Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:30

janouk schreef:
Sterker nog, ik stap ook af met het opstapje.

Als mijn paard me zat is, parkeert ze me op de mm naast het opstapje. Of ik even wil afstappen.

Ik stap altijd met opstapje op. Anders gaat mijn zadel schuiven haha dat heb je met bolle ronde paarden zonder schoft.

_O- "tis mooi geweest, er af jij!" :')

Dat is het equivalent van mijn knol die in de proef tijdens een stap onderdeel er genoeg van had en wilde halthouden om me er af te laten >;) (dat doetie-anders-nooit... :o )
En ook echt even een paar passen die oren plat omdat ik hem doordreef. :') :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:40

Mijn man heeft toevallig de eerste keer gefilmd dat ze het zelf bedacht had na de dressuurles.. Even zoeken, staat ergens op yoytube

*edit

Of ik even af wil stappen, ze is er klaar mee

Dreamybol

Re: Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:49

Ik ben blij dat je tegenwoordig niet meer wordt uitgelachen als je opstapt met een krukje. Ik ben niet zo groot en weet nog met wat voor moeite ik op grote paarden klom vroeger.. Ook niets aan voor de paarden, volgens mij.

En inmiddels ben ik ook wel om wat betreft de veilige gesloten krukjes die wij op stal hebben, ze staan stabiel doordat ze niet alleen maar 4 kleine pootjes hebben en kunnen wat hebben zonder dat er een paard in kan blijven hangen.
Bijrijdpaard ging ooit aan de hal met het Ikea krukje en ik had echt een hartverzakking toen hij zijn been erdoor dreigde te steken. Vind die gesloten krukjes ook minder eng als Paard eens uit de bocht dreigt te vliegen (buitenkant begrenzen, ik weet het.. :+ ) en hij daardoor bij een in de bak staand krukje in de buurt komt. Maar meestal probeer ik wel in de hoek op te stappen als ik alleen ben, zodat het krukje niet middenin de baan blijft staan.

Afstappen doe ik trouwens niet met krukje. Paard staat wel keurig op de AC lijn stil als hij vindt dat het genoeg is geweest. :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:55

Voor alle duidelijkheid, ik heb er uiteraard niets tegen dat mensen hiervoor opstapjes gebruiken, om wat voor reden dan ook.
Waar ik wat op tegen heb is dat dit artikeltje doet alsof dit de enige acceptabele manier is om op te stijgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:57

Josien_ schreef:
Ik vroeg me af of de mensen die opstappen met een krukje allemaal een groot paard hebben of dat er ook mensen zijn die met een krukje opstappen bij een kleine pony?
En dan bedoel ik wel als je zelf ook prima zonder krukje erop komt ;) .

Ik ben 1.72m, mijn pony is 1.54m. Ik stap altijd op met een krukje, picknickbank, boomstronk, hek, of zelfs via het wiel van de sulky van mijn stalgenootje.
Ik kán opstijgen zonder krukje, maar kies ervoor om het niet te doen. Tijdens clinics met een zadeldrukmat heb ik gezien wat er aan druk op de rug komt tijdens het opstijgen, dat was echt niet grappig. Voor mijn afstudeerproject hadden we graag zelf proeven gedaan met verschillende manieren van opstijgen (ja, die zijn er :) ), maar zoveel tijd hadden we helaas niet meer.

PrizTwir schreef:
Het is weer zo jammer dat mijn paard in paniek raakt, wanneer ik 'hoger' dan hem sta. |(

Dit is m.i. een kwestie van trainen, bij voorkeur met twee personen (eentje staat op het krukje, de andere beweegt met het paard). Bij onze jonge pony van 4 nemen we het krukje mee tijdens de overige training (momenteel grondwerk en wandelen). Op het krukje staan, pony overal aanraken vanaf het krukje, met armen en benen zwaaien op het krukje, pony kijkt inmiddels nergens meer van op. Als extra oefening voor 'er is iets boven mij' hebben we ook een oefening; ik rij mijn pony, terwijl een stalgenoot met de 4-jarige in dezelfde bak werkt. Elke paar minuten komen we even bij elkaar, parkeer ik mijn pony tegen de andere aan. Ik raak de andere pony aan vanaf 'boven', zwaai met een arm, etc.
Beetje dit idee:

