MargreetW schreef:Heb je ook gelijk in, maar waarom rijden de Nederlanders dan de laatste jaren met zulke paarden, dan zal het toch aan de manier van rijden liggen. En als een paard niet goed wordt ingereden en begeleid krijg je m.i. toch te maken met kanten van hun karakter die je liever niet ziet.
Maar inderdaad, het roer zal om moeten.
Die paarden zijn echt niet zo verschrikkelijk veel anders dan de paarden van Duitsers of Engelsen hoor...
Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met het feit dat Nederland een exportland is. Altijd al geweest. Echt een handelsnatie. En dat merk je nog steeds. In andere landen leeft dit lang zo erg niet.
Zelf zie ik het heel veel gebeuren bij het Friese paard, erg gaat heel erg veel goeds over de grens. En ook minder goed gaat over de grens. Waarom? De liefhebberij buiten Nederland is vele malen groter. Amerikanen leggen gemakkelijk 6 keer zoveel neer voor een gemiddelde Fries als wij Nederlanders.
Nu is een Fries meer een hebbedingetje dan een doorsnee sportpaard. Dus in hoeverre is het te vergelijken? Ik denk dat je meer KWPN'ers voor redelijke prijzen vind dan Friezen. Anyhow, terug naar de handelsnatie.
Goede paarden worden ook in Nederland al heel erg jong ontdekt en verhandeld. En in het kader van de handel is het zaak dat het paard tiptop wordt gepresenteerd. En dan missen er sporten van de ladder, zoals MCE het omschrijft. (hoevaak zie je niet talenten in de dop, die ooit voor vele 10-duizenden euro's verkocht werden op een of andere prestigieuze veiling eindigen bij een cowboy die voor de duvel niet bang is)
En dan zijn een heel aantal paarden niet voor de handel, maar zit die rijderij er wel dusdanig in dat er op deze manier gereden wordt met die paarden. En daar oogsten we nu van.
Ik begrijp ook wel dat die ruiters ook moeten kunnen leven, maar eigenlijk moeten er een aantal mensen opstaan die zelf het talent van een paard op jonge leeftijd erkennen en die het paard in volledig eigendom hebben net zoals Anky, zoals iemand in het begin van dit topic ook noemde.