b.t. hun personeel (en vrijwilligers).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:15

Ondernemers hebben niet eens minimumloon. Die hebben omzet minus kosten en belastingen en mogen hopen dat er nog een fatsoenlijk loon verblijft... Met dat pech hebben ze een negatief inkomen/verlies.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 05:09

joyce B schreef:
Ondernemers hebben niet eens minimumloon. Die hebben omzet minus kosten en belastingen en mogen hopen dat er nog een fatsoenlijk loon verblijft... Met dat pech hebben ze een negatief inkomen/verlies.

Een bv kent gebruikelijk loon (moet er wel wat uit te keren zijn). Wat dacht je van bedrijfsvermogen etc.
- ondernemersfaciliteiten die een werknemers niet heeft
- verrekenbare verliezen met vette jaren
Om maar wat te noemen

Bedrijfsrisico heb je altijd. Goede en slechte ondernemers ook. Ondernemer zijn in Nederland is in elk geval (financieel gezien op de lonen na) zo slecht nog niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:42

Veel ondernemers hebben geen BV
En voor de meesten is paarden een hobby of bijverdienste en halen ze er geen volwaardig loon uit. Als een bedrijf er al amper dat mee kan verdienen is er ook niet veel ruimte voor personeelskosten. Denk dat velen al blij zijn met een hobby waarbij je een zakcentje verdiend in plaats van bakken met geld aan uit moet geven. Zoals het meestal gaat in de paardensport.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:32

Ik werk sinds kort ook op een stal. 32/40 per week. Minimumloon, maar ik heb niks te klagen, enorm leuke stal en mensen. Mag ook veel met de paarden doen (oa rijden). Veel beter dan patat bakken voor minimum loon!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:24

Ik denk dat het minimum loon ook niet zo zeer het probleem is maar meer het loon + de uren die een groom werkt.
Als ik bvb naar mijzelf kijk, heb dit werk 10 jaar fulltime gedaan, dan werkte ik tussen de 60 en 100 uur in de week, kreeg er maar 40 betaald. Plus dat er dan nog stalling van mijn eigen paard af ging en huur voor het huis/kamer op het terrein waar ik dan ook woonde. Dus heel veel hou je niet over maar je staat wel alle over uren te werken "uit liefde voor de paarden".
Kijk stond er zelf bij hoor toen dit allemaal gebeurde maar was nog redelijk jong en nog niet zover dat ik mijn mond open trok over dit soort dingen.
Heb ook goeie werkgevers gehad hoor, zeker toen ik in het buitenland zat. Werkte ik alsnog 100 uur in de week, maar woonde daar gratis (en een mooi huis ook) en ze hebben toen voor mij wifi laten instaleren in dat huis, ook gratis, kreeg goeie paarden te rijden, en misschien het aller fijnste een dank je wel aan het eind van een zeer zeer lange dag.
Rijk ben ik er zeker niet van geworden maar als ik denk aan alle ervaringen (goed en slecht) en hoeveel ik geleerd heb en gegroeid ben als persoon, was het het zeker waard. En waardoor je dit werk ging doen natuurlijk, de liefde voor de paarden, dat maakte het zeker waard. Heb misschien maar 2 "eigen" paarden gehad maar eigenlijk heb ik er meer dan 100 gehad, allemaal even waardenvol en met heel veel liefde voor gezorgd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:41

Het is precies dat
Op papier werk je 40 uur en krijgt betaald voor 40 uur
In de praktijk werk je 6 dagen van 10 uur
Met een beetje geluk een werkgever die je je koffie en/of lunch break gunt
Maar dan nog maak je minimaal 54 uur
Voor een basis salaris

Ik doe het groom werk met liefde en veel plezier
Maar t is soms wel echt lastig 6 dagen in de week
Weinig tot geen vakantie
Want cao bestaat niet en met dat soort vrije dagen wordt veelal niet prettig omgegaan

En dan ondanks de nadelen
Voor mij niks geweldiger als mijn paarden vriendjes Smorgens blij zijn omdat we komen voeren
Of als t paard van mijn ruiter en super fijne omloop springt
Dan gaat mijn hartje sneller kloppen hoor
En ook daar doen we t voor

Mag overigens gemiddeld genomen niet klagen met de lonen van de laatste 1,5 jaar

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:22

Eigenlijk gaat het dus om de emancipatie en assertiviteit van de groom. Die moeten leren voor zichzelf op te komen en grenzen te stellen en te wijzen op hun contract. Al is het met meer banen dat een beetje overweetk "part of the job" is en niet uitbetaald wordt. Neem jonge advocaten die beginnen bij een advocatenbureau. En soms jonge accountants. en in het onderwijs wordt je ook niet betaald voor overwerk en die uren kunnen ook flink oplopen. In het geval van groom is het fijn wanneer je een andere goede opleiding hebt om op terug te vallen. Dan ben je minder afhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:24

joyce B schreef:
Eigenlijk gaat het dus om de emancipatie en assertiviteit van de groom. Die moeten leren voor zichzelf op te komen en grenzen te stellen en te wijzen op hun contract. Al is het met meer banen dat een beetje overweetk "part of the job" is en niet uitbetaald wordt. Neem jonge advocaten die beginnen bij een advocatenbureau. En soms jonge accountants. en in het onderwijs wordt je ook niet betaald voor overwerk en die uren kunnen ook flink oplopen. In het geval van groom is het fijn wanneer je een andere goede opleiding hebt om op terug te vallen. Dan ben je minder afhankelijk.

Maar voor jou tien anderen. Als je in gesprek wil over je contract of overuren krijg je een grote bek en word je er uit gebonjourd.

Ik vind de paarden sector geen leuke sector. Werk in de veehouderij en daar zijn overuren ook wel part of the job. Maar daar word je niet afgesnauwd, mag je best eens een minuut op je telefoon kijken en krijg je (warm) eten.

Bij de paarden mocht ik niet eens op mobiel kijken hoe laat het was. In de pauzes mocht je er ook niet op kijken, want dan kreeg je een sneer van de baas. En ik ben helemaal niet smartphone verslaafd maar even wapp checken moet in de pauzes toch kunnen?!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:46

Wat Amy zegt van dat afsnauwen dat is het enige waar ik soms echt wel eens zat van word. Het is niet altijd zo maar soms wel in bepaalde periodes. Heb vriendin die dat ook heeft in de paarden wereld door de baas.

Het werk in de paarden is leuk maar ook zwaar. Groomdie ook nog mee gaat op alle wedstrijden heeft een wat minder sociaal leven buiten de paarden gok ik met die uren en vaak meerdere dagen concours. Mogen ze eigenlijk meer verdienen.

Geld vind ik minder erg dan dingen plannen Ik vind het al lastig plannen omdat ik veel weekenden een dag minimaal werk. Met vrienden die school kids hebben en negen tot vijf banen. Mensen die bijvoorbeeld in zorg werken hebben dat ook die plannen net als mij ver vooruit.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:30

little_birdy schreef:
Kabayo schreef:
Ik herken mijzelf totaal niet in dit verhaal

19 jaar. 32 uren, 600 per maand. Geen weekenden.
Ik heb niks te klagen hoor

Dat is volgens mij ook zwaar onder het minimum

Voor 19 jaar en 32 uur is het bruto salaris €840.- dus niet onder betaald die €600,-

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:35

Had het indd al gelezen ergens.
Komt op mij als zo weinig over maar dat is natuurlijk doordat je gewend bent inmiddels aan meer als dat :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:49

Is heel simpel.. het is een manier van leven.
Als paarden niet echt in je bloed zit, hou je het ook niet vol.
En natuurlijk heb je goeie werkgevers.. en mindere werkgevers..

Heb het vroeger jarenlang gedaan en was hard werken voor relatief weinig.. maar ik zou zo weer terug willen.....
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-10-17 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:58

Heb altijd met plezier tussen de paarden gewerkt, maar sommige werkgevers :r Je doet het nooit goed, niet snel genoeg en over overuren moet je niet zeiken. Eentje spande helemaal de kroon door te beweren dat mensen bij hem werkte vanwege het geld 8)7 Heb hem maar verteld dat dat niet waar is. De mensen werken er voor de paarden, niet voor het beetje fooi wat hij gaf. >;)

Mijn laatste werkgever was ook een geval apart. Werkte 10 uur per dag, contract 38 uur (nooit contract gezien) Alle overuren waren tij voor tijd, maar er was geen ruimte om die uren op te nemen. Sterker nog heb 7 weken alle dagen achter elkaar gewerkt waar van de zondagen alleen op 50 paarden. Ga er maar aan staan, buiten/binnen zetten, stapmolen vullen en leggen, voeren :roll: Mesten hoefde gelukkig niet op zondag anders had ik 24 uur nog te kort.

Helaas ben ik tijdens mijn werk gehandicapt geraakt en dat merk je wel in inkomen. Je krijgt 70% van je laatst verdiende loon gerekend op die 38 uur wat echt het minimum was. Achteraf was het dom van mij om mijn overuren niet bij te houden. Advocaat (ja, is helaas zo ver gekomen) had hier een mooie slag uit kunnen slaan voor mij.
Helaas ook geen ongevallen verzekering, dan was het een beetje beter geweest. Nu moet ik het doen met een klein inkomen en aanvulling anders zit ik ver onder het minimum inkomen.

Van mij mag er een cao komen in de paardensector. Of deze sector onder de landbouw cao scharen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:14

Wat een ellende. Dat zulke bazen nog personeel vinden...