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:29

Bedankt voor jullie reacties!
Was uiteraard al wel bewust van de drukverdeling etc. maar het voelt zo stom om met krukje op te stappen op een pony van amper 1.45. Komt natuurlijk ook omdat het al als erg grappig bevonden werd dat ik zonder zadel een krukje nodig heb om op dat kleine ding te komen ;) .
Er toch maar eens een gewoonte van gaan maken ;) .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:36

Ik ben wel benieuwd wat voor krukje geschikt zou zijn om te gebruiken en hoe jullie dat doen als je alleen bent en opstapt in de bak met een krukje? Ik zit er al een tijdje over te denken dat het voor mijn paard misschien prettiger zou zijn wanneer ik met een krukje opstap, maar ik zie praktisch niet helemaal in hoe het zou moeten. Ik zadel op en stap op in de bak zelf. Dus als ik alleen ben en ik zou een krukje hebben, hoe krijg ik die weer aan de kant/uit de bak? Anders staat zo'n ding maar wat in de weg te staan na het opstappen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:43

Ik gebruik een ikea krukje en ben altijd alleen.
Ik laat het krukje staan en die staat niet in de weg.
Ik zet die ongeveer 4 meter uit de hoek richting middellijn. Geen figuur dat daar komt :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:47

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:48

Wij hebben die met twee en drie treden van Nedlandic. Nadeel van die met drie treden vind ik wel dat ie heel zwaar is. Maar met twee treden kom ik er ook prima op, dus die pak ik mee als ik alleen ben. En dan in de hoek laten staan als je hem in de weg vindt staan in de bak. Bij ons staat het krukje meestal rond de G, weinig last van dan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:49

Ik stap uit veiligheid nooit op op de harde.
Dus hier gewoon in de bak.

En dat is met dit krukje van ikea
Afbeelding

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:14

Ik gebruik vaak een ijzeren trappetje. Is niet heel goed te zien als ik aan het rijden ben, dus daarom zet ik hem naast de hindernispalen of in een hoek zodat hij niet in de weg staat. Ik kan hem ook bij de stal zetten (staan aan de bak dus dan heb ik een klein stukje om op te stappen), maar eigenlijk verschilt het elke keer weer waar ik zin in heb :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:39

Net als bruintje 123 met ikea trapje. Het staat gewoon midden in de bak. Ik heb er geen last van. Er zit een stuur op mijn paarden. En in een bak van 800m2 heb je genoeg ruimte om om een klein krukje heen te rijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:45

Ik stap ook op met trapje. Ik heb namelijk ooit eens gehoord dat je bij opstijgen 3 keer je eigen gewicht bent. Ga m'n manegepaard dus niet opzadelen met over de 200 kilo aan haar rug.
Wel gooi ik soms even m'n beentjes omhoog zodat het allemaal wat soepeler gaat :+!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:07

Afbeelding
Dit is het opstap blok die wij in de bak hebben. Staat niet in de weg en is hoog zat dat praktisch iedereen zijn been er over kan gooien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:16

Ik gebruik een Ikea-krukje. Ik rij in een bak omheind met schriklint; daar staat dan tijdens het rijden geen stroom op. Ik zet het krukje aan de buitenkant tegen het schriklint aan (net buiten de bak dus), zet m'n voet tussen de twee rijen schrikdraad door op het krukje en stijg dan op (heb m'n stijgbeugel niet nodig). Het onderste draad hangt op dezelfde hoogte als de bovenkant van het krukje, dus geen risico op blijven haken in de draad.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:30

Of een krukje in de weg staat ligt ook wel aan met hoeveel en met wie je aan het rijden bent, vind ik. Als ik drie kinderen op hun shetten in de bak heb dan is de kans op onverwachts uitwijken groter en dan kan een krukje toch ineens in de weg staan. Daarom en vanwege de stabiliteit vind ik die van of zoals Nedlandic dan wel zo fijn. Kan m'n paard er in elk geval niet ín zo makkelijk in gaan staan als ie er toch tegenaan zou lopen. Al denk ik eerder dat ie zou springen. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:43

Haha Janouk :')

Ons paard gaat gewoon mesten als hij het zat is. Moeten we ook afstappen om het op te ruimen :+ maar dat doe ik wel zonder opstapje, of wordt het dan een afstapje?

Krukje vind ik nooit in de weg staan. Wij hebben een 20-40 bak op stal die in de wintermaanden altijd vol staat met hindernissen. Daar rijden we ook rustig met 6 man tegelijk. Dan is een enkel krukje peanuts.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:47

Misschien is het meer dat ik het irritant vind dan dat ik er last van zou hebben (ik heb mijn bak altijd heel strak, wil daar geen poespas in hebben). Ik ben gewoon een zeurkous denk ik. Ikea trapje werkt dus? (ik ga echt geen 70 euro voor een trapje betalen eerlijk gezegd). Ik ga maar eens kijken.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:51

Wij stijgen op de manege ook op met krukjes. Beter voor de ruggen van de paarden, die hebben soms al genoeg te verduren. Wij hebben van die Ikea krukjes en die zijn prima!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:51

Murosch schreef:
Misschien is het meer dat ik het irritant vind dan dat ik er last van zou hebben (ik heb mijn bak altijd heel strak, wil daar geen poespas in hebben). Ik ben gewoon een zeurkous denk ik. Ikea trapje werkt dus? (ik ga echt geen 70 euro voor een trapje betalen eerlijk gezegd). Ik ga maar eens kijken.

Ik vind het Ikea-ding prima functioneren, maar ik heb dus niet zo'n grote pony. Ik kan vanaf het bovenste treetje m'n been zo over z'n rug zwaaien en heb dus geen stijgbeugel nodig. Bij een groter paard zou ik wel een hoger trapje willen; ik wil die stijgbeugel niet gebruiken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:56

Wij hebben op stal ook een Ikea krukje. Ik moet ook weer meer oefenen met een krukje. Het is alleen zo jammer dat het zoveel spanning op levert bij mijn paard.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:38

Mja, hier altijd met krukje erop. Schofthoogte paard is precies mijn eigen lengte, en als de stijgbeugels al op mijn korte beentjes 'ingesteld' zijn, kom ik er echt niet op zonder kruk :') Ik durf met enig zelfvertrouwen te zeggen dat ik geen stijve hark dan wel slapjanus ben, dus ik schaam me er ook niet voor dat ik met kruk opstap :)

Edit: en zelfs al was ik dat wel, dan nog zou het geen hol uitmaken toch ;) Alleen maar beter voor de paardenrug om een kruk te gebruiken!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:58

Josien_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Was uiteraard al wel bewust van de drukverdeling etc. maar het voelt zo stom om met krukje op te stappen op een pony van amper 1.45. Komt natuurlijk ook omdat het al als erg grappig bevonden werd dat ik zonder zadel een krukje nodig heb om op dat kleine ding te komen ;) .
Er toch maar eens een gewoonte van gaan maken ;) .

Oh joh niet over nadenken! Ik stap op alle trainingspony's op met krukje. Eentje was 1.32m :P

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:03

Josien_ schreef:
Ik vroeg me af of de mensen die opstappen met een krukje allemaal een groot paard hebben of dat er ook mensen zijn die met een krukje opstappen bij een kleine pony?
En dan bedoel ik wel als je zelf ook prima zonder krukje erop komt ;) .

Hier één van 1.35 waar ik toch echt altijd met krukje opstap. Merk aan hem dat hij dat zoveel prettiger vindt.

En wat wij altijd doen, opstappen buiten de bak. Niemand die last heeft van het krukje, en voor de volgende staat die alweer mooi klaar :P