Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:58

vandaag bericht gehad dat prince is ingedeeld bij de paarden met overgewicht en insulineresistentie.. dat laatste was ik nog niet van op de hoogte dus dat was even schrikken. Ik ga me er eerst maar eens even in verdiepen, maar fijn dat we er nu rekening mee kunnen houden en ik ben heel blij dat we met hem aan de slag gaan om hem weer gezond te krijgen!

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:51

Ik heb vandaag ook bericht gehad dat mijn paard obeese is met IR wij doen dus ook mee...ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen..

judithh

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:15

Ik kreeg gisteren bericht dat onze pony mee gaat in het onderzoek in groep C...obees, geen insulineresistentie.
Vandaag gemaild met nog wat vraagjes die mij niet duidelijk zijn.
Ik kreeg te horen dat de paarden die deelnemen aan het onderzoek gèèn weidegang mogen hebben, hierop heb ik Storm teruggetrokken uit het onderzoek. Wel aangegeven dat ik het opmerkelijk vind dat als je zo’n onderzoek start dit dan niet zo pland dat het van bv 1okt. t/m 1 april loopt...bij veel mensen en stallen staan de paarden in de winter binnen en gaan in het voorjaar het land op.
Tegen de tijd dat het onderzoek gaat beginnen zou het inhouden dat medio Juli je paard pas weer het land op kan/mag...sorry maar daar pas ik voor.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:38

Heeft iedereen bericht gehad? Wij nog niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:58

Heb vandaag ook bericht gehad, ik had vooraf aan gegeven eerst met de DA te overleggen en ook dat ik door reuma niet elke dag een uur kan trainen. Krijg je een mailtje dat ze geen samenwerking nastreven duidelijk maar ook vreemd omdat ze dan ook het resultaat zien van een misschien wel gehalveerd schema en ze best veel intresse hebben getoont.
des ondanks vind ik het jammer want ik had er zeker wat van kunnen leren. Maar misschien is er hier iemand die zijn voer /beweeg schema's wilt delen, kunnen we er toch wat van leren!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:40

Mijn paard is keurig op gewicht en gaat meedoen in de controlegroep. Overigens zag ik iemand in dit topic zeggen dat mijn paard niet op de wei mag? Daar heb ik nooit wat over gehoord en het is niet afgesproken met pavo en daar gaan we dan ook niet aan meedoen. Want dat kost me in de zomer ruim een baaltje hooi per dag (dus 4 a 5 euro per dag = 150 per maand terwijl ze gratis op het gras kunnen).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:49

Is dat nodig voor de controle groep?

Voor paarden die te zwaar zijn of ir kan ik mij dat wel goed voorstellen dat ze niet de wei op mogen.

Ik las de vraag van iemand om het voeradvies door te geven. Ik denk dat dat niet werkt gezien het volgens mij samen gaat met het trainingsschema.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:57

No_No schreef:
Is dat nodig voor de controle groep?

Voor paarden die te zwaar zijn of ir kan ik mij dat wel goed voorstellen dat ze niet de wei op mogen.

Ik las de vraag van iemand om het voeradvies door te geven. Ik denk dat dat niet werkt gezien het volgens mij samen gaat met het trainingsschema.

Ahhh ja daar heb je wel een goed punt. Mijne is perfect op gewicht en daarom hebben ze bij ons die beperking van niet op de weide niet opgelegd. Logisch :+
Ik las zoveel over de slechte communicatie dat ik bang was dat ze gewoon even iets vergeten waren te vertellen. Overigens heb ik zelf ook helemaal niks van die slechte communicatie gemerkt. Er kwamen hier twee aardige meiden en ze konden alles toelichten als ik daarom vroeg. Ook mocht mijn jonkie ook even op de weegschaal omdat ik nieuwsgierig was hoeveel ze weegt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:50

No_No schreef:

Het kan wel, mits men even vermeld in welke groep het paard zit, en dan zowel het voerschema als het trainingsschema plaatsen. Ik vind dat op zich wel interessant om te zien. Maar ik weet niet of ze die informatie mogen delen van Pavo?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:59

Er is niet gezegd dat het niet mag. Maar alsnog zou het wel zo netjes zijn om het eerst aan pavo na te vragen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:39

Pavo adviseert toch een uur training per dag? Dat was toch de rede waarom het niet door kon gaan? Als dat uur niet kan dan zit je al naast de berekening van het voeradvies.
Ik ga er ook van uit dat het type paard, de mate van overgewicht etc ook mee dingen in het advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:56

Pavo adviseert 10% meer training dan dat je nu doet. Als je nu dus 1 uur per week rijdt moet je straks dus 1 uur en 6 minuten rijden.
Qua training wordt het dus niet heel erg anders.

Qua huisvesting en voerbeleid echter wel. Je moet hooi voeren (dus geen kuil), elke voerportie van het hooi moet gewogen worden. Je paard mag niet meer de wei in, en als dat wel mag moet dat beperkt worden. Ook in de groep staan/ eten mag niet omdat je dan niet weet hoeveel hij gegeten heeft. En daarbij moeten ze c.a. 4 keer per dag brok krijgen (wat hun aanleveren).

Dat mijn paard niet meer in de groep mocht stond mij het meeste tegen, ik ben er dan ook niet rouwig om dat wij niet door zijn.

Momenteel krijgen mijn paarden onbeperkt hooi. Ik wil ook best wel wegen hoeveel dat is en hoeveel hij op stal eet, maar ik ga hem niet in zn eentje in de bak zetten omdat de rest buiten ook onbeperkt krijgt. Heb ik ook aangegeven toen ze bij ons kwamen.

Wat ik ook heel dubbel vond is dat ze zelf aangeven dat ruwvoer het belangrijkste is, ruwvoer ruwvoer ruwvoer, maar dan moet je dat vervolgens wel gaan beperken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:00

Ik denk dat ze daarmee vals positieve resultaten krijgen. Als je je paard nu minder hooi geeft, maar met dezelfde arbeid, of meer arbeid, zal hij afvallen. Of dat dan dankzij of ondanks de pavo brokken is, dat weet je dan niet. Of er moet een groep ook pavo krijgen met onveranderde hoeveelheid ruwvoer en een groep alleen minder hooi, maar geen pavo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:12

Maar dat is ook precies wat ze willen, zo veel mogelijk resultaat in korte tijd, en dan zeggen dat het door hun voer(advies) komt. Daarom willen ze bij de dikke groep ook een zo hoog mogelijk vetpercentage/ bodyscore. Dan zie je het grootste resultaat/ verschil.

En dat komt dan natuurlijk vooral door het voeradvies, niet perse door de brokken.

Maar ik vraag me werkelijk af of alle te dikke deelnemers ook werkelijk geisoleerd gaan worden, en enkel op zand/ stal staan niet in de groep/ wei e.d.. En als ze weer de wei in mogen dat dat dan ook werkelijk 30 minuten/ een uurtje per keer is. En dat ze werkelijk minstens 4 keer per dag maar liever 6x per dag brok gaan krijgen.

Dat is helemaal tegen de natuur in? Groepshuisvesting en onbeperkt ruwvoer is toch het beste voor elk paard? Als ze het onbeperkte eenmaal doorhebben eten ze ook naar behoefte, en vreten ze niet tot het op is.
Het vele voeren is ook niet handig als je de paarden niet thuis hebt staan en ook niet als je niet vol-pension staat dus niemand anders hebt die dat kan en wil doen gedurende minimaal 6 maanden. Dat houdt in dat ze zegmaar rond 7, 12, 17, en 23 zo’n beetje brok moeten krijgen? Liever nog vaker.

Voor mij is dat een hele opgave, ik woon 15 km van stal af, prive stal dus alles in eigen hand. Ik kan wel voer voor ‘s ochtends en ‘s avonds laat neerzetten wat mn ouders in de stal kunnen voeren voor ze de paarden naar buiten gaan zetten en voor ze rond 22 a 22:30 naar bed gaan, en zelf rond 20 u nog een portie voeren, maar dan zit ik met 3 voerbeurten die ook nog eens niet mooi verdeeld zijn. Aan minimaal 4 kom ik al niet eens..

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:47

Vandaag beticht gekregen wij doen mee met 4 paarden , 1 in de controlegroep , 1 obees zonder IR en 2 obees met IR.

Bij ons blijft de groep gewoon 24/7 buiten staan ,
Laatst bijgewerkt door faunty op 23-11-17 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:48

Dat paarden niet of weinig in de wei mogen is natuurlijk omdat je daar geen zicht hebt op hoeveel ze eten en wat de voedingswaarde daar van is. Dan heb je dus geen idee wat je er in stopt en is het lastig een conclusie te trekken. Idem voor in een groep eten.

Shanna: dat is inderdaad fijner maar (veel) te dik zijn is ook niet goed voor dierwelzijn dus dan moet je iets.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:50

Het hele onderzoek rammelt/ is onhandig. Er zullen denk ik maar weinig eigenaren zijn die dit protocol de hele periode vol gaan houden.
Het is ook slecht te controleren wat de eigenaren doen. Niemand kan checken of jij inderdaad maar 8 kg hooi of stiekem toch geen 12kg hooi geeft. En stiekem toch een paar uurtjes op het gras met de rest van zijn vriendjes.

Het feit dat de 10% meer gaat trainen, en minder gaat voeren, dat gaat het verschil maken voor de vetklontjes. En niet het feit dat je 4-6 keer per dag naar stal gaat met een schep brok.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:52

Ik denk dat best veel mensen gaan smokkelen. Als ik 6 maanden gratis biks kon krijgen, dan wilde ik best meedoen en zeggen ja hoor ik verdeel het over 4 keer per dag en zet m'n paard beperkt op de wei. En als ze dan weg waren, doei en paard weer 7*24 op de wei. :D :+ En daarna melden dat je je heel netjes aan hun schema gehouden hebt (en ze achter de rug om uitlacht)
Ruwvoer is het belangrijkste, biks hebben ze maar zeer weinig nodig, vaak veel minder dan er op de zakken staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:20

faunty schreef:
Vandaag beticht gekregen wij doen mee met 4 paarden , 1 in de controlegroep , 1 obees zonder IR en 2 obees met IR.

Bij ons blijft de groep gewoon 24/7 buiten staan ,

Ook als dat niet mag van Pavo? Komen ze op het gras of op zand? Hoe ga je dat met voeren doen?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:44

Paarden staat met z'n 4e het hele jaar in een paddock paridise , met voeren moeten we nog even creatief gaan denken maar dat moet te regelen zijn !

Dierenarts van Pavo was erg enthousiast over het PP ! zag dit als een goede toevoeging oo het onderzoek

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:40

Dorine92 schreef:
Mijn paard is keurig op gewicht en gaat meedoen in de controlegroep. Overigens zag ik iemand in dit topic zeggen dat mijn paard niet op de wei mag? Daar heb ik nooit wat over gehoord en het is niet afgesproken met pavo en daar gaan we dan ook niet aan meedoen. Want dat kost me in de zomer ruim een baaltje hooi per dag (dus 4 a 5 euro per dag = 150 per maand terwijl ze gratis op het gras kunnen).

Dat was ik...ik heb die vraag per mail aan Iris gesteld en kreeg daar antwoordt op terug dat hij alleen in een zandpaddock mocht gedurende het onderzoek en onder geen voorwaarde weidegang mocht hebben. Vervolgens heb ik hem dus terug getrokken uit het onderzoek...ze melden dit “soort” dingen dus niet uit zichzelf..kreeg dit te horen omdat ik er zelf naar geinformeerd heb.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:45

voor de duidelijkheid...pavo heeft nièt uit zichzelf tegen mij gezegt dat onze pony niet op het land mocht...het is dat ik het zelf gevraagd heb en..nee..als antwoordt kreeg.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:00

zo zeg... niet in de groep mogen eten. Hoe dan????
Ja als je ze 24/7 apart op stal houd.
Goed dat ik niet uitgekozen ben, ik kan dit niet waarmaken. Ze staan 24/7 buiten in een groepje.
En vanaf april strookbegrazing erbij. apart zetten kan niet. Ja eventjes 10 minuten zodat iedereen zijn eigen brokjes eet, maar dat was het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:15

Pavo heeft de informatie die ik heb geplaatst wèl tegen mij gezegd, maar wel omdat ik er om vroeg hoe ze dat voor zich zagen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:02

judithh schreef:
voor de duidelijkheid...pavo heeft nièt uit zichzelf tegen mij gezegt dat onze pony niet op het land mocht...het is dat ik het zelf gevraagd heb en..nee..als antwoordt kreeg.

Is die van jou IR of obese